Jahas, no minä teen sitten niin, että laitan vanhan paketin takasin ja olen tyytyväinen siihen. Täytyy alkaa säästää rahaa kunnon paineasetelmaan ja unohtaa tuo Spec. Kukahan haluaisi ostaa tuon levyn? Ainoa ilo tämänpäiväisestä oli, että tulevaisuudessa tonnarin kytkimen vaihto sujuu reiluun 4 tuntiin rauhalliseen tahtiin tehdessä(edellyttäen nosturia).
Ja tuohon Japson hommaan... sinulla varmaan on kokonainen paketti Stage3? Meillä Jounin kanssa on vissiin molemmilla vakiopaineasetelmat ja Spec levyt olleet testissä. Eli jotain ovat sittenkin tehneet tuolle paineasetelmalle, koska ei toimi sellaisenaan.
Matti
Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan
Re: Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan
Joo tosiaan koko setti itelläni. Harmi kun ei tullut mitattua orkkispaketin ja specin läjän eroja.
Foxbody turbo
Re: Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan
Aihetta sivuten; Millätavoin tonnarin (B234R <94) ja ng900/og9-3 (B205R tai B235R) vauhtipyörät eroavat? 

Saab 9-5 Aero MY01
Re: Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan
Tuohon edelliseen kysymykseen on jotain tiedon tapaista. Muistaakseni vauhtipyörä on paksumpi ja paineasetelman kohdistavat tapit ovat pykälää suuremmat. Kytkimen kokokin taisi olla 93/900 pienempi, ellen ihan väärin muista. 95 on vissin samankokoinen(ainakin tehokkaammissa malleissa).
Ja sitten eilisiltaan... eli laatikon irroitus ja asennus alkaa jo sujua kohtuulliseen tahtiin. Otin tuon Specin levyn pois ja laitoin alkuperäisen takaisin. Nyt tuntuu taas kotoiselle ja pitoakin on sen mitä tällä hetkellä kaipaa ja kytkimessä riittää. Aikaa meni koko operaatioon n. 5 tuntia, josta loppukasaamiseen ja varusteiden pakkaamiseen menee aina se viimeinen tunti. Mekaniikka on ajovalmiina n 4:ssä tunnissa. Alun purkutahtia kuvannee se, että sain rauhalliseen tahtiin tehden kytkimen irti n 1,5 tunnissa. Erinäiseen ihmettelyyn ja laatikon parittamiseen menee kuitenkin aina aikaa. Tosin kunnollisen kohditustyökalun puuttuessa käytän seuraavaa tekniikkaa: Jätän paineasetelman löysälle ja paritan laatikon niin, että kytkinlevy pääsee liikkumaan ja kytkinakseli etsii helpommin oman paikkansa. Sitten kun kaikki on lähes läjässä ja renkaat paikoillaan, laitetaan 4 vaihde päälle ja tavaraa toisen renkaan alle, ettei pääse pyörimään. Tämän jälkeen kytkimen ilmausaukosta pitkällä jatkovarrella 12mm hylsyllä ulottuu nätisti kiristämään paineasetelman pultit. Vapaan olevasta renkaasta käännellään konetta sopivasti ja 3 täyden kierroksen jälkeen on pultit sopivalla tiukkuudella. Tuota projektia nopeuttaa huomattavasti se, ettei laske lootaa kokonaan pois vaan jättää sen roikkumaan ripustusketjunsa ja 2kpl pitkien M12 pulttien varaan. Pultit laitetaan lootan keskimmäisen yläreiän molemmin puolin ja niiden avulla lootaa on kiva siirrellä sivusuunnassa. Ei tartte edes kytkinletkua irroittaa ja näin säästyy ilmaukseltakin. Tämmöistä tällä erää. Jossakin vaiheessa pitää mittailla, millaisen paineasetelman tuo Spec-levy vaatii vai tilaanko sen varman ratkaisun nimeltä SRE.
Matti
Ja sitten eilisiltaan... eli laatikon irroitus ja asennus alkaa jo sujua kohtuulliseen tahtiin. Otin tuon Specin levyn pois ja laitoin alkuperäisen takaisin. Nyt tuntuu taas kotoiselle ja pitoakin on sen mitä tällä hetkellä kaipaa ja kytkimessä riittää. Aikaa meni koko operaatioon n. 5 tuntia, josta loppukasaamiseen ja varusteiden pakkaamiseen menee aina se viimeinen tunti. Mekaniikka on ajovalmiina n 4:ssä tunnissa. Alun purkutahtia kuvannee se, että sain rauhalliseen tahtiin tehden kytkimen irti n 1,5 tunnissa. Erinäiseen ihmettelyyn ja laatikon parittamiseen menee kuitenkin aina aikaa. Tosin kunnollisen kohditustyökalun puuttuessa käytän seuraavaa tekniikkaa: Jätän paineasetelman löysälle ja paritan laatikon niin, että kytkinlevy pääsee liikkumaan ja kytkinakseli etsii helpommin oman paikkansa. Sitten kun kaikki on lähes läjässä ja renkaat paikoillaan, laitetaan 4 vaihde päälle ja tavaraa toisen renkaan alle, ettei pääse pyörimään. Tämän jälkeen kytkimen ilmausaukosta pitkällä jatkovarrella 12mm hylsyllä ulottuu nätisti kiristämään paineasetelman pultit. Vapaan olevasta renkaasta käännellään konetta sopivasti ja 3 täyden kierroksen jälkeen on pultit sopivalla tiukkuudella. Tuota projektia nopeuttaa huomattavasti se, ettei laske lootaa kokonaan pois vaan jättää sen roikkumaan ripustusketjunsa ja 2kpl pitkien M12 pulttien varaan. Pultit laitetaan lootan keskimmäisen yläreiän molemmin puolin ja niiden avulla lootaa on kiva siirrellä sivusuunnassa. Ei tartte edes kytkinletkua irroittaa ja näin säästyy ilmaukseltakin. Tämmöistä tällä erää. Jossakin vaiheessa pitää mittailla, millaisen paineasetelman tuo Spec-levy vaatii vai tilaanko sen varman ratkaisun nimeltä SRE.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan
.. Tuosta keskitystyökalun puuttumisesta. Pihin vinkkinä todettakoon että ainaskin ng900/9-3 kykimen keskittämiseen käy hyvin Bilteman 14mm hylsy ja lyhyt tai pitkä jatkovarsi jolla hylsää survoo "reikään". 14mm hylsyn ulkoreuna menee jämptisti levyn booreista läpi ja keskittää itsensä vauhtipyörän sisäreikään.
- 10+ ng900/9-3 kytkimen keskittämisen kokemuksella.
- 10+ ng900/9-3 kytkimen keskittämisen kokemuksella.

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan
Juu, pitääpä mittailla tuo tonnarin levyn sisäreikä. Ahdastahan siellä on, kun loota roikkuu vierellä, joten kovin pitkää työkalua sinne ei saa ujutettua, ellei pikkaisen keinauta lootaa sivusuunnassa, jolloin kytkinakseli ei ole tiellä. No, ensi kertaa varten sitten. Auto tuntuu toimivan ja on toipunut tuosta kytkinlevykokeilusta. Tällä hetkellä odotellaan kaikkia tarjouksia saapuvaksi noista kytkinvermeistä, jotta saadaan tilattua sitten sellanen, joka ei säätämisiä kaipaa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki