TTiD
Re: TTiD
AutoBlogGreen kommentoi lyhyesti TTiD:ä. Kuulostaa hyvältä, yllättäin
ABG Driving Impression: 2008 Saab 9-3 Diesel
ABG Driving Impression: 2008 Saab 9-3 Diesel
The engine is another example of modern common rail injection diesel engines. As with all diesels, the engine exhibited no shortage of torque which is the performance parameter that really matters to the vast majority of drivers.
The engine proved to be strong and flexible at both highway speeds and in simulated urban driving. There was no noticeable turbo lag and stepping on the accelerator resulted in immediate response. The engine was as smooth and quiet as a good gasoline engine with no shaking or rattling.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Täältä lisää. Valitettavasti Ranskan kielisenä. Niille joilta se ei taitu, niin esim Babelfish osaa jotenkin kääntää englanninkieliseksi. Laittaa linkin siihen nettisivun osoitelaatikkoon ja valitsee haluamansa kieliparin. Siitä se hauska alkaa...
Ruonansuun äänellä: "Tä?"Damage the more so as if the box mechanical with 6 reports/ratios, pleasant to handle, does not suffer from any particular defect. It is a little less the case of the box car, a bit lazy in particular in mode D.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Eiköhän siinä yritetä sanoa, että manuaali toimii hyvin jouhevasti. Ilman ainuttakaan puutetta. Sitten sanotaan että automaatin kohdalla asia ei ole ihan niin. D asento on vähän laiska ja Sport mode vähän vähentää mukavuutta.Damage the more so as if the box mechanical with 6 reports/ratios, pleasant to handle, does not suffer from any particular defect. It is a little less the case of the box car, a bit lazy in particular in mode D.
Moottorihan tuossa kehutaan (ja selostetaan sen toiminta). Alusta on mukava, mutta vähän pompottaa. Auto kehutaan tilavaksi. Lopussa todetaan, että Saab on vähän originellimpi kuin Pösö (Älä!), jne.
Kun käännän, vastuu on kuulijalla.
Re: TTiD
Juu. Jotain tuollaista arvelinkin. Tuppas vain huvittamaan nuo box mechanical with 6 reports/ratios yms hienot käännökset
Noista laatikkokommenteista tulee muuten mieleen, että taitaa olla "manuaalimiehet" jotka tuon automaatin haukkuu ja taas "automaattimiehet" päinvastoin. Kun sen verran tuntuu menevän nuo arviot ristiin aina lähteestä riippuen.
Noista laatikkokommenteista tulee muuten mieleen, että taitaa olla "manuaalimiehet" jotka tuon automaatin haukkuu ja taas "automaattimiehet" päinvastoin. Kun sen verran tuntuu menevän nuo arviot ristiin aina lähteestä riippuen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Joo, eiköhän manuaali-vai-automaatti keskustelua voi jatkaa loputtomiin.
Siinä on myös varmaan taustalla jonkin verran kunkin maan "autokulttuuria". Esim. ranskalaisella vuoristotiellä voi kyllä jäädä automaatin kanssa pikkuautojen jalkoihin (jollei polje aivan älyttömästi). Saksan autobahnilla asia on varmaan vähän päinvastainen. Kulutuserokin on silloin pieni.
Toinen juttu on se, että jotain pitää aina kirjoittaa ja arvioida, kun kerran juttuja tekee.
Siinä on myös varmaan taustalla jonkin verran kunkin maan "autokulttuuria". Esim. ranskalaisella vuoristotiellä voi kyllä jäädä automaatin kanssa pikkuautojen jalkoihin (jollei polje aivan älyttömästi). Saksan autobahnilla asia on varmaan vähän päinvastainen. Kulutuserokin on silloin pieni.
Toinen juttu on se, että jotain pitää aina kirjoittaa ja arvioida, kun kerran juttuja tekee.
Re: TTiD
Jatketaan TTiD uutisilla. Viimeinkin löytyy litraa/km kulutuslukemat ja päästöarvot. Kansainvälisellä SaabGlobal sivustolla on kaikki arvot näytillä. Suorituskyvyssä ei näy muutoksia, vaikka arvot olivatkin alun alkaen "alustavia".
Sport Sedan 1.9TTiD:
Kulutus - M6 7.5/4.5/5.6; A6 9.5/5.0/6.7
CO2 päästöt - M6 199/119/149; A6 252/133/177
Sport Combi 1.9TTiD:
Kulutus - M6 7.7/4.7/5.8; A6 9.7/5.2/6.9
CO2 päästöt - M6 204/125/154; A6 256/139/182
Nuo manuaalin lukemat on aika vaikuttavia huomioiden suorituskyvyn ja auton painon. Semmonen pikku huomio, että alustavissa lukemissa automaattivaihteisilla kaupunkikulutus ilmoitettiin pienemmäksi ja maantiekulutus suuremmaksi.
Sport Sedan 1.9TTiD:
Kulutus - M6 7.5/4.5/5.6; A6 9.5/5.0/6.7
CO2 päästöt - M6 199/119/149; A6 252/133/177
Sport Combi 1.9TTiD:
Kulutus - M6 7.7/4.7/5.8; A6 9.7/5.2/6.9
CO2 päästöt - M6 204/125/154; A6 256/139/182
Nuo manuaalin lukemat on aika vaikuttavia huomioiden suorituskyvyn ja auton painon. Semmonen pikku huomio, että alustavissa lukemissa automaattivaihteisilla kaupunkikulutus ilmoitettiin pienemmäksi ja maantiekulutus suuremmaksi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Näin kirjoitti/linkitti eräs keskustelija TM:n palstalla:TTiD kirjoitti:"efficient dynamics"
HS Kirjoittaa 20.10.07
"Normikulutukset kaunisteltuja" Auto, Motor und Sport on löytänyt suuria eroja autojen ilmoitettujen normikulutusten ja käytännön testesissä tekemisensä havaintojen välillä:
BMW 530i EU yhd.=7,7 L/100 ja mitattu 11,8 L/100 ero 53,2%
BMW 118d EU yhd.=4,5 L/100 ja mitattu 7,0 L/100 ero 55,6%
BMW X5 3,0d EU yhd.=8,1 L/100 ja mitattu 12,5 L/100 ero 54,3%
Valheella on lyhyet jäljet!
Olisikohan nyt sitten niin, että siinä "ajamisen ilossa" on myös yli 50 % liioittelua....
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: TTiD
olihan tämä juttu jo arvattavissa! mielenkiintoista nähdä miten bemarikoneet kestää kun ihmiset ajavat hymysuin liikennevaloihin, laittavat vapaalle ja kone sammuu. taas kun vihreät syttyy ja laitetaan vaihde päälle, kone starttaa! luulisi olevan jonkin sortin rasite?
Turbo²
Re: TTiD
Hyvä kun otit tämän esille. Mua on ihmetyttänyt tämä asia kovasti siitä asti kun BMW alkoi ilmoittelemaan noita uusia lukemia. Ilmoitetut kulutuslukemat putosivat about 10-20% uuden moottorisarjan julkistamisen yhteydessä. Polttomoottoritekniikka on reippaat 100 vuotta vanhaa ja jokainen, joka alaa seuraa, tietää että kyseisestä pudotuksesta nousisi hirmu haloo. Siis haloo tulisi, jos se olisi todellinen. Se olisi kilpailijoille todella myrkkyä."Normikulutukset kaunisteltuja" Auto, Motor und Sport on löytänyt suuria eroja autojen ilmoitettujen normikulutusten ja käytännön testesissä tekemisensä havaintojen välillä:
Veikkaan että syitä lukujen kaunisteluun on ainakin kolme:
1) Autotehtaat valmistautuvat kuluttajille tuleviin päästömääräisiin käyttömaksuihin. Jos viranomaiset uskovat sokeasti autotehtaiden ilmoituksia, on 530i varmaan samassa käyttömaksuluokassa kuin Saabin joku 1.8t.
2) Autotehtaat valmistuvat aikaan, jolloin malliston keskikulutus (päästöt) pitää olla tietyn tason alle. En muista mikä se oli, mutta direktiivi on tulossa. Taas toivotaan, että viranomaisia voi kusettaa.
3) Haluttiin alleviivata uuden bensiinin suorasuihutusmalliston hienoutta.
Re: TTiD
Wanha! Hondahan mainostikin kovasti taannoin 1.8 civicin kulutuksen olevan 1.4 tasolla tjsp. ja todellisuus oli/on ihan yhtä tyly kuin noille uusille bemareille..
En nyt keksi mikä tuossa automaagisessa käynnistelyssä/sammuttelussa koneen rikkoisi jos startti ja muutama muu osa on mitoitettu oikein. Saihan sen pois päältäkin ilmeisesti (= vain murto-osa ihmisistä käyttää sitä ennakkoluulojen / rikkoutumisen pelossa)
En nyt keksi mikä tuossa automaagisessa käynnistelyssä/sammuttelussa koneen rikkoisi jos startti ja muutama muu osa on mitoitettu oikein. Saihan sen pois päältäkin ilmeisesti (= vain murto-osa ihmisistä käyttää sitä ennakkoluulojen / rikkoutumisen pelossa)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: TTiD
Tuota, ei silti toisaalta voi syyttää BMW:tä tuloksista. Vaan mittaustapaa. Kyseessähän ei ole valmistajan ilmoittama kulutus, vaan tietyllä tarkalla mittasyklillä testattu kulutus. Kulutus mitataan rullilla ilman AC:tä, ei ilmanvastusta, ihanne lämpötila jne. Ja sykli on tosiaan aina sama. Googlella löytää lisää. BMW lienee tähdännyt siihen, että kyseisellä mittatavalla saadaan mahdollisimman hyvä tulos. Rukattu moottorin säätöjä, että mittausta suoritettaessa polttoainetta kuluu minimaalisen vähän. Todellisuus on sitten toinen juttu.
Vika siis mittaustavassa, ei BMW:n ilmoituksissa jne. Sais joku instanssi kehittää paremmin todellisuutta vastaavan mittauksen johon sisällytetään jotain random toimintoja ja lopputulos on keskiarvo. Ainakin luulisi kikkailun vaikeutuvan.
Nykyisessa SC:ssäni EU yhdistetty on 7.9l/100km. Mun ajot kokonaisuutena (30tkm) tankkauksista laskettuna antaa karvan alle 8.2l/100km. Eli kyseisessä autossa vastaa hyvin lähelle todellisuutta.
Mitenkähän lienee dieseleissä?
Vika siis mittaustavassa, ei BMW:n ilmoituksissa jne. Sais joku instanssi kehittää paremmin todellisuutta vastaavan mittauksen johon sisällytetään jotain random toimintoja ja lopputulos on keskiarvo. Ainakin luulisi kikkailun vaikeutuvan.
Nykyisessa SC:ssäni EU yhdistetty on 7.9l/100km. Mun ajot kokonaisuutena (30tkm) tankkauksista laskettuna antaa karvan alle 8.2l/100km. Eli kyseisessä autossa vastaa hyvin lähelle todellisuutta.
Mitenkähän lienee dieseleissä?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red