Ja ei tuo "ajotitokone" välttämättä oikein näytä.
LH:ssa ainakin perustuu suutimien aukioloaikoihin, nopeus/matkamittarin pulsseihin ja kellon pulsseihin. Eli siellä ei siis ole mitään virtausmittaria joka kertoisi paljonko polttoainetta häviää kierrosta. Siis jos bensan paine on vaikka 20% liikaa niin mittari näyttää 10/100 vaikka menee 12.
Pitää vielä perehtyä tuo trionic.
mul on sillai et jos tankkaa auton, nollaa kulutusmittarin ja pyörii hetken kaupungissa (n .30 min) ni kulutusmittari näyttää 28-35 litraa kulutukseks..? mikä siinä on.. normaalikulutus on sellast 14.5 - 16 llitraa "nätisti" ajaessa.. tai ainakin yrittäen välttää polkemista..
Saab 9000i cd 94'
Ex:iä
Toyota Carina E 96'
Citroen Jumpy HDI 04'
Honda Accord 2.0 sport 06'
Toyota Corolla Lb 93'
Saab 9000 T16 85'
2,3i 16 cc '90 manuaaliaskilla ollut talossa nyt kuukauden. Tankkaukset korkkia myöten ja tripperiä nollille, ensimmäisen 2000 kilsan keskikulutus on 8,45/100km. Tuona aikana tieturin antama kulutuslukema on laskenut 11,1 ->8,4, joten näyttäisi kyllä menevän hyvin yksiin.
Ajo on enimmäkseen muttei kokonaan matkaa ja kuormaa on ollut päällä jatkuvasti varsin runsaasti. Entinen saba oli 900i '84 ja söi samassa ajossa muutaman desin tarkuudella samoja määriä, 8-9l/100km. Ei tuo nyt niin kauhealta tunnu, mutta jos olisi tarvetta ajella taajamaa/kaupunkia jatkuvasti, niin olisin ehkä laittanut jonkin muun vehkeen.
Hmm, viekö 2.0 matalapaineturbo muka noin paljon enemmän bensaa kuin 2.3 vapaasti hengittävä? Autotalli.comin mukaan:
9000CS 2.3i vm 94-95 - 6,9 8,3 12,5
9000CS 2.0t vm 95-98 - 7,8 9,9 13,6
Juhannuksena tuli ajeltua ~300km reissu vain, sille reissulle tuli mittarit nollattua.
Saab 9000 CD M89 automaatti B202i koneella (2.0): 8.0l/100km keskikulutus, suurimmaks osaks 80km/h ajoa kun ei muuta liikennettä ollut ja nekin muutamat jotka halus ohi, ohitti 100 rajotusalueella samantien. Matkan loppuosassa tuli pysähdyttyä hetkeksi ja jätettyä auto käyntiin ja lähdettyä ehkä turhan hitaasti matkaa jatkamaan, viimeset 20km reissusta oli keskikulutus 8.5/100km.
Reissun jälkeen mittari tuli nollattua, parit kauppareissut ja muutamia ~20km pyrähdyksiä ~90km/h, kulutus oli ennen pyrähdyksiä 14.5 josta laski sinne 11.
Jos riittävän pitkästi ajais 80-90km/h, tippuis varmaan keskikulutus sille ajolle sinne 6-7 pintaan, itselläni ledit paukuttelee sitä 5-8 väliä (no välillä on pitempään näkymättömissäkin alle 5).
Tuli lisättyä kesäkuulta saakka tietoja tonnarin kulutuksesta. Ajot ovat 80/20 matkaa/kaupunki. Mitään pihistelyä tuolla en ole harrastanut kuin yhden tankillisen. Ajotietokone näyttää sellaista 0,5-0,7l/km alakanttiin, normaalia?
Raimo Miettinen kirjoitti:Ajotietokone näyttää sellaista 0,5-0,7l/km alakanttiin, normaalia?
Taipaleesta ja ajotyylistä riippuen tuo on itsellä näyttänyt jotain 2-5 desiä todellista optimistisempia lukemia. Joskus vähän enemmänkin. Rippuu monesta asiasta... Joka tankkauskerralla tulee kuitenkin aina laskettua todellinen kulutus.
Tuossa ajelin eilen maantietä tonnarilla reilut 200km. Yhdessä vaiheessa ahtopainemittari lopetti toimintansa (konehuoneen puolella letku kunnossa, kohta kojetaulun kimppuun). Loppumatkalla tarkkailin kulutusta, ja mielestäni se oli normaalia korkeampi, ~8,7 litraa tasasessa maantieajossa. Voiko hajonnut alipaineletku (nyt nimenomaan ahtopainemittarin) vaikuttaa tuohon kulutukseen?
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01 Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16 #2244 "A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Siinä se kympin nurkilla pyörii matka-ajossa,vaikka keskikulutusmittari näyttää n. kasin lukemia....Kaupunkiajossa varmaan 13. Ajelen ihan normaalisti, sen ihmeemmin
pihistelemättä Subaru vie suurinpiirtein samanverran ja Rellu kolmasosan vähemmän
Oma -96 vuoden aero vie sen 7.8 ja ylöspäin satasella. Ei oikein tuon alle pääse ellei aja todella hissukseen! Kun tänne kajaaniin olen ajanut niin jotain 7.6-7.8 olen saanut keskikulutukseksi kun koko matkan n. 80kmh-100kmh rajotusten mukaan eikä yhtään ylimääräistä kenkimistä. tosin cruise ollut päällä aika paljon.
Luulen että korkeaan kulutus lukemaan vaikuttaa alla olevat roadstonen 225/40/18 renkaat ja 18" vanteet... Kaupungissa sellaista 12 pintaan mielestäni, valtavasti sitä en ole päässyt vielä seuraamaan, kun ei ole tullut niin paljon pistettyä merkille.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Tämän vuoden huhtikuun alusta tähän viikkoon asti -96 aero on vienyt EDU:n mukaan 9,82l/100km, tankatun ja mittarin mukaan ajetun perusteella kulutus on 10,18l/100km eli EDU näyttää n. 3,5dl/100km optimistisesti.
Ajo on pääsääntöisesti kaupunkiajoa Helsingissä sisältäen lyhyttä matkaa ja paljon kylmäkäynnistyksiä. Tähän kun vielä yhdistetään suht raskas kaasujalka (tietenkin lain rajoissa), en pidä kulutusta mitenkään pahana.
Kyllä manuaalitontulla pääsee pirun vähällä kokoisekseen. Tuossa kesällä kokeilin oikein viimesen päälle pihistellä sellaset 150km 80-90km/h pelkkää matkaa, niin 6,4 litraa meni satasella edu:n mukaan. Tankkauksista itse laskemalla ei tule eroa kuin maksimissaan desin verran. Näyttää olevan yksilöllistä tuo tarkkuuskin?
Niin ja ilmastointi päällä luonnollisesti.