Terve,
Miten on, mahtaako rengasliikkeillä taikka renkaiden valmistajilla olla jonkinlaisia ohjeellisia raja-arvoja uusien renkaiden asennuksen yhteydessä havaittavalle epätasapainon määrälle, jonka ylittyessä rengas pitäisi jo hylätä - olettaen, että kaikki muu on kunnossa. Olen vuosien varrella tottunut siihen, että painoja laitetaan uusiin renkaisiin (195/65/15) luokkaa 15-35 g per pyörä. Nyt uudet Continentalin talvirenkaat (205/65/15) ostettuani huomasin, että painot olivat 40 g, 70g, 75g ja 90 g per pyörä. Ja vanteina olivat Saabin alkuperäisialut. Kysyin asentajalta, että ovatko painot ihan normaalien rajojen sisällä, johon hän, että ovat ne. Ymmärrän kyllä, että renkaan koon kasvaessa tarvittaen tasapainotuspalojen painokin pyrkii kasvamaan, mutta suurilta nuo silti tuntuvat. Mitähän mieltä muut ovat...?
Tasapainojen määrä
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tasapainojen määrä
Vaikea sanoa. Jos kyse on epäonnistuneesta asennustyöstä, niin sehän on kyllä korjattavissa. Vanhanaikaisesti kuitenkin ajattelen, että 70-90 g epätasapaino panisi asennusmiehen jo tsekkaamaan, onko kaikki kunnossa...Mimmi kirjoitti:Olikohan renkaat asettuneet kunnolla vanteille ja olikohan ne tasapainotettu oikein?
Väärin tasapainotettuun renkaaseen saa helposti uppoamaan jopa 300g painoja ripoteltuna pitkin vannetta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Tasapainojen määrä
Tuo vähän ihmetyttää kun on kuitenkin ilmeisesti kohtuu hyvät vanteet kyseessä.pilkkitikka kirjoitti:Terve,
Miten on, mahtaako rengasliikkeillä taikka renkaiden valmistajilla olla jonkinlaisia ohjeellisia raja-arvoja uusien renkaiden asennuksen yhteydessä havaittavalle epätasapainon määrälle, jonka ylittyessä rengas pitäisi jo hylätä - olettaen, että kaikki muu on kunnossa. Olen vuosien varrella tottunut siihen, että painoja laitetaan uusiin renkaisiin (195/65/15) luokkaa 15-35 g per pyörä. Nyt uudet Continentalin talvirenkaat (205/65/15) ostettuani huomasin, että painot olivat 40 g, 70g, 75g ja 90 g per pyörä. Ja vanteina olivat Saabin alkuperäisialut. Kysyin asentajalta, että ovatko painot ihan normaalien rajojen sisällä, johon hän, että ovat ne. Ymmärrän kyllä, että renkaan koon kasvaessa tarvittaen tasapainotuspalojen painokin pyrkii kasvamaan, mutta suurilta nuo silti tuntuvat. Mitähän mieltä muut ovat...?
Ja renkaatkin on "merkkikumit"
Olikohan asentaja tosiaan perillä siitä mitä teki??
Re: Tasapainojen määrä
Mulle pantiin aikanaan 16" orkkisvanteelle kumeja ja kun yhteen renkaaseen painoja alkoi menemään yli 50gr, kysyin, että onkohan tuo kumi ihan kunnossa, niin asentaja otti saman tien kumin pois, heitti sen kasan päälle ja otti uuden tilalle. Näin JKL Nuoralla.
Kaipa sen renkaan saa tasapainoon koneessa vähän isommillakin punteilla, mutta vieläköhän se sitten on täysin pyöreä parin tonnin jälkeenkin?
Kaipa sen renkaan saa tasapainoon koneessa vähän isommillakin punteilla, mutta vieläköhän se sitten on täysin pyöreä parin tonnin jälkeenkin?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tasapainojen määrä
Tervepä taasen,pilkkitikka kirjoitti:Terve,
Miten on, mahtaako rengasliikkeillä taikka renkaiden valmistajilla olla jonkinlaisia ohjeellisia raja-arvoja uusien renkaiden asennuksen yhteydessä havaittavalle epätasapainon määrälle, jonka ylittyessä rengas pitäisi jo hylätä - olettaen, että kaikki muu on kunnossa. Olen vuosien varrella tottunut siihen, että painoja laitetaan uusiin renkaisiin (195/65/15) luokkaa 15-35 g per pyörä. Nyt uudet Continentalin talvirenkaat (205/65/15) ostettuani huomasin, että painot olivat 40 g, 70g, 75g ja 90 g per pyörä. Ja vanteina olivat Saabin alkuperäisialut. Kysyin asentajalta, että ovatko painot ihan normaalien rajojen sisällä, johon hän, että ovat ne. Ymmärrän kyllä, että renkaan koon kasvaessa tarvittaen tasapainotuspalojen painokin pyrkii kasvamaan, mutta suurilta nuo silti tuntuvat. Mitähän mieltä muut ovat...?
En jaksanut enempää ihmetellä, vaan vein renkaat vanteineen uudelleen tasapainotettaviksi. Tällä kertaa käytettiin lyöntipainoja. Painoiksi tuli nyt 25g, 35g, 35g ja 70g per rengas. Painojen putoaminen johtuu osaltaan lyöntipainojen eri asemasta liimapainoihin nähden (liimapainot ovat lähempänä keskiötä). Asentajan mukaan liimapainoja tarvitaan yleensä puolitoistakertainen määrä lyöntipainoihin verrattuna. No, sainpahan hiukan voimistelua ja opin taas jotain uutta. Kiitokset kommentoineille.
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tasapainojen määrä
Eipä pyöräyttänyt rengasta. Mutta sitä täytynee kokeilla, mikäli pyörä ravistaa. Ja kohtahan tuon pääsen toteamaan, kunhan talvi tulee.Mimmi kirjoitti:Pyöräyttikö asentaja rengasta vanteella?
Yleensä se auttaa pienentämään painojen määrää.