Latauksen valo palaa himmeenä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja swolking »

Ei löytynyt Etsi-toiminnolla vastausta juuri tähän ongelmaan, eli latauksen valo palaa himmeenä mittaristossa. Kun antaa kierroksia koneelle, niin valo sammuu n. 3500 kierroksessa ja syttyy taas palamaan himmeästi auton ollessa tyhjäkäynnillä tai ajettaessa taajamanopeutta.

Outoa oli myös se, että kun auton starttasi niin valo ei palannut, kunnes ajoi muutaman metrin ja sitten taas syttyi mittaristoon. Tuon lyhyen matkan aikana myös EDU kertoi latauksen olevan ihan ok-lukemissa, siinä karvan yli 13V.

Onko laturi tullut tiensä päähän, vaiko vaan laturin hiilet? Vai poistuuko hihnaa kiristämällä?

Itselle ei selvinnyt kuinka moniura-hihnaa kiristetään Tonnarissa. :oops: Neuvooko joku...? Kuinka paljon hihna saa painua keskeltä painettaessa, jotta kireys on hyvä?

Kiitokset auttajille!
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos auto on tuo allekirjoituksen -92, niin moniurahihnaa ei millään itse kiristellä, vaan kiristin on automaattinen. Jos hihna on vanha ja väsynyt, ja ennenkaikkea kovettunut, voi se luistaa aiheuttaen em. oireita. Myös kampiakselin hihnapyörän pettänyt vulkanointi voi tehdä saman.

Jos ja kun moniurahihnaa vaihtaa niin siitä kiristimen pidätintyökalusta kannattaa tehdä järeämpi kuin mitä esim. Alfamerin "öljynvaihto-opas" neuvoo. Ohjeita löytyy myös Foorumilta "etsi"- toiminnon avulla.

Itse sähköpuolesta en paljoa osaa sanoa mitään, ja vielä vähemmän nyt kun telomani jalan vaatima lääkitys aiheuttaa sen että pikkukakkonenkin on älyllisesti liian vaativaa katseltavaa, eli viisaammat valistakoot siinä... (siis sähköasioissa, ei pikkukakkosen katselussa).
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja swolking »

Ok. Eli hihnanlöysyys voidaan sitten laskea pois, koska sekä moniurahihna, että rullat + kiristimet vaihdettu n. 10tkm sitten.

Nyt kun vaan ymmärtäisi ton sähköpuolen, että miksi laturin valo sammuu ja latausjännitekin nousee normaaliin (karvan yli 13V) kun antaa kierroksia 3500.

Noituuttako?
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Re: Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Kuluneet hiilet(kin) oirehtii yleensä noin.
Suosittelen ainakin tarkistamaan hiilien kunnon, vielä kun se edes vähän lataa.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Omassa pistin laturin vaihtoon 234tkm. Hiilet loppu samoin "kollektori" pahasti urautunut. Myös muilta kuulunut samaa. On se laturi tonnarissa senverran V-mäisessä paikassa etten ainakaan itse viittisi alkaa laturissa mitään jännitteensäädin/hiilien vaihtosulkeista! :cry:
Jos kilometrejä riittävästi niin Motosta saa sun autoosi vaihtolaturin hintaan 99e+"panttimaksu" muistaakseni 20e jonka saa takaisin kun palautat korjauskelpoisen laturisi.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja api »

Eli hihnanlöysyys voidaan sitten laskea pois
...jos kiristin on kunnossa...

omat kokemukset risasta kiristimestä on seuraavanlaiset: aina kun ilmastoinnin kompura pamahti käyntiin niin hihna hyppäsi pois kompuran rullalta.
Yamaha FZ1-N -08
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sen kiristimen toiminta on aika tarkka siitä että siellä on jäljellä sitä vaimenninöljyä. Tuo kiristin kun toimii myös iskun/värinänvaimentimena ja kuivana saattaa alkaa resonoida ja aiheuttaa hihnan luistamista tai hyppimistä. Hydrauliöljyä voi lisätä raottamalla kiristimen männän suojakumia ja valuttamalla sopivalla pillillä öljyä sisälle jos ei halua purkaa koko systeemiä.

Pitkään kuivana olleessa kiristimessä on vaarana se, että se irrotettaessa römpsähtää valtoimenaan auki kuluttuaan voitelun puutteessa väljäksi.

Nimim. Yhden kuivan kiristimen "laukaissut".
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Yhessä autossa sama ongelma eli himmeenä paloi laturin valo joten jännitteensäädin on menossa. Kohta ei lataa enää ollenkaan eli ei kun säädin irti ja uutta tilalle!
Saab 9-5 2,0t -1999
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vaikka sanotaan, että jos ja kun kollektori on kulunut urille ei mikään auta, niin silti olen vaihtanut kahteen Saabiin pelkän jännitteensäädin/hiilipaketin. Ja autoilla on menty kymmeniä tuhansia. Jos paketin laittaa urille kuluneeseen kollektoriin sellaisenaan niin kestää aikansa ennenkuin lataus palautuu normaaliksi. Itse viilasin varovasti uusien hiilien kulmia sopivammiksi kuluneisiin kollektorin uriin ja lataus palautui lähes heti normaaliksi.

Tottakai varmin ratkaisu on hankkia uusi tai tehdaskunnostettu laturi, ja eikä tuon jännitteensäädinpaketin vaihto Tonttuun mitään helppoa ole, laturin ja hiilten sijoituksesta johtuen.

Itse heitin retkipatjan pehmusteeksi akun ja venttiilikopan päälle, ja hyökkäsin rähmälleni kuljettajan puolelta konehuoneen päälle homman hoitaakseni, otsalampusta on myös apua. Suurin tuska hommassa oli jonkun sepän muljaamat ristipääruuvit joilla säädin/hiilipaketti kiinnittyy, ja jotka korvasin luonnollisesti kunnon kuusiokoloruuveilla. Ja jos laittaa uutta säädinpakettia kuluneeseen kollektoriin, niin paketin asennus tulee tapahtua ikäänkuin "kulman kautta" että hiilet varmasti osuvat kollektorin uriin kerrasta.

Mutta tosiaan jos helpolla haluaa päästä niin uutta (tai kunnostettua) laturia kehiin.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Meillä oli 89 CD:ssä samaa vikaa jonkun aikaa, isommilla kierroksilla kyllä latas hienosti, mutta kun automaatti ei aja niin isoilla kierroksilla.
Jännitteeensäädin-paketti vaihtoon ja toimii kuin unelma. Oli hiilet uusiin verrattuna hieman lyhyet... Ja rahaa kustansi muutaman euron tuo säädin, teboilin huollossakaan eivät paljoa veloittaneet (jos ite ois pitäny vaihtaa, ois koko auto ollu kuutiona, sen verran meinas vituttaa kaikki n+1 asiaa mitä piti tehdä).
espe
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja espe »

Minuteman kirjoitti:Ja jos laittaa uutta säädinpakettia kuluneeseen kollektoriin, niin paketin asennus tulee tapahtua ikäänkuin "kulman kautta" että hiilet varmasti osuvat kollektorin uriin kerrasta
.
...hommaa helpottaa jos puristaa hiilet paketin sisään ja poraa "ohjainholkkien" juureen 1,0-1,5mm reiän hiilien läpi ja pujottaa reiästä osittain suoraksi taivutetun paperiklemmarin jonka nykäisee pois pujotuksen loppuvaiheessa jolloin on paremmat mahdollisuudet saada hiilet ehjänä (urautuneiden) liukurenkaiden päälle.
Jos hiilet meinaavat loppua kesken ajon jossain keskellä ei mitään (kuten tavallista...) usein helpottaa kun kopauttaa laturin kylkeen jollain sopivalla työkalulla jolloin hiilien jämät saattavat taas painua liukurenkaita vasten tiiviimmin ja tuottaa elektrisiteettiä ensiavuksi...
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

espe kirjoitti:...hommaa helpottaa jos puristaa hiilet paketin sisään ja poraa "ohjainholkkien" juureen 1,0-1,5mm reiän hiilien läpi ja pujottaa reiästä osittain suoraksi taivutetun paperiklemmarin jonka nykäisee pois pujotuksen loppuvaiheessa jolloin on paremmat mahdollisuudet saada hiilet ehjänä (urautuneiden) liukurenkaiden päälle.
Mainio vinkki, joka ei itselleni tullut edes mieleen laturia loitsutessa ja esitellessäni välillä poppatansseja Tontun ympärillä selkääni oikoakseni :lol:
espe
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja espe »

Minuteman kirjoitti:
espe kirjoitti:...hommaa helpottaa jos puristaa hiilet paketin sisään ja poraa "ohjainholkkien" juureen 1,0-1,5mm reiän hiilien läpi ja pujottaa reiästä osittain suoraksi taivutetun paperiklemmarin jonka nykäisee pois pujotuksen loppuvaiheessa jolloin on paremmat mahdollisuudet saada hiilet ehjänä (urautuneiden) liukurenkaiden päälle.
Mainio vinkki, joka ei itselleni tullut edes mieleen laturia loitsutessa ja esitellessäni välillä poppatansseja Tontun ympärillä selkääni oikoakseni :lol:

Kokemusta ja luovaa ongelmanratkaisua... :oops: :roll: :|
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sitähän tämä Tonnaristien tukiryhmä parhaimmillaan on :D
simkoor
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 22:33
Paikkakunta: LPR ilottula

Re: Latauksen valo palaa himmeenä

Viesti Kirjoittaja simkoor »

Minulla laturi sai öljy kylvyn ja sama ongema lataus valo paloi himmeenä
eiku sisälokasuoja pois ja laturi vaihtoon kupeesta.
Onha saapmiehellä hilloo, uutta osaa.
-89 valmetin ja -86 , pystykeula vm 9000: tonnit.
Vastaa Viestiin