9-5 Nordic kirjoitti:Lisäksi pitää huomioida autojen painoero; Saab painaa lähes parisataa kiloa enemmän, mikä on tuossa kokoluokassa jo aikalailla.
Saabin omamassa näyttää alkavan (varusteista riippuen) 1440 kilosta, uuden mondeon 1437 kilosta, ja Passatin 1348 kilosta. Itse en tuosta kahta sataa kiloa saa kyllä millään laskettua
9-5 Nordic kirjoitti:Lisäksi pitää huomioida autojen painoero; Saab painaa lähes parisataa kiloa enemmän, mikä on tuossa kokoluokassa jo aikalailla.
Saabin omamassa näyttää alkavan (varusteista riippuen) 1440 kilosta, uuden mondeon 1437 kilosta, ja Passatin 1348 kilosta. Itse en tuosta kahta sataa kiloa saa kyllä millään laskettua
Kaksilitrainen bensaturbo SS Linear-varusteisena, manuaalilaatikolla painaa 1520kg.
Siihen sitten lisää varusteita + mahd. automaatti niin jopa alkaa painoa kertymään...
Bob kirjoitti:En ymmärrä minkä paino tuo 1440kg voi olla?
Voiskos se olla 9-3SS 1.8i:n paino? Se kun kumminkin on edelleen hinnastossa ja myynnissä, jos joku sellaisen haluaisi jostain syystä ostaa. (Tosin yksi kaveri ajoi tyytyväisenä 1.8i:llä, kunnes vaihtoi turboon...)
uusi93 kirjoitti:Voiskos se olla 9-3SS 1.8i:n paino? Se kun kumminkin on edelleen hinnastossa ja myynnissä, jos joku sellaisen haluaisi jostain syystä ostaa. (Tosin yksi kaveri ajoi tyytyväisenä 1.8i:llä, kunnes vaihtoi turboon...)
Aika paljon myöhässä tämä mieleeni juolahti, mutta:
Mistä tämä käsitys aavikkovälitys oikein putkahti?
5V SS1,8t + Hirsch pakettia ajaneena (ensin sisäänajo vakiona) en ymmärrä koko juttua.
Auto kulki nurisematta tasamaita 5. vaihteella 60km/h ja jossain testissä (vai ohjekirjassa?) on ilmoitettu kulutuskin ko. vaihde/nopeus-yhdistelmälle. Miten siis voi olla liian muka liian pitkät välit?
Ja juuri matka-ajossakin mielestäni väännökkään koneen etu on se, että se menee pienillä kierroksilla, eikä kilju koko aikaa 3000 tietämillä.
Ristom kirjoitti:Aika paljon myöhässä tämä mieleeni juolahti, mutta:
Mistä tämä käsitys aavikkovälitys oikein putkahti?
5V SS1,8t + Hirsch pakettia ajaneena (ensin sisäänajo vakiona) en ymmärrä koko juttua.
Auto kulki nurisematta tasamaita 5. vaihteella 60km/h ja jossain testissä (vai ohjekirjassa?) on ilmoitettu kulutuskin ko. vaihde/nopeus-yhdistelmälle. Miten siis voi olla liian muka liian pitkät välit?
Ja juuri matka-ajossakin mielestäni väännökkään koneen etu on se, että se menee pienillä kierroksilla, eikä kilju koko aikaa 3000 tietämillä.
No jotain aavikkovälityksistä ne horisi siinä alkuperäisessä HS:än jutussa. Mikä lie herkkä kohta sitten kun herätti niin paljon intohimoja...
"Turbo antaa riittävän suorituskyvyn. Turbomoottorin vahva vääntö on osittain ulosmitattu pitkillä "aavikkovälityksillä", tavoitteena pienentää kulutusta ja alentaa melutasoa."
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
"Turbo antaa riittävän suorituskyvyn. Turbomoottorin vahva vääntö on osittain ulosmitattu pitkillä "aavikkovälityksillä", tavoitteena pienentää kulutusta ja alentaa melutasoa."
Tuo ois pitänyt ymmärtää siten, että "aavikkovälitys" on sovitettu silmälläpitäen tulevaa BSR softaa, jolla saadaan liki 50% lisävääntöä.
Luulen, että noissa aavikkovälitysjutuissa on aika paljon vertailtu saksalaisten, esim. VAG:n autojen välityksiin. Monen autovertailun asetelmahan on se että verrataan saksalaisiin ja poikkeavuus yleensä katsotaan huonoksi. Minusta 9-3:n (NG/OG) välityksen ovat sellainen kestonarinan aihe esim. TM:ssä
9-5 Nordic kirjoitti:Lisäksi pitää huomioida autojen painoero; Saab painaa lähes parisataa kiloa enemmän, mikä on tuossa kokoluokassa jo aikalailla. Tästä pääseekin taas turvallisuuteen eli siinä Saab pesee Mondeon ja muut mennen tullen.
Vanha viesti mutta pakko sanoa; tästäkin on ihan mitattua dataa, ei tarvitse siis arvailla.
9-5 Nordic kirjoitti:Lisäksi pitää huomioida autojen painoero; Saab painaa lähes parisataa kiloa enemmän, mikä on tuossa kokoluokassa jo aikalailla. Tästä pääseekin taas turvallisuuteen eli siinä Saab pesee Mondeon ja muut mennen tullen.
Vanha viesti mutta pakko sanoa; tästäkin on ihan mitattua dataa, ei tarvitse siis arvailla.
Ei ole kyllä tarvinnut arvailla tähänkään saakka - edelleen SS bensaturbo linear varustelulla manuaalivaihteisena painaa rekisteriotteen mukaan 1520 kg. Valitettavasti sitä ei kevennä nuo nettilinkkien arvot, vaikka se polttoainetaloudellisesti hauskaa olisikin.