pohjaanlyöntikumit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

pohjaanlyöntikumit

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Tarvitseeko takapäänplyöntikumeja lyhentää käytettäessä madallusjousia?
Etupään kumit on lyhennetty ohjeiden mukaan. Takapäästä ei kukaan ole koskaan mitään kommenttia heittänyt.
prööt
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2004 15:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja prööt »

Jaahas kerrohan lisää näiden etupään kumien lyhentämisestä :)

Itsellä ainakin motonetin madallusjousien ja vakiorengastuksen kanssa ollut takapäässä pieniä ongelmia suurella lastilla. Jokin ottaa suurissa töyssyissä maantiellä kiinni eli en harkitsisi pohjaanlyöntikumien lyhentämistä takana.
EXÄ: Saab 900c -88 -35mm madallus + kaasut
Kuvia Tampereen miitistä 11.5.2004
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

yleensä niitä korotetaan 8O
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Korotetaan, siis takapäänkumeja vai? Oman sarjan asennusohjeissa gmax jouset nimenomaan käskettiin katkaisemaan etupään kumeja 2cm. Takapäänkumeista ei kyllä puhuttu mitään.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Etupään kumien katkaisu liittyy siihen, että etupäässähän ne kumit tulee vakiossakin aika lähelle. Niiden ideana on, että kumilla on jonkinlainen jousivoima ja kumi toimii lisäjousena. Tavallaan siis etupään jousitus on progressiivinen. Madallusjousten kanssa tuo kumin vaikutus alkaa liian pian ja keulasta tulee ilman kumin lyhennystä liian kova. Takapäässä taasen pohjaanlyöntikumia voi joutua korottamaan, kun toisilla rengas yltää lokariin jousen lyödessä pohjaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Kiitos asian tarkemmasta analyysistä, asia nyt "ymmärretty".
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Hei, kerrohhan sitte kokemuksia noista gmaxeista, kun oot typittäny ne...

onko progressiiviset, eli tiheneekö jousi päästä ???
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kaikkea sitä oppii. Ittellä on Lesjön jousten kanssa pohjaanlyöntikumit ihan vakiomittaisina ja hyvin pitäis vissiin toimia. Mulla ei kyllä tullu mitään asennusohjeita mukana, joissa olis jotain "lyhennyksiä" kerrottu :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin