Niin ne ajat sitten muuttuu. Vanhassa satkussa lähti pumppu vielä pyörimään kun kanteen tömisti. Kaippa se on tuokin sitten tuurista kiinni auttaako vaiko ei, mutta ei se ainakaan isoa vaivaa maksa kokeilla.sefo kirjoitti:En usko koputtelun auttavan, jos pumppu ei lähde kuluneisuuttaan liikkeelle. Moottori on asennettu joustavasti (melun vuoksi) ja siksi koputtelu kanteen ei auta, kokeiltu on. Sitten kun pumppu oli kädessä riitti pieni kopautus pumpun kylkeen käynnistämään sen.mike kirjoitti:ootko kokeillu koputella vaikka kumipää vasaralla polttoainepumpun kanteen samalla kun startataan? Voipi auttaa jos pumppu on jostain syystä jumissa.
t. S
Ei käynnisty
Re: Ei käynnisty
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Ei käynnisty
[/quote]
Luuletko tosiaan että autossasi ei ole vikaa vaan ongelma johtuu sopimattoman mittaisesta käynnissä olo ajasta.
Kävin juuri ajamassa vaimon auton kylmänä lämpimään talliin n.8m enkä epäile etteikö se lähtisi aamulla käymään kaasua painamatta.[/quote]
Ihan miten vaan, vika tai ominaisuus? Minä edes ajatellut oliko kyseessä mahdollisesti vika vai ominaisuus. Ihmettelin vaan kovasti kun lähti lopulta käyntiin. Täälläkään kun ei kukaan ollut vastaavaa kokenut ennen tätä. No työkaverilla tehnyt kerran saman samassa hallissa. Ettei vika sittenkin olisi hallissa?
Kahdella ekalla kerralla oletin johtuvan vanhasta akusta, kun en tiennyt milloin se oli vaihdettu. Viimeisen kerran "vika" ei varmasti ollut siinä koska akku oli ihan uusi. Ja kyllä, akku oli irrallisena laturissa pitkään ennen asennusta. Auto toimi normaalista vaihdon jälkeenkin. Aikaa akun vaihdosta auton temppuiluun en muista.
Sinun käsittämän mukaan sen on pakko olla vika, kun muissakin autoissa ollut vastaava "ominaisuus" niin Saabissa sen on pakko olla jo vika. Onhan monella acc kalibroinut itseksiään käynnistyksen yhteydessä ja osalla johtui akusta osalla ei. Vika autossa?
Noin äkkiseltään kun laskee 1+2=5 yhteen niin kovin on ihmeellinen vika autossa, kun 1,5 vuoden aikana on tapahtunut pelkästää talvella, lämpimässä tallissa vietetyn yön jälkeen. Eli jatkoa ajatellen tietää ettei kannta viedä autoaan yöksi sisälle, talviauto kuuluu pihalle tai se hajoaa?? Tuota jo väittäisin ominaisuudeksi. Vaan mitäpä minä tiedän...
Jos se kerran on vika niin valaise tyhmää ja kerro ihmeessä mikä paikka pitää korjata? Kiitos jo etukäteen...
Oli pikku provo, mutta ärsyttää tuommoinen kaikkitietävyys vaikket tiedä taustoja. PCS:lla eivät osanneet sanoa missä mahdollisnen "vika" olisi. Yhtälailla olivat kysymysmerkkinä kun kerron ongelmasta. Eivät sanoneet että autossa olisi joku vika. Ei sen puoleen, eivät kyllä kertoneet sen olevan ominaisuuskaan
Edit: typoja
Luuletko tosiaan että autossasi ei ole vikaa vaan ongelma johtuu sopimattoman mittaisesta käynnissä olo ajasta.
Kävin juuri ajamassa vaimon auton kylmänä lämpimään talliin n.8m enkä epäile etteikö se lähtisi aamulla käymään kaasua painamatta.[/quote]
Ihan miten vaan, vika tai ominaisuus? Minä edes ajatellut oliko kyseessä mahdollisesti vika vai ominaisuus. Ihmettelin vaan kovasti kun lähti lopulta käyntiin. Täälläkään kun ei kukaan ollut vastaavaa kokenut ennen tätä. No työkaverilla tehnyt kerran saman samassa hallissa. Ettei vika sittenkin olisi hallissa?
Kahdella ekalla kerralla oletin johtuvan vanhasta akusta, kun en tiennyt milloin se oli vaihdettu. Viimeisen kerran "vika" ei varmasti ollut siinä koska akku oli ihan uusi. Ja kyllä, akku oli irrallisena laturissa pitkään ennen asennusta. Auto toimi normaalista vaihdon jälkeenkin. Aikaa akun vaihdosta auton temppuiluun en muista.
Sinun käsittämän mukaan sen on pakko olla vika, kun muissakin autoissa ollut vastaava "ominaisuus" niin Saabissa sen on pakko olla jo vika. Onhan monella acc kalibroinut itseksiään käynnistyksen yhteydessä ja osalla johtui akusta osalla ei. Vika autossa?
Noin äkkiseltään kun laskee 1+2=5 yhteen niin kovin on ihmeellinen vika autossa, kun 1,5 vuoden aikana on tapahtunut pelkästää talvella, lämpimässä tallissa vietetyn yön jälkeen. Eli jatkoa ajatellen tietää ettei kannta viedä autoaan yöksi sisälle, talviauto kuuluu pihalle tai se hajoaa?? Tuota jo väittäisin ominaisuudeksi. Vaan mitäpä minä tiedän...
Jos se kerran on vika niin valaise tyhmää ja kerro ihmeessä mikä paikka pitää korjata? Kiitos jo etukäteen...
Oli pikku provo, mutta ärsyttää tuommoinen kaikkitietävyys vaikket tiedä taustoja. PCS:lla eivät osanneet sanoa missä mahdollisnen "vika" olisi. Yhtälailla olivat kysymysmerkkinä kun kerron ongelmasta. Eivät sanoneet että autossa olisi joku vika. Ei sen puoleen, eivät kyllä kertoneet sen olevan ominaisuuskaan
Edit: typoja
Ahdonvoimaa
Re: Ei käynnisty
Vika vai ominaisuus! Näitä juttuja lukemalla voi päätellä ettei kukaan oikein tiedä mitä tapahtuu epäonnistuneessa käynnistyksessä ja miksi.9-5T kirjoitti: Haloo
Kyse on Saabista jota saa käyttää ihan minkä lämpöisenä hyvänsä niin kauan tai vähän aikaa kun haluaa ja siitä ei tule ongelmia.
Omassa potilaassa on DI-kasetti vaihtunut, akku OK, asentoanturivikaan en usko kun toimii muuten OK. Ehkäpä SaabOpenTech softalla voisi ainakin tarkastaa sytytyksen häiriöt?
Siis edelleenkin auto toimii ulkona normaalisti vaikka olisi viikon pakkasessa lumihangessa mutta yö lämpimässä tallissa on riski käynnistykseen. Hörähtää kyllä ja sitten lähtee vain sahaamalla pölläyksen saattelemana elikkä siis käynnistyy ensin yhdellä sitten tulee muita pyttyjä mukaan. Sen jälkeen voi sammutella taas ja toimii OK.
Niin... itse epäilen softavikaa ECU:ssa.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Re: Ei käynnisty
Mulla oli edesmenneessä 2,0t:ssa samaa vikaa, tosin se teki sitä niin ulkona kuin lämpimässä tallissakin. Mitään vikakoodeja ei koskaan ilmestynyt eikä huollossakaan vaihdetut kampura-anturi ja DI-kasetti asiaa muuttanut. Vaikka tämä häikkä tuntuu vavaavan muitakin, niin kyllä minäkin olen sitä mieltä että se on vika, ei ominaisuus. Nykyisessä 2,3t:ssä ei ole vastaavaa häiriötä esiintynyt.....
Ne oireet, jotka minun autossa olivat viittasivat minun mielestä polttoainepuolen häiriöön. Joskus noissa lentävissä vehkeissä olen törmännyt samanlaisiin ongelmiin kun polttoainelinjaan pääsee paineenlaskun ja lämpimän ilman vaikutuksesta muodostumaan kaasukupla. Saa sahata pitkään ja ryypyttää ennenkuin ropelli pyörii kunnolla. Tosin, voihan se saapissa olla ECU ohjelmineenkin syyllinen tilttaamalla pumpun tai suuttimet justiinsa silloin kun sitä ei saisi tehdä (nämä on vaan mietteitä, voitte vapaasti kumota ne). Ja huono akkukin aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä oireita. Minulla akun huono jama aiheutti sen, että jäähdytimen tuulettimen rele alkoi pitämään pärinää vaikka kaikki muu toimikin ihan OK.
Ne oireet, jotka minun autossa olivat viittasivat minun mielestä polttoainepuolen häiriöön. Joskus noissa lentävissä vehkeissä olen törmännyt samanlaisiin ongelmiin kun polttoainelinjaan pääsee paineenlaskun ja lämpimän ilman vaikutuksesta muodostumaan kaasukupla. Saa sahata pitkään ja ryypyttää ennenkuin ropelli pyörii kunnolla. Tosin, voihan se saapissa olla ECU ohjelmineenkin syyllinen tilttaamalla pumpun tai suuttimet justiinsa silloin kun sitä ei saisi tehdä (nämä on vaan mietteitä, voitte vapaasti kumota ne). Ja huono akkukin aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä oireita. Minulla akun huono jama aiheutti sen, että jäähdytimen tuulettimen rele alkoi pitämään pärinää vaikka kaikki muu toimikin ihan OK.
Re: Ei käynnisty
Eipä tuo bensapumppukaa ole mikään mahdoton arvaus. Minulla meni bensapumppu uusintaan lievän nykimisen+vinkumisen takia olisikohan ollut 50tkm:n tienoilla. Ja tiedän toisenkin 2003-mallin 9-5:n, jossa bensapumppu peräti simahti käsittääkseni 40tkm:n kohdilla.
Oli muuten kiva ajella bensapumpun vaihdon jälkeen mökille. Auto haisi helteessä bensalle mutta moottori pelasi paremmin kuin pitkään aikaan kun sopan saanti oli kunnossa.
Oli muuten kiva ajella bensapumpun vaihdon jälkeen mökille. Auto haisi helteessä bensalle mutta moottori pelasi paremmin kuin pitkään aikaan kun sopan saanti oli kunnossa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Ei käynnisty
Yksi mahdollisuus lyhyen siirron jälkeiseen käynnistymättömyyteen voi olla venttiilien auki jääminen; kaveri kertoi siirtäneensä Saabinsa pihalta illalla talliin ja aamulla ei käyntiin. Starttausääni oli kuulostanut oudolta. Auto hinausautolla paikalliseen huoltoon. Huollosta soitettiin hetken päästä että Saabbi on kunnossa. Oli kuulemma venttiilit jääneet auki ja olivat laittanet tulpanreijistä lirauksen öljyä koneeseen, jonka jälkeen kone oli käynnistynyt. Tapauksesta on jokunen vuosi ja autossa oli käytetty TB:n bensaa.
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
Re: Ei käynnisty
Omassa femmassa teki tuota myös ja vaihdoin DI:n, bensapumpun ja kampiakselin asento anturin. Tämän jälkeen on toiminut moitteetta, eli luulisin että vika oli jossain noissa.
Tosin samaan aikaan vi****li keskuslukitus ja varashälytin, näiden oireet hävisivät itsekseen, mutta tuskin noilla asioilla on yhteyttä keskenään. Jollei sitten elektroninen ajonesto jostain syystää haitannut tuota käynnistymistä
Tosin samaan aikaan vi****li keskuslukitus ja varashälytin, näiden oireet hävisivät itsekseen, mutta tuskin noilla asioilla on yhteyttä keskenään. Jollei sitten elektroninen ajonesto jostain syystää haitannut tuota käynnistymistä
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Ei käynnisty
JoonasN kirjoitti:Ja vittuilu jatkuu...
Oliko tämä minulle tarkoitettu
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Ei käynnisty
En muistaakseni väittänyt että käynnistymättömyys olisi johtunut edellisen illan käynnin pituudesta. Totesin vain, että autossani esiintynyt sama vika kuin joillain muilla. Enemmän epäilen että käynnistyksen yhteydessä ECU:n soft meni jostain syystä sekaisin ja seos oli ko. syystä väärä eikä kone käynnisty. Tämän jälkeen toiminut normaalisti ilman mitään ongelmia. Tästähän voisi päätellä että ruåtsinpoijjaat osaa tehdä hyviä autoja kun korjaavat itse itsensä. Kunnes vääjäämättä tulevaisuudessa temppuaa syystä tai toisesta9-5T kirjoitti: Luuletko tosiaan että autossasi ei ole vikaa vaan ongelma johtuu sopimattoman mittaisesta käynnissä olo ajasta.
Kävin juuri ajamassa vaimon auton kylmänä lämpimään talliin n.8m enkä epäile etteikö se lähtisi aamulla käymään kaasua painamatta.
En vie autoani millekään korjaamolla turhaan osia vaihdattamaan. Jos ei selvää vikaa löydy niin mielestäni on turha vaihtaa kalliita osia ihan kokeilu mielessä. Rahoilleni löytyy parempaakin käyttöä kuin puolittain huijauksen merkit täyttävä "korjaaminen". Korjaamoiden omistajat tosin voivat olla eri mieltä.mattiruu kirjoitti:Mulla oli edesmenneessä 2,0t:ssa samaa vikaa, tosin se teki sitä niin ulkona kuin lämpimässä tallissakin. Mitään vikakoodeja ei koskaan ilmestynyt eikä huollossakaan vaihdetut kampura-anturi ja DI-kasetti asiaa muuttanut. Vaikka tämä häikkä tuntuu vavaavan muitakin, niin kyllä minäkin olen sitä mieltä että se on vika, ei ominaisuus. Nykyisessä 2,3t:ssä ei ole vastaavaa häiriötä esiintynyt.....
Ajan tyytyväisenä viallisella autollani ja tiedän kuinka saan sen käyntiin kun seuraavan kerran näin käy. Tietysti tilanne eri jos vika alkaa esiintyä useammin. Sitten joutuu jo korjaamolle.
Hallissa on paikat kahdeksalle kuorma-autolle. Lämpö sisällä n. +20. Sen mitä tiedän autoja sisällä olleen, samalla ja eri paikalla, niin vika esiintynyt vain kahdessa 2.0t -99 Saabissa. Luulisi sähkökentän tjs. vaikuttavan muihinkin merkkeihin? 2.0t -04 ei ole ongelmia kokenut.9-5T kirjoitti: Selvä vika. Mikä on hallin koko yms. määritys jotta tiedän voinko sanoa toista talliani halliksi jossa myös autoni lähtevät käymään? Ainoa säilytyspaikan ongelma voisi olla joku vahva sähkökenttä tjs. joka voisi estää auton käynnistymisen jossain olosuhteissa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
Re: Ei käynnisty
No niin , täällähän on keskusteltu kovasti tällä välin
Torstaiaamuna koitin käyntiin starttaamalla, mutta ei lähtenyt.
Hain uuden pumpun klubihintaan 105 euroa ja sain vielä orkkistyökalua lainaan kiristysrenkaan avaamista/kiinnitystä varten. Paketissa oli pumpun mukana 8 mm letkunpätkä, mutta Riku tiesi, että 6mm sopii pumpun karaan paremmin, ja antoi sellaisen vielä mukaan.
Itse pumpun vaihto oli simppeliä puuhaa pikku pakkasessa, kun ensin sain ämpärin muljutettua aukosta pihalle. Uusi paikoilleen, kiristysrengas 75 Nm momenttiin, letkut ja liittimet paikoilleen ja voilá, auto käyntiin sekunnissa
Homma kesti kaiken kaikkiaan tunnin + pumpun haku Urvanilla ja työkalun palautus: yhteensä 2 reissua J-kylään á puoli tuntia.
Uteliaisuuttani otin vanhan pumpun auki ja olihan se loppu (pinta, johon hiilet vastaavat, oli kulunut montulle.) Ihan hyvinhän se vanhakin toimi, 270k on mittarissa.
Liekö pakkasesta johtunut,että bensa ei niin kaasuuntunut, koska käry lähti muutamassa tunnissa autosta.
Tuntuu, että reagoisi kaasuun herkemmin, johtuuko bensanpaineista vai onko vain kuvitelmaa
Paljonkohan olisi maksanut merkkiliikkeessä, olisivat tn. vaihtaneet koko ämpärin tasoantureineen pumpun lisäksi ja vähän vianetsintää ym.ym.??
Torstaiaamuna koitin käyntiin starttaamalla, mutta ei lähtenyt.
Hain uuden pumpun klubihintaan 105 euroa ja sain vielä orkkistyökalua lainaan kiristysrenkaan avaamista/kiinnitystä varten. Paketissa oli pumpun mukana 8 mm letkunpätkä, mutta Riku tiesi, että 6mm sopii pumpun karaan paremmin, ja antoi sellaisen vielä mukaan.
Itse pumpun vaihto oli simppeliä puuhaa pikku pakkasessa, kun ensin sain ämpärin muljutettua aukosta pihalle. Uusi paikoilleen, kiristysrengas 75 Nm momenttiin, letkut ja liittimet paikoilleen ja voilá, auto käyntiin sekunnissa
Homma kesti kaiken kaikkiaan tunnin + pumpun haku Urvanilla ja työkalun palautus: yhteensä 2 reissua J-kylään á puoli tuntia.
Uteliaisuuttani otin vanhan pumpun auki ja olihan se loppu (pinta, johon hiilet vastaavat, oli kulunut montulle.) Ihan hyvinhän se vanhakin toimi, 270k on mittarissa.
Liekö pakkasesta johtunut,että bensa ei niin kaasuuntunut, koska käry lähti muutamassa tunnissa autosta.
Tuntuu, että reagoisi kaasuun herkemmin, johtuuko bensanpaineista vai onko vain kuvitelmaa
Paljonkohan olisi maksanut merkkiliikkeessä, olisivat tn. vaihtaneet koko ämpärin tasoantureineen pumpun lisäksi ja vähän vianetsintää ym.ym.??
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Re: Ei käynnisty
Merkkihuollot ovat pyytäneet jopa 1000-1200 euroa pumpun vaihdosta. Pelkkä pumppuämpäri maksaa Saab-tiskillä noin 500 euroa.dartsiartsi kirjoitti: Paljonkohan olisi maksanut merkkiliikkeessä, olisivat tn. vaihtaneet koko ämpärin tasoantureineen pumpun lisäksi ja vähän vianetsintää ym.ym.??
Eski
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 22:14
- Paikkakunta: Tampere
Re: Ei käynnisty
Naapuri foorumilta tuli tästä samaisesta lyhyen käyttämisen ongelmasta lueskeltua. Loppupuolella ainakin nimimerkki artoR:llä järkeenkäypä selitys ilmiölle.
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=8357.0
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=8357.0
Re: Ei käynnisty
Jotkut vehkeet kastelee sytytystulppansa, jos ajaa lyhyen pätkän vain ja sammuttaa heti (tyyliin 100metriä ja sammutus). Tästä on esim. og900:n ohjekirjassa ihan käynnistysohje, jossa neuvotaan painamaan kaasu pohjaan. Pitäisikin lukea 9-5:n käynnistysohjeet, että onko sielläkin ohjeet tuon tulppien kastelun suhteen?
Edittiä: Piti ihan hakea se 9-5:n kirja. Tämä on vuosimallista 1998.
Edittiä: Piti ihan hakea se 9-5:n kirja. Tämä on vuosimallista 1998.
Tästä nyt ainakin voidaan päätellä, että kaasupoljinpohjassa saadaan katkaistua polttoaineen syöttö, eli voidaan kuivata tulppia...Käynnistysvihjeitä
Jos autoa on tuloksetta yritetty käynnistää useita kertoja erittäin kylmällä ilmalla, pitää kaasupoljin pitää kokonaan pohjassa samalla kun käynnistysmoottoria käytetään 5-10 sekuntia, jotta moottori ei saisi liian rikasta polttoaine/ilmaseosta.
Sen jälkeen moottorin käynnistetään tavalliseen tapaan. Älä paina kaasupoljinta.
Jos moottori pysähtyy heti käynnistyksen jälkeen (jos esim. kytkinpoljin on päästetty liian nopeasti), ei kaasupoljinta pidä painaa moottoria uudelleen käynnistettäessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ei käynnisty
Mertmi kirjoitti:Jotkut vehkeet kastelee sytytystulppansa, jos ajaa lyhyen pätkän vain ja sammuttaa heti (tyyliin 100metriä ja sammutus). Tästä on esim. og900:n ohjekirjassa ihan käynnistysohje, jossa neuvotaan painamaan kaasu pohjaan. Pitäisikin lukea 9-5:n käynnistysohjeet, että onko sielläkin ohjeet tuon tulppien kastelun suhteen?
Edittiä: Piti ihan hakea se 9-5:n kirja. Tämä on vuosimallista 1998.
Käynnistysvihjeitä
Jos autoa on tuloksetta yritetty käynnistää useita kertoja erittäin kylmällä ilmalla, pitää kaasupoljin pitää kokonaan pohjassa samalla kun käynnistysmoottoria käytetään 5-10 sekuntia, jotta moottori ei saisi liian rikasta polttoaine/ilmaseosta.
Sen jälkeen moottorin käynnistetään tavalliseen tapaan. Älä paina kaasupoljinta.
Jos moottori pysähtyy heti käynnistyksen jälkeen (jos esim. kytkinpoljin on päästetty liian nopeasti), ei kaasupoljinta pidä painaa moottoria uudelleen käynnistettäessä.
Erikoista toimintaa Saabilta. 9-5T mainitsema vika on tiedossa jo ohjekirjaa tehdessä. Samalla olisivat voineet painaa vihkoseen ohjeet myös siitä miten ko "vika" korjataan. Ei tarvitsisi korjaamon sedän tai tädin arvuutella ja mutulla vaihdella osia ihan summassa... Sekä samaan yhteyteen myös maininta ettei kannata TB:lla tankata.9-5T kirjoitti:Onneksi Saab ei ole Volvo tai Micra. Jos Saab tekee noin on jossain joku vika. Voisiko TB:n tarrabensa olla vielä nimensä veroista?
Ahdonvoimaa