Suojatie ja pysähtyminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
teesalama
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tuo on ihan arkipäivää. Kerran olen joutunut soittamaan torvea kun pysähdyin suojatien eteen ja sivulta meinas auto mennä ohi. Suojatiellä oleva katsoi vihaisesti, ei varmaan tiennyt kuka soitti ja miksi... :oops:

Eräässä etuajo-oikeutetussa risteyksessä on "parhaana päivänä" mennyt 4 autoa suojatien ohi pysähtymättä, kun jäin siihen suojatien eteen odottelemaan vuoroani kääntyäkseni vasemmalle (edessä oli toinen auto). Silläkertaa ei tosin onneksi tullut jalankulkijoita suojatien yli.

Tilan antaminen siis voi olla vaarallista, niin typerältä kuin se kuulostaakin!

Tuohon TM:n juttuun kommentoisin senverran, että todennäköisesti ne tyypit jotka eivät väistä kevyttä liikennettä eivät itse koskaan kulje polkupyörällä taikka kävele mihinkään.

Offtopic, mutta ylipäätään välinpitämättömyys liikenteessä on lisääntynyt huolestuttavasti.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vanha kirjoitti:Tuossa ruotsin ja sveitsinmeininkiä kehuttiin hyväksi. Norjassa on sama systeemi, siellä ei jalankulkijan parane pysähtyä liian lähelle tietä edes sytyttämään tupakkaa kun jo autot pysähtyy. Alkuun oli outoa kun koko pääkatu pysähtyi päästääkseen pienen meikäläisen tien yli.
Mutta kyllä se järjellä ajatellen olisi hyvä jos nopeampi väistäisi pienempää(hitaampaa). Näinhän se on käsittääkseni myös meriliikenteessä....
Toihan kuulostaa tosi hienolta. Suomessa "autot ensin" malli on juurtunut niin syvälle, että jotkut ihmiset ei edes suostu ylittämään suojatietä jos autoja on sadan metrin säteellä. Itse usein jonotan hyvinkäällä kolmion takaa eräästä risteyksestä oikealle. Ja siinä on heti isommalla tiellä suojatie. Usein jään kolmion taakse viittoilemaan suojatielle jonottavia että menkää menkää, teitä juuri odotan tässä. Mutta ei. Siinä ne seisoo vaikka iltaan asti, kunnes minä lähden siitä, ja sitten vasta yli :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, lähtökohtana autoilija väistää jalankulkijaa suojatiellä on ihan hyvä. Esimerkiksi ruuhka-aikaan paikoissa, joissa ei ole liikennevaloja, voisi olla lähes mahdotonta päästä ylittämään tie jalkaisin ilman tuota sääntöä. Harmi vaan, kun monet jalankulkijat yrittävät laajentaa oikeuksiaan ja kävelevät tien poikki omistajan elkein, vaikka suojatietä ei ole mailla halmeilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itse olen tässä viimeisen 8 kuukauden aikana huomannut, että lastenrattaat lisää ihmisten huomiota. Mikä on hyvä. Samainen reaktio on tapahtunu itsessä jo siitä asti, kun kortti on ollu taskussa. Mutta poikkeuksia löytyy, joten rauhallisesti liikenteessä. Jos on hoppu, sitten suurinta sallittua nopeutta ja ajotapa joustavaksi, pääsee takuu varmasti perille nopeammin kuin kaahamisella.

Ja hassu tarina viime talvelta, jonka itse asiassa kuulin tässä muuan aika sitten. Rovaniemellä tehdään näitä "ohiajamisia" todella paljon Hallituskadulla Tomminsillan kohdalla. No, muuan tuttu auraa teitä isolla pyöräkoneella. Tässä Tomminsillalla auto pysähtyi viereiselle kaistalle, nainen tuli suojatietä yli lastenrattaitten kanssa. Tuttu siinä sitten pysähtyi, ettei itse riko lakia ja, että ei auraa rattaiden eteen korkea lumipaljetta. Perästä tuli henkilöauto, joka sitten pamautti pyöräkoneen perään. Autoon isohkoja vahinkoja, pyöräkoneeseen ei mitään, koko juttu meni käräjille, jossa käräjöinti kesti noin 15 minuuttia. Väitti vielä käräjillä, että pyöräkoneen vika, koska "Se teki yllättävän liikkeen". Miten pyöräkoneella voi tehdä yllättävän liikkeen, varsinkin tilanteessa, jossa sillä pysähtymisvelvollisuus?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
MtSound
"Viggen"

Re: Suojatie ja pysähtyminen

Viesti Kirjoittaja MtSound »

to4 kirjoitti:Otin autojen rekkarit ja merkin/mallin ylös, pitäisiköhän toimittaa ne piruuttaan poliisilaitokselle, todistajiakin oli riittävä määrä kyydissä. Voiko poliisit tehdä mitään tuollaisessa tapauksessa?
Eipä taida poliisit mitään sen kummempaa tehdä, ellei joku nosta syytettä. Käräjille vaan. :)

Itsellä kävi läheltä piti tilanne, kun ajelin fillarillä Töölössä. Pakettiauto ajoi ohi niin läheltä, että sivupeili meni lysyyn, kun osui olkapäähän. Että kyllä sitä ollaan aikalailla autoilijoiden aivoitusten armoilla liikenteessä. Paha lähtee hakemaan omia oikeuksia; seuraavissa valoissa kiinni ja potkimaan kylkeen. Ei taitais hyvä seurata. :?
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
VuK
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja VuK »

Minun mielestäni sinun kannattaa ehdottomasti ilmoittaa poliisille rekkarit, kyllä ne jälkikäteenkin muistuttavat tuollasesta tärkeästä asiasta.
Itselle sattu sellanen tilanne, että parkkipaikalta kadun reunasta takaani lähti auto, joka tönäsi puskuria, ei kovaa mutta kuitenkin auto nytkähti.
Odottelin että nainen pysähtyisi ja tulisi katsomaan mahdollisia vahinkoja, vaan ei , ajeli vaan rauhassa eteenpäin.
Ajattelin että ompas piittaamaton ihminen,kyllä se sen verran heilahti että olisi pitänyt huomata..
Mutta oli talvi ja polanteita, kai rouva ajatteli että luminen jää siellä rattaan alla ahistaaa, näin ajattelin.
Ajelin suoraan poliisilaitokselle ja pyysin soittamaan ja ilmottamaan tapahtuneesta.Sanoin ettei mun autooni tullut jälkiä, mutta periaatteesta haluan että naiselle ilmoitetaan.
No, poliisi suhtautu hyvin asiallisesti ja pian soittikin mulle takasin ja kertoi että tämä nainen oli hyvin vilpittömän kuulosesti sanonut ettei ollut huomannut koko tapausta.
Ja kyselipä poliisi vielä minulta että haluanko viedä asiaa eteenpäin tai sakkoja naiselle, sanoin etten haluan vaan huomautuksen että näin on tapahtunut.
Vastaa Viestiin