Saab 900 Turbo S 1980
Saab 900 Turbo S 1980
Nyt iski joku innostus ja aloitin tuon viime syksynä ostetun 1980 900 turbon laittamisen. Tarkoitus olisi saada kori kevät talvella maalaamoon, auto ensi kesäksi liikenteeseen ja tavoitteena olisi kesäpäivät.
Katsotaan kuin äijän käy. Tekniikalle ei onneksi tarvitse tehdä muutakuin puhdistus/maalaus ja selvitellä tuo vesiruiskusysteemi taas toimimaan kun siitä joku on letkuja irroitellut ja samalla maalailla/uusia/vaihtaa kaikki osat alustaan.
Täytyy laitella kuvia kunhan vähän hommat edistyy. Nyt on kontin hitsaus hyvässä vaiheessa ja tavoite olisi että 3 viikon päästä olisi takapää valmis peltien osalta.
-MHa
Katsotaan kuin äijän käy. Tekniikalle ei onneksi tarvitse tehdä muutakuin puhdistus/maalaus ja selvitellä tuo vesiruiskusysteemi taas toimimaan kun siitä joku on letkuja irroitellut ja samalla maalailla/uusia/vaihtaa kaikki osat alustaan.
Täytyy laitella kuvia kunhan vähän hommat edistyy. Nyt on kontin hitsaus hyvässä vaiheessa ja tavoite olisi että 3 viikon päästä olisi takapää valmis peltien osalta.
-MHa
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
Re: Saab 900 Turbo S 1980
Moi!Hieno homma että pistät vanhan sport-kitillä varustetun satkun kuntoon.Mulla sitten löytyy projektiisi noita alkuperäisen vesiruiskun osia ja asennusohjeet.Oli itselläni tarkoitus laittaa omaan -79 turbosatkuun mutta teinkin vesiruiskun itse,kuten myös -90 turbosatkuuni.
Re: Saab 900 Turbo S 1980
Kyllähän nuo varaosat tuohon vesiruiskuun voisi kiinnostaa, ei kuitenkaan ole täyttä varmuutta toimiiko kaikki vesiruiskun komponentit autossa tällä hetkellä ihan täysillä.
On tullut nyt viikon aikana hitsattua tuota takakontin pohjaa ja hankalin paikka on ehdottomasti tuo varapyöränkotelo ja sen liittymä kohdat koriin. Tänään sain irroitettua kotelon pistehitseistään ja huomenna jatkan korin hitsausta sen jälkeen laitan sitten korjatun kotelon takaisin paikalleen.
Yllättävän paljon on ruostetta massan alla piilossa, ei onneksi kuitenkaan läpi reikiä.
Pitää jossain vaiheessa kunhan ehdin yrittää laittaa projektikuvia nettiin.
-MHa
On tullut nyt viikon aikana hitsattua tuota takakontin pohjaa ja hankalin paikka on ehdottomasti tuo varapyöränkotelo ja sen liittymä kohdat koriin. Tänään sain irroitettua kotelon pistehitseistään ja huomenna jatkan korin hitsausta sen jälkeen laitan sitten korjatun kotelon takaisin paikalleen.
Yllättävän paljon on ruostetta massan alla piilossa, ei onneksi kuitenkaan läpi reikiä.
Pitää jossain vaiheessa kunhan ehdin yrittää laittaa projektikuvia nettiin.
-MHa
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
Re: Saab 900 Turbo S 1980
Meikku skannas kaimalta lainassa (edelleenkin) olevat vesiruiskun manuskat ja sen englanninkielisen osan voi imuroida tästä linkistä.tomaatti kirjoitti:Moi!Hieno homma että pistät vanhan sport-kitillä varustetun satkun kuntoon.Mulla sitten löytyy projektiisi noita alkuperäisen vesiruiskun osia ja asennusohjeet.Oli itselläni tarkoitus laittaa omaan -79 turbosatkuun mutta teinkin vesiruiskun itse,kuten myös -90 turbosatkuuni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 900 Turbo S 1980
Joo,mulla on noi samat ohjeet mutta paperilla.
Re: Saab 900 Turbo S 1980
Kiitoksia vaan kaimalle vinkkiä tuosta varaosa-autosta purkaamolla. Sain ruosteettoman kaksiritiläisen konepellin tuohon autoon ja jätän tuon korjattavan pellin tuohon Finkku-projektiin. Olihan tuolla muutakin hyvää osaa mm. kapeat kylkilistat ja takakontin pohjalevyjä. Vielähän tuosta saisi kaikkea pikkusälää talteen.
Viimeksi hitsasin tuon vasemman takapalkin kuntoon, oli sen pitkittäisen vakaajatangon kiinnityskohta hävinnyt melkein kokonaan. Nyt ois palkki kunnossa ja huomenna teen uudet pintapellit siihen päälle takaisin. Sitten täytyy varmaan keskittyä sen varapyörä kotelon uudelleen rakentamiseen.
-MHa
Viimeksi hitsasin tuon vasemman takapalkin kuntoon, oli sen pitkittäisen vakaajatangon kiinnityskohta hävinnyt melkein kokonaan. Nyt ois palkki kunnossa ja huomenna teen uudet pintapellit siihen päälle takaisin. Sitten täytyy varmaan keskittyä sen varapyörä kotelon uudelleen rakentamiseen.
-MHa
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
Re: Saab 900 Turbo S 1980
Ollos hyvä.MHa kirjoitti:Kiitoksia vaan kaimalle vinkkiä tuosta varaosa-autosta purkaamolla. Sain ruosteettoman kaksiritiläisen konepellin tuohon autoon ja jätän tuon korjattavan pellin tuohon Finkku-projektiin. Olihan tuolla muutakin hyvää osaa mm. kapeat kylkilistat ja takakontin pohjalevyjä. Vielähän tuosta saisi kaikkea pikkusälää talteen.
-MHa
Ymmärrät varmasti että teki ihan pahaa ensisilmäykseltä, kun bongasin sen auton sieltä? Tarkempi tutkiskelu ainakin minun vinkkelistä paljasti, että kori on kärsinyt pahasti kolarin takia, ei niinkään ruosteen...
Muille vielä tiedoksi: Joensuussa Purku Pojat -nimisessa purkaamossa on tommonen 80-luvun alun 5D 900 GLS, jossa oli ne vanhemman malliset takavalot jne. Auto näytti joutuneen melkoisen kovaan pitkittäiseen tärskyyn. Takaluukunkahva esim. olisi ehjä ja kromaus siisti. Takaluukku oli virheetön. Sisusta vihreä ulkopellit vihreet. B-moottorin näytti tosi siistiltä, syyläri oli uuden veroinen pikaisesti katsottuna.
Minun matkaan tarttui takakontista se varapyörän huppu, varapyörän kiinnitysremmi ja oikealta se verhoilun pyöreä ilmaritilä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 900 Turbo S 1980
Unohtamatta tuota peltistä bensatankkia mikä on hyvää saalista ja sitten ne vihreän sävyiset lasit ym. ym. On jo aika vaikea löytää noita 79:n osia. Sääli kyllä miten hyvä auto on mennyt kolarissa, mutta saatiinpahan me sitten osia projekteihin.
Itse ostin kaikkea pikkuosaa sieltä pois, kylkilistat takakontin pohjia, takavalot ym. Vielähän siellä olisi kaikkea hyvää osaa mitä ei enää tahdo löytyä. Takakontin pohjakin olisi saalista kun viitsisi käydä rälläköimässä irti.
Niin ja oishan siellä vielä aikakauteen sopiva Blaupunktin kiikarimankka.
-MHa
Itse ostin kaikkea pikkuosaa sieltä pois, kylkilistat takakontin pohjia, takavalot ym. Vielähän siellä olisi kaikkea hyvää osaa mitä ei enää tahdo löytyä. Takakontin pohjakin olisi saalista kun viitsisi käydä rälläköimässä irti.
Niin ja oishan siellä vielä aikakauteen sopiva Blaupunktin kiikarimankka.
-MHa
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
Re: Saab 900 Turbo S 1980
Aeron laittaminen aiheutti tämän 900:sen rakentamiseen paussia, mutta nyt taas innostuin jatkamaan tätäkin. Sen jälkeen kun isänmaan toivot löivät autosta lasit sisään oli hetken fiilis, että pyydän Stenan auton hakemaan koko romun pois ja lopetan rakentelun siihen. Tänään kuitenkin siivosin lasin sirut pois ja aloin jatkamaan projektia.
Tuli sellanen olo, että täytyy tuollainen vanha b-moottori satku saada liikenteeseen, enkä anna periksi. Korjailin myös tulpan johdot mitkä kriminaalit vetelivät irti, onneksi ei ollut voimat riittäneet täyteen tuhoon. Mukavasti lähti vuoden jälkeen käyntiin kun sai bensaa ja sähköä.
Hitsaukset on aika hyvällä mallilla takapäässä ja arvelinkin välillä hitsailla ovia.
Tuossa kuvia projektin varrelta ja lisää laittelen kun saan tehtyä eteenpäin.
http://picasaweb.google.com/Sky1939/Saa ... 6173967074
t:MHa
Tuli sellanen olo, että täytyy tuollainen vanha b-moottori satku saada liikenteeseen, enkä anna periksi. Korjailin myös tulpan johdot mitkä kriminaalit vetelivät irti, onneksi ei ollut voimat riittäneet täyteen tuhoon. Mukavasti lähti vuoden jälkeen käyntiin kun sai bensaa ja sähköä.
Hitsaukset on aika hyvällä mallilla takapäässä ja arvelinkin välillä hitsailla ovia.
Tuossa kuvia projektin varrelta ja lisää laittelen kun saan tehtyä eteenpäin.
http://picasaweb.google.com/Sky1939/Saa ... 6173967074
t:MHa
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
Re: Saab 900 Turbo S 1980
Tämä päivä meni kuskin puolen takaoven ruosteen poistossa ja hitsailuissa.
Vielä olisi kaksi ovea tehtävänä. Kuskin oveksi löysin onneksi uuden oven kun siinä oli aika rajusti ruostetta ja lommoja, apukuskin puolen ovet onkin helpommat tehdä kun ei tarvitse pinta peltejä hitsailla.
http://picasaweb.google.com/Sky1939/Saa ... 2544814946
Vielä olisi kaksi ovea tehtävänä. Kuskin oveksi löysin onneksi uuden oven kun siinä oli aika rajusti ruostetta ja lommoja, apukuskin puolen ovet onkin helpommat tehdä kun ei tarvitse pinta peltejä hitsailla.
http://picasaweb.google.com/Sky1939/Saa ... 2544814946
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
Re: Saab 900 Turbo S 1980
Apukuskin puolen takaovea hitsailin ja melkein valmiiksi sen sainkin. Pohja pitää vielä hitsata kun kerkiän. Muutamia kuvia taas lisäilin kansioon.
-MHa
-MHa
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
Re: Saab 900 Turbo S 1980
Syksy meni rakentaessa kaverin ja minun metsäreissua autoa (Lada 1200l 1983) joten saabi sai odottaa. Nyt taas aloin jatkamaan ja viimeistelin takaovet sekä korjasin varapyöräkotelon.
Varapyöräkotelo oli melko työläs oli sen verran paljon vanhoja paikkoja päällekkäin. Sain kuitenkin ihan kohtalaisen aikaan, mutta alkuperäistä ei kyllä kovin paljoa jäljelle jäänyt.
Muutamia kuvia taas lisätty
http://picasaweb.google.com/Sky1939/Saab900Turbo1980#
Varapyöräkotelo oli melko työläs oli sen verran paljon vanhoja paikkoja päällekkäin. Sain kuitenkin ihan kohtalaisen aikaan, mutta alkuperäistä ei kyllä kovin paljoa jäljelle jäänyt.
Muutamia kuvia taas lisätty
http://picasaweb.google.com/Sky1939/Saab900Turbo1980#
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
Re: Saab 900 Turbo S 1980
Tämä päivä meni hioessa/maalatessa takakontin pohjaa. Pikkuhiljaa valmistuu.
-M
-M
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
Re: Saab 900 Turbo S 1980
Mulla vielä jäljellä joitain käytettyä -79-80 5d turbo osaa. Mm. joitain vihreitä laseja. jos tarvetta on.
Re: Saab 900 Turbo S 1980
Kiinnostaa kyllä lasit, laitoin YV:tä tulemaan.
-MHa
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008
900T Finlandia -79, 900T S 5D -80
900T16 Aero -91
900 -87
9-5 Aero Wagon 2004
9-5 Wagon 2004
9-3 SE 2002
9-3 Wagon 2008