9-5T kirjoitti:m&m kirjoitti:Onko se niin vaikea ymmärtää ja myöntää, että myös ilman nastoja voi liikkua käytännössä koko maassa Hangosta Nuorgamiin vuoden jokaisena päivänä olematta sen enempää tientukkona tai vaaraksi muille kuin nastarenkaillakaan?
Onko se niin vaikea ymmärtää että kesärenkaillakin pärjää mutta nastat on turvallisimmat. Kitkakuskit haluaa aina tuoda esiin oman taitavuutensa mutta siirtykää kesärenkaisiin siinä vasta pääsisi pätemään turvallisuudesta välittämättä.
Jos ajaisin talven pelkillä nastoilla olisin ehkä hiljaa näin tyhmästä aiheesta mutta kun kitkoistakin tulee n.35000km kokemusta talvessa uskallan kertoa mielipiteeni joka perustuu vain kokemukseen eikä testeihin ja luuloihin.
Jatketaan vuoden päästä.
Ei ole vaikea ymmärtää että kesärenkaillakin pärjää, mutta niillä ei voi liikkua käytännössä koko maassa Hangosta Nuorgamiin vuoden jokaisena päivänä olematta sen enempää tientukkona tai vaaraksi muille kuin nastarenkaillakaan.
On todellakin vaikea ymmärtää että nastat on turvallisimmat, koska se ei aina pidä paikkaansa.
Talviautoilu on taitolaji, ja kitkarenkailla ajoa on vaan harjoiteltava jos niitä aikoo käyttää. Sama pätee myös käänteisesti: Ellei koskaan ole käyttänyt nastarenkaita talvella, vaan vuosikaudet ainoastaan kitkoja, ei siirtyminen nykyisiin nastarenkaisiin lyhyellä aikavälillä paranna ajoturvallisuutta ollenkaan vaan pikemminkin päinvastoin. Nastarenkaillakin on opittava ajamaan, ja kun nämä taidot ovat karttuneet päästään takaisin samalle turvallisuustasolle kuin kitkoillakin ja kenties hieman ohikin. Monet kitkoja kerran kokeilleet nastarengaskuskit ilmeisesti olettavat ettei tarvitse opetella mitään uutta jos siirrytään nastoista kitkoihin. Minusta turvalliselle kitkarengaskäytölle on nastarengaskokemuksesta lähinnä haittaa, nastarenkaat ovat saattaneet opettaa huonoille tavoille ja iskostuneista rutiineista voi olla vaikea luopua.
Kitkoilla on vaan osattava ajaa, niin on nastoillakin, mutta nastoilla ajo opitaan nykyään "äidinmaidosta". Harvemmassa ovat ne jotka oppivat talviajotaitonsa kitkarenkailla ja siirtyvät vasta vuosien kuluttua nastarenkaisiin. Vanhemmista ikäluokista varsin moni on oppinut talviajotaitonsa kesärenkailla, ja veikkaanpa että varsin moni heistä otti nastarenkaat aikoinaan mielellään käyttöön. Myöhemmin ovat sitten siirtyneet takaisin nastattomiin kun kitkarenkaat ovat kehittyneet nastarenkaita vastaavalle tasolle.
Voi sen ajotaidoilla kerskumisen muotoilla niinkin, että minä ajan kitkoilla koska en osaa ajaa nastoilla. Olen turvallisempi kuski kitkarenkailla kuin nastarenkailla, ja vaikka aika-ajoin olen nastarenkailla ajoa opetellutkin en ole oppinut käyttämään niitä yhtä tehokkaasti kuin kitkoja.
On se kumma, että kitkarenkaita talvirenkaana verrataan kesärenkaisiin, vaikka pesäero kesärenkaisiin on selvä ja ominaisuudet ovat paljon lähempänä nastarenkaita. Kesärenkailla en kovin mielelläni lähde ensiliukkaille, siksi pyrinkin laittamaan talvirenkaat alle hyvissä ajoin ennen ensiliukkaita ettei keli pääse yllättämään.
Minun turvallisuusajatteluni perustuu kokonaisturvallisuuteen joka koostuu monesta osatekijästä, ja kitkarenkaat sopivat tähän malliin nastarenkaita paremmin. Nastarenkaiden melu ei ole se pääsyy miksi en niitä käytä, jos tavoittelisin hiljaisuutta turvallisuuden sijaan en ajaisi Saabilla.
Monet ammentavat kitkarengas "tietonsa" lehdistön rengastesteistä ja pätevät foorumeilla, vaikka rengastestit ovat vain pieni pintaraapaisu todellisuudesta. Omakohtainen testaus vaatii monta talvea ja kärsivällisyyttä, ja tietysti lehtien rengastestejä tueksi.
Tuota Mimmin lainausta lainatakseni: Opinions are like assholes - everyone has one, and everyone thinks everybody elses stinks.