2.2Tid huono käynnistymään ja jätti tielle

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jh900
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 17:48
Paikkakunta: Hki

2.2Tid huono käynnistymään ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja jh900 »

Kysynpä asiasta nyt tällä foorumillakin, kun muualta ei meinaa tietoa saada. Autona siis 9-5 2.2Tid -02 (ajettu nyt 222000km) jossa on ollut pidempään sellaista vikaa, että toisinaan se ei lähde kunnolla käymään aamuisin vaan joutuu sahaamaan pitkään. Syyksi on epäilty ilmavuotoa ja merkkiliikkeen toimesta siihen on vaihdettu kaikki polttoainejärjestelmän letkut yms. mistä ilmaa voisi tulla. Suurin osa näistä vaihdoista on tehty ed. omistajan aikana. Itse ostin auton liikkeestä ja käytin sitä 2 kertaa merkkiliikkeessä (samassa, jossa aikaisempikin omistaja) kyseisen huonon käynnistyvyyden vuoksi mutta ei tullut kuntoon. Nyt auto sitten piiputti moottoritielle keskellä yötä ja antoi vikakoodin "polttoaineen saanti ongelma" tjsp. Seuraavana päivänä auto kuitenkin lähti jälleen käymään sahaamisen jälkeen ja toimi normaalisti?!

Vikaa on tutkittu saman merkkiliikkeen toimesta edelleen ja nyt syylliseksi epäillään ruiskutuspumppua. Hintaa vaihto-osalle kertyy n. 2000e + päivän työt, joten ei edullista hommaa.

Onko kellään muita ideoita ongelman aiheuttajaksi tai vinkkejä siitä miten hommassa kannattaa edetä. Ei viitsisi vaihtaa noin kallista osaa, jos se onkin väärä...

Kiitoksia,

Jussi
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2.2Tid huono käynnistymään ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Suuttimien ylivuoto letkut uudelleen vaihtoon. Ei olisi ensimmäinen auto, jossa ei ole ensimmäinen vaihto jostakin syystä mennyt nappiin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: 2.2Tid huono käynnistymään ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

jh900 kirjoitti:Syyksi on epäilty ilmavuotoa ja merkkiliikkeen toimesta siihen on vaihdettu kaikki polttoainejärjestelmän letkut yms. mistä ilmaa voisi tulla. Suurin osa näistä vaihdoista on tehty ed. omistajan aikana. Itse ostin auton liikkeestä ja käytin sitä 2 kertaa merkkiliikkeessä (samassa, jossa aikaisempikin omistaja) kyseisen huonon käynnistyvyyden vuoksi mutta ei tullut kuntoon.

Jussi
Kaipa ne ovat vaihtaneet myös ns. suutinten O-tiivisteet, jotka kuulemma saattavat ko. koneessa aiheuttaa käynnistyvyysongelmia. Pa-suodattimen mustuminen on Oulun Åströmin mukaan merkki ko. ongelmasta. Kerro miten vian diagnosointi etenee ja toivotaan ettei se olis se pumppu.
jh900
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 17:48
Paikkakunta: Hki

Re: 2.2Tid huono käynnistymään ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja jh900 »

Vähän updatea edelliseen postaukseen. Olen ajellut autolla parisataa kilometriä sen jälkeen, kun se jätti tielle eikä ole ollut mitään ongelmia. Kaipa se ruiskutuspumppu olisi kerralla kaput, jos vika olisi siinä? Vai voivatko ne temppuilla vain toisinaan?

Ajattelin viedä auton jonnekin muualle tutkittavaksi mahdollisen ilmavuodon vuoksi, kun merkkiliikkeessä sanotaan, että kaikki on tehty mitä voidaan. Onko kenelläkään tiedossa paikkaa mitä voisi suositella, mielellään Treen läheltä? Ilmeisesti suuttimien ylivuotoletkujen tutkiminen/vaihto on sen tason urakka ettei siihen viitsi itse ryhtyä? Mistä mahtaisi löytyä polttoainejärjestelmän kaavakuva?
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: 2.2Tid huono käynnistymään ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja snuggles »

VP44:sta porsii useimmiten se sähköpuoli. Ei ehkä oireet ihan siihen täsmää, mitä nyt ooppeliklubilta on luettua tullut. Yleensä ei kyllä "palaudu" enää ajettavaan kuntoon itsestään...

Ylivuotoletkujen vaihto onnistuu ilman autonhuoltokokemusta eikä kestä kauaa eikä vaadi juuri mitään purkamista.
Kolmella Torxilla moottorin päältä se muovinen suoja pois ensin. Muistaakseni auttoi jos höllää 2 tai 3 10mm pulttia ja irroittaa johto/letkukiskon.
Imusarjan yläpuolella 4kpl mustia kangaspäällysteisiä letkuja. Törröttävät kohti keulaa. Yhtyvät T-liittimin yhdeksi paluuputkeksi, joka johtaa itse ruiskupumppuun Vasemmalle auton keulasta katsottuna.
Mikäli ovat kerran jo vaihtaneet liikkeessä niin varmaan höllästi kiinnikkin eli ei tarvitse kuin nykäistä irti ja uutta tilalle.
Kannattaa tosin katsoa, että koneen päässä olevassa "poterossa" ei ole edellisestä vaihdossa sisäänkatkennutta letkunpätkää estämässä ilmatiivistä liitosta.
jh900
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 17:48
Paikkakunta: Hki

Re: 2.2Tid huono käynnistymään ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja jh900 »

Kiitoksia ohjeista! Täytyy vaihtaa noi letkut ja katsoa korjaantuuko käynnistyvyysongelmat sillä. Jos se ei auta niin sitten suuttimien o-renkaat vaihtoon. Pystyykö niitä vaihtamaan itse?

Kävin pyytämässä huoltohistorian tosta mun autosta ja kyllä ne o-renkaat ja ylivuotoletkut tosiaan on vaihdettu, tosin siitä on jo yli 115tkm ja 3 vuotta... 8O
jh900
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 17:48
Paikkakunta: Hki

Re: 2.2Tid huono käynnistymään ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja jh900 »

Updatea:

vaihdoin ylivuotoletkut ja vein auton ylämäkeen parkkiin yöksi nähdäkseni onko vaikutusta käynnistyvyyteen. Eipä lähtenyt aamulla käymään, joten hinautin auton korjaamolle jotta voisivat tutkia onko järjestelmässä ilmaa. Ei kuulemma ollut ilmaa (paineet eivät laskeneet järjestelmässä) ja viaksi tarjotaan edelleen ruiskutuspumppua, joten ei kai auta kuin vaihtaa se. Tuntuu kuitenkin oudolta, että huono käynnistyvyys ilmenee vain silloin, kun auto on parkissa ylämäessä...

Onko mitään mahdollisuutta pyytää liikkeeltä korvausta, jos auto ei tulekaan kuntoon pumpun vaihdolla?
lk
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 19:41

Re: 2.2Tid huono käynnistymään ja jätti tielle

Viesti Kirjoittaja lk »

Jos käytännön järjellä ajattelisi pitäisi korjaamon saada auton kuntoon.

Käytännössä selitys on" osa oli rikki ja rikkinäinen osa vaihdettiin ehjään". Eli pitää maksaa vaikka kuntoon ei tule.


Hyvänä esimerkkinä tuosta on oma tapaus kun OULUN AINEELLA auton ilmamassamittari vaihdettiin väärään mittariin. Auto ei tullut kuntoon lukuisista korjaamokäynneistä huolimatta ja auton minulle myynyt liike(auto-berner kouvola) toimitti auton saabin maahantuojalle korjattavaksi. Maahantuojalla autoon vaihdettiin oikea ilmamassamittari ja vaihdetiin joku vuotava tiiviste. Korjaamot laskuttivat auton myynyttä liikettä molemmista ilmamassamittareista vaikka virhe oli siis selvästi Saabin merkkihuollossa.

Tästä voimme vain päätellä ettei Saabin huollolla ole minkäälaista takuuta...
Vastaa Viestiin