Tunkki ja tunkin paikka
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Tunkki ja tunkin paikka
Hakua kokeiltu ja tuli vuoden kirves ja kypärä aikainen topic aiheen vierestä.. Onko tuosta auton omasta tunkista koko rengas sarjan vaihtoon. Noin niinkuin normaali kausi luonteinen vaihto edessä kohta.. Huomasin yhden tunkin muovipalan, sen mikä helmassa on, puuttuvan. Voiko nuita helposti vaihtaa paikasta toiseen, vai onko suosiolla mentävä tiskille tilamaan uusi muovi möhkylä. Hinnasta tietoa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Tunkki ja tunkin paikka
Bobillahan tais tuo auton oma tunkki pettää vai antoiko se periksi, tai jotain.
Itse vaihtelin tuossa kesällä pari kertaa renkaita auton omalla tunkilla ja eihän se tukevuudellaan vakuuta. Täytyy varmaan hakee huomenna itsellekkin hallitunkki ja väsätä jostain sopiva "kolopala" mikä käy siihen tunkin paikkaan helmassa.
Itse vaihtelin tuossa kesällä pari kertaa renkaita auton omalla tunkilla ja eihän se tukevuudellaan vakuuta. Täytyy varmaan hakee huomenna itsellekkin hallitunkki ja väsätä jostain sopiva "kolopala" mikä käy siihen tunkin paikkaan helmassa.
Re: Tunkki ja tunkin paikka
Olen vaihtanut useampaan kertaankin eikä ongelmia ole ollut. Tunkki on edelleen kuin uusi. Tasainen asvaltti on aina ollut alla joten johtuukohan tuosta että on niin kivuttomasti sujunut. En kuitenkaan tarkoita että alkuperäistä tunkkia kannattaisi käyttää pidemmän päälle ja itsekin pientä hallitunkkia havittelen kunhan saisi aikaiseksi sellaisen hakea.
Re: Tunkki ja tunkin paikka
Se muovipala on kiinni laajenevilla kynsillä, jotka lukitaan muovitapilla, eli et oikein voi siirtää niitä paikasta toiseen vaan on mentävä tiskille ostamaan uusi.
Article : Tunkkituki
PartNo : 12794590
Order Quantity : 1
Matti
Article : Tunkkituki
PartNo : 12794590
Order Quantity : 1
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tunkki ja tunkin paikka
Nyt olen kaksi kertaa auton omalla tunkin kanssa renkaat vaihtanut. Eipä oltu tunkkia ennen minua käytetty. Hiekkapihassa noita olen vaihdellut ja laittanut tunkin alle kovalevyn palasen joka estää tunkkia painautumasta maan sisälle. Sen verran huolellisuutta varmaan kannattaa olla, että katsoo että tunkin yläosa menee muovikappaleeseen suorassa.. Pukkia olen kuitenkin varmistuksena aina käyttänyt.
Hallitunkkikin olisi mutten ole vielä koittanut nostella auton koko etu/takapäätä ilmaan kerralla kun ei ole aivan täysin selvillä sopivat nostokohdat (lähinnä takana).. Tällein on mm. tuohon Nissaniin tullut vaihdettua renkaat kätevästi.
Hallitunkkikin olisi mutten ole vielä koittanut nostella auton koko etu/takapäätä ilmaan kerralla kun ei ole aivan täysin selvillä sopivat nostokohdat (lähinnä takana).. Tällein on mm. tuohon Nissaniin tullut vaihdettua renkaat kätevästi.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Re: Tunkki ja tunkin paikka
Pala maksoi muistaakseni alle kympin, kun ekaan SS:ään jouduin hakemaan rikottuani yhden hallitunkilla. Menee oitis rikki, jos on toispuoleinen nosto.
Kannattaa laittaa joku kuminpala tms. hallitunkin ja ao. lapsellisen muovikikkareen väliin, siten että kuorma tulee varmasti tasaisesti.
Kannattaa laittaa joku kuminpala tms. hallitunkin ja ao. lapsellisen muovikikkareen väliin, siten että kuorma tulee varmasti tasaisesti.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Tunkki ja tunkin paikka
uuden hain.. maksoi huimat 8,16. samalla ostin pari puuttuvaa helman kiinnikettä. Näemmä, jos nuita paloja ei ole niin, rengasfirmojen nostimet osuvat helmaan. muutama niitti oli irronnut ja helma repsotti auton alta (no ei huomaa jos ei ala ronkkimaan). Ei ihan loppuun asti ole pojat miettineet tuota muovi molikkaa. Oikeilla jäljillä ovat olleet. Ilkeen näköisiä vanhemmissa vehkeissä nuo tunkin paikat, kun metalli metalliin ottanut.
Mitenköhän semmonen pullotunkki toimisi tuota muovipalikkaa vastaan? niissähän on yleensä aika pieni se nostopää. Uskaltaisko semmosta hankkia ja sovittaa suoraan muovipalikkaan? Siinä palikassahan on pieni syvänne mihin se voisi sopia just. kait se kestäis? Kohta tosiaan olis aika vaihtaa nakit ja miettinyt, että tekis nyt ite kerrankin.. (Legendaarinen lause ja sitten toinen topic miten korjata auton pohja tunkin mentyä läpi pohjasta)
Mitenköhän semmonen pullotunkki toimisi tuota muovipalikkaa vastaan? niissähän on yleensä aika pieni se nostopää. Uskaltaisko semmosta hankkia ja sovittaa suoraan muovipalikkaan? Siinä palikassahan on pieni syvänne mihin se voisi sopia just. kait se kestäis? Kohta tosiaan olis aika vaihtaa nakit ja miettinyt, että tekis nyt ite kerrankin.. (Legendaarinen lause ja sitten toinen topic miten korjata auton pohja tunkin mentyä läpi pohjasta)
Re: Tunkki ja tunkin paikka
Onkos nuo hallitunkilla nostettavat paikat noiden muovisten rimpuloitten vieressä, siis sisempänä kohti auton keskustaa? Edestä ja takaa löytyy sellaiset kohdat, joissa on reikä keskellä. Ainakin sopisi ohjekirjassa neuvotuille kohdille. Noihin muovisiin rimpuloihin ei kyllä viitsi tunkilla koskea, kun heiluvat jo melkein käsin.
Re: Tunkki ja tunkin paikka
Kunnollisella leveällä nostolautasella varustetulla hallitunkilla voi nostaa huoletta alkuperäisen tunkin nostokohdista. Hallitunkissa pitää olla kunnolliset pyörät, jotta se pääsee nostovaiheessa liukumaan alustalla.Antzah kirjoitti:Onkos nuo hallitunkilla nostettavat paikat noiden muovisten rimpuloitten vieressä, siis sisempänä kohti auton keskustaa? Edestä ja takaa löytyy sellaiset kohdat, joissa on reikä keskellä. Ainakin sopisi ohjekirjassa neuvotuille kohdille. Noihin muovisiin rimpuloihin ei kyllä viitsi tunkilla koskea, kun heiluvat jo melkein käsin.
Esimerkiksi Torin RedJack alumiininen "LowProfile" tunkki nostaa riittävän matalalta ja siinä on kunnon pyörät (edessä leveä "tela").
Re: Tunkki ja tunkin paikka
Pitää kai kokeilla sitten ensin noiden muovikikkareiden kohdalta. Nosto tapahtuu sorapihalla, joten tunkki ei pääse hirveästi liikkumaan vaikka kunnolliset pyörät löytyykin. Tietysti vaneria vois laittaa tunkin alle kunhan lanaa vain suurimmat sorat pois.
Re: Tunkki ja tunkin paikka
Vähän vanha viestiketju, mutta jaetaanpa tänne kokemuksia.
Aikani asioita tutkittuani ja todettuani, että pyöreä esine ei mene nelikulmaiseen reikään, jos pyöreä on isompi, päädyin sovitepalan tekemiseen. Alkuperäistä tunkkia ei oikein viitsinyt käyttää, joten kävin mätänetistä hakemassa halpishallitunkin ja siihen 100mm nostotyynyn. Sitten annoin tyynylle vähän sahaa ja lopputulos oli kuvan mukainen. Ainakin tuolla virityksellä onnistui hyvin renkaanvaihto tänään, kunhan muisti pitää tunkin kokolailla nostotyynyn keskellä. Korokeosan mitat ovan n. 15x40x60mm. Tuon nostotyynyn työstäminen oli melko helppoa ihan rautasahalla ja puukolla. Varmaan hyvään lopputulokseen pääseen myös käyttämällä tavallista jääkiekkoa.

Aikani asioita tutkittuani ja todettuani, että pyöreä esine ei mene nelikulmaiseen reikään, jos pyöreä on isompi, päädyin sovitepalan tekemiseen. Alkuperäistä tunkkia ei oikein viitsinyt käyttää, joten kävin mätänetistä hakemassa halpishallitunkin ja siihen 100mm nostotyynyn. Sitten annoin tyynylle vähän sahaa ja lopputulos oli kuvan mukainen. Ainakin tuolla virityksellä onnistui hyvin renkaanvaihto tänään, kunhan muisti pitää tunkin kokolailla nostotyynyn keskellä. Korokeosan mitat ovan n. 15x40x60mm. Tuon nostotyynyn työstäminen oli melko helppoa ihan rautasahalla ja puukolla. Varmaan hyvään lopputulokseen pääseen myös käyttämällä tavallista jääkiekkoa.

NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tunkki ja tunkin paikka
Kuuluuko vm. -11 Saabeissa olla tunkkia ollenkaan, jos ei ole varapyörää?
Oli melkoinen yllätys kun takakontissa oli vain paikkausvaahtoa ja kompura
Tunkin paikka siinä styroxissa on, mutta tunkista ei jälkeäkään...
Oli melkoinen yllätys kun takakontissa oli vain paikkausvaahtoa ja kompura

Tunkin paikka siinä styroxissa on, mutta tunkista ei jälkeäkään...
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Tunkki ja tunkin paikka
Samat viritykset jo myös vm.-09:ssä. En tiedä pitäisikö hommata tunkki ja varapyörä...Rommitommi kirjoitti:Kuuluuko vm. -11 Saabeissa olla tunkkia ollenkaan, jos ei ole varapyörää?
Oli melkoinen yllätys kun takakontissa oli vain paikkausvaahtoa ja kompura![]()
Tunkin paikka siinä styroxissa on, mutta tunkista ei jälkeäkään...
Renkaiden vaihto meni hallitunkilla ja vesivanerilla, josta sahasin sopivan kokoisen palan tuohon tunkin tukikoloon.
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Re: Tunkki ja tunkin paikka
2006:ssa mulla on paikkausvaahto + tunkki. Omalla tunkilla on muutaman kerran tullut vaihdettua renkaat, mutta vihdoin ostin hallitunkin eikä kaduta lainkaan.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like