Holset tietoutta?
Holset tietoutta?
Tuollainen Holset HX35 hyrrä olisi kiikarissa 53/82 kompuralla ja 60/69 turbiinilla sekä #16 hukkaportittomalla jaetulla pakopesällä.
Kone johon ahdin olisi tulevan;
-Lohko B234R, hiekkapuhallettu, maalattu ja tarkistettu sekä hoonattu
-Kampiakseli särötarkastettu ja tasapainotettu
-Männät tasapainotettu 0,1g tarkkuudella
-Kiertokanget tasapainotettu 0,1g tarkkuudella
-Kansi puhdistettu ja tarkastettu
-Kanteen koneistettu venturiseetit ja kevyt porttaus (kanavien valupurseiden siistiminen)
-Venttiileiden motoilu, originaalit venttiilit
-B202T nokat imu 252 ja pako 254 astetta, nosto 8,6mm
-Volvo B230 venttiilinjouset
-4->2 Pakosarja 42,4x2,0mm RST putkesta, sisähalkaisija 38,4mm
-50mm ulkoinen hukkaportti, HKS-kopio
-300mmx600mmx76mm Kiina IC
-2,5” ahtoputkisto
-Walbro 255lph bensapumppu
-Siemens-DEKA 3105, 903 cc/ml @ 3 bar
-4” BMC kartioputsari
-3” putkisto yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella
-3,5” Downpipe RST putkesta
Ajatuksena olisi saada käytettävä sekä luotettava kone jossa kunnon vetoalue olisi ~3500rpm->7000rpm ja tehoa olisi tarkoitus saada +450hp.
Lähinnä kaipaisin käyttäjien kokemuksia ko. föönin eri variaatioista Saabin koneissa; ahtimen herääminen sekä missä menee järkevä raja maksimitehon suhteen tuolla kompuralla? Kompurakarttojahan noille Holsetin ahtimillehan ei oikein löydy joten perstuntumia/omia kokemuksia kaivattaisiin.
Kone johon ahdin olisi tulevan;
-Lohko B234R, hiekkapuhallettu, maalattu ja tarkistettu sekä hoonattu
-Kampiakseli särötarkastettu ja tasapainotettu
-Männät tasapainotettu 0,1g tarkkuudella
-Kiertokanget tasapainotettu 0,1g tarkkuudella
-Kansi puhdistettu ja tarkastettu
-Kanteen koneistettu venturiseetit ja kevyt porttaus (kanavien valupurseiden siistiminen)
-Venttiileiden motoilu, originaalit venttiilit
-B202T nokat imu 252 ja pako 254 astetta, nosto 8,6mm
-Volvo B230 venttiilinjouset
-4->2 Pakosarja 42,4x2,0mm RST putkesta, sisähalkaisija 38,4mm
-50mm ulkoinen hukkaportti, HKS-kopio
-300mmx600mmx76mm Kiina IC
-2,5” ahtoputkisto
-Walbro 255lph bensapumppu
-Siemens-DEKA 3105, 903 cc/ml @ 3 bar
-4” BMC kartioputsari
-3” putkisto yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella
-3,5” Downpipe RST putkesta
Ajatuksena olisi saada käytettävä sekä luotettava kone jossa kunnon vetoalue olisi ~3500rpm->7000rpm ja tehoa olisi tarkoitus saada +450hp.
Lähinnä kaipaisin käyttäjien kokemuksia ko. föönin eri variaatioista Saabin koneissa; ahtimen herääminen sekä missä menee järkevä raja maksimitehon suhteen tuolla kompuralla? Kompurakarttojahan noille Holsetin ahtimillehan ei oikein löydy joten perstuntumia/omia kokemuksia kaivattaisiin.
Saab 9-5 Aero MY01
Re: Holset tietoutta?
Noh, tuota ei varsinaisesti ole kokemuksia holsetista, mutta hieman isommasta gt40 garretista volvon 2.3 koneessa. Siinä on 60 kompura puoli ja turbiini on 60 jaetulla pesällä. Se alkaa tosissaan spoolaamaan n. 4000 kohdalla, joten voisi arvella, että tuo holsetti voisi saabin paremmin virtaavalla 16v kannella puskea tuolla pienemmällä kompuralla sen 500 alempaa.AM kirjoitti:Tuollainen Holset HX35 hyrrä olisi kiikarissa 53/82 kompuralla ja 60/69 turbiinilla sekä #16 hukkaportittomalla jaetulla pakopesällä.
Kone johon ahdin olisi tulevan;
-Lohko B234R, hiekkapuhallettu, maalattu ja tarkistettu sekä hoonattu
-Kampiakseli särötarkastettu ja tasapainotettu
-Männät tasapainotettu 0,1g tarkkuudella
-Kiertokanget tasapainotettu 0,1g tarkkuudella
-Kansi puhdistettu ja tarkastettu
-Kanteen koneistettu venturiseetit ja kevyt porttaus (kanavien valupurseiden siistiminen)
-Venttiileiden motoilu, originaalit venttiilit
-B202T nokat imu 252 ja pako 254 astetta, nosto 8,6mm
-Volvo B230 venttiilinjouset
-4->2 Pakosarja 42,4x2,0mm RST putkesta, sisähalkaisija 38,4mm
-50mm ulkoinen hukkaportti, HKS-kopio
-300mmx600mmx76mm Kiina IC
-2,5” ahtoputkisto
-Walbro 255lph bensapumppu
-Siemens-DEKA 3105, 903 cc/ml @ 3 bar
-4” BMC kartioputsari
-3” putkisto yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella
-3,5” Downpipe RST putkesta
Ajatuksena olisi saada käytettävä sekä luotettava kone jossa kunnon vetoalue olisi ~3500rpm->7000rpm ja tehoa olisi tarkoitus saada +450hp.
Lähinnä kaipaisin käyttäjien kokemuksia ko. föönin eri variaatioista Saabin koneissa; ahtimen herääminen sekä missä menee järkevä raja maksimitehon suhteen tuolla kompuralla? Kompurakarttojahan noille Holsetin ahtimillehan ei oikein löydy joten perstuntumia/omia kokemuksia kaivattaisiin.
Kannattaa vielä harkita että käyttääkö noita normi b230 venttiilijousia. Itse laitoin sinne vielä suosiolla sisemmät jouset ettei venttiilit sekoa. Tosin en tiedä saabin venttiilijousien puristuskorkeutta enkä jousipaineita.
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
Re: Holset tietoutta?
Erään Holsettia Saabin B234 koneessa käyttävän kokemuksia lahden toiselta puolelta:Tapsa84 kirjoitti:Noh, tuota ei varsinaisesti ole kokemuksia holsetista, mutta hieman isommasta gt40 garretista volvon 2.3 koneessa. Siinä on 60 kompura puoli ja turbiini on 60 jaetulla pesällä. Se alkaa tosissaan spoolaamaan n. 4000 kohdalla, joten voisi arvella, että tuo holsetti voisi saabin paremmin virtaavalla 16v kannella puskea tuolla pienemmällä kompuralla sen 500 alempaa.
Ang min turbo med avgashus #14 och 65/70mm turbin (55/82 komp) så sparkar den igång runt 3700-4100 rpm beroende på växel och drar hyffsat hårt till 7200rpm.
Tappade några hundra varv på spool med kammarna (276/10.4) - skillnaden i VE blev dock stor efter 5000rpm.
Turbon trivs bäst mellan 4-7300rpm.
Pienemmällä siivellä ja pykälää suuremmalla pakopesällä (60/69/#16) käyttäytyminen saattaisi olla hyvin lähellä sitä mitä isommalla siivellä ja pykälää pienemmällä pakopesällä (65/69/#14), kompuran ja muun kokoonpanon pysyessä käytännössä samana.

Ruotsin puolella noita Volvon venttiilinjousia Saabin kannessa on jo jonkinverran käytetty ja tutkittu. Tuossa aiheesta lisää:Tapsa84 kirjoitti:Kannattaa vielä harkita että käyttääkö noita normi b230 venttiilijousia. Itse laitoin sinne vielä suosiolla sisemmät jouset ettei venttiilit sekoa. Tosin en tiedä saabin venttiilijousien puristuskorkeutta enkä jousipaineita.
http://www.lowbudgetrides.com/forum/vie ... c&start=60
Tuon perusteella en näe tuplaventtiilinjousille tarvetta.
Saab 9-5 Aero MY01
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59
Re: Holset tietoutta?
Tuntuu jotenkin hassulta tuommonen holsetti "maamoottorissa",voisi kuvitella nro. 8 pakopesää. 2.3 kokoisessa, toisenmerkkisessä moottorissa hx40,kasi pakopesällä ahtoi jo ennen kolmea tonnia. Mutta nuo virtaukset ovat ihan jotakin mutta, kuin tällä saabin kannella. Eli elä laita nuin isolla pakopesällä.
No saapi tietenki
Re: Holset tietoutta?
14. pesä nelikymppisen kanssa herää hienosti b234:n kera, 0,5bar @ 3500rpm, täydet hiukan alta 4000rpm...tuskin tuo 16. kovin paljoa kehnommin älähtää.
Foxbody turbo
Re: Holset tietoutta?
Vaika ei olekkaan omakohtaista kokemusta holsuista, mutta katselisin aavistuksen verran pienempää pakopesää tuon 16:sta tilalle. Samoin tuo -Walbro 255lph bensapumppu on vähintäänkin tapissa, jos meinaat isommilla paineilla ajella, kun tuo joidenkin mittausten mukaan antaa "vain" ~180l@5bar. Boschilaiset jaksaa ~220l@5bar tietämille. Heppoina turbovehkeissä puhutaan luvuista 450 vs 650, jos bensalinjat vaan vetää.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59
Re: Holset tietoutta?
saapiko olla kirjoitti:Mutta nuo virtaukset ovat ihan jotakin mutta, kuin tällä saabin kannella..
Olet sitä mieltä että saabin (T5 tai T7) kansi virtaa huonosti?
Joo varmasti ahtaa. Mittasikko pakopaineet?saapiko olla kirjoitti:ei muuta kun suomituote kasi pesä.
Re: Holset tietoutta?
ihan ei aukea, että tarkoitatko että suoritus oli hyvä kun nelikybä kasin pesällä ahtoi ennen kolmea tonnia? ja mitä tarkemmin tarkoittaa että ahtoi, tuotti positiivisen paineen imusarjaan, vaiko sitä että tarjosi täydet? Ja jos tarjosi täydet niin mihin asti jaksoi sitten yläpäässä?saapiko olla kirjoitti:Tuntuu jotenkin hassulta tuommonen holsetti "maamoottorissa",voisi kuvitella nro. 8 pakopesää. 2.3 kokoisessa, toisenmerkkisessä moottorissa hx40,kasi pakopesällä ahtoi jo ennen kolmea tonnia. Mutta nuo virtaukset ovat ihan jotakin mutta, kuin tällä saabin kannella. Eli elä laita nuin isolla pakopesällä.
Tässä nyt malliksi yhden #14 pesäisen 35:n (55/65) syttymistä 2.3 baasin kyljessä
http://www.lowbudgetrides.com/Pictures/Spool_holset.jpg
ko. logissa puskee noin 0.8bar ahdot kolmeen tonniin ja neljän tonnin hujakoille sen mitä uskaltaa pistää.
14 tai 12 koolla tuota lähtisin itse koittamaan, aloittaen suuremmasta.
btw. jos baasin kone on alkujaan maamoottori, niin ei kait sitä kukaan kiellä muuttaamasta niin että laulaa yhäällä niin että myös kulkuakin löytyy.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59
Re: Holset tietoutta?
joopajoo. Saabin kansihan taitaa kuiteski virrata vakionakin suht hyvin (t5 ja t7) ja piisaa kyllä sellaisenaan tonne päälle 400humman. Mutta tällä kertaa taidamme väitellä mr.virigurun kanssa joten paha on epäillä jos sanotaan ettei se virtaa!saapiko olla kirjoitti:Kyllä jouni tätä mieltä ja pakopesästä oppirahat maksettu.
Ja jos tosiaan jotain motorsportin leluversiopesää tarkotat niin huh..
ja itse asiaan. 12 tai 14 ois oma valintani pakopesän suhteen.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: Holset tietoutta?
Enpä menis kasin pesää työntämään "isolohkon" seuraksi millään ilveellä. Eri juttu sitten, jos haluaa paukutella henkseleitä Essolla ja kehuskella että pellin alta löytyy Holsetti eikä halua sitä oikeata voimaa pihalle.
Foxbody turbo
Re: Holset tietoutta?
on se kyllä kumma kun lukuisat virtauspenkit ja käytännön kokemukset ovat olleet asiasta täysin toista mieltä.saapiko olla kirjoitti:Kyllä jouni tätä mieltä ja pakopesästä oppirahat maksettu.
Tässä nyt yks kannen testilappu näytille
http://www.stcf.net/viggen/B235_cyl_head.jpg
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 08:59
Re: Holset tietoutta?
Np niin, tuli sanottua väärin. En tarkoita huono, mutta ei myöskään parhaita. Esim minulla on tuossa yksi kansi, mikä jo vakiona on eri maata. mitä näistä jauhamaan. jos se on niin ihmeellistä nii privalla tavoittaa.
No saapi tietenki
Re: Holset tietoutta?
Mielenkiintoista!
Tänään tullut soiteltua turbopajoja/-guruja läpi ja kyseltyä tuohon ahtimeen pienempää (#12 tai #14) pakopesää. Tulos; viisi kuudesta tarjosi ei-oota ja heti samaan hengenvetoon suosittelivat juurikin tuota sorvattua-suomituote-motorsport-whatever-#8 pesää.
Tuossa linjasta poikkeavassa yrityksessä ei ollut aiheesta tietävää henkilöä paikalla, mutta lupasivat soitella takaisinpäin -tarjoavat varmaan kanssa samaa kasin pesää kuin muutkin... 
Omien mutuilujen perusteella tuolla #16 pesälläkin uskoisin ahtojen olevan tapissa siinä karvan alta neljän tonnin, mutta mieluusti vaihtaisin pykälän tai kaksi pienemmän pesän jotta ahdot nousisivat halutulle tasolle jo siinä ~3500rpm mikä olisi toivottavaa.

Tänään tullut soiteltua turbopajoja/-guruja läpi ja kyseltyä tuohon ahtimeen pienempää (#12 tai #14) pakopesää. Tulos; viisi kuudesta tarjosi ei-oota ja heti samaan hengenvetoon suosittelivat juurikin tuota sorvattua-suomituote-motorsport-whatever-#8 pesää.


Omien mutuilujen perusteella tuolla #16 pesälläkin uskoisin ahtojen olevan tapissa siinä karvan alta neljän tonnin, mutta mieluusti vaihtaisin pykälän tai kaksi pienemmän pesän jotta ahdot nousisivat halutulle tasolle jo siinä ~3500rpm mikä olisi toivottavaa.

Saab 9-5 Aero MY01