99 lämmöt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tizumo kirjoitti:
tfati kirjoitti:Sanokaas 99 kuskit onko normaalia kun moottorin lämpömittari näyttää
koleammalla ilmalla klo 9 mutta näinä 20 asteen helteillä puoleenväliin
klo 9:ää ja punaista aluetta?
viisari ei paljoa heilu vaan töpöttää samaan suuntaan nopeudesta piittaamatta.
Wanhuksessa muuten sama juttu, paitsi että termarin ( 88 ) auetessa lämmöt tippuu alle vaakatason. Mittarin neula seilaa koko ajan ylös-alas, muttei mene koskaan punaiselle. Lämppärin hanan avaus laittaa neulan vaakatasoon. Nesteet on vaihdettu, mutta pitäiskö kokeilla järjestelmän putsausta, jos tuo neulan nousu pysyisi paremmin kurissa?
Tuo heijaaminen kielisi, että siellä on ilmaa jossakin. Ainaskin meikällä toi 99turbon kone teki viimekesänä tommosta heijailua, jos termarikoteloon jäi ilmaa.

Miulla toi 99turbo pukkaili muutenkin vesiä pihalle viime kesänä ja siinähän onkin kansi tai pahvi halki. Asiaa on auttanut aika hemmetisti, kun laitettiin venäläinen 2litran sprite-pullo tonne kuskin puolen lokarin taakse (pysyy hyvin) ja vedettiin siitä paisarista jatkoletku sinne pullon pohjalle. pullossa on ollu about 4dl nestettä ja paisari käytännössä piripintaan täynnä. Ton putelin kanssa kun on ajeltu nyt koko talvi, niin tuota lämpöjen heijailua ei ole ollut. Toihan tykkäs puskea nesteitä koneesta pihalle toisinaan. Kansi+pahvi menee vaihtoon tossa keskiviikkona, joten toi väliaikaisuus päättyy onneksi. Kanelitemppu+spritepullo on pelannu semmoset 15tkm ja yli 8kk jo. :D

Tuosta viisarin asennosta vielä. Tossa meikän 99:ssä ainaskin lämpöviisari pysyy talvella ja myöskin kesällä vaaka-asennossa, jos nopeutta vaan on vähintään 50km/h. Keulalla ei ole lisävaloja kesäaikaan, koska ne estää jäähdyttimen toimintaa. Paikallaan ollessa viisari nousee klo 10 kohdille, jossa flekti lähtee pyörimään. Vaparin anturi tekee semmosta, että flekti on melko hysteerinen, elikkäs puhallin pyörii ehkä noin minuutin. sammuu, ja minuutin päästä menee takasin päälle. Aionkin vaihtaa tohon turbomallin anturin, jossa sammutuslämpötila on selvästi matalampi, kuin vaparimallissa... Termostaatti on 88 asteinen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Anthuan kirjoitti:Helppo vaihtaa, kunhan malttaa odottaa moottorin jäähtyvän. :lol:

apico-liitin irti, 13mm kiintoavaimella anturi pois, sormi reikään, ja uusi anturi kiinni jne., auto käyntiin ja ilmaus.
en malttanut :oops: no, ei se paljon ehtinyt lämmetä, mutta hieno suihku tuli kun en tajunnut päästää paineita ensin pois toista kautta. nyt FAE:n anturilla viisari nousee sentään puoli yhdeksään. liekö termostaatti kenties jämähtänyt auki asentoon, noitahan löytyy kaapista.
Mertmi kirjoitti:
Miulla toi 99turbo pukkaili muutenkin vesiä pihalle viime kesänä ja siinähän onkin kansi tai pahvi halki. Asiaa on auttanut aika hemmetisti, kun laitettiin venäläinen 2litran sprite-pullo tonne kuskin puolen lokarin taakse (pysyy hyvin) ja vedettiin siitä paisarista jatkoletku sinne pullon pohjalle. pullossa on ollu about 4dl nestettä ja paisari käytännössä piripintaan täynnä. Ton putelin kanssa kun on ajeltu nyt koko talvi, niin tuota lämpöjen heijailua ei ole ollut. Toihan tykkäs puskea nesteitä koneesta pihalle toisinaan. Kansi+pahvi menee vaihtoon tossa keskiviikkona, joten toi väliaikaisuus päättyy onneksi. Kanelitemppu+spritepullo on pelannu semmoset 15tkm ja yli 8kk jo. :D
tuo sprite-pullo temppu kuulostaa hyvältä vinkiltä jos joutuu kansivikaista autoa siirtelemään. laitetaan korvan taakse.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

harmaa päivä saabismin osalta. miten on mahdollista että reilun kuukauden seisonnassa jäähdytin on mennyt niin tukkoon ettei neste kulje kunnolla läpi siitä?

potilas on 76 vuoden ysiysi, ajoin 5 kilsan lenkin ja lämmöt nousi melkein punaiselle. flekti ei pyörinyt. johtokontaktilla tarkistin että flekti kuitenkin toimii. flektin pyörimättömyyteen löytyi mielestäni syy: paisuntasäiliölle menevä kierto ei ollut lainkaan kuuma, sen lämpötila oli max. 50 astetta käsituntumalla. flektitermostaatti on ko. putken/letkun varrella 76 mallissa.

vesitermostaatti ei taas voi olla jumissa kiinni koska termarilta jäähdyttimelle lähtevä vesiletku oli tulikuuma. vaihtoehdot on aika vähissä, jäähdytin tukossa? en jaksa epäillä vesipumppuakaan.

mitä toivoa on saada vedenkierto palautettua ilman jäähdyttimenvaihtoa (se on ulospäin uudennäköinen)? nesteiden vaihto?

edit: palautui mieleen kun kesäkuun alussa vaihdoin vesiletkuja tuoreempiin tuossa, niin silloinkin oli vesipumpun suukappaleessa poikittain kanittamassa joku käsittämätön metallilastu. eli tuolla kierrossa lienee vieläkin aivan liikaa roskia, pitää selvittää saisiko jossain lähistöllä tehtyä järjestelmän huuhtelun tuolle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kyllä se termarin jälkeen oleva letku voi silti olla kuuma ajon jälkeen. Ei se termostaatti ihan niin tiivis ole. Tai sitten se termari on rikki ja aukeaa vain vähän.

Lämpömittariin vaikuttaa anturi melkoisesti. Vaihdoin moottorinvaihdon yhteydessä autoon uuden jäähdyttimen. Remontin jälkeen lämpömittari ei noussutkaan enää yli kello kahdeksan. Oletin, että uusi jäähdytin on tehokkaampi.

Mittasin IR-mittarilla ylävesiletkun lämmöksi kuitenkin n. 90 astetta, eli moottorin lämpö oli normaali.

Vaihdoin keväällä autoon vanhan anturin, ja kas: mittari näyttää jälleen normaalia kello yhdeksää.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

etikalla sain patrollin syyläriin palautettua jäähdytys tehon..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re:

Viesti Kirjoittaja lucaf »

itse itselleni vastaillen näihin jo ratkaistuihin ongelmiin:
lucaf kirjoitti:uusi potilas ja uudet kujeet: 99 -77 ja lämpömittari herää normaalisti lähdettäessä ajoon, mutta nousu pysähtyy L-kirjaimen yläpuolelle, eli jää reilusti alaviistoon about klo puoli kahdeksan kohdalle. tähän asti on rukattu anturin liitintä sekä mittariston 12napaista liitintä ilman tulosta. ed. omistaja sanoo että flekti silti toimii normaalisti eli lämmöt normaalikäytössä ilmeisesti kuitenkin on jotain enemmän kun mitä mittari näyttää.autoon on n. 3v. sitten vaihdettu termostaattikotelo.
lämpömittarin anturin vaihto nosti viisaria jo lupaavasti ylöspäin. seuraavaksi avattin termostaattikotelon kansi ja sieltähän löytyi kesätermostaatti. nyt lämmöt nousee 89 termostaatilla hyvin, vaikkakin jää edelleen vaakatason alapuolelle, mutta vain hyvin vähän, se menköön uuden jäähdyttäjän piikkiin.
lucaf kirjoitti:harmaa päivä saabismin osalta. miten on mahdollista että reilun kuukauden seisonnassa jäähdytin on mennyt niin tukkoon ettei neste kulje kunnolla läpi siitä?

potilas on 76 vuoden ysiysi, ajoin 5 kilsan lenkin ja lämmöt nousi melkein punaiselle. flekti ei pyörinyt. johtokontaktilla tarkistin että flekti kuitenkin toimii. flektin pyörimättömyyteen löytyi mielestäni syy: paisuntasäiliölle menevä kierto ei ollut lainkaan kuuma, sen lämpötila oli max. 50 astetta käsituntumalla. flektitermostaatti on ko. putken/letkun varrella 76 mallissa.

vesitermostaatti ei taas voi olla jumissa kiinni koska termarilta jäähdyttimelle lähtevä vesiletku oli tulikuuma. vaihtoehdot on aika vähissä, jäähdytin tukossa? en jaksa epäillä vesipumppuakaan.

mitä toivoa on saada vedenkierto palautettua ilman jäähdyttimenvaihtoa (se on ulospäin uudennäköinen)? nesteiden vaihto?

edit: palautui mieleen kun kesäkuun alussa vaihdoin vesiletkuja tuoreempiin tuossa, niin silloinkin oli vesipumpun suukappaleessa poikittain kanittamassa joku käsittämätön metallilastu. eli tuolla kierrossa lienee vieläkin aivan liikaa roskia, pitää selvittää saisiko jossain lähistöllä tehtyä järjestelmän huuhtelun tuolle.
näin käy kun autossa on sellainen paisuntasäiliö josta ei näe paljonko nestettä siellä on. eli tämähän oli se surullinen vesipumppuvaurio, nesteitä oli kadonnut puolitoista litraa joka oli kuumenemisen syynä.

sitten vielä ihan tuore kysymys: onko kenelläkään termostaatti takkuillut siten että ensimmäistä avausta panttaa aina pirun pitkään, mutta sen jälkeen toimii moitteettomasti? eilen kävi jo verenpaineen päälle kun lämpöviisari oli jo punaisen rajalla, jolloin käänsin lämmityslaitteen täysille samalla kun rullasin auton tiensivuun sammuttamista varten. juuri kun olin avaimesta kääntämässä sähköjä pois, termari aukesi ja viisari laskeutui puoliväliin, sen jälkeen matka jatkui ja 100km reissu meni ihan normaalisti.

b-moottorisen termostaatin vaihtoa suoraviivaisempaa toimenpidettä ei taida olla olemassakaan, se vaan turhauttaa kun juuri tuoreet nesteet laitettu sisään, ja tiedän että tuokin termostaatti on "vain" 2v. vanha.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti: sitten vielä ihan tuore kysymys: onko kenelläkään termostaatti takkuillut siten että ensimmäistä avausta panttaa aina pirun pitkään, mutta sen jälkeen toimii moitteettomasti?
Noinhan se tekee silloin kun kannentiiviste vuotaa/kansi on halki. Toimii lämmettyään ihan ok kunhan termarin takana panttaava ilma on lähtenyt ensimmäisen kerran kiertämään. Sotkeeko yhtä tulppaa muita enemmän ja käydä rököttääkö kolmella hetken kylmänä? Niin ja ilmattiinko järjestelmä kunnolla vesipumppuremontin jälkeen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti:Niin ja ilmattiinko järjestelmä kunnolla vesipumppuremontin jälkeen?
epäilykseni kallistuu vahvasti tämän puolelle, täytyykin tarkistaa. ei käy kylmänä hetkeäkään kolmella.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Niin ja ilmattiinko järjestelmä kunnolla vesipumppuremontin jälkeen?
epäilykseni kallistuu vahvasti tämän puolelle, täytyykin tarkistaa. ei käy kylmänä hetkeäkään kolmella.
Järjestelmän pitäisi ilmautua itsestään ajan myötä, ilmaushan tulisi tehdä molemmista ilmausruuveista (eli lämppärin putken ruuvista (lämmitys täysillä), ja tietty termarikotelon ruuvista koneen ollessa kunnolla lämmin).
Jos meinaa työntää silti ikuisesti ilmaa sieltä termarikotelon ilmausruuvilta niin työnnä järjestelmään purkillinen Bar's Leakia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:
Tizumo kirjoitti:
tfati kirjoitti:Sanokaas 99 kuskit onko normaalia kun moottorin lämpömittari näyttää
koleammalla ilmalla klo 9 mutta näinä 20 asteen helteillä puoleenväliin
klo 9:ää ja punaista aluetta?
viisari ei paljoa heilu vaan töpöttää samaan suuntaan nopeudesta piittaamatta.
Wanhuksessa muuten sama juttu, paitsi että termarin ( 88 ) auetessa lämmöt tippuu alle vaakatason. Mittarin neula seilaa koko ajan ylös-alas, muttei mene koskaan punaiselle. Lämppärin hanan avaus laittaa neulan vaakatasoon. Nesteet on vaihdettu, mutta pitäiskö kokeilla järjestelmän putsausta, jos tuo neulan nousu pysyisi paremmin kurissa?
Tuo heijaaminen kielisi, että siellä on ilmaa jossakin. Ainaskin meikällä toi 99turbon kone teki viimekesänä tommosta heijailua, jos termarikoteloon jäi ilmaa.

Miulla toi 99turbo pukkaili muutenkin vesiä pihalle viime kesänä ja siinähän onkin kansi tai pahvi halki. Asiaa on auttanut aika hemmetisti, kun laitettiin venäläinen 2litran sprite-pullo tonne kuskin puolen lokarin taakse (pysyy hyvin) ja vedettiin siitä paisarista jatkoletku sinne pullon pohjalle. pullossa on ollu about 4dl nestettä ja paisari käytännössä piripintaan täynnä. Ton putelin kanssa kun on ajeltu nyt koko talvi, niin tuota lämpöjen heijailua ei ole ollut. Toihan tykkäs puskea nesteitä koneesta pihalle toisinaan. Kansi+pahvi menee vaihtoon tossa keskiviikkona, joten toi väliaikaisuus päättyy onneksi. Kanelitemppu+spritepullo on pelannu semmoset 15tkm ja yli 8kk jo. :D

Tuosta viisarin asennosta vielä. Tossa meikän 99:ssä ainaskin lämpöviisari pysyy talvella ja myöskin kesällä vaaka-asennossa, jos nopeutta vaan on vähintään 50km/h. Keulalla ei ole lisävaloja kesäaikaan, koska ne estää jäähdyttimen toimintaa. Paikallaan ollessa viisari nousee klo 10 kohdille, jossa flekti lähtee pyörimään. Vaparin anturi tekee semmosta, että flekti on melko hysteerinen, elikkäs puhallin pyörii ehkä noin minuutin. sammuu, ja minuutin päästä menee takasin päälle. Aionkin vaihtaa tohon turbomallin anturin, jossa sammutuslämpötila on selvästi matalampi, kuin vaparimallissa... Termostaatti on 88 asteinen.
Omakohtaisena kokemuksena 99:n lämmöt ei seilannu vaikka keulalla oli lisävalot. Lisäksi lämpöjen laskemista en havainnut kuin -48° pakkasessa, siis silloin kun osat ovat ehjät.

Lämpöjen heijaaminen mulle on tullut vain eteen, kun termostaatti tai lämpömittarin anturi ovat olleet rikki. Ilma jäähdytysjärjestelmässä on saanut vaan pientä lämpöjen kohoamista (ei kuitenkaan ole huudattanut flektiä) joten ilman nipan kautta lisää vauhtia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:
Tuo heijaaminen kielisi, että siellä on ilmaa jossakin. Ainaskin meikällä toi 99turbon kone teki viimekesänä tommosta heijailua, jos termarikoteloon jäi ilmaa.

Miulla toi 99turbo pukkaili muutenkin vesiä pihalle viime kesänä ja siinähän onkin kansi tai pahvi halki. Asiaa on auttanut aika hemmetisti, kun laitettiin venäläinen 2litran sprite-pullo tonne kuskin puolen lokarin taakse (pysyy hyvin) ja vedettiin siitä paisarista jatkoletku sinne pullon pohjalle. pullossa on ollu about 4dl nestettä ja paisari käytännössä piripintaan täynnä. Ton putelin kanssa kun on ajeltu nyt koko talvi, niin tuota lämpöjen heijailua ei ole ollut. Toihan tykkäs puskea nesteitä koneesta pihalle toisinaan. Kansi+pahvi menee vaihtoon tossa keskiviikkona, joten toi väliaikaisuus päättyy onneksi. Kanelitemppu+spritepullo on pelannu semmoset 15tkm ja yli 8kk jo. :D

Tuosta viisarin asennosta vielä. Tossa meikän 99:ssä ainaskin lämpöviisari pysyy talvella ja myöskin kesällä vaaka-asennossa, jos nopeutta vaan on vähintään 50km/h. Keulalla ei ole lisävaloja kesäaikaan, koska ne estää jäähdyttimen toimintaa. Paikallaan ollessa viisari nousee klo 10 kohdille, jossa flekti lähtee pyörimään. Vaparin anturi tekee semmosta, että flekti on melko hysteerinen, elikkäs puhallin pyörii ehkä noin minuutin. sammuu, ja minuutin päästä menee takasin päälle. Aionkin vaihtaa tohon turbomallin anturin, jossa sammutuslämpötila on selvästi matalampi, kuin vaparimallissa... Termostaatti on 88 asteinen.
Omakohtaisena kokemuksena 99:n lämmöt ei seilannu vaikka keulalla oli lisävalot. Lisäksi lämpöjen laskemista en havainnut kuin -48° pakkasessa, siis silloin kun osat ovat ehjät.

Lämpöjen heijaaminen mulle on tullut vain eteen, kun termostaatti tai lämpömittarin anturi ovat olleet rikki. Ilma jäähdytysjärjestelmässä on saanut vaan pientä lämpöjen kohoamista (ei kuitenkaan ole huudattanut flektiä) joten ilman nipan kautta lisää vauhtia.

Tossa kesällä vaihdoin sylinterikannen tohon ja laitoin turbomallin flektin anturin. Sen jälkeenpä ei olekaan viisari noussut juuri yli puolivälin, kun flekti lähtee päälle. Flekti pyöriikin sitten käynnistyttyään niin pitkään kun lähtee ajamaan tai sammuttaa koneen. Harvemmin paikallaan käyttäessä sammuu. Se johtuu matalammasta katkaisulämpötilasta.

Termostaatti on sama, kuin ennen. Viisarin heijailua tuli ainaskin silloin, kun oli jäänyt ilmakupla tuohon termarille. Kupla tekee sen, että lämpöviisari nousee yli puolivälin ja termarin auetessa viisari putoaa alle puolivälin.

Toisinaan termari tekee sellaisen, että kun lähtee ajamaan viisari nousee vaakaan ja kun termari aukeaa ekan kerran, viisari notkahtaa hieman alas, josta se nousee vaaka-asentoon ja jää siihen. Olisko tuo pientä jumittelua? Termarin aukeamisen huomaa esim. syys/talvisaikaan liikennevaloissa, kun samaan aikaan keulalta tulee höyrypilvi. Kennon pinta kuivuu, niin höyry tulee siitä.

Ei nuo lisävalot näyttäis huonontavan paljoa tota jäähdytystä. Suurempi vaikutus niillä oli ton edesmenneen 900i -88:n keulalla, jossa huomasi selvästi flektin käynnistyvän herkemmin lisävalojen kanssa etenkin kaupunkiajossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti:
lucaf kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Niin ja ilmattiinko järjestelmä kunnolla vesipumppuremontin jälkeen?
epäilykseni kallistuu vahvasti tämän puolelle, täytyykin tarkistaa. ei käy kylmänä hetkeäkään kolmella.
Järjestelmän pitäisi ilmautua itsestään ajan myötä, ilmaushan tulisi tehdä molemmista ilmausruuveista (eli lämppärin putken ruuvista (lämmitys täysillä), ja tietty termarikotelon ruuvista koneen ollessa kunnolla lämmin).
tässä mallissa ei näköjään ole termarikotelossa ilmausruuvia :evil: . toisesta ilmausruuvista tuli pelkkää nestettä, joten täytyy sitten vain ekat kilsat aina ottaa rauhallisesti ja olla valmiina pysähtymään jos lämpenee liikaa. kun oire ei yhtään ole helpottanut viime päivinä, alkaa syntymään houkutus vaihtaa termostaatti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti: tässä mallissa ei näköjään ole termarikotelossa ilmausruuvia :evil: . toisesta ilmausruuvista tuli pelkkää nestettä, joten täytyy sitten vain ekat kilsat aina ottaa rauhallisesti ja olla valmiina pysähtymään jos lämpenee liikaa. kun oire ei yhtään ole helpottanut viime päivinä, alkaa syntymään houkutus vaihtaa termostaatti.
Kannattaa samalla vaivalla vaihtaa tilalle ilmausruuvillinen termarikotelo, meinaan vaihtaa sellaisen tuohon omaa -73:eenkin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Termarikotelon ilmausruuvi kuuluu olla auki TÄYTETTÄESSÄ, ei koneen ollessa lämmin.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 99 lämmöt

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tri-Lo kirjoitti:Termarikotelon ilmausruuvi kuuluu olla auki TÄYTETTÄESSÄ, ei koneen ollessa lämmin.
Jep mutta kyllä sieltä tulee ilmaa vielä kun termari on auennut, eli kannattaa ilmata siitä varmuudeksi koneen lämmettyäkin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin