95 - Turbo-ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
swordfish
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Elo 31, 2006 12:48
Paikkakunta: Turku

95 - Turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja swordfish »

Moro

Jätti 95 sitten tien poskeen, turbo levisi. Ohituskaistalla pölläytti maisemat sumentavat savumerkit, vähä myöhemmin loppui matkanteko. Ruumiinavauksessa seuraavaa: Kompressoripuolen siipiryörän lavat aivan solmussa, roottori liikkunut melkein sentin verran ulospäin, ahtopaineputket ja välijäähdytin "täynnä" öljyä sekä alumiinipurua. Huollon arvio, että noin litra öljyä ehti karata imusarjan puolelle. No, turbo vaihdettiin uuteen, kanavat putsattiin läppäkoteloa myöten öljystä ja purusta (huollossa). Sain auton huollosta "terveen papereilla". Kotimatkalla kuullostelin ja kokeilin. Kas kummaa, uusi turbo viheltää, mitä vanha ei toimiessaan koskaan. Kokeilin kaikki kierrosalueet, nelos vaihteella kaasu tiskiin ja 120 km/h nurkilla alkaa nykiminen. Soitto huoltoon ja kerron em. asiat. Oli asentajakin kuullut viheltävän äänen - tuo mitattavaksi, katsotaan jos löytyy vuotoja. Nykiminen kuulemma kuuluu asiaan, kun kone täynnä p:tä. Rauhoituin hieman, mutta illalla kauppareissulla, hyytyi käynnistyksessä hetken kierroksia heiteltyään, "check engine" päälle. Lähti kyllä uudestaan kun antoi hieman kaasua ja toimi normaalisti kotipihaan saakka. En alkanut resetoimaan, ilmeisesti nyt "limb home" päällä, parempi kai säästää vikakoodit jos huomenna saa ton lykättyä takas huoltoon. Ei jaksa nyt spekuloida, mikä mättää, pelkoja herää tietty läppäkotelosta alkaen. Mites mahtaa olla kat'in laita tosta turbon pöllähdyksestä johtuen? Koittanu rauhottua, mut rahaa meni jo ekassa erässä niin et viisaampien neuvoja kuuntelen kiitollisena. Ennenkuin ruvetaan repimään taas mitään auki. :?

Niin ja kilometrit, about 134 000.

Edit. (5.10.)

Sammui tuo "check engine" siellä huollon pihassa tyhjäkäynnillä. Vikakoodi viittasi ilmamassamittariin, itse mittariin tai esim. ahtopainevuotoon!? Jää nyt auki kun ei ehdi jättämään autoa huoltoon makaamaan, toisaalta ei viitti lähteä pidemmälle tien päällekään kun ei varmuutta asiasta että mikä siellä turbossa mättää. Vihellys ärsyttää, huoltokin myönsi ettei kuulu asiaan. Kuulemma vaikeeta mitata noita vuotoja... :| Jatketaan kun palattu (hermo)lomalta. :wink:
9-5 2,3t SE wagon -99
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: 95 - Turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Uudenkin ahtimen saa pilattua eka käynnistyksellä jos unohtaa laittaa öljyä ahtimeen asennuksen yhteydessä. Toisaalta vikavalon syttyminen, nykiminen ja normaalia kovempi vihellys viittaa kyllä vuotoonkin. Nykimistä voi tosin esiintyä uuden turbon asennuksen jälkeen siksikin, että trionic sopeuttaa moottorinohjausta (mahd. uuden turbon ansiosta kasvanut ahtopaineen nousunopeus, paine tai virtaama). Toivottavasti niitä lastuja ei ole päässyt koneeseen saakka......
Vuotojen mittaaminen ei tosiaankaan ole vaikeaa. Pari letkua irti oikeasta paikasta ja tulpat (toisessa tulpassa letkuyhde paineilmaa varten) päihin. Sitten vaan painetta koneeseen ja kuunnellaan ja katsellaan mistä vuotaa.
Vastaa Viestiin