jäähdyttimen nesteet
jäähdyttimen nesteet
niin olis aika vaihtaa nesteet jäähdyttimeen . kuinka homma tehdään . auto 9000 2,3 ia miten se ilmaus tapahtuu ,
väittivät korjaamolla että heillä menee ainakin tunti nesteiden vaihtoon pitää kuulemma ilmata ja siks kestää , eivät voinneet sanoa tarkkaa aika .ja laskukin olis sen mukainen , jostain olin lukevani että ilmaantuisi automaattisesti ....... 
Re: jäähdyttimen nesteet
Itse tekisin näin: Vanhat nesteet pois. Jokin tehokas jäähdytinjärjestelmän puhdistusaine järjestelmään, sopiva lenkki ajoa välillä tarkastaen että paisarissa on riittävästi vettä. Aineet ulos ja puhtaat vedet sisälle. Jos homman tekee välittömästi niin käytetään kuumaa vettä. Vielä lenkki jolloin saadaan järjestelmä kunnolla huuhdottua. Annetaan moottorin jäähtyä: tässä välissä tehdään sekoitus puolet vettä ja puolet laadukasta pakkasnestettä. Kokonaistilavuus n. 9 litraa. Valmis sekoitus jäähtyneeseen moottorin jäähyyn- Koeajot jolloin tarvittaessa lisäys paisariin valmiiksi sekoitettua nestettä. Aikaahan tässä tällä systeemillä kuluu mutta tuleepa jäähdytinjärjestelmä kondikseen taas vuosiksi! Ja vielä tärkeä seikka: Ainakin ne ekat liemet on hyvä saada talteen ja toimittaa niille kuuluvaan pisteeseen ONGELMAJÄTETTÄ! Kylmää nestettä ei missään nimessä kuumaan moottoriin- Voi käydä pahasti lompakon päälle. Ilmaus tapahtuu "itsekseen" aluksi kannattaa tarkastaa usein että paisarissa on riittävästi nestettä.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: jäähdyttimen nesteet
Muovinen tyhjennystulppa löytyy syylärin alta oikealta puolelta, pitkät nokka(?)pihdit tarpeellisia jos ei irroita alamuovia. Täytä 50/50 sekoituksella maks.merkintään asti kylmänä, sulje kansi ja käytä lämpimäksi. Anna jäähtyä vähän ja lisää loput. Ilmaus tapahtuu itsestään.
Re: jäähdyttimen nesteet
Mikäli paikkakuntasi vesi on kalkkista on suositeltavaa käyttää akkuvettä, joka ei paljoa maksa esim motonetissä. Järjestelmän ilmaus tapahtuu automaattisesti, mikäli paisarin korkki on auki, voi sen jopa havaita 
Re: jäähdyttimen nesteet
Itse olen tämän homman tehnyt niin, että jotain sopivaa jäähyjärjestelmän myrkkyä paisariin. Nestemmäistä mieluiten. On muuten muutamien kertojen jälkeen alkanut paisarikin olemaan uuden näköinen. Kirkas ja puhdas pohjasta, jee
Sitten ajoa, niin että on varmasti termari auennut ja pesuaine on kiertänyt tovin aikaa koko järjestelmässä.
Sitten auto ylös ja se keskimmäinen muovi irti auton alta.
Jäähyn vasemmasta kulmasta kierretulppa auki ja nesteet pihalle.
Auto alas ja letkulla vettä paisariin, niin että lopulta tulee jäähyn tyhjennysreiästä puhdasta vettä. Ei saa kokonaan huuhdeltua, kun on termarin ns takana nestettä, mutta huuhtelee kuitenkin.
Auto ylös ja proppu kiinni.
Vaihtaisin samalla uuden termarinkin varmuudeksi tässä kohtaa.
Uutta 50/50 nestettä sisään. Samaa väriä, mitä aiemminkin. Jos vihreää, niin EI PUNAISTA sekaan. MAX rajaan asti, eli täyteen paisari.
Auto käyntiin, korkki kiinni tai auki, en ole huomannut mitään eroa. Neste vajuu hyvää tahtia, lisää sitä ja pidä se nestepinta MIN ja MAX välissä.
Kun kerran on flekti pyörähtänyt, niin homma valmis.
Tsekkaa vielä kerran nestepinta ja sitten vaan kovaa ajoa.
Itse teen näin, jotkut toisin. Teen tämän kerran vuodessa, kun tuota lohkolämppäriä käytän ahkeraan syksyisin ja talvisin.
-Hessu-
Sitten ajoa, niin että on varmasti termari auennut ja pesuaine on kiertänyt tovin aikaa koko järjestelmässä.
Sitten auto ylös ja se keskimmäinen muovi irti auton alta.
Jäähyn vasemmasta kulmasta kierretulppa auki ja nesteet pihalle.
Auto alas ja letkulla vettä paisariin, niin että lopulta tulee jäähyn tyhjennysreiästä puhdasta vettä. Ei saa kokonaan huuhdeltua, kun on termarin ns takana nestettä, mutta huuhtelee kuitenkin.
Auto ylös ja proppu kiinni.
Vaihtaisin samalla uuden termarinkin varmuudeksi tässä kohtaa.
Uutta 50/50 nestettä sisään. Samaa väriä, mitä aiemminkin. Jos vihreää, niin EI PUNAISTA sekaan. MAX rajaan asti, eli täyteen paisari.
Auto käyntiin, korkki kiinni tai auki, en ole huomannut mitään eroa. Neste vajuu hyvää tahtia, lisää sitä ja pidä se nestepinta MIN ja MAX välissä.
Kun kerran on flekti pyörähtänyt, niin homma valmis.
Tsekkaa vielä kerran nestepinta ja sitten vaan kovaa ajoa.
Itse teen näin, jotkut toisin. Teen tämän kerran vuodessa, kun tuota lohkolämppäriä käytän ahkeraan syksyisin ja talvisin.
-Hessu-
Re: jäähdyttimen nesteet
Mitäs "jäähyjärjestelmän myrkkyä" suotittelette? (
V4)
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: jäähdyttimen nesteet
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 49#p402149vuorpe kirjoitti:Mitäs "jäähyjärjestelmän myrkkyä" suotittelette?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: jäähdyttimen nesteet
Tarkoittaako tuo yo. lainaus ja viittaus toiseen keskusteluun, että suositus on: Turtle Wax Bar's Leaksia kiertoon?jus kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 49#p402149vuorpe kirjoitti:Mitäs "jäähyjärjestelmän myrkkyä" suotittelette?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: jäähdyttimen nesteet
Ei, linkittämässäni keskustelussa ei mainita Bar's Leaks -paikkausainetta, vaan tarkoitin linkittää tähänkin tuossa keskustelussa ilmaisemani kokemukset Bar´s Nural Radiator Cleaner -puhdistusaineesta. Sattuvat kummankin tuotteen tiedot vaan olemaan Turtlen vepissä samalla sivulla. Se ehkä sinut johti harhaan.Raser kirjoitti:Tarkoittaako tuo yo. lainaus ja viittaus toiseen keskusteluun, että suositus on: Turtle Wax Bar's Leaksia kiertoon?
Otaksuin, että vuorpe kysyi puhdistusainetta, vaikka kirjoittikin "myrkky" kuten hessu75 ilmeisestikin puhdistusainetta tarkoittaessaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00