Tappajanastarenkaat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
K900C
Matalapaineturbo

Re: Tappajanastarenkaat

Viesti Kirjoittaja K900C »

Mukavata keskustelua Mimmi se jo kiteyttikin mielipiteitten persreikien yhtäläisyyden :lol: Tässä joku talvi joku asiantuntija(niitähän me kaikki olemme :lol: ) summasi asian jokseenkin muistaakseni näin: "Jos joka aamu pitää päästä lähtemään, on nasta varma valinta" Itse olen pitänyt tuota aika hyvänä ohjenuorana. Nelisen talvea ajelin kitkoilla duuniajoa pääasiassa keskusta/kaupunkialueella ja ihan hyvin pärjäsin, tosin välillä hiukan arvelutti lähteä ja kerran spinnasin 180 astetta, mutta kertaakaan ei kolissut. Nyt autossa on nastat ja omassa siviilipirssissä on aina ollut nastat se on kuitenkin omasta mielestäni se ns. tuttu ja turvallinen perusvarma valinta. Noh tulipas diipadaapaa ota tästä nyt sitten selkoa :lol:
Saabiton
saba90
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Itsellä kokemusta nastarenkaista pelkästään,ei pahaa sanottavaa,niillä tulee toimeen ihan hyvin eikä ole tarvetta kitkoille....Mutta jos haluaa vielä parempaa pitoa niin lyö piikkirenkaat alle,silloin ei ole pidosta puutetta :lol:

Noista kitkarenkaista vielä sen verran että joskus oli veljellä auton alla sellaiset että sai menemään 200d mersun luistoon :roll:

Ei herneitä tuosta kommentista
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
patse
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja patse »

Ässä kirjoitti:Miten siinä uusimmassa TM:n rengasvertailussa kävi? Voiko jutun lukea jostakin, lehti ei ole enää myynnissä.

Tie oli muuten jäässä täällä Helsingissäkin, kun juuri kävin ulkona :!:
Aamulehti kertoo:
Autolehtien rengasvaliot

Rengas Yleisarvosana

Nastarenkaat 205/55 R16
1. Nokian Hakkapeliitta 5 9,0
2. Michelin X-Ice North 8,9
3. Continental ContiWinter Viking 2 8,4
4. Gislaved Nord Frost 5 8,4
5. Goodyear UltraGrip Extreme 8,3

Kitkarenkaat 205/55 R16
1. Continental ContiViking Contact 3 7,8
2. Gislaved Soft Frost 2 7,8
3. Nokian Hakkapeliitta RSi 7,4
4. Bridgestone BlizzakNordic WN-01 7,3
5. Dunlop Graspic 7,1

Lähde: Tekniikan Maailma 17/2007

Nastarenkaat 225/45 R17
1. Nokian Hakkapeliitta 5 9,5
2. Gislaved NordFrost 5 9+
3. Bridgestone Noranza 2 9
Continental ContiWinter Viking 2 9
5. Michelin X-Ice North 9-

Lähde: Tuulilasi 12/2007
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
m&m
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja m&m »

9-5T kirjoitti:
m&m kirjoitti:Onko se niin vaikea ymmärtää ja myöntää, että myös ilman nastoja voi liikkua käytännössä koko maassa Hangosta Nuorgamiin vuoden jokaisena päivänä olematta sen enempää tientukkona tai vaaraksi muille kuin nastarenkaillakaan?
Onko se niin vaikea ymmärtää että kesärenkaillakin pärjää mutta nastat on turvallisimmat. Kitkakuskit haluaa aina tuoda esiin oman taitavuutensa mutta siirtykää kesärenkaisiin siinä vasta pääsisi pätemään turvallisuudesta välittämättä.
Jos ajaisin talven pelkillä nastoilla olisin ehkä hiljaa näin tyhmästä aiheesta mutta kun kitkoistakin tulee n.35000km kokemusta talvessa uskallan kertoa mielipiteeni joka perustuu vain kokemukseen eikä testeihin ja luuloihin.
Jatketaan vuoden päästä.
Ei ole vaikea ymmärtää että kesärenkaillakin pärjää, mutta niillä ei voi liikkua käytännössä koko maassa Hangosta Nuorgamiin vuoden jokaisena päivänä olematta sen enempää tientukkona tai vaaraksi muille kuin nastarenkaillakaan.

On todellakin vaikea ymmärtää että nastat on turvallisimmat, koska se ei aina pidä paikkaansa.

Talviautoilu on taitolaji, ja kitkarenkailla ajoa on vaan harjoiteltava jos niitä aikoo käyttää. Sama pätee myös käänteisesti: Ellei koskaan ole käyttänyt nastarenkaita talvella, vaan vuosikaudet ainoastaan kitkoja, ei siirtyminen nykyisiin nastarenkaisiin lyhyellä aikavälillä paranna ajoturvallisuutta ollenkaan vaan pikemminkin päinvastoin. Nastarenkaillakin on opittava ajamaan, ja kun nämä taidot ovat karttuneet päästään takaisin samalle turvallisuustasolle kuin kitkoillakin ja kenties hieman ohikin. Monet kitkoja kerran kokeilleet nastarengaskuskit ilmeisesti olettavat ettei tarvitse opetella mitään uutta jos siirrytään nastoista kitkoihin. Minusta turvalliselle kitkarengaskäytölle on nastarengaskokemuksesta lähinnä haittaa, nastarenkaat ovat saattaneet opettaa huonoille tavoille ja iskostuneista rutiineista voi olla vaikea luopua.

Kitkoilla on vaan osattava ajaa, niin on nastoillakin, mutta nastoilla ajo opitaan nykyään "äidinmaidosta". Harvemmassa ovat ne jotka oppivat talviajotaitonsa kitkarenkailla ja siirtyvät vasta vuosien kuluttua nastarenkaisiin. Vanhemmista ikäluokista varsin moni on oppinut talviajotaitonsa kesärenkailla, ja veikkaanpa että varsin moni heistä otti nastarenkaat aikoinaan mielellään käyttöön. Myöhemmin ovat sitten siirtyneet takaisin nastattomiin kun kitkarenkaat ovat kehittyneet nastarenkaita vastaavalle tasolle.

Voi sen ajotaidoilla kerskumisen muotoilla niinkin, että minä ajan kitkoilla koska en osaa ajaa nastoilla. Olen turvallisempi kuski kitkarenkailla kuin nastarenkailla, ja vaikka aika-ajoin olen nastarenkailla ajoa opetellutkin en ole oppinut käyttämään niitä yhtä tehokkaasti kuin kitkoja.

On se kumma, että kitkarenkaita talvirenkaana verrataan kesärenkaisiin, vaikka pesäero kesärenkaisiin on selvä ja ominaisuudet ovat paljon lähempänä nastarenkaita. Kesärenkailla en kovin mielelläni lähde ensiliukkaille, siksi pyrinkin laittamaan talvirenkaat alle hyvissä ajoin ennen ensiliukkaita ettei keli pääse yllättämään.

Minun turvallisuusajatteluni perustuu kokonaisturvallisuuteen joka koostuu monesta osatekijästä, ja kitkarenkaat sopivat tähän malliin nastarenkaita paremmin. Nastarenkaiden melu ei ole se pääsyy miksi en niitä käytä, jos tavoittelisin hiljaisuutta turvallisuuden sijaan en ajaisi Saabilla.

Monet ammentavat kitkarengas "tietonsa" lehdistön rengastesteistä ja pätevät foorumeilla, vaikka rengastestit ovat vain pieni pintaraapaisu todellisuudesta. Omakohtainen testaus vaatii monta talvea ja kärsivällisyyttä, ja tietysti lehtien rengastestejä tueksi.

Tuota Mimmin lainausta lainatakseni: Opinions are like assholes - everyone has one, and everyone thinks everybody elses stinks.
Jarmo900
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Perheemme autoissa toisessa nastarenkaat ja toisessa kitkat. En voi valittaa kummankaan ominaisuuksia talviajossa. Paljon kuluneilla renkailla ei kuitenkaan ole vara ajaa, eikä ajeta.
meverkko
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

snuggles kirjoitti:Miten mulla on semmooinen käsitys, että kitka on iskussa vain sen yhden vuoden ja kovettuu nopeammin?
Voi tietysti olla, että tuntuu vain. Pitäis joskus saada vertailtua kahdella samanlaisella autolla ja eri renkailla...
Olen täysin eri mieltä tästä asiasta. Lue aiempi kommenttini jossa pääsin vertaamaan pari vuotta vanhoja Hakka2:a ja Q:a. Q:n kumi oli peehmeää ja piti edelleen. Hakka 2:n pito perustui lähes yksinomaan nastoihin, kumi oli jo kovettunutta.

Toisaalta hyvien renkaitten nykyversioissa kumiseos ei kovin paljoa eroa kitkan ja (kitka)nastan välillä. Melkein voisi puhua kitkarenkaasta joka on nastoitettu. Olisi mielenkiintoista kun joku taho vertaisi vaikka 5 vuotta vanhalla reseptillä tehtyä Q:a ja uuden reseptin Hakka5:a ilman nastoja. Voisin kuvitella että Hakka5 pesee vanhan kitkan ilman nastojakin. Kehitys menee eteenpäin.

Vaikka itse ajankin nykyään nastoilla, ihmettelen välillä kiivaimpia nastarenkaitten puolustajia.

Avoin kysymys: kun haluatte autoillessa maksimoida turvallisuuden (näin kerrotte), käytättekö polkupyöräillessä kypärää? Sen turvallisuusvaikutus on tutkitusti suuri.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Ässä
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ässä »

meverkko kirjoitti:Avoin kysymys: kun haluatte autoillessa maksimoida turvallisuuden (näin kerrotte), käytättekö polkupyöräillessä kypärää? Sen turvallisuusvaikutus on tutkitusti suuri.
Heh, mikä kysymys :)
Minulla on sentään polkupyörässäkin talvisin Nokian Hakkapeliitat, 300 nastaa per rengas...

Huomenna luultavasti menee Saabin allekin uudet Hakka-viitoset.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
KN/Lieto
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tiukassa tilanteessa nastarengas puree - mitenkään ei voi ennakoida kaikkea, esim.lapsi voi juosta jostain porttikongista eteen, ja silloin tarvitaan juuri se pieni ero joka saadaan nastarenkaalla. Toistaiseksi olen ajanut nastoilla, enkä näe mitään syytä vaihtaa. Etenkin OG900:n alla olevat Gislavedit ovat ollet aivan loistavat, ei pahaa sanottavaa!
Frostgrey
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kyllä talvella parhaiten pärjää kun pitää nopaudet kelin mukaisena, eipä nuo nastarenkaat autuaaksi tee 8)

Itsellä on ollut kitkat muutaman vuoden alla, enkä kyllä nastoja enää osta, en niissä niin isoja eroja ole huomannut, paitsi melussa ja mukaavuudessa. Täällä päin ainakin suurin osa teistä on sulana/kuivana koko vuoden.

Emännän Volvoon olisi tarkoitus kyllä ostaa uudet nastat kun hän joutuu töihin ajamaan pienempää "hirvivilkasta" metsätietä, minkä hoitaminen hieman huonompaa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
benderi
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja benderi »

Onhan ne nastatki hyvät, mutta tosimies käyttää kettinkejä.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Frostgrey kirjoitti:Kyllä talvella parhaiten pärjää kun pitää nopaudet kelin mukaisena, eipä nuo nastarenkaat autuaaksi tee 8)

Itsellä on ollut kitkat muutaman vuoden alla, enkä kyllä nastoja enää osta, en niissä niin isoja eroja ole huomannut, paitsi melussa ja mukaavuudessa. Täällä päin ainakin suurin osa teistä on sulana/kuivana koko vuoden.

Emännän Volvoon olisi tarkoitus kyllä ostaa uudet nastat kun hän joutuu töihin ajamaan pienempää "hirvivilkasta" metsätietä, minkä hoitaminen hieman huonompaa.
En ehkä ymmärrä kun olen hölmö maalaispoika mutta miksi sitten nastat Volvoon ? Jos eroja ei kerta oikeastaan ole ? Kai sitä nyt emännällekkin pitäisi tarjota mukavaa ja hiljaista kyytiä:) Ei herneitä... :wink:
Frostgrey
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Saabikas kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Kyllä talvella parhaiten pärjää kun pitää nopaudet kelin mukaisena, eipä nuo nastarenkaat autuaaksi tee 8)

En ehkä ymmärrä kun olen hölmö maalaispoika mutta miksi sitten nastat Volvoon ? Jos eroja ei kerta oikeastaan ole ? Kai sitä nyt emännällekkin pitäisi tarjota mukavaa ja hiljaista kyytiä:) Ei herneitä... :wink:
Koska en kiellä etteikö nastoilla ole parempaa pitoa todella liukkaalla kelillä. Nastat tulee myös osin siksi, että emäntä näin tahtoo 8) Vaikka kävi hän viime talven tuolla minun 9-5:lla töissä(kitkoilla), eikä mitään valittamista kuulunut.

Itse olen pärjännyt kitkoilla hyvin jo muutaman talven ja jos keli on todella kamala niin sitten pudotetaan nopeutta roimasti. Itsellä ei ole juurikaan koskaan kiire mihinkään :wink:

Ei niitä papuja näin helposti minun nokkaani saa :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

Menin ostamaan 9-5:een kitkarenkaita, mutta rengaskauppiaat saivat ylipuhuttua jälleen ostamaan "tappajanastarenkaat"... Toistaiseksi Misukat odottavat autotallin nurkassa talven tuloa:

Kuva

Eski
Bob
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Bob »

m&m kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Miksiköhän tästä(kin) keskustelusta tuli agressiivisten kitkojen puolustelevien hyökkäys?
Mistäköhän sait tuon käsityksen? Kitkathan ovat luonnollinen ratkaisu tuohon avausviestin esille tuomaan ongelmaan.

Minä puolestaan ihmettelen sitä, että miten monella nastarengaskuskilla on niin jyrkät asenteet ja tiukat mielipiteet kitkoista, mutta varsin vähän kokemusta. On tullut meinaan tässä(kin) keskustelussa ilmi.

Onko se niin vaikea ymmärtää ja myöntää, että myös ilman nastoja voi liikkua käytännössä koko maassa Hangosta Nuorgamiin vuoden jokaisena päivänä olematta sen enempää tientukkona tai vaaraksi muille kuin nastarenkaillakaan? Talvirengastyypin valinta on lähinnä tottumus- ja mieltymyskysymys.

Ei minulla ole ollut rengasvalintani takia kertaakaan asiaa peltikorjaamolle. Kitkarengas ei pidä nastarenkaan lailla kiillotetulla sileällä ja mahdollisesti märällä jäällä, se pitää vaan tiedostaa. Toisilla osa-alueilla kitkarengas on usein nastarenkaan veroinen tai jopa parempi, joten keskimäärin kitkarengas on erittäin hyvä ja turvallinen vaihtoehto nastarenkaille.

[flamebait]Teille, jotka perustelette nastarengasvalintaanne turvallisuuden maksimoinnilla aikatauluista tinkimättä niissä poikkeuksellisen hankalissa keliolosuhteissa jotka vallitsevat ehkä kerran talvessa, esitän seuraavan kysymyksen: Minkälaista kypärää käytätte jalankulkijoina? (Tokihan teillä aina on ainakin kypärä, ranne-, kyynär- ja polvisuojat päällä aina kun lähdette kävellen ovesta ulos, turvallisuuden maksimoinnin nimissä.)[/flamebait]

Ei siinä mitään, ajakaa vaan nastoilla jos haluatte, mutta minä en näe nastojen tuovan pitkällä aikavälillä mitään lisäarvoa ja siksi en niitä käytäkään. Toki, jos voisin valita rengastuksen aina tilanteiden mukaan ja varikkokäynnit hoituisivat kuten formuloissa, niin olisihan kierrossa myös sarja nastarenkaita kitka- ja kesärenkaiden lisäksi. Käytännössä joudun kuitenkin tekemään kompromissin. Jokainen tehkööt valintansa itse.
ELÄMÄ on valintoja - kitkarenkaat ovat kuin valkoisen auton harjaton pesu eli jotakin vähän siihen suuntaan - minun valintani ovat nastarenkaat ja perustelen sen turvallisuudella kun auton on oltava lähtövalmiina aina, oli keli mikä hyvänsä.
m3.hanninen
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja m3.hanninen »

vai hiukkasia ruotsissa??
meillä suomessa on ihan ihka-aitoa ryssykkäsäteilyä zernopilin ajoilta jo vuodesta 86,ja aiempiakin löytyy lapista.
saa*anan sulkaperse hurrit viittii edes mainita ääneen parista kokkareesta nenäliinassa.
muutenkin koko aihe , näin kansan suussa tuntuu olevan ikuinen sosiaalinen röpleemi. :?: :?: :?:
t:marko
900i-88 3D
Vastaa Viestiin