Jaajaa, eli autovero (hankintavero) alenee koppimopoilla 1.1.2008 alkaen ja nousee "edustusautoilla". Pienemmillä diesel-autoilla hinnan alennus on jopa aika huomattava, luokkaa 3-4k€.
Ajoneuvovero (vuosittainen maksu) muuttuu sitten vasta 2010 CO2 päästöihin perustuvaksi ja vanhemmilla kokonaismassaan perustuen. Käytännössä esim. og satkun vuosivero noussee n. 20-30€.
Huomioita:
1. Kokonaismassan mukaan verotettavia ei erotella katalysaattorin tai sen puutteen mukaan. Toisin sanoen siis katalysaattoria ei pidetä ympäristöystävällisyyteen vaikuttavana tekijänä, joten sen voinee huoletta poistaa jos semmonen pellin alta löytyy?
2. Kuinkahan automyynti mahtaa sujua marras-joulukuussa, kun "ALE" alkaa vasta ensi vuoden alusta...
3. Vanhojen (ennen 1994 rek.) pakettiautojen verot nostetaan uusien tasolle.
4. Vuotuiset ajokilometrimäärät, eli siis OIKEASTI SYNTYNEET päästöt, ei vaikuta ajoneuvoveroon. Ilmeisesti polttoaineveron katsotaan olevan tarpeeksi iso "rangaistus" paljon ajaville ja vähän ajavia ei lasketa.
5. Käyttövoimaveroon ei kosketa(?) ja dieselin polttoainevero aiotaan hilata bensiinin tasolle (vuonna 2012,
linkki). Eli siis näin ensin kansalaiset houkutellaan ostamaan vähäkulutuksinen dieselauto ja sitten aletaan lypsämään parin vuoden päästä.