vesi/ilma cooleri.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

vesi/ilma cooleri.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mites tämmöinen Cooleri käytännossä ja teknisesti on toteutettu?Pisti silmään pieni koko ja kuitenkin luvataan riittävän jopa 1200 hv asti.
Tartteeko tää jonkun vesipumpun vai mikä on toiminta periaate?
http://www.hevosvoima.com/site/tuotekuv ... 1200hv.jpg
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: vesi/ilma cooleri.

Viesti Kirjoittaja api »

ihan samaa könttiä ihmettelin itsekin tovi sitten...mikä lie kippo?
Yamaha FZ1-N -08
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: vesi/ilma cooleri.

Viesti Kirjoittaja PVI »

Vaatii vettä kierrättävän pumpun ja erillisen jäähdyttimen vedelle. Niin ja tietenkin suomen oloissa pakkasnestettä veden joukkoon. Kyllähän noita vesi/ilma välijäähdyttimiä on ollut. Kun 99turbolla ajettiin rallia, oli siinä tuollainen lämmönvaihdin imusarjassa kiinni.
On ehkä helpompi laittaa, kun ei tarvitse niin suurta tilaa. Tietysti pitää vähän sähköjäkin pumpulle vedellä. Niin ja letkut sopivan kokoiselle jäähdyttimelle.

Jäähdytysteho tuollaisessa on aika moinen veden lämmönsiirtokyvyn takia. Kannattaa jostain turboahtamista käsittelevistä kirjoista asiasta lukea. Esimerkiksi satkun alumiinisen postimerkkijäähdyttimen päälle voisi tehdä vastaavan kotelon, ilmausruuvia unohtamatta. Tuolle vettä kierrättävälle pumpulle voisi tehdä jotain ohjauspiiriä, kun ei sen aina tarvitse käydä ja sitten taas pitää jälkikäydä... Termostaattia ja ajastinpiiriä... Olishan tuollaista mukava värkkäillä..

Ehkä vähemmän rojua tulee kunnon ilma/ilma välijäähdyttimestä.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Vastaa Viestiin