Etupyörän laakerinvaihto (vai kaikki rojut)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Etupyörän laakerinvaihto (vai kaikki rojut)

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Käyttökulkineessa pitää etupyörän laakeri melua ja vaihto olisi ajankohtainen. Prässiä ei ole nyt tarjolla, joten ajattelin seuraavaa:
Pihalla eräässä satkussa olisi uutta laakeria ja niveltä sisältävää tavaraa ja ajattelin vaihtaa koko helahoidon vetareineen ym. Tuntuisi äkkiseltään helpommalta ja samalla vaihtuisi parempaa niveltäkin paikoilleen.

Onko järkee vai ei?
Sauli.M #1562
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupyörän laakerinvaihto (vai kaikki rojut)

Viesti Kirjoittaja jus »

Pampula kirjoitti:Onko järkee vai ei?
On, paljonkin. Vetoakselin ja sisemmän tripodin voi pitää nykyiset jos siltä tuntuu. Joka tapauksessa voi olla hyvä vaihtaa uudet rasvat sisemmän nivelen kuppiin, varsinkin jos vaiva on oikealla puolella, missä sisänivel on pakoputken vieressä ja rasvat mieluusti poistuvat tai huononevat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Etupyörän laakerinvaihto (vai kaikki rojut)

Viesti Kirjoittaja Pampula »

No kerrankin tuli ajateltua asioita ihan itte oikein! Illalla siis pihalta tavaraa irti ja huomenna töissä sitten vaihto.
Sauli.M #1562
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Etupyörän laakerinvaihto (vai kaikki rojut)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos vetonivelissä ei ole vikaa ja löytyy tarpeeks järeet aseet napamutterin avaamiseen, niin meikäläinen ainaskin avaisi napamutterin, painaisin ulomman vetonivelen ulos navasta ja vaihtaisin pelkästään sen pyöränripustuksen pyörännapoineen. Eli käyttäisin vanhaa vetoakselia ja vetoniveliä. Perusteena on, kun esim täällä klubifoorumillakin on ollut noiden vetoakselin pituuksien kanssa ollut häsmäkkää, etten vaihtaisi pienissä tuskissani vetoakseleita eri autojen kesken.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Etupyörän laakerinvaihto (vai kaikki rojut)

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Onhan noita juu spekulointeja ollut pituuksista ym. Nyt on onneksi tilanne niinkin hyvä, että vuosimalli on sama (89). Äsken riivin rojut varaosa-autosta irti ja huomenna tarkoitus lyödä paikoilleen.
Sauli.M #1562
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8115
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Etupyörän laakerinvaihto (vai kaikki rojut)

Viesti Kirjoittaja mestari »

kai kuitenkin huomasit että pyörän kulmat muuttuvat koska toisesta autosta tulee osa siihen.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Pampula
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 00:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: Etupyörän laakerinvaihto (vai kaikki rojut)

Viesti Kirjoittaja Pampula »

Asiaa kyllä mietin, mutta maalaisjärjellä ajateltuna kulmien ei pitäisi muuttua. Raidetangonpää ja pallonivelethän luonnollisesti tulee täysin samaan kohtaan. Tuskin noissa osissa toleransseja niin hirveästi on.

Äsken vaihtelin nuo osat ja ajossa kaikki toimii loistavasti.
Sauli.M #1562
Vastaa Viestiin