Tuo Saabin kestotesti oli kyllä hyvä vinkkijuttu vanhan Saabin ostajalle/omistajalle, että jos jotain vikaa esiintyy, niin lue ensin tuolta korjausohje. Ja sitten vasta foorumille kyselemään
tuulilasi-lehden rimanalitus
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: tuulilasi-lehden rimanalitus
Onneksi on itsetunto sen verran kohillaan, ettei tuollaiset jutut pääse vaikuttamaan vakaumukseen. Niin kauan kun ei oo pakko ajaa uusilla, niin en aja. Sen verran on elämä opettanut.
Tuo Saabin kestotesti oli kyllä hyvä vinkkijuttu vanhan Saabin ostajalle/omistajalle, että jos jotain vikaa esiintyy, niin lue ensin tuolta korjausohje. Ja sitten vasta foorumille kyselemään
. Jotenkin vain tuli mieleen, että ne on ostanu kolme Saabia ja keränneet kaikki ne viat tuon yhden yksilön syyksi tuohon juttuun.
Tuo Saabin kestotesti oli kyllä hyvä vinkkijuttu vanhan Saabin ostajalle/omistajalle, että jos jotain vikaa esiintyy, niin lue ensin tuolta korjausohje. Ja sitten vasta foorumille kyselemään
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1106
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: tuulilasi-lehden rimanalitus
Kun lopuksi vielä kilpailuttaa häidensä järjestämisen akselilla Seiska-Hymy-OHO niin hommat rullaa. Sen jälkeen voikin jo suunnitella eroa ja mitä siitä sitten vois kirjotella.[/quote]
Silloin haastateltaisiin muun muassa kaikissa em. lehdissä, joissa voisi kertoa, että uudet autot on valmistettu hyvin pitkälti kierrätettävistä osista. Autohan on osiensa summa eli uusi auto kelpaa lähinnä kierrätyksen.
Jumankekka pääsisi vaikuttamaan mielipiteisiin vain siksi, että poltti rahaa takapihalla.
Silloin haastateltaisiin muun muassa kaikissa em. lehdissä, joissa voisi kertoa, että uudet autot on valmistettu hyvin pitkälti kierrätettävistä osista. Autohan on osiensa summa eli uusi auto kelpaa lähinnä kierrätyksen.
Jumankekka pääsisi vaikuttamaan mielipiteisiin vain siksi, että poltti rahaa takapihalla.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Re: tuulilasi-lehden rimanalitus
Minä kerron teille totuuden: kaikki autot ovat pommeja.
Älkää uskoko Tuulilasia, uskokaa minua. Mikä auto kestää ydinpommin joka räjäytetään auton sisällä? Ei mikään.
Älkää uskoko Tuulilasia, uskokaa minua. Mikä auto kestää ydinpommin joka räjäytetään auton sisällä? Ei mikään.
Re: tuulilasi-lehden rimanalitus
Vähän on kyllä ihme juttua.
Varmaan on vanhojen autojen harrastajat tykänneet artikkelistä muuallakin
Itselläni on jotenkin mieltynyt outo jako, että mikä on vanha auto, tai "vanhannäköinen auto".
Esim. saabeissa OG900 on hiukan vanhannäköinen, mutta NG900 on taas näitä uudennäköisiä. Eli kun valmistaja on siirtynyt automallissaan tähän kuluneen saippuanmalliseen ulkokuoreen, on se minun silmääni "uuden" näköinen
Vanhat autot ja erityisesti hyvin pidetyt vanhat autot kyllä miellyttävät silmää liikenteessä vastaantullessa. Niin erinäköisiä kuin nykyiset...
Mites te Lucat ja muut 99 ym. vanhojen saabien harrastajat teette esim. 10-25v päästä? Pidättekö omat rassit ajossa ja iskussa, vai joko silloin on ihan OK ostaa esim. NG900 tai OG9-3 vanhaksi harrasteautoksi?
Varmaan on vanhojen autojen harrastajat tykänneet artikkelistä muuallakin
Itselläni on jotenkin mieltynyt outo jako, että mikä on vanha auto, tai "vanhannäköinen auto".
Esim. saabeissa OG900 on hiukan vanhannäköinen, mutta NG900 on taas näitä uudennäköisiä. Eli kun valmistaja on siirtynyt automallissaan tähän kuluneen saippuanmalliseen ulkokuoreen, on se minun silmääni "uuden" näköinen
Vanhat autot ja erityisesti hyvin pidetyt vanhat autot kyllä miellyttävät silmää liikenteessä vastaantullessa. Niin erinäköisiä kuin nykyiset...
Mites te Lucat ja muut 99 ym. vanhojen saabien harrastajat teette esim. 10-25v päästä? Pidättekö omat rassit ajossa ja iskussa, vai joko silloin on ihan OK ostaa esim. NG900 tai OG9-3 vanhaksi harrasteautoksi?
- jariha
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 4047
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: tuulilasi-lehden rimanalitus
Kunnes kuolema meidät korjaa... tai bensan myynti loppuu. Suomi on 70- ja 80-luvun Saabien luvattu maa, ei ne lopusnuggles kirjoitti:Mites te Lucat ja muut 99 ym. vanhojen saabien harrastajat teette esim. 10-25v päästä? Pidättekö omat rassit ajossa ja iskussa, vai joko silloin on ihan OK ostaa esim. NG900 tai OG9-3 vanhaksi harrasteautoksi?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Re: tuulilasi-lehden rimanalitus
Niin, kaipa sitä ajelee vähäpäästöisellä 99:lläjariha kirjoitti:Kunnes kuolema meidät korjaa... tai bensan myynti loppuu. Suomi on 70- ja 80-luvun Saabien luvattu maa, ei ne lopusnuggles kirjoitti:Mites te Lucat ja muut 99 ym. vanhojen saabien harrastajat teette esim. 10-25v päästä? Pidättekö omat rassit ajossa ja iskussa, vai joko silloin on ihan OK ostaa esim. NG900 tai OG9-3 vanhaksi harrasteautoksi?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: tuulilasi-lehden rimanalitus
Entistä hauskempaa vaan ajella vanhoilla ja pitää puikkelehtijat takanalucaf kirjoitti:puhumattakaan asennevammasta mitä lehti auktoriteetillaan levittää, ja sen seurauksista; jatkossa kiireiset pisnes-liising-autoilijat entistä halveksivammin ja agressiivisemmin liimautuvat vanhempien autojen takapuskuriin vilkutellen valoja ("perkeleen miina mitä matelet siinä").
Re: tuulilasi-lehden rimanalitus
Päästöverotus vaikuttaa paljon asiaan. Mikäli systeemi säilyisi nykyisenä luulisin vuonna 2020 olevan tarjolla paljon enemmän OG900 kuin NG900/OG9-3 harrasteautoja (tai käyttöautojasnuggles kirjoitti:
Mites te Lucat ja muut 99 ym. vanhojen saabien harrastajat teette esim. 10-25v päästä? Pidättekö omat rassit ajossa ja iskussa, vai joko silloin on ihan OK ostaa esim. NG900 tai OG9-3 vanhaksi harrasteautoksi?
Re: tuulilasi-lehden rimanalitus
^ Niin kauan kuin katsotaan vain CO2-päästöjä, niin auton iällä ei ole juurikaan merkitystä. Jos vero kytketään päästöluokkiin (Euro 1, Euro 2 jne.) kuten vaikka Saksassa, niin sitten voi kummasti alkaa vanhoja kaaroja kilpien välistä häviämään.
Re: tuulilasi-lehden rimanalitus
Itse tässä innolla odottelen, että vanhojen bensa-autojen arvo romahtaa täysin, ja ostan naurettavaan hintaan "vanhan" (esim. vm 1997) turbosaabin ja naureskelen sen ratin takaa uusilla kuristetuilla pikkulohkoilla ajaville. Ostan pari energiansäästölamppua päivässä niin voin hyvällä omatunnolla päästellä CO2-molekyyliä atmosfääriin.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: tuulilasi-lehden rimanalitus
Näinhän se on, että CO2-päästöjen määrä korreloi auton polttoainekulutukseen eikä ikään. Aika harva kansalainen taitaa tietää, että katalysaattori nimenomaan lisää auton CO2-päästöjä.Hessu kirjoitti:^ Niin kauan kuin katsotaan vain CO2-päästöjä, niin auton iällä ei ole juurikaan merkitystä.
Eli itse asiassa tuo oma ekan mallivuoden kattisatku on kaiketi CO2-päästöjen suhteen haitallisempi kuin saman vuoden katiton versio. Toki sitten muita saasteita/epäpuhtauksia työntyy vähemmän ilmakehään katin ansiosta.
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Re: tuulilasi-lehden rimanalitus
Kyllä minä pidän, että auton kunto on ennen kaikkea ratkaisevassa osassa päästöjen suhteen kuin ikä. Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa, että miltei jokainen osien vaihto tuossa turbossa on johtanut siihen, että katti haisee entistä enemmän eli ilmeisesti toimii paremmin. Mm. alipaineletkujen, sytytysosien, pakoputken, suodattimien ja viimeisimpänä bensapumpun vaihto.
Ja katsastushan on meidän kaikkien puolesta eikä vain yhden autoilijan. Minusta on oikeastaan mukava mennä katsastukseen suorilta niin näkee ihan oikeasti mitä on autossa vialla. Esim. viimeksi inssi kehui Saabiani vetaritunnelin ruostevauriosta huolimatta.
Toinen mitä en ymmärrä, en vaikka sitä tehdään Saabeillekin. Jos viedään kaasutinmoottorilla oleva Saab ensin seoksen ja sytytyksen säätöön, sieltä konttorille ja sen jälkeen ruuvataan syöttöä isommalle. Hmm, mulla on kokemusta myös moisesta ja sen voin väittää, että silloin ei ole moottorissa kaikki kunnossa jos kaasarille sopiva 2.5-3 co-arvo ei riitä. Ei sitten mitään herneitä.
Ja katsastushan on meidän kaikkien puolesta eikä vain yhden autoilijan. Minusta on oikeastaan mukava mennä katsastukseen suorilta niin näkee ihan oikeasti mitä on autossa vialla. Esim. viimeksi inssi kehui Saabiani vetaritunnelin ruostevauriosta huolimatta.
Toinen mitä en ymmärrä, en vaikka sitä tehdään Saabeillekin. Jos viedään kaasutinmoottorilla oleva Saab ensin seoksen ja sytytyksen säätöön, sieltä konttorille ja sen jälkeen ruuvataan syöttöä isommalle. Hmm, mulla on kokemusta myös moisesta ja sen voin väittää, että silloin ei ole moottorissa kaikki kunnossa jos kaasarille sopiva 2.5-3 co-arvo ei riitä. Ei sitten mitään herneitä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001