Kiveniskemien korjaus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
95-03
Matalapaineturbo

Kiveniskemien korjaus

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Antakaapa hyvät ohjeet pienien kiveniskeymien korjaukseen.

Iskeymissä on pintamaali poissa, mutta pohjalla oleva "harmaa" kerros ehjä ts. metalli ei kiillä.

Kiveniskeymät huomasin, kun vahasin autoa, joten iskeymien mahdollinen korjaus lienee aloitettava vahan poistolla vaurion kohdalta, millä aineella ja miten?

Kannattaako näille ylipäätänsä tehdä mitään?
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

En tiedä oikeaa tyyliä, mutta itse raaputin varovasti pintaa karheammaksi neulalla ja sitten maalitippa ohuella neulalla päälle. Hyvin on pysynyt.

Pohjakerroksiin ei kannata varmasti kajota.
95-03
Matalapaineturbo

Toihan neulalla levittäminen voisi toimia aika hyvin, Pensselillä töhrääminen kun ei onnistu riittävän hyvin.

Käytitkö Saabin omaa korjausmaalia, mikä on autosi väri? Minun on merlot red.

Mahtaako eri värisävyissä olla kestävyyseroja.
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
95-03
Matalapaineturbo

9-5T kirjoitti:Jarrupesusprayllä kolo puhtaaksi ja maalia päälle.
Eihän tuo Jarrupesuspray vahingoita allaolevaa ehjää kerrosta? tai ehjää maalia?

Onkohan saatavissa pientä pulloa(Jarrupesuspray) , minkä merkkisiä (onko välii),

Olisko ympärystä tarpeen suojata.

Kuinka pian voi vahata päälle?

Vielä hieman maalaustekniikasta kokemuksia, onko muita tekniikoita?
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Käytitkö Saabin omaa korjausmaalia, mikä on autosi väri? Minun on merlot red.
Värinä "SteelGray" metalli. Maalin hain automaalaamosta ja "guru" siellä sekoitti maalin hiukan vaaleammaksi kuin auton oma sävy. Metallimaalit tahtoo paikkamaalauksessa näyttää tummemmilta kuin ympärillä oleva ehjä maalipinta.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mä käytän paikkamaalaukseen vain Saabin omaa maalia. Jotenkin ei vaan uskalla käyttää muita tuotteita, koska pelkää sävyeroja. No mun auton väri on Cirrus White 153B, joten sitä on melko helppo paikkamaalata. Käytän autoni paikkamaalauksessa 2 kertaa vuodessa, jotta ruoste ei pääsisi käsiksi peltiin. Valkoisessa autossa toi ruoste näyttäisi tosi pahalta :evil:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ajokoira
"Turbo"

Paikat

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Rasva, vaha ja lika lähtevät myös Sinolilla tai puhdistetulla bensalla (apteekista). Molemmat halpoja aineita.

Vain merkin omaa maalia, ja kantsii hommata eri pensseli josta sitten leikkaa jouhia pois -> ohut ja näppärä. Pullon omalla pensselillä saa vain lapset oppimaan rumia sanoja. Lakkaa en minäkään laittaisi pieniin iskemiin, sillä tekee pinnasta nousevan tiplan/pisaran. Toisaalta suojakin on varmasti parempi...
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9000LPT
"Hölösuu"

Omat värit

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

on ainakin oman auton tapauksessa kaukana alkuperäisestä. Kyseisellä värikoodilla löytyy ainakin 2-3 eri sävyä. Pienissä paikkauksissa ei väri ero onneksi häiritse.

Itse putsaan kiveniskut tinnerilin kastetulla pumpulipuikolla ja korjaukset teen maaliin kostutetulla hammastikulla.

Täytyypä taas ensimmäisen kevät vahauksen yhteydessä tarkastella talven vauriot. Todennäköisesti taas löytyy 20-30 paikattavaa kiven/nastan iskua. :evil:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itsellä ku on toi väri mitä se on ja sitäkin on jäljellä paikkapullossa enää reilu 14 millilitraa, niin tulee keväisin käytyä tarkoin auto läpi. Onneksi iskeymät on keskittyny vain konepellin reunaan, ku tossa 99:ssä on pellin reuna korkeampi ku esim. OGsatasessa.

Itse käytän maalarisetäni neuvoja. Eli, ensin paikattava kohta pyyhitään rasvanpoistoaineella (ei tinnerillä joka sulattaa maalia jne. aineilla), sitten hiomapaperilla (karkeus jotain 1000) kevyt hionta, että saadaan pohjamaaliin tartunta ja sitten pienoismallipensselillä maali päälle, annetaan kuivua ja sitten samalla pikkupensselillä lakka päälle. Ja jos on mennyt pellille asti, niin sitten Dremelillä ja sen teräsharjalla ajan tartunnan peltiin ja pensselillä pohjamaali, maali ja lakka. Ja tietenkin annan kuivua jokaisen maalin. Loppusilaus tehdään siten, että vahaan esim. konepellin etureunan hiovalla autovahalla käsin ja tietenkin voimaa käyttäen. Tällälailla olen saanu häivytettyä paikatut kohdat. Ja sitten baanalle :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
dimebak
"Hölösuu"

Re: Omat värit

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9000LPT kirjoitti:Kyseisellä värikoodilla löytyy ainakin 2-3 eri sävyä.
Ei tuo ole pahakaan määrä sävyjä. Ladassa olevaan punaiseen (en muista värikoodia) löytyy Sikkenssiltä yli 20 korjauskaavaa, että yritäppä siinä sitten ettiä sitä oikeaa sävyä :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-5T kirjoitti:Toi B on maalitehtaan nimen lyhennys. Tonnarini on samanvärinen 153 mutta kun vei lokarin maalarille hänellä oli 3 erillaista sävyä tolle numerolle ja nekään ei tuntunut täsmäävän.
Jep, siksi kannattaakin käyttää alkuperäisvalmistajan värejä. Mulle on paikkamaalaaja suositellut yhtä sun toistakin automaaliliikettä (että "hae maalisi sieltä, niin tulee halvemmaksi"), mutta aina oon hakenut tuon paikkamaalausmaalin Saabilta, koska silloin ei tule sävyeroja.
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
95-03
Matalapaineturbo

9-5T kirjoitti: Pisara maalia koloon, lakkaa en ole laittanut päälle kuin kerran ja se oli viimeinen kerta. Orkkis paikkapullossa on pensseli jolla tökkiminen onnistuu ja pienenpiä ei taida kannattaa koittaakkaan paikata.
Piti kuitenkin kokeilla lakkapisaraa korjauksen päälle. Miksen uskonut, oli minullakin viimeinen kerta. Ihme limaa toi lakka. Joku normaali ohut metallilakka vois toimia muttei tollainen töhnä. Ei kuitenkaan varmaan uskalla kokeilla muuta kun ei tiedä noita liuottimien ominaisuuksia.

Itse olen huomannut noista kiveniskeymistä, että näkyvät erityisesti vahauksen jälkeen tosi hyvin :( kun vaha ei oikein kiilloitu iskeymästä vaan jää vaaleaksi. Onkohan mitään vinkkejä?
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Olis tarkoitus otta nuo kiven iskemät vielä auki ja korjata niin , ettei talven aikana rupea taas kukkiin.
Sain automaalaamosta tuollaista happomaalia , maalari kehoitti sitä laittamaan ensiksi, onkos kellään kokemusta tuommoisesta aineesta?
Vastaa Viestiin