Saab 9-3 vm.99
Lämmityslaitteen säätövaijeri jumittaa, joten lämmönsäätö ei onnistu.
Onko ketään vaihtanut tai elvyttänyt jumittavaa säätövaijeria itse ?
Kuinka paljon pitää purkaa jotta vaijeriin pääsee käsiksi, pitihän se arvata että kun pakkaset saapui loppui myös lämppärin säätäminen...
Entä onko ketään vaihdattanut vaijeria huoltokorjaamolla ? Mikä on kustannus arvio hommalle ? Selviääkö hommasta pelkällä vaijerin vaihdolla vai meneekö säätöyksikkö samaan kauppaan ?
- Sami -
Lämmityslaitteen säätövaijeri ongelma
Re: Lämmityslaitteen säätövaijeri ongelma
Meillä oli myös jäykkä lämmönsäätönuppi, joka johtui siitä että edellinen omistaja oli käyttänyt rautalankaviritelmää vaijerinkuoren alapään kiinnittämisessä ja vaijeri oli mennyt tiukaksi.
Aluksi pitää poistaa keskikonsolin ainakin apumiehen puoleinen sivulevy ja myös kuskin puoleinen jos vaihtaa vaijeria. Sivut saa irti, kun irroittaa muutamat ruuvit ja työntää sivua eteenpäin. Hiukan tiukka homma saada ohjuritkin luiskahtamaan pois, mutta säästää muuta purkamista. Kannattaa irroittaa säätimen vaijeri alaosan vivusta ja kokeilla, että liikkuuko vivusto hyvin ja liikkuuko vaijeri irtaallaan hyvin. Tuosta selviää, että kummassa systeemissä jumittaa. Hanapuolta en ole purkanut, sillä se liikkui hyvin. Vaijeri kiinnikkeineen (tulevat vaijerissa kiinni) maksoi kympin verran ja vaihtoon ei mene monta minuuttia. Säätönupissa on päätylenkki kiinni, siitä vähän matkan päässä kuori kiinnitetään konsoliin, alhaalla vaijerin kuori hakasella kiinni ja vaijerin pään lenkki hanapuoleen kiinni.
Kyllä se jumittaja löytyy, kun kokeilee nuo jutut. Hanapuolessa on melkoinen muovivipuhässäkkä ja jos siellä vikaa niin voi olla sitten hitaampi ja kalliimpi juttu.
Aluksi pitää poistaa keskikonsolin ainakin apumiehen puoleinen sivulevy ja myös kuskin puoleinen jos vaihtaa vaijeria. Sivut saa irti, kun irroittaa muutamat ruuvit ja työntää sivua eteenpäin. Hiukan tiukka homma saada ohjuritkin luiskahtamaan pois, mutta säästää muuta purkamista. Kannattaa irroittaa säätimen vaijeri alaosan vivusta ja kokeilla, että liikkuuko vivusto hyvin ja liikkuuko vaijeri irtaallaan hyvin. Tuosta selviää, että kummassa systeemissä jumittaa. Hanapuolta en ole purkanut, sillä se liikkui hyvin. Vaijeri kiinnikkeineen (tulevat vaijerissa kiinni) maksoi kympin verran ja vaihtoon ei mene monta minuuttia. Säätönupissa on päätylenkki kiinni, siitä vähän matkan päässä kuori kiinnitetään konsoliin, alhaalla vaijerin kuori hakasella kiinni ja vaijerin pään lenkki hanapuoleen kiinni.
Kyllä se jumittaja löytyy, kun kokeilee nuo jutut. Hanapuolessa on melkoinen muovivipuhässäkkä ja jos siellä vikaa niin voi olla sitten hitaampi ja kalliimpi juttu.
Re: Lämmityslaitteen säätövaijeri ongelma
Juuri eilen elvytin vanhan vaijerin. Vaijeri irti, tökätään vaijeri muovipussista läpi, teipataan pussi vaijerin kuoreen, laitetaan pussiin ohutta öljyä (itse käytin automaattivaihteisto öljyä) ja sitten liikutellaan vaijeria niin kauan, että öljyä alkaa tulla alapäästä ulos. Tuli hyvä ja lämmönsäätövipukin liikkuu herkästi.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi