Ei saabisteja ainakaan kuuden pahimman automerkin joukossa. Hyvä, hyvä No, ehkä vähän heppoinen tutkimus, mutta ilmeisesti jutun juurta on keksittävä vaikka toimittajan mökkireissulta.
Ks. linkki pahimmista merkeistä. http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135231111436.jpeg
Tavallisilla valtateillä liikenne sujui Helsingin Sanomien ylinopeuskokeessa maltillisesti ja pääosin rajoitusten mukaan, mutta moottoriteillä nopeuskuri petti.
Volkswagen-kuljettajilla oli ylivoimaisesti kovin kiire eteläisen Suomen valtateillä.
Myös Mercedes Benzejä ja työsuhdeautoja oli joukossa sekä määrällisesti että suhteellisesti paljon, tosin etelässä kumpiakin lienee keskimääräistä enemmän.
Nopeusrajoituksia rikkoneita Volkswageneita oli viikonlopun liikennevirrassa yli puolet enemmän kuin seuraavaksi vauhdikkainta automerkkiä Fordia. Volkkarien määrä ylitti reiluimmin myös merkin suhteellisen osuuden koko henkilöautokannasta.
Silmämääräisesti arvioiden erityisen vauhdikkaita olivat Volkswagen-pakettiautot. Ne ajoivat kymmeniä kilometrejä yli ajoneuvokohtaisen sadan kilometrin rajoituksen ohittaessaan nopeusrajoitusten mukaan liikkuneen HS-testiauton.
Mercedes Benzejäkin oli ylinopeutta käyttäneissä paljon sekä määrällisesti että etenkin suhteessa merkin yleisyyteen: ohittajia oli puolet enemmän kuin merkkikohtainen osuus antaisi olettaa.
Kokeessa matkaa taitettiin perjantai-iltapäivän liikenteessä Helsingistä Tampereen kautta Jyväskylään.
Takaisin pääkaupunkiseudulle tultiin sunnuntain paluuliikenteen mukana Mikkelistä Lusin ja Lahden kautta.
Aika hyvin tuntuu pitävän paikkansa tuo tutkimus, sillä niillä kerroilla jolloin ohitettavaksi olen joutunut, on ohittajana ollut varovasti arvioiden joka viides kerta VW. Myös uudempia Fordeja on ollut ja joitakin Volvoja. Mersut tosin ovat olleet useammin, nimensä mukaan, johtotähtiä, eli sen jonon ensimmäisenä noin 10km/h alle rajoituksen ajavia. Toyotoista en sano oikein mitään, sillä niiden osuus koko autokunnasta on niin suuri, että mahtuu niin monennäköistä kuljettajaa niiden rattiin. Useinmiten farkku-Avensis on ollut potentiaalinen ohittaja, mutta ovat yllättävän usein jääneet taakse kykkimään noin 10 metrin päähän takapuskurista. Opelistitkin jakautuvat aika tasaisesti kaikkiin ryhmiin myös.
Ja pakko niillä minut ohittaneilla on ollut ylinopeutta, kun itselläkin sitä on aina taajaman ulkopuolella sen 10km/h.
Juuri kukaan ei ollut huolestunut liikennekurista, lähes kaikki vaan valitti että "Mikä HS on kyttäämään moottoritiellä" tai tyyliin, "Mitähän HS tälläkin jutulla ajaa takaa".
Tuosta suhtautumisesta olisin huolissani.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Joskus mittailtiin Vsa:n motarilla kauniina sunnuntai-iltapäivänä ja siellä ei kyllä kenelläkään ollut kiire . Todella harva auto edes ylitti 120km/h nopeutta. Ja aika samaa tullut huomattua myös auton ratista käsin. Ilmeisesti tuo lyhyt motarin pätkä ei yllytä niin paljoa kuin hieman pidempi "motarisiirtymä".
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=24&t=62728 Offtopicin puolella tästä oli jo lyhyt topic olemassa. Tuolla mainittuun pakettiautojen nopeuksiin on helppo yhtyä, niillä tosiaan ajetaan suhteellisen kovaa vauhtia.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01 Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16 #2244 "A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Kun kerran toimittaja oli ottanut autojen rekkaritkin ylös, niin ei olisi ollut kovin kummoinenkaan homma selvittää/tutkia myöskin onko oma omisteinen vai työpaikan leasing-auto. Olisi ollut tarkempaa tutkimusta, ketkä sielä hurjastelee.
patse kirjoitti:Kun kerran toimittaja oli ottanut autojen rekkaritkin ylös, niin ei olisi ollut kovin kummoinenkaan homma selvittää/tutkia myöskin onko oma omisteinen vai työpaikan leasing-auto. Olisi ollut tarkempaa tutkimusta, ketkä sielä hurjastelee.
Sitä varten nuo rekkarit kerättiinkin. Ja tarkistettiin.
enemmistö taisi olla työsuhde/leasing autoja.
Volkswagen-kuljettajilla oli ylivoimaisesti kovin kiire eteläisen Suomen valtateillä.
Myös Mercedes Benzejä ja työsuhdeautoja oli joukossa sekä määrällisesti että suhteellisesti paljon, tosin etelässä kumpiakin lienee keskimääräistä enemmän.
patse kirjoitti:Kun kerran toimittaja oli ottanut autojen rekkaritkin ylös, niin ei olisi ollut kovin kummoinenkaan homma selvittää/tutkia myöskin onko oma omisteinen vai työpaikan leasing-auto. Olisi ollut tarkempaa tutkimusta, ketkä sielä hurjastelee.
Sitä varten nuo rekkarit kerättiinkin. Ja tarkistettiin.
enemmistö taisi olla työsuhde/leasing autoja.
Volkswagen-kuljettajilla oli ylivoimaisesti kovin kiire eteläisen Suomen valtateillä.
Myös Mercedes Benzejä ja työsuhdeautoja oli joukossa sekä määrällisesti että suhteellisesti paljon, tosin etelässä kumpiakin lienee keskimääräistä enemmän.
Että, näin Ostan 1kpl luetun ymmärtämistä Lähden viikonloppua viettämään, täytyy näköjään aivot resetoida. Moro.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Kyllä minäkin haluan oman johtopäätökseni vetää tuosta tutkimuksesta. Se menee silleen että esim. Ferrareilla, Lamborghineilla, Porscheilla ja Dodge Vipereilla ei kaahata koskaan, koska niitä ei tuolla näkynyt.
Volkkarikuskit on suoraan saatanasta.
Saappi Kuski kirjoitti:Kyllä minäkin haluan oman johtopäätökseni vetää tuosta tutkimuksesta. Se menee silleen että esim. Ferrareilla, Lamborghineilla, Porscheilla ja Dodge Vipereilla ei kaahata koskaan, koska niitä ei tuolla näkynyt.
Volkkarikuskit on suoraan saatanasta.
Itseasiassa ne kerrat, kun Porscheja, Ferrareita ym. olen tien pääällä nähnyt, niillä on ajettu hyvinkin asiallisesti.
Ferrarilla ei tarvitse "näyttää" kenellekään yhtään mitään.
Svc kirjoitti:
Itseasiassa ne kerrat, kun Porscheja, Ferrareita ym. olen tien pääällä nähnyt, niillä on ajettu hyvinkin asiallisesti.
Ferrarilla ei tarvitse "näyttää" kenellekään yhtään mitään.
Korkeintaan että "fyrken finns". Ei ole Ferrari mikään kansanauto Italiassakaan. Viime kuussa Roomassa hengailin nelisen päivää niin yhden ainoan ferrarin bongasin koko aikana.
Saappi Kuski kirjoitti:Kyllä minäkin haluan oman johtopäätökseni vetää tuosta tutkimuksesta. Se menee silleen että esim. Ferrareilla, Lamborghineilla, Porscheilla ja Dodge Vipereilla ei kaahata koskaan, koska niitä ei tuolla näkynyt.
Volkkarikuskit on suoraan saatanasta.
Itseasiassa ne kerrat, kun Porscheja, Ferrareita ym. olen tien pääällä nähnyt, niillä on ajettu hyvinkin asiallisesti.
Ferrarilla ei tarvitse "näyttää" kenellekään yhtään mitään.
Myöskin idioottimainen sakkokäytäntö pitää huolen että Ferrarin tai Porschen omistajan ei kannata vetää kovin ihmeellistä sooloilua.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --