Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Moro

Eli kaverin kans ollu tässä varaosaauto Saab900i pellolle projektina ja paripäivää sitten sain puuttuvia osia siihen.. Osia laitettiin takaisin paikalleen: Bensapumppu, ilmalautasen se poksi ja siittä vierestä se mistä lähtee bensaputket suuttimille, suuttimet, tulpat, tulpanjohot, virranjakan pyörijä ja -kansi. puola, ilmanputsari koteloineen. Ja sitten vielä yks alipaineletku? korvattiin vanhalla ohjauspainesäätimen letkulla josta sisempiletku pois, vähä oli väliä mutta jeesusteipillä vähä tiivistettiin päitä..

Ensin tietenkin ääniin vähä parannusta takapönttö pois :wink: . Laitettiin sitten paikalleen niitä osia eka valosassa ja sitte pimiässä ja aika huonolla menestyksellä, eka bensaletkut jäi kiristämättä ja bensaa lens hukkaan, bensaloppu ja moottorisahan 4% 95oktaanista tankkiin 5litraa starttattiin, ja ei kunnolla käyntiin, tulpan tarkastus ja yks uusista bilteman tulpista rikki :( . Eikait siinä uus käytetty tulppa tilalle joka anto kipinän, sitten kahville ja starttaan -> lähtikäyntiin ja hyvin hyrräs vuoden seisoneeksi vähä pätki alakierroksilla, noh rengas tussuna sammutettiin auto pumpattiin ilmaa käsipumpulla joku 15min ja aateltiin lähtä testille.. Pitkän starttauksen jälkee savua alko olleen jonkuverran pöntön pois ottamisen takia, aukasin konepellin ja kaveri huusi että se on tulessa.. sytty paska palamaan konehuone :roll: , Eli mikä onkaan ilmamittari, tai se missä on lautanen ja lähtee ruiskun letkut, se sytty palamaan ihan kunnolla...

Vähän ajan ihmettelyn jälkeen sisälle hakkeen vettä parikymmentä litraa ja liekin päälle vaan, sammu ihmeen helposti.. Sitten pikainen vahinko tarkistus ja uus starttaus paukkuu vaan, sitten menin kattoon konetta ku kaveri starttas, vähä aikaa starttas ja yritti taas käynnistyä ja sitten näky välähys vaa.. ei syttyny palamaan ku ei ollu bensaa mikä syttyis ennää.. Sitten käskin uudestaa startata kattoo mistä tuli tullee -> imusarjan alapuolelta näytti liekkiä pukkaavan, ei tietenkään voi olla ihan varma mistä tarkalleen ku oli pimiää, mutta ei ihmettyttäny ennää miks sytty sillo aijemmin tuleen...

Vähä aikaa miettiä, mistä moinen tuli välähys tullee ja tuli mieleen että jos sytytys on aikasessa ja sytyttää seoksen ennen ku imuventtiili mennee kiinni.. No sytytystä eka pikkasen vastapäivään jonka ajateltiin myöhentävän sytytystä, onko näin?? No kuitenkin ei ennään iskeny samanlaista tulta vaan alipaineletkujen päästä liekkiä, no vähä jesaria lissää letku oli taas tiiviimpi. ja sytytys niin paljo myöhäseen ku mahollista. startattiin ja tällä kertaa alipaineletkujen kiinnikkeet hehku vain enää punasena :P Sitten luovutettiin, ei startannu.. Savua puski aika paljo, voi johtua seos bensasta..


Elikkä mistä johtuu liekit imusarjasta? entä miks ne yhtäkkiä alko tulleen sitten alipaineletkuista? Mitä alipaineletkut yleensä tekee? Oonko kytkeny jotaki väärin? Mihin suuntaan sytkää säädetään myöhään?

Auto toimi 1vuos sitten niin hyvin että pysty aijaan ruukista vissiin ongelmatta tänne oulun lähelle.. sen jälkeen alussa mainitut osat on irrotettu ja mm. bensapumppu vaihdettu..

Toivon vielä mahdollisimman pikaisia vastauksia, polttelis päästä jo ajamaan :)
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Ei yhtään vastausta?

Lopetti tulen lyömisen, Mutta ei siltikään lähe käyntiin-

Voisko joku sanoa ees sytkän suunnan?

Eli tännään oltiin saapia korjaamassa, Mielenkiintosia havaintoja:
Käyntiin ei yritäkkään ilman ryypyn liitintä
Yrittää startata joka kerta mutta sammuu ihan heti yleensä
Otin 3. pytyn tulpan pois -> savua.. Vain yhellä kerralla tuli savua
Jos laittaa 3. ja 4. tulpan johon väärin päin niin tullee tulta alipaineletkusta tai mistä pääsee ulos-
Tulpat märkiä.
Lähti muutaman kerran puoleksi minnuutiksi käyntiin tulppien kuivauksen/vaihon jälkeen. Sitten sammuu
Uuesta akusta loppu virta -> ei pystyny enää käynnistämmää :D


Tulis mieleen että käy rikkaalla mutta siinä on vaan se että ei lähe ilman ryyppyä yrittämäänkään käyntiin..
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tulpanjohdot väärin?
sytkä säädetty väärin?
tulipalo polttanut johtoja?
mie lähtisin siitä et vauhtis 0 kohtaan ja katsoisin mihin saarnaaja näyttää siellä on ykkönen. sit laittaisin johdot oikein ja kokeilisin käyntiin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, ensinnäkin tulpan johtojen järjestys oikein. Seuraavaksi se sytkäennakko sattuu aika jämptisti siihen 20asteeseen, kun laitat ne virranjakajan pultit keskelle sitä jakajan säätövaraa. Eli katsot vaan yhdestä pultista, että se on keskellä hahlon säätövaraa.

Sitten siitä tulen iskemisestä. Onko kenties EGR systeemi poistettu? Siinä imusarjan alapuolella on silloin mahdollisesti tyhjä reikä ja olisiko jäänyt tulppaamatta tms?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

nalleolut kirjoitti: mie lähtisin siitä et vauhtis 0 kohtaan ja katsoisin mihin saarnaaja näyttää siellä on ykkönen. sit laittaisin johdot oikein ja kokeilisin käyntiin.
h-koneessa se ykkösen johto on ajosuuntaan se vasemmanpuolimmainen (imusarjan puoleinen) nasta jakajan kannessa. kolmonen ylhäällä, nelonen oikealle (akun suunta) ja kakkonen alhaalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Eli tulpan johot on saabin korjaus oppaan mukaan oikein, sytkän laittoin merkin kohalle takas ja palossa ei kerinny letkut pallaa, kestivät sen verran lämpöä...

Virranjakajaa pitää tutkia.

En tiiä yhtään mikä on EGR Sydeemi mutta kyllä siellä pultille passaavia reikiä ois koneen kylessä sillä puolella mistä iski liekkiä ja kaks jännän näköstä reikää..

Autohan on tosiaan vanha poliisi 900i jos niisä on jotaki poikkeuksia?

Mites CO pitoisuuden säätö? Säädetäänkö siittä ilman/bensan suhdetta? Vois kokeilla vähä rikkaammalle?

Tosiaan vielä semmonen havainto, että jos pyöritti tyhjäkäyntiruuvia isommalle nii se ei enään yrittäny käyntiin yhtä hyvin, ja kaasu esti myös käyntiin yrittämistä.

Mitähän muuten Saab mahtaa tykätä jos sen vettää käyntiin? ei käytännössä mittään?
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Imuvuoto syynä :?:

Onko normaalia että ei vaikuta vaikka tunkee hanskan imusnorkkeliin :?

Pystyykö kipinä järjestyksen ite erottamaan silmällä? Kattelin noita tulppia, aika epämääräsiltä näytti väliin kipinät, eli tulpissakin voi vähä vikaa olla?
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

ossaisko joku sanoa miten bensaletkut laitetaan? Ohjauspainesäätimestä lähtee kaks, kumman puoleinen mennee siihen bensaputkien keskelle? ja meneekö toinen etummaiseen vai takimmaiseen kiinnitykseen? Ja jäljelle jäävä (etummaisesta tai taeammasta reijästä) menee automaattiryypylle?

Ei yrittänykään tänään ku ladattiin akku ja tarkastettiin tulpat ja mää kokosin sen ilmalautasen viereisen poksin tiivisteliiman kans läjään..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

-saab_85 kirjoitti:ossaisko joku sanoa miten bensaletkut laitetaan? Ohjauspainesäätimestä lähtee kaks, kumman puoleinen mennee siihen bensaputkien keskelle? ja meneekö toinen etummaiseen vai takimmaiseen kiinnitykseen? Ja jäljelle jäävä (etummaisesta tai taeammasta reijästä) menee automaattiryypylle?
Etummainen (ajosuunnassa) menee määräjakajan keskelle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja jus »

-saab_85 kirjoitti:mää kokosin sen ilmalautasen viereisen poksin tiivisteliiman kans läjään..
Siis oliko sinulla määräjakaja purettuna, puoliskot irti toisistaan, vieterit ja kalvot levällään? Ja sitten liimasit ne tiivisteliimalla kiinni? Ja vielä odotat että käynnistyisi tuon jälkeen?
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 8.jpg.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jus kirjoitti:
-saab_85 kirjoitti:mää kokosin sen ilmalautasen viereisen poksin tiivisteliiman kans läjään..
Siis oliko sinulla määräjakaja purettuna, puoliskot irti toisistaan, vieterit ja kalvot levällään? Ja sitten liimasit ne tiivisteliimalla kiinni? Ja vielä odotat että käynnistyisi tuon jälkeen?
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... 8.jpg.html
Oijoi, jos näin on päässyt käymään. No, saab_85 kyl tietää, keneltä saa toisen määräjakajan. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

Eikäku :)

Se ihime poksi mistä lähtee ne bensaputket suuttimille, sen kokosin tiivisteliiman kans :oops:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin mikä ihme boksi? ei tuon ikäisessä paljon mitään bokseja ole... oliko se tuo jusin kuvan mukainen? jos oli niin on määräjakaja, siis kokonaisuudessaan se on määräjakaja missä on ilma määrä lautanen ja mistä suutin putket lähtee...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos sen mustan murikan irroittaa tosta alumiinisesta rungosta, niin se nyt ei oo vielä mitään vakavaa. Kunhan vaan varoo, ettei pudota luistia lattialle tai yleensäkään kolhi sitä. Sitä murikkaa vaan ei pidä mennä pilkkomaan yhtään pienemmäksi. Mitä todennäköisimmin sen on viimeinen niitti, jos sen purkaa päreiksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 900i -88.. Lyö tulta imusarjasta!? (pitkä tarina)

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tiedättekö nyt varmasti mitä olette tekemässä saab_85?

ensinnäkään ei kanata mennä ruuvaileen mitään säätöjä jos kone ei käy aikas mahdoton saada kone käyntiin mekaanisella ruiskulla jos seossäätö ihan viturallaan. ja toiseksi tuon määrä säätimen purkaminen ja kasaus vaatiia aikas moista huolellisuutta ja ainakin uudet tiivisteet toimiakseen.

tulpan johdot kannatta nyt ainakin eka tarkastaa ihan maalais järjellä ja heittää ne oppaat nurkkaan. eli ykköne on siinä missä jakajassa pieni kolo kannen tiivistys pinnassa siitä pyörimis suuntaan 1-3-4-2. ykkönen jakopäästä lähtien.

ehdottaisin että tulpan johdot oikein ja romikselta koko määrämittari hakemaan.

niin luulis ainakin jotenkin käyvän, että saa säädöt kohdilleen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin