og 900i 88 lämpöaikakytkin vika korjattu!!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
m3.hanninen
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 11, 2007 17:45

og 900i 88 lämpöaikakytkin vika korjattu!!

Viesti Kirjoittaja m3.hanninen »

Apuva!
lämpöaikakytkimelle ei tule virtaa lainkaan,sulakkeet tarkistettu,ja liitokset myös.
2 tuntia ähmäilin kytkentäkaaviota,pää vaan tuli kipeeks.
Mistä tulee virtaskaa tuolle kytkimelle,guruilkaa heti!!!
T:marko
Viimeksi muokannut m3.hanninen, Pe Loka 12, 2007 22:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: og 900i 88 lämpöaikakytkin

Viesti Kirjoittaja jus »

Lämpöaikakytkimelle tulee jännite virtalukolta aina kun starttimoottorille menee herätevirta.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/ruisku99.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
m3.hanninen
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 11, 2007 17:45

Re: og 900i 88 lämpöaikakytkin

Viesti Kirjoittaja m3.hanninen »

tänks,näin epäilinkin,että startin liitokset täytyisi käydä läpi.
muussa tapauksessa vetäsen virran raakana omalla katkasijalla suoraan ryyppysuuttimelle...
T:Marko
900i-88 3D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: og 900i 88 lämpöaikakytkin

Viesti Kirjoittaja jus »

Mikä on ongelma? Jos kysymys mistä tulee virta lämpöaikakytkimen lämmitysvastukselle, niin oireet on, että kylmällä koneella kylmäkäynnistyssuuttimen maadoitus (ja sitämyötä lisäbensan suihkutus) ei lakkaa siinä vaiheessa kun starttimoottoria on pyöritetty yli ~9 sekuntia. Tämä ongelma tuskin ratkeaa starttimoottorin herätevirtajohdon liitintä rassaamalla, haaroitus lämpöaikakytkimelle ei ole siinä liittimessä.

Jos ongelma taas on, että kylmäkäynnistyssuuttimelle ei näy jännitettä (eikä siis anna lisäbensaa kylmäkäynnistyksessä), varmista että starttimoottorin pikkuliittimestä tulee johto kylmäkäynnistyssuuttimelle.

Jos taas kylmäkäynnistyssuutin ei saa maadoitusta (eikä siis anna lisäbensaa kylmäkäynnistyksessä), varmista että suuttimen toinen johto on yhteydessä lämpöaikakytkimelle.

Varmista myös lämpöaikakytkimen maadoitus.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
m3.hanninen
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 11, 2007 17:45

Re: og 900i 88 lämpöaikakytkin

Viesti Kirjoittaja m3.hanninen »

tere,
ongelma on siinä , että lämpöaikakytkimelle ei tule virtaa , eikä ryyppysuuttimellekaan.
maadoitukset on kunnossa.kylmänä joutuu tekemään ns kolmekertaapaineet ylös proseduurin.(virtoja päälle-pois metodi)
lisäksi 2000-2500 kierroksen hujakoilla esiintyy lämpimänäkin pintakaasulla ärsyttävää nyintää.(co 2.1)
tulpat,jakajan kansi,tulpanjohdot,pyörijä,puola+johto uusittu.
alipainesäädin ei vaikuta asiaan,imuvuotoja ei ole,suuttimet putsattu,ryyppysuutin testattu,ennakkoa kokeiltu eri variaatioilla.
rupee käymään niinsanotusti"kanteen"
T:marko
900i-88 3D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: og 900i 88 lämpöaikakytkin

Viesti Kirjoittaja jus »

m3.hanninen kirjoitti:ongelma on siinä , että lämpöaikakytkimelle ei tule virtaa , eikä ryyppysuuttimellekaan.
Varmista, että starttimoottorin perästä kapeasta liittimestä tulee johto kylmäkäynnistyssuuttimelle.

Varmista, että lämpöaikakytkin maadoittaa kylmäkäynnistyssuuttimen.

Kylmäkäynnistyssuuttimen toimimiseksi riittää, että starttimoottorilta tulee 15a pikkuliittimestä johto suuttimelle ja että suutin saa maadoituksen.

Ei lämpöaikakytkmelle tarvitse tulla virtaa (starttiherätteeltä) minkään muun takia kuin lämmitysvastukselle joka katkaisee suuttimen maadoituksen jos startti kestää liian pitkään (lämpöaikakytkin).

Jos moottori on lämmin (yli 45 astetta), lämpöaikakytkin ei maadoita kylmäkäynnistyssuutinta. (Lämpöaikakytkin).

http://townsendimports.com/Web/electric ... 052-55.jpg

Miten mittasit ettei kylmäkäynnistyssuuttimelle tule virtaa? Yleismittari jännitemittausasentoon, toinen mittajohto akun miinukseen tai moottorin runkoon ja toinen mittajohto kylmäkäynnistyssuuttimen johtoliittimen kakkosnapaan (ruskea johto)? Pitää näkyä akkujännite kun startataan.

Miten mittasit ettei kylmäkäynnistyssuuttimelle tule maadoitusta? Yleismittari vastusmittausasentoon, toinen mittaujohto akun miinukseen tai moottorin runkoon ja toinen mittajohto kylmäkäynnistyssuuttimen ykkösnapaan (musta johto). Pitää näkyä hyvin pieni vastus, max pari ohmia, kun moottori on kylmä.

Jne.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
m3.hanninen
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 11, 2007 17:45

Re: og 900i 88 lämpöaikakytkin

Viesti Kirjoittaja m3.hanninen »

no ni,
nyt täytyy lähteä tutkimaan lisää,ja tekemään mittaukset uusiks.
kiitokset täsmennyksistä,ja jos ei onnistu niin jatketaan huomenna...
T:Marko
900i-88 3D
m3.hanninen
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 11, 2007 17:45

Re: og 900i 88 lämpöaikakytkin vika korjattu

Viesti Kirjoittaja m3.hanninen »

kiitokset auttajille,vika oli startilta tulevassa piuhassa,ja nykiminenkin loppui,kun vaihtoi uuden tiivisteen huohotus letkuun.
ja tuore leimakin tuli kaupanpäälle.. :D :D :D
900i-88 3D
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: og 900i 88 lämpöaikakytkin

Viesti Kirjoittaja miksaus »

minkä huohotusletkun tiivisteen vaihdoit? Itsellä vähän samoja nykimisen oireita
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
m3.hanninen
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 11, 2007 17:45

Re: og 900i 88 lämpöaikakytkin

Viesti Kirjoittaja m3.hanninen »

vaihdoin sen kumirenkaan venttiilikoppaan tulevaan muoviputkeen,ja imusarjan päähän myös.olivat ehjän oloisia,mutta kivikovia ja haljenneet sisäpuolelta.

T:Marko
900i-88 3D
Vastaa Viestiin