lämppäri?
Niinpä
Eipä tohon paljoakaan kilometrit vaikuta mutta itse en ainakaan meinaa pitää tätä saabia itselläni loppu ikää. (en kyllä tiedä paljon on jäljellä)Ansis kirjoitti:Auto on kuitenkin käyttöä varten, joillekin tulee yli 100 tkm vuodessa ja joillakin siihen menee 10 vuotta. Siihen vielä työaika päälle, niin ei hirveästi kiinnosta ranettaa.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Jos autossa istumiseen menee 3-4 tuntia päivässä muun työn ohessa, niin itse tehtyihin remontteihin käytettävissä oleva aikakin tulee hintoihinsa.
Joten kaikki, mitä saa kaupasta valmiina, tulee usein halvemmaksi asentaa käyttöautoon. Vapaa-aika on yleensä kaikkein kalleinta, ainakin minua kadehtivien ihmisten mielestä
Joten kaikki, mitä saa kaupasta valmiina, tulee usein halvemmaksi asentaa käyttöautoon. Vapaa-aika on yleensä kaikkein kalleinta, ainakin minua kadehtivien ihmisten mielestä

96 M75 i12 5-speed 

Työ matka
Mä aja töihin ja takas päivässä noin 45 min. Lisäksi lomalla vedän kuselta haisevaa lasikuitukoppia noin kuukauden vuodessa. Sekin veto on sitä että ollaan paikallaan monta päivää tai sitten liikutaan. Ilmoitan sitten kun puhallin hajoaa jos hajoaa.Ansis kirjoitti:Jos autossa istumiseen menee 3-4 tuntia päivässä muun työn ohessa, niin itse tehtyihin remontteihin käytettävissä oleva aikakin tulee hintoihinsa.
Joten kaikki, mitä saa kaupasta valmiina, tulee usein halvemmaksi asentaa käyttöautoon. Vapaa-aika on yleensä kaikkein kalleinta, ainakin minua kadehtivien ihmisten mielestä
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Re: Niinpä
Kyllä se moottori siellä pyörii kokoajan vaikka ajaisit kaupungissa vuodessa 10000 kilometriä tai sitten pitkää matkaa 100000. Siinä saattaa mennä sama aika ja moottori kuluu yhtä paljon. Eli moottorin iästä voisi ennemmin puhua tunneissa kuin kilometreissä.9-5T kirjoitti:Miksei?YSI-VIIS kirjoitti:Eipä tohon paljoakaan kilometrit vaikuta
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Re: Niinpä
9-5T kirjoitti:Eli kilometrit vaikuttaa sittenkin.YSI-VIIS kirjoitti:Kyllä se moottori siellä pyörii kokoajan vaikka ajaisit kaupungissa vuodessa 10000 kilometriä tai sitten pitkää matkaa 100000. Siinä saattaa mennä sama aika ja moottori kuluu yhtä paljon. Eli moottorin iästä voisi ennemmin puhua tunneissa kuin kilometreissä.9-5T kirjoitti: Miksei?
säälittävää . En viitsi enään jatkaa ketjua koska eräs kirjoittaja on ala arvoinen. Toivottavasti kuitenkin asia tuli monelle selväksi.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Meikäläiseltä pimahti kanssa tuo puhallin. Ensin piti pienoista ruputusta ja sitten lopetti puhaltamasta kokonaan. Välillä on puhallellutkin, mutta näyttäisi puhallushalut loppuneen tuossa viimeisen 210km rupeaman aikana.
Hiiliä on tullu vuosien mittaan vaihdettua niin latureihin, kuin puhaltimiinkin niin hyvällä menestyksellä, että tämmösen 30-50tkm vuoteen ajavan taviksen käyttöön riittää aivan takuulla hiilien vaihto. Olipa hyvä, että joku mainitsi jo nuo hiilien koot ja tuonkin ohjeen sijainnin. Ei tarvii nyt arpoa tuosta englanninmurteella kirjoitetusta korjauskirjasta tota moottorin irroitusta ja asennusta, kun saa katella ihan kotimaisella kielellä kirjoitetut ohjeet kuvien kera.
Hiiliä on tullu vuosien mittaan vaihdettua niin latureihin, kuin puhaltimiinkin niin hyvällä menestyksellä, että tämmösen 30-50tkm vuoteen ajavan taviksen käyttöön riittää aivan takuulla hiilien vaihto. Olipa hyvä, että joku mainitsi jo nuo hiilien koot ja tuonkin ohjeen sijainnin. Ei tarvii nyt arpoa tuosta englanninmurteella kirjoitetusta korjauskirjasta tota moottorin irroitusta ja asennusta, kun saa katella ihan kotimaisella kielellä kirjoitetut ohjeet kuvien kera.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hiilet tuli vaihdettua ja puhallin pelittää taas. Aikaa vierähti jotain pari tuntia tuon parissa. Ohjeen mukaan oli helppo irroittaa se puhallin. Jokin pikku viba pääsi kuitenkin tulemaan, kun oikealle kurvattaessa vähän vauhdikkaammin puhaltimen siipi pääsee ottamaan johonkin kiinni. Semmonen hienoinen rapina kuuluu silloin. Pitänee tuota justeerata, jahka ehtii, jos ei itekseen hiljene. Vempele jokatapauksessa puhaltaa, joten sepä sitten siitä.
Otin jokatapauksessa uusien puhaltimien hinnat ylös etukäteistiedusteluna:
Saabin orggis puhallin Joensuusta hartikaiselta 272€
Motonetistä 189,90€
Paikallisesta pienestä varaosaliikkeestä koko puhallin 148€,
tai jos on Bosch, niin pelkkä moottori 98€. (Mulla olikin Valeo, joten toi pelkkä moottori ei kävisi.)
Pelkistä puhaltimen hiilistä piti kärsiä hiukan tavan laturihiiliä suolaisempi hinta, 14€.
Otin jokatapauksessa uusien puhaltimien hinnat ylös etukäteistiedusteluna:
Saabin orggis puhallin Joensuusta hartikaiselta 272€
Motonetistä 189,90€
Paikallisesta pienestä varaosaliikkeestä koko puhallin 148€,
tai jos on Bosch, niin pelkkä moottori 98€. (Mulla olikin Valeo, joten toi pelkkä moottori ei kävisi.)
Pelkistä puhaltimen hiilistä piti kärsiä hiukan tavan laturihiiliä suolaisempi hinta, 14€.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ei tuhnun tuhausta.
No joo ropelli päästi viimeiset pörinät. Viestiketjun perusteella lähdin toiveikkaana haeskelemaan hiiliä, mutta tulos oli aika heikko jopa autosähköliikkeistä myytiin ei-oota. Kertokaahan onko joku löytänyt Tampereen ympäristöstä liikettä joka myisi hiiliä. Purkaamolta hain käytetyn joka varmaan taas leviää jossain vaiheessa.
Noissa moottoreissa tuntuu olevan pieniä eroavaisuuksia esim. hiilten kiinnityksessä valmistusmaakin näyttää olevan eri. Vanha englantilainen näyttäisi vastaavan kuvallisia ohjeita 'Uusikäytetty' on saksalainen.
Kollektori muuten näytti olevan todella jyrsityn näköinen engelsmannin vehkeessä joten tuskin siinä olisi hiilten vaihdolla selvittykään.
BTW moottoreiden kilometrilukemat melkein samat, molemmat Valeo:ita.
Noissa moottoreissa tuntuu olevan pieniä eroavaisuuksia esim. hiilten kiinnityksessä valmistusmaakin näyttää olevan eri. Vanha englantilainen näyttäisi vastaavan kuvallisia ohjeita 'Uusikäytetty' on saksalainen.
Kollektori muuten näytti olevan todella jyrsityn näköinen engelsmannin vehkeessä joten tuskin siinä olisi hiilten vaihdolla selvittykään.
BTW moottoreiden kilometrilukemat melkein samat, molemmat Valeo:ita.
Puhallin alkoi myös täällä lakkoilemaan, mutta näytti niin kulahtaneelta ettei viitti pelkkiä hiiliä vaihtaa (ei ne kyllä ollut edes lopussa). Kollektori väsähtäis joka tapauksessa varmaan parinkympin sisään.
Auto oli juuri tuulilasinvaihdossa joten pyyhkijän varret lähti kohtuuvoimalla irti, mutta samalla huomas kuinka tuo muovikaukalo oli runnottu rikki ja kiinnikkeet parsittu sialla kasaan
Auto oli juuri tuulilasinvaihdossa joten pyyhkijän varret lähti kohtuuvoimalla irti, mutta samalla huomas kuinka tuo muovikaukalo oli runnottu rikki ja kiinnikkeet parsittu sialla kasaan

BMW 320dA Coupe LCI
Re: Ei tuhnun tuhausta.
Vähän vanha ketju, mutta jatketaan tähän kun itsekin tänne haulla löysin.JYK kirjoitti: Kertokaahan onko joku löytänyt Tampereen ympäristöstä liikettä joka myisi hiiliä. Purkaamolta hain käytetyn joka varmaan taas leviää jossain vaiheessa.
Tampereella on Aleksanterinkadulla joku sellainen todella vanhan näköinen autosähkökauppa, missä se myyjä vetelee kessua aina siinä ovella. Sieltä kuulemma löytyy hiiliä jos jonkinmoisia.
Itse taidan kyllä nyt tähän hätään käydä motonetista hakemassa koko paketin.
antti | 9-5 -98 | #2303
Re: Ei tuhnun tuhausta.
Nyt on vaihdettu. Normisuoritus, eli pientä säätöä. Se siinä motonetin osassa oli siinä muovirungossa sellainen pieni nipukka, mikä piti mattopuukolla leikellä pois, että sai painumaan riittävän syvään sinne kaukaloonsa. Lisäksi siinä motonetin versiossa ei ollut moottorin ja muovikehikon välissä semmosia kumeja kuin alkuperäisessä -> nappasin ne kumit siitä alkuperäisestä.ankeskit kirjoitti: Itse taidan kyllä nyt tähän hätään käydä motonetista hakemassa koko paketin.
Vanhassa näytti olevan hiilet loppu ja ankkurikin aika syvällä uralla. Heitän vanhan moottorin ja siivet roskiin, ellei joku halua?
antti | 9-5 -98 | #2303
Re: lämppäri?
Jaaha. Meillä rupesi lämppäri kanssa pitämään melkoista flärrrrrr-ääntä... Täytynee maanantaiaamuna käydä renkaiden vaihdon jälkeen ihmettelemässä motonetin lämppäriä. Onneksi maanantaina tulee tili... Se oikeastaan kyllä menee samantien, mutta menköön.
Oletteko tarvinneet jotain erikoisia työkaluja noiden pyyhkimien irroittamiseen? Ja jos olette, saisiko joltakulta Tampereen suunnalla asuvalta lainata moista?
Oletteko tarvinneet jotain erikoisia työkaluja noiden pyyhkimien irroittamiseen? Ja jos olette, saisiko joltakulta Tampereen suunnalla asuvalta lainata moista?

#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
9-5 -00 2.0t SE Wagon
Re: lämppäri?
Kannattaa varmaan ekaksi katsoa ettei lehtiä tai muuta puusta pudonnutta ole moottorissa. Sinne pääsee aika helposti roskaa.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.