Turbon imuputken irroitus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Hook kirjoitti:Miksi ihmeessä irroitatte huohotusputken ahtimesta?Hook
Joo ei vesipumpun vaihto tuota imuputken+huohotinputken irroitusta vaadi vaan pakosarjan tiivisteen vaihto. Toinen vaihtoehto olis irroittaa kaikki pinnapultit mutta ne oli aika tiukassa... Pakosarjan tiiviste oli useammassa osassa varmaan katkimenneen pultin takia. Pakosarjan irroitus vaatii turbon alaspäin tiputtamisen ja tämä taas ei ainakaan helposti onnistu ilman imuputken irroitusta koska huohottimen banjoliitin osuu ilmastoinnin kompuraan tai johonkin muuhun allaolevaan.
WIS neuvoo pakosarjan irroituksessa, että turbo pitää irroittaa ja turbon irroituksessa taas käsketään irroittamaan tuo imuputki.

Katkenneen pultin pystyy varmaan irroitamaan ilman pakosarjan irroitustakin.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Wis kyllä neuvoo irroittamaan turbon, ottamaan nesteet pihalle.. yms "turhaa".. mutta Wisiäkään ei kannata lukea kuin piru raamattua. :twisted:
Pakosarjan irroituksessa riittää downpipen lisäksi että turbon alakiinnikkeen pultin irroittaa lohkosta ja irroittaa huohotusputken sytkäkasetin alta. Tämän jälkeen turbo heiluu sen verran että pakosarjan saa irroitettua jopa muutaman pitkän pinnapulttin paikallaan ollessa kohtuullisella väkivallalla. 8)

Vielä vähemmällä taiteilulla (ilman väkivaltaa) pääsin toisessa autossa, jossa suosiolla suoraan irroitin tuplamuttereilla+lenkkiavaimella kaikki vanhat pinnapultit kannesta ennen pakosarjan irroitusta, jolloin pakosarjan saattoi vain nyppäistä pois kun kannen pultit oli poissa ja ahtimen 4 mutteria irti.
Mielestäni kaikki pinnapultit kannattaa irroittaa suosiolla ja vaihtaa pelkästään siksi että ne ovat aika väsyneitä 10v jälkeen kun katkeilevat jo itsestään. Itse vaihdoin molempiin koko pulttisarjan holkkeineen päivineen.
(sekä tietysti pakosarjan molemmat tiivisteet..)

Oma kokemukseni perustuu kahteen ng900 (94-95 steg 3, acc) autoon josta olen irroittanut pakosarjan... Ja vielä ei ole yhtään pinnapulttia katkennut vääntäessä lukuunottamatta yhtä haurastunutta laitimmaista, joka jäi käteen jo lenkkiavainta laittaessa paikalleen... mutta sekin kanteen jäänyt pätkä tuli ulos dremelin ja ruuvarin avustuksella kun pakosarja oli pois tieltä :wink:


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-Lasse-
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 17:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turbon imuputken irroitus

Viesti Kirjoittaja -Lasse- »

Kaivetaas vanhaa topikkia esiin. Itsellä alkoi pakosarja vuotamaan edestä katsottuna oikeasta laidasta. Ajattelin kokeilla onko pultti/mutteri päässyt löystymään nii yllättäen jo lenkkiavaimen näyttäminen sai katkenneen pultin pätkän irtoamaan paikaltaan. Nooh, ei muuta kuin uudet pultit paikallisesta merkkiliikkeestä halpaan reilun 4 euron kappalehintaan (plus tietysti tiivisteet) ja purkamaan autoa. Pakosarjan pultteja aukaistessa 2 pulttia lisää poikki (käytännössä nekin jo valmiiksi poikki). Sitten alkoi tappelu ehjien pinnapulttien irroituksen kanssa. Yhtä koitin ensin kahdella mutterilla (molemmat pyörivät mukana tai kierteet alkoivat hajota). Hermot jo riekaleina yritin kaikkea mahdollista ilman tulosta (lovea pultin päähän yms.) . Lopulta seuraavana päivänä 3 mutterin avulla lähti auki. Muut sitten lähtivätkin 2 mutterin avulla kohtuu helposti ja pakosarja vihdoin irti. Oli vuotanut jokaisen katkenneen pultin kohdalta.

Katkenneet pultit ovat yllättäen alapultteja, joten näkyvyys sinne on kohtuu heikkoa ja kun vielä tuo yksi pultti oli niin hemmetin tiukalla ajattelin, että vien ne johonkin liikkeeseen irroitettavaksi. Niinpä sitten kaverin avustuksella hinasimme rottelon paikalliselle autokoneistamolle, jossa kuitenkin sanottiin, että eivät mahda asialle mitään jos kansi on paikallaan. :evil: Autosta siis purettu flekti yms. mitä nyt edessä on eli porakone mahtuu jotenkin väliin. No ei muuta kuin auto takaisin talliin ja pohtimaan mitä seuraavaksi keksisi. Kannen irrotus tuommoisen takia ei kuitenkaan oikein nappaisi. Ilmeisesti puskurin, ic:n ja jäähdyttimen irroittamalla pääsisi suoraan pelipaikoille eli joko poraamaan kunnolla reikää pulttiin tai yrittämään hookin suosittelemaa loven tekoa pultin päähän?

nimim. Auto jouluksi ajoon. :roll:
Saab 9-3 Sport Sedan -07

#4467
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbon imuputken irroitus

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Purkamalla puskurin, jäähdyttimen, ilmastoinnin kennon (jos sellainen on) ja coolerin pääsee suoraan edestä käsiksi noihin pultteihin. Ilmastoinnin kennon letkut antaa sen verran myöten että sen saa siirrettyä sivuun ilman kylmä aineiden pois päästämistä.

Tosin miksi purkaa enää enemmän jos jo nyt saat poran mahtumaan väliin? Yks vaihtoehto ahtaissa väleissä on käyttää tämän tyyppistä kulmaporaa:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 9403727801
Sillä sain porattua vesianturin jämän pois kannesta kun tilaa oli vähän.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
-Lasse-
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 17:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turbon imuputken irroitus

Viesti Kirjoittaja -Lasse- »

Niin, pora kyllä mahtuu jo nyt väliin, mutta työasennon hankaluudesta johtuen poran painaminen riittävästi on aika ikävää. Pulttihan on kohtuullisen kovaa tavaraa. Joku parempi terä tietysti voisi auttaa kuin bilteman millä vähän koitin ennen kuin se napsahti poikki. :)
Saab 9-3 Sport Sedan -07

#4467
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbon imuputken irroitus

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Sopiva tanko vääntövarreksi alapalkkiin kiinni ja painat sillä porakoneen perää ja vaihdat hyvälaatuisen poranterän paikalle niin luulis onnistuvan ilman suurempaa purkamista. Itse porasin yhteen pakosarjan pulttiin olisko ollut 5mm reiän ja vedin vastakierretapilla pois. Ei ollut ihan helppoa mutta ei niin vaikeaakaan.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Turbon imuputken irroitus

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Onko sen verran näkyvissä että voisit hitsata pinnapulttiin esim 10mm pultin kii, näin teimme juurikin eilen ;)
9-3.1972
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24668
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Turbon imuputken irroitus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

haet koboltti poran terän ja ramirentiltä kulmaporakoneen. siitä sähköväylää vastapäätä sieltä löytyy vuokrattavaksi sellainen.... mie kuulin tuosta sinun autosta vissiin yhdeltä kasukkalaiselta ku yksi ilta käytiin kyläilemässä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-Lasse-
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 17:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turbon imuputken irroitus

Viesti Kirjoittaja -Lasse- »

Kansi on tällä hetkellä koneistamolla, että sillähän siitä selvisi. :) Yhtä pulttia olisi vielä viitsinyt käydä pitempääkin yrittämään, mutta 3 alkoi tuntumaan vähän turhan ikävältä hommalta, jopa kannen irroitukseen verrattuna. Tuleepahan samalla vaihdettua kannentiiviste. :D

Nalleolut: joo, olit kuulemma jutellut kaverin kanssa autoni tapauksesta. Onneksi sain kyseiseltä henkilöltä vanin lainaan niin voi ajella taloudellisesti sen aikaa, kun oma auto levällään. 8)
Saab 9-3 Sport Sedan -07

#4467
-Lasse-
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 17:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turbon imuputken irroitus

Viesti Kirjoittaja -Lasse- »

Ja tosiaankin kaikki pultit olivat katkenneet noin. 5 mm pinnan alapuolelta eli hitsaaminen ei oikein mahdollista.
Saab 9-3 Sport Sedan -07

#4467
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Turbon imuputken irroitus

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

-Lasse- kirjoitti:Ja tosiaankin kaikki pultit olivat katkenneet noin. 5 mm pinnan alapuolelta eli hitsaaminen ei oikein mahdollista.
harmillista :(
9-3.1972
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24668
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Turbon imuputken irroitus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

heh ihmettelinkin että mihin vani oli hävinnyt....no toivottavasti tulee saab nopeasti kuntoon...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-Lasse-
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 17:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turbon imuputken irroitus

Viesti Kirjoittaja -Lasse- »

Tänään saa kannen koneistamolta ja perjantaina toivon mukaan kannenpultit saabilta eli toivottavasti viikonlopun aikana ajoon. :) Onkohan jaon kohdilleen saamisessa mitään erikoista huomioon otettavaa?
Saab 9-3 Sport Sedan -07

#4467
-Lasse-
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 17:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turbon imuputken irroitus

Viesti Kirjoittaja -Lasse- »

Nyt on taas auto ajossa eikä toistaiseksi ainakaan vuoda mitään. Toivottavasti ei ihan heti tarvitse ottaa uusiksi, sen verran ikävä homma.
Onko muilla muuten jämähtänyt öljyproppu kiinni? Itsellä viime kesänä vaihdettu öljyt eikä vaihdon yhteydessä mitenkään ylitiukkaan vedetty, mutta ei meinannut nyt aueta sitten millään. Pultista meni kulmat 6 kulmaisella hylsyllä kääntäessä yms. kivaa eli kiinni oli. Lopulta aukesi, kun hitsasi hylsyn kiinni ja käänsi sen avulla. :roll:
Saab 9-3 Sport Sedan -07

#4467
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Turbon imuputken irroitus

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Nostetaan vanha topiikki.

Mulla on nyt kaikki pultit (yksi katkennut) irti paitsi se pitkä pinnapultti mikä on juuri ohjaustehostimen pumpun takana. DP ja puhallin on irti, turbo voi liikuttaa, mutta en sitten millään saa pakosarja pois. En pääse sen pultin käsiksikään millään. Pitääkö tosiaan ohj. teh. pumppu poistaa vai miten mun pitäisi tehdä? :(
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Vastaa Viestiin