Lämpötilanmittaus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Lämpötilanmittaus

Viesti Kirjoittaja Poy »

Tuossa kun auto alkaa kohta olemaan melkein 10v, niin mietin että hyvinköhän tuo alkuperäinen lohkolämmitin vielä lämmittää. Jos kytkee jonkun lämpöanturin, niin minne se pitäisi laittaa ja mikä olisi siihen tarkoitukseen hyvä anturi? Defalla näyttäisi olevan joku lämpötilasensori, niin olisko sellanen hyvä ja mihin sen voisi kytkeä?
Nyt kun pitää aamuisin lämmittää tulevana talvena, mikä sitten näkyy (nykyään) myös sähkölaskussa, niin olisi hyvä tietää mikä on tuon ikäisessä optimi aika lämmittää. Jos tuon ikäinen lohkolämmitin lämmittää yhtä nopeasti kuin uusikin, niin sitten tietenkin tämä on turha kysymys.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Lämpötilanmittaus

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Poy kirjoitti:Tuossa kun auto alkaa kohta olemaan melkein 10v, niin mietin että hyvinköhän tuo alkuperäinen lohkolämmitin vielä lämmittää. Jos kytkee jonkun lämpöanturin, niin minne se pitäisi laittaa ja mikä olisi siihen tarkoitukseen hyvä anturi? Defalla näyttäisi olevan joku lämpötilasensori, niin olisko sellanen hyvä ja mihin sen voisi kytkeä?
Nyt kun pitää aamuisin lämmittää tulevana talvena, mikä sitten näkyy (nykyään) myös sähkölaskussa, niin olisi hyvä tietää mikä on tuon ikäisessä optimi aika lämmittää. Jos tuon ikäinen lohkolämmitin lämmittää yhtä nopeasti kuin uusikin, niin sitten tietenkin tämä on turha kysymys.
Ei kai tuo vastuksen teho laske vanhemmiten muuta kuin sen takia että itse vastus karstoittuu ja vanhemmissa autoissa on näkyny että puolet vastuksesta on moskan peitossa.
Mitä tulee lämmitysaikoihin niin tunti on varmaan normikeleillä ihan ok, yli 15 asteen pakkasella pari tuntia. Pelkällä lohkolämppärillä et kyllä saa kyllä isoja muutoksia sähkölaskuun josset pidä ympäri vuorokauden päällä. Lohkolämppärin tehonkulutus taitaa olla jotain 700wattia ja ohan pidempi lämmitysaika aina sitten bensankulutuksesta pois.
Oma mielipide on että nesteet kannattaa vaihtaa ja systeemi huuhdella jossei tietoo edelliskerrasta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Lämpötilanmittaus

Viesti Kirjoittaja peinu »

Lohkarin toimivuus/toimimattomuus selviää kun kokeilee sormella lämmitintä lohkon kyljestä:)

Olikos sulla tuo OBD-II Loggeri? Sillähän saa selville "Coolant temperaturen".

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämpötilanmittaus

Viesti Kirjoittaja Poy »

peinu kirjoitti:Lohkarin toimivuus/toimimattomuus selviää kun kokeilee sormella lämmitintä lohkon kyljestä:)

Olikos sulla tuo OBD-II Loggeri? Sillähän saa selville "Coolant temperaturen".
Onhan mulla, mutta se ei toimi saabin kanssa (ja siksi on myynnissä).
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämpötilanmittaus

Viesti Kirjoittaja Poy »

peinu kirjoitti:Lohkarin toimivuus/toimimattomuus selviää kun kokeilee sormella lämmitintä lohkon kyljestä:)

Olikos sulla tuo OBD-II Loggeri? Sillähän saa selville "Coolant temperaturen".
Onhan se, mutta kun ei toimi saabissa (ja on siksi myynnissä).
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Vastaa Viestiin