Radion taustavalo
Radion taustavalo
Mistähän mahtaa tulla 9-3 vm-03 merkkikohtaisen radion tastavalon johto.
Taustavalo ei pala soittimen säätimissä siinä keskiraitisilmasuuttimen alapuolella.
Purin vermeet esille ja totesin ettei siihen nastaan 15 (illumination) tule jännitettä.
Mistähän siis tämä taustavalon jännitesyöttö tulee?
Taustavalo ei pala soittimen säätimissä siinä keskiraitisilmasuuttimen alapuolella.
Purin vermeet esille ja totesin ettei siihen nastaan 15 (illumination) tule jännitettä.
Mistähän siis tämä taustavalon jännitesyöttö tulee?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Radion taustavalo
Hei Petrisa
Sanoit purkaneesi vermeet esille. Mikä poppikone sinulla on? Tiedätkö onko aivan perusmallissa RCA-lähtöä mihin saisi vahvistimen kiinni?
Mien saan purettua radion esille rikkomatta koko kiesiä. Mistä saan sen siis irti?
Kiitos infista,
Illo
Sanoit purkaneesi vermeet esille. Mikä poppikone sinulla on? Tiedätkö onko aivan perusmallissa RCA-lähtöä mihin saisi vahvistimen kiinni?
Mien saan purettua radion esille rikkomatta koko kiesiä. Mistä saan sen siis irti?
Kiitos infista,
Illo
Re: Radion taustavalo
Terve Poppikone
Itse asiassa irroitin säädinyksikön, taitaa olla nimeltään LHD.
Siinä on soittimen säätimet, mutta itse radio ja vahvistin on erikseen.
Sen saa purettua, kunhan ensin kampeaa irti ilmasuuttimen. Takaa paljastuu kaksi ruuvia.
Purin myös automaatti-ilmastoinnin edestä pois, niin silloin näkee radio/vahvistin-yksikön sekä CD-soittimen. Ne saa tämän jälkeen irti. Niitä en vetänyt ulos keskikonsolista.
Tuossa LHD-yksikössä ei pala taustavalot eikä muuten pala sen vieressä olevassa ajotieturin näppäinyksikössäkään. Kun tämä LHD yksikkö on irti ei kojelaudan päällä olevassa näytössä, olikohan nimeltään SID, näy mitään. Myöskään taustavalojen säätö (palavat täysillä) sekä night-panel toiminto eivät toimi. Tulin siis siihen tulokseen, että tämä yksikkö ohjaa niitä ja sen omissa taustavaloissa on vikaa. Kerran ne paloivat, mutta uudelleen ne eivät ole enää syttyneet. Mahdollisesti tässä viereisessä ajotieturin säädinyksikössä on samaa vikaa. Yritin purkaa LHD yksikköä tarkistaakseni taustavalojen kytkennät, mutta ei oikein suosiolla lähde purkautumaan.
Itse asiassa irroitin säädinyksikön, taitaa olla nimeltään LHD.
Siinä on soittimen säätimet, mutta itse radio ja vahvistin on erikseen.
Sen saa purettua, kunhan ensin kampeaa irti ilmasuuttimen. Takaa paljastuu kaksi ruuvia.
Purin myös automaatti-ilmastoinnin edestä pois, niin silloin näkee radio/vahvistin-yksikön sekä CD-soittimen. Ne saa tämän jälkeen irti. Niitä en vetänyt ulos keskikonsolista.
Tuossa LHD-yksikössä ei pala taustavalot eikä muuten pala sen vieressä olevassa ajotieturin näppäinyksikössäkään. Kun tämä LHD yksikkö on irti ei kojelaudan päällä olevassa näytössä, olikohan nimeltään SID, näy mitään. Myöskään taustavalojen säätö (palavat täysillä) sekä night-panel toiminto eivät toimi. Tulin siis siihen tulokseen, että tämä yksikkö ohjaa niitä ja sen omissa taustavaloissa on vikaa. Kerran ne paloivat, mutta uudelleen ne eivät ole enää syttyneet. Mahdollisesti tässä viereisessä ajotieturin säädinyksikössä on samaa vikaa. Yritin purkaa LHD yksikköä tarkistaakseni taustavalojen kytkennät, mutta ei oikein suosiolla lähde purkautumaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Radion taustavalo
Missään 9-3SS/SC vanhemmissa soitin malleissa eikä todennäköisesti uudemmassakaan ole RCA-lähtöjä.
Saa soittimen ja muut vermeet käsiteltäväksi ilman ilmasuuttimien kampeamistakin. Irroittaa ylimpänä paneelissa olevan listan (joillakin on tässä kohtaa mukiteline). Hivuttaa sopivan liuskat ilmastoinnin paneelin sivuista ja tämän jälkeen saa vedettyä yksikön ulos. Haulla löytyy useita selvityksiä audio puolesta, purkamisesta ja muusta säätämisestä.
Saa soittimen ja muut vermeet käsiteltäväksi ilman ilmasuuttimien kampeamistakin. Irroittaa ylimpänä paneelissa olevan listan (joillakin on tässä kohtaa mukiteline). Hivuttaa sopivan liuskat ilmastoinnin paneelin sivuista ja tämän jälkeen saa vedettyä yksikön ulos. Haulla löytyy useita selvityksiä audio puolesta, purkamisesta ja muusta säätämisestä.
Re: Radion taustavalo
Varsinaisen soittimen irroittamisessa ei tarvita ilmasuuttimen irroittamista.
Ehkä asia tuli huonosti ilmaistua sikäli, että taustavalo puuttuu säädinyksiköstä.
Siis siitä ilmasuuttimen alapuolella olevasta, josta käytetään radiota/CD:tä ja sen säätimiä. Säätimet löytyvät myös ratista. Taustavalo puuttuu myös ajotieturin käyttöpanelista ko. radion käyttöpanelin vierestä.
Radion ja ajotieturin näyttö toimivat ja nehän taas sijaitsevat omana yksikkönään kojelaudan päällä
Ehkä asia tuli huonosti ilmaistua sikäli, että taustavalo puuttuu säädinyksiköstä.
Siis siitä ilmasuuttimen alapuolella olevasta, josta käytetään radiota/CD:tä ja sen säätimiä. Säätimet löytyvät myös ratista. Taustavalo puuttuu myös ajotieturin käyttöpanelista ko. radion käyttöpanelin vierestä.
Radion ja ajotieturin näyttö toimivat ja nehän taas sijaitsevat omana yksikkönään kojelaudan päällä
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Radion taustavalo
Enpä osaa oikein sanoa mistä voisi johtua tuo että valot eivät pala. Yritin nopeasti katsella kytkentäkaaviosta, mutta ei ollut oikein onnea. Mikäli oikein ymmärsin tuo pinni 15 on himmentimen säätösignaali, eli siitä mittaristovalojen säätönappulasta tuleva signaali, joka himmentää myös radion säätimien valot muun mittariston ohella. En tiedä miten siihen pitäisi tulla jännitettä ja missä tilanteessa.
Tuo paneeli, josta puhut ei ole nimeltään LHD vaan ICM eli Infortainment Control Module. Sitä on kolme eri vaihtoehtoa, ilman näyttöä oleva ICM1, musta/vihreä näytöllä oleva ICM2 sekä värinäytöllä oleva ICM3 (navigoinnin kanssa ainoastaan).
Toivottavasti tästä nyt oli edes jotain apua.
Tuo paneeli, josta puhut ei ole nimeltään LHD vaan ICM eli Infortainment Control Module. Sitä on kolme eri vaihtoehtoa, ilman näyttöä oleva ICM1, musta/vihreä näytöllä oleva ICM2 sekä värinäytöllä oleva ICM3 (navigoinnin kanssa ainoastaan).
Toivottavasti tästä nyt oli edes jotain apua.
Re: Radion taustavalo
Oikeassa olette, ICM1 se minulla on. Taitaa LHD tarkoittaa vasemman puolen ohjauksella olevia autoja.
Kun tuo mainittu ICM1 ei ole paikoillaan ei taustavalojen säätö eikä night-panel toiminto silloin toimi. Taustavalot ovat "täysillä". En itsekään tiedä mikä tuo pinnin 15 merkitys todellisudessa on, koska siihen ei mielestäni tule mitään.
Olisiko niin älykäs tuo järjestelmä, että sen tunnistaessa can-väylän kautta ICM-yksikön ollessa poissa pelistä se ei kytke siihen pinniin 15 jännnitettä ollenkaan.
Itse olen myös pohdiskellut, josko ICM-yksikön ko. pinniin ei koskaan ole tarkoitus mitään tullakaan eli toista päätä ei ole mihinkään kytketty. Tätä tukee resistanssimittaus, jossa johtosarjan pinni 15 resistanssi on ääretön. Tällöin taustavalojen säätö toimisi can-väylän kautta. Illumination linja on autossa sen takia, että osassa autoa on ns. tyhmiä katkaisijoita joiden valaistusta pääyksikkö, sen nimi on vissiin EHU, ohjaa oman valaistuslinjan kautta.
Mutta toisaalta mene ja tiedä. Kunpa saisi jostain nuo sähkökuvat se olisi suuri helpotus. Niiden perusteella ei tarvitsisi arvailla.
Kun tuo mainittu ICM1 ei ole paikoillaan ei taustavalojen säätö eikä night-panel toiminto silloin toimi. Taustavalot ovat "täysillä". En itsekään tiedä mikä tuo pinnin 15 merkitys todellisudessa on, koska siihen ei mielestäni tule mitään.
Olisiko niin älykäs tuo järjestelmä, että sen tunnistaessa can-väylän kautta ICM-yksikön ollessa poissa pelistä se ei kytke siihen pinniin 15 jännnitettä ollenkaan.
Itse olen myös pohdiskellut, josko ICM-yksikön ko. pinniin ei koskaan ole tarkoitus mitään tullakaan eli toista päätä ei ole mihinkään kytketty. Tätä tukee resistanssimittaus, jossa johtosarjan pinni 15 resistanssi on ääretön. Tällöin taustavalojen säätö toimisi can-väylän kautta. Illumination linja on autossa sen takia, että osassa autoa on ns. tyhmiä katkaisijoita joiden valaistusta pääyksikkö, sen nimi on vissiin EHU, ohjaa oman valaistuslinjan kautta.
Mutta toisaalta mene ja tiedä. Kunpa saisi jostain nuo sähkökuvat se olisi suuri helpotus. Niiden perusteella ei tarvitsisi arvailla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Radion taustavalo
Aluksi ICM-moduulin uudelleen liittäminen (softa uusiksi sisään) Tech:llä ja tarvittaessa softan päivitys siihen. Mikäli moduuli on rikki, niin sitten uutta kehiin - käytettyjä ICM1:siä löytyy varmaan tältäkin foorumilta, ellei halua uutta ostaa. Ensin kannattaa kuitenkin Tech:llä tsekata - yleismittarilla ei juuri ole saumoja näitä toimintoja ihmetellessä, pahimmillaan auto pitää hinata pajalle Tech:llä elvytettäväksi.
Valaistukset ovat väyläohjattuja toimintoja - niiden toimintaa ei voi siis todentaa perinteiseen tapaan.
Valaistukset ovat väyläohjattuja toimintoja - niiden toimintaa ei voi siis todentaa perinteiseen tapaan.
Re: Radion taustavalo
Tätä väyläohjausta myös valaistuksen osalta epäilinkin.
Kiitoksia tiedosta.
Mikä on muuten mainittu Tech? Missä sellaisia vermeitä löytyy/saa?
Se kummastuttaa miksi valot kerran viikon aikana paloivat.
Väylävika laitteessa tuskin on, koska kaikki muut toiminnot palaavat tai lakkaavat pelaamasta, jos ICM:n ottaa pois.
Olisiko juotosvika valojen ohjauspiirissä ICM:n sisällä.
Vaan ei tunnu kovin helposti purkautuvan auki se paketti, että pääsisi sisälle kurkkaamaan.
Kiitoksia tiedosta.
Mikä on muuten mainittu Tech? Missä sellaisia vermeitä löytyy/saa?
Se kummastuttaa miksi valot kerran viikon aikana paloivat.
Väylävika laitteessa tuskin on, koska kaikki muut toiminnot palaavat tai lakkaavat pelaamasta, jos ICM:n ottaa pois.
Olisiko juotosvika valojen ohjauspiirissä ICM:n sisällä.
Vaan ei tunnu kovin helposti purkautuvan auki se paketti, että pääsisi sisälle kurkkaamaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Radion taustavalo
Tech:llä tarkoitetaan tässä Tech2:tä, joka on Saabin (ja monen muun GM:n merkin) diagnostiikkatyökalu. Näitä on Suomessa käsittääkseni vain valtuutetuilla Saab korjaamoilla ja tällä työkalulla he pystyvät diagnostiikkaportin kautta lukemaan auton vikakoodeja, sekä pystyvät lisäämään ja poistamaan ohjainyksiköitä (esim. ICM tai EHU jne.) jne.petrisa kirjoitti:Tätä väyläohjausta myös valaistuksen osalta epäilinkin.
Kiitoksia tiedosta.
Mikä on muuten mainittu Tech? Missä sellaisia vermeitä löytyy/saa?
Se kummastuttaa miksi valot kerran viikon aikana paloivat.
Väylävika laitteessa tuskin on, koska kaikki muut toiminnot palaavat tai lakkaavat pelaamasta, jos ICM:n ottaa pois.
Olisiko juotosvika valojen ohjauspiirissä ICM:n sisällä.
Vaan ei tunnu kovin helposti purkautuvan auki se paketti, että pääsisi sisälle kurkkaamaan.
Mulla oli ihmeellinen vika myös omassa 9-3:ssa. Radio ja kaikki muut toimivat hienosti, mutta varoitusääniä ei kuulunut mitään. Esimerkiksi vilkun ääni ei toiminut. Ihmetytti huimasti missä vika ja Tech:llä katsoessa näytti kahta vikakoodia: ICM ei väylässä ja takakaiutin oikosulku maahan. Eli takakaiuttimen johto oli tönäisty vahingossa irti konttia lastatessa ja oli kaiketi tehnyt niin paljon vikakoodeja tms. että ICM oli poistunut väylästä, näin ainakin pajalla päättelivät. Mielenkiintoista että radio siis toimi koko ajan, ei vain tullut testattua takakaiuttimia, jotka eivät toimineet. Vika korjaantui laittamalla takakaiuttimen johto takaisin kiinni ja "lisäämällä" ICM uudestaan Tech:llä.
Melkein vikakoodien lukua suosittelisin jollain Saab korjaamolla.
Re: Radion taustavalo
Juurikin näin ja itse en älynnyt ajatella tuota ylintä panelia josta audiota tosiaan säädetään. Tuo alempi josta itse puhuin on se jonka taakse kytketään audioon liittyvät johdot kuten AUX-piuha ja vahvistimille lähtevät kuidut.Varsinaisen soittimen irroittamisessa ei tarvita ilmasuuttimen irroittamista.
Ehkä asia tuli huonosti ilmaistua sikäli, että taustavalo puuttuu säädinyksiköstä.
Siis siitä ilmasuuttimen alapuolella olevasta, josta käytetään radiota/CD:tä ja sen säätimiä. Säätimet löytyvät myös ratista. Taustavalo puuttuu myös ajotieturin käyttöpanelista ko. radion käyttöpanelin vierestä.
Radion ja ajotieturin näyttö toimivat ja nehän taas sijaitsevat omana yksikkönään kojelaudan päällä