Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Kyllä on käsittämätöntä, että yhden puuttuvan leiman, 10000km(!) tähden ei korvata mitään!! Moottorin ongelmat selkeästi tiedossa, eli syy on valmistajan puolella. Ei todellakaan kovin kaukonäköistä toimintaa. Itse vaihdoin tuossa juuri vanhempieni autoon uuden huohotin sarjan, ja sen sadan euron maksaminenkin oli jo mielestäni liikaa, koska autossa on selkeä suunnittelu virhe. No, ainakin osat sopivat hyvin ja toivotaan jotain auttavan - tosin ainoana oireena oli vain hienoinen öljyn kulutus.
Juuri näin. Mitään järkeähän siinä politiikassa ei ole, että ilman tapauskohtaisia tutkimuksia tehdään päätöksiä jonkin täysin asiaankuulumattoman leiman puuttumisen takia. No, valmistaja säästää selvää rahaa tietysti, että sellainen järki siitä löytyy.KN/Lieto kirjoitti:Kyllä on käsittämätöntä, että yhden puuttuvan leiman, 10000km(!) tähden ei korvata mitään!! Moottorin ongelmat selkeästi tiedossa, eli syy on valmistajan puolella. Ei todellakaan kovin kaukonäköistä toimintaa. Itse vaihdoin tuossa juuri vanhempieni autoon uuden huohotin sarjan, ja sen sadan euron maksaminenkin oli jo mielestäni liikaa, koska autossa on selkeä suunnittelu virhe. No, ainakin osat sopivat hyvin ja toivotaan jotain auttavan - tosin ainoana oireena oli vain hienoinen öljyn kulutus.
Näin asiakkaan kannalta ongelma on siinä, ettei ilmeisesti yhtään ennakkotapausta ole olemassa, että olisi korvattu mitään, jos leimoja puuttuu. Eli vaatisi sen, että itse kykenisi puhumaan heille järkeä, ja ehkä näin ollen päästä itse ennakkotapaukseksi. Kuulostaa älyttömän raskaalta tieltä sekin...
Saab 9-3 2.0t -01
Toki toki. Leimojahan ne huutaa. Pointti olikin se, ettei sillä puuttuvalla 10.000tkm:n leimalla ole mitään tekemistä huohotinjärjestelmän rikkoutumisen kanssa. Sen varmasti tietävät sielläkin, missä asioista päättävät.Mimmi kirjoitti:Takuun edellytys on se, että auto on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti. Merkkiliikkeen leimat huoltokirjassa on helpoin tapa todistaa asia, mutta JOS pystyy itse todistamaan huoltojen oikeellisuuden, niin valmistaja on velvoitettu antamaan takuun (ilman huoltokirjan leimojakin).
Mutta turhaa jupinaahan tämä, koska politiikka on se mikä on. Tai ainakin pitäisi olla valmis hirmuiseen vääntöön, että saisi "maailmaa muutettua". Ei jaksa.
Saab 9-3 2.0t -01
Taidat olla Saab -konsernissa töissä, kun et ymmärrä tavallista puhetta.Mimmi kirjoitti:Takuuvastaava ei "huuda leimoja", vaan peräänkuuluttaa huoltoja. Huoltojen teon oikeellisuuden todistus on helpointa tehdä merkkiliikkeen leimalla.

Saab 9-3 2.0t -01
Joo, sorry. Olen vähän herkkänä, kun tuli tämä pa*ka eteen Saabin kanssa.Mimmi kirjoitti:En.
Ymmärrän kylä ihan normaalia puhetta, mutta tässä tietääkseni vaadittiin perusteita.
Niin, ei kai tässä mitään perusteita ole sen kummemmin vaadittu. Asiahan on melko selvä. Mitään merkintää 10.000tkm:n huollosta ei minun huoltokirjassa ole, eikä ole mitään mahdollisuutta todistaa, että se olisi tehty, koska auto on tuotu Ruotsista 2-vuotiaana, niinkuin tuolla ekassa tämän ketjun postissani jo sanoinkin.
Joten ainoa mahdollisuus, minkä jo tuolla mainitsinkin lienee se, että veisi asian niin pitkälle, kuin mahdollista (vaikka oikeuteen) sillä perusteella, että tuon 10.000tkm:n huollon puuttumisella ei ole huohotinjärjestelmän tukkeutumisen ja särkymisen kanssa mitään tekemistä. Koska onhan se systeemi myöhemmissä huolloissa todettu toimivaksi.
Eli pitäisi ruveta ennakkotapaukseksi itse. Jos jaksaisi. Mutta jos jaksaisin, ja jos voittaisin jutun, niin siitäpä hyötyisivät sitten monet Saabin omistajat myöhemmin. Miksei muidenkin merkkien omistajat.
Tämä nyt ihan teoriassa siis. En rupea moiseen, vaikka syytä olisikin.
Saab 9-3 2.0t -01
En. Miten se käytännössä tapahtuisi? Ensin Autorekisterikeskuksesta alkuperäinen rekkari selville. Miten siitä eteenpäin? Saattaisi jotain tietoa löytyä Tampereen Metroautostakin, josta auton ostin. He toivat auton Suomeen -03.Mimmi kirjoitti:Oletko selvittänyt huollot Ruotsista?
On se kai kuitenkin erittäin todennäköistä, että huolto on tekemättä, kun siitä ei merkintää huoltokirjassa ole.
Onko niin, että tämä huohotinjärjestelmän tukkeutuminen on selkeä tyyppivika tämän mallin Saabeissa?
Saab 9-3 2.0t -01
Jos ei mene takuun piikkiin niin itse varmaankin kokeilisin ensin vaihtaa vain jakopään ketjun venakopan kautta, ja tietty laittaa pari purkkia pesuainetta öljyjen sekaan josko pesisivät osan liejuista pois, ja jos tarpeen niin ahtimen purku + kasaus (jossei siis ole pitkitäisvälystä, jos on niin vaihtoon sekin vaikka Bilteman laatukamppeeseen
) nyt noin ensialkuun. Jurnuttiko autosi öljypumppu kylmänä?
Tasapaino-osasto voi olla ihan kunnossa vaikka jakoketju olisikin venynyt kuten meidän ex9-5:ssä oli.
Lisäksi ainakin IC irti ja huuhtelua vaikka naftalla, sekä tietty uusi huohotinpäivitys.
Jotenkin uskoisin että noin vähänajetussa voisivat alakerran laakeritkin olla vielä hyvässä hapessa vaikka liejua siellä öljytilassa olisikin.

Tasapaino-osasto voi olla ihan kunnossa vaikka jakoketju olisikin venynyt kuten meidän ex9-5:ssä oli.
Lisäksi ainakin IC irti ja huuhtelua vaikka naftalla, sekä tietty uusi huohotinpäivitys.
Jotenkin uskoisin että noin vähänajetussa voisivat alakerran laakeritkin olla vielä hyvässä hapessa vaikka liejua siellä öljytilassa olisikin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kiitos vinkeistä, mutta en ymmärtänyt tuosta paljon mitään. En ole autoihminen - minä vain ajan sillä.ng900aero kirjoitti:Jos ei mene takuun piikkiin niin itse varmaankin kokeilisin ensin vaihtaa vain jakopään ketjun venakopan kautta, ja tietty laittaa pari purkkia pesuainetta öljyjen sekaan josko pesisivät osan liejuista pois, ja jos tarpeen niin ahtimen purku + kasaus (jossei siis ole pitkitäisvälystä, jos on niin vaihtoon sekin vaikka Bilteman laatukamppeeseen) nyt noin ensialkuun. Jurnuttiko autosi öljypumppu kylmänä?

Tuon korvauksen takia kyselenkin sitä tyyppivika -asiaa. Jos kyseessä on selkeä tyyppivika, saa valmistaja maksaa viulut. Puuttuvasta leimasta huolimatta. Vikahan ei ole mitenkään aiheutunut siitä puuttuvasta 10.000tkm:n huollosta, joten...
Kunhan arki koittaa ensi viikolla, alan vääntämään. Toivottavasti vääntö riittää.

Saab 9-3 2.0t -01
Pidetään peukkuja että korjaus menisi maahantuojan maksettavaksi, tosi outoa olisi jos autosi ensimmäinen huolto olisi jäänyt tekemättä, mutta ei liene mahdottomuus sekään.
Eikä tuo ongelma kyllä voi siitä ensimmäisen huollon laiminlyönnistä johtua kun samanlaisilla moottoreilla on nykyään kaiketi 30tkm:n öljynvaihtovälikin, selkeä suunnitteluvirhe tuo huohotusropleema.
Uskoisin kuitenkin että autosi tulee kuntoon jakopään/tasapainopuolen vaihdolla ja uudella huohotusjärjestelmällä, nuo kyseiset varaosathan ovat ainakin kohtuullisen edullisia, onneksi
Eikä tuo ongelma kyllä voi siitä ensimmäisen huollon laiminlyönnistä johtua kun samanlaisilla moottoreilla on nykyään kaiketi 30tkm:n öljynvaihtovälikin, selkeä suunnitteluvirhe tuo huohotusropleema.
Uskoisin kuitenkin että autosi tulee kuntoon jakopään/tasapainopuolen vaihdolla ja uudella huohotusjärjestelmällä, nuo kyseiset varaosathan ovat ainakin kohtuullisen edullisia, onneksi

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kyllähän nämä huohotinongelmat ovat selkeä tyyppivika tietyissä B2x5-moottoreissa. Saab on itse myöntänyt ongelman ja tullut avokätisesti vastaan takuukorjauksissa, mutta huoltojen laiminlyönti on selkeä takuun raukeamisen peruste. Joissakin tapauksissa esim. muutaman tuhannen kilometrin liian pitkäksi venynyt huoltoväli, Saab on korvannut osan remontista, joka olisi mielestäni tässäkin tapauksessa vähintään kohtuullista.
Tässä Saabin virallinen tiedote asiasta, jos et ole sitä vielä nähnyt:
Tässä Saabin virallinen tiedote asiasta, jos et ole sitä vielä nähnyt:
''Saab Automobile aloittaa taannehtivan kahdeksanvuotisen huolenpito-ohjelman, joka koskee tiettyjen vm. 1998-2003 Saab 9-5 – ja tiettyjen vm. 2000-2003 Saab 9-3 –autojen omistajia. Huolenpito-ohjelma kattaa korjaukset harvoin esiintyvissä moottorin voitelujärjestelmän vikatapauksissa.
Kahdeksanvuotinen huolenpito-ohjelma koskee rajoitettua määrää moottoreita sekä niiden osia vanhemmissa Saab 9-5 ja 9-3 –malleissa, jotka tiettyjen sää- ja ajo-olosuhteiden harvinaisen yhdistelmän vaikutuksesta voivat altistua ”öljylietteen” muodostumiselle moottoriöljyn vanhennuttua ennenaikaisesti. Asiakkaat, joiden autoja tämä ongelma on aiemmin koskenut, saavat täyden korvauksen. Asiakkaita, joiden autoja tämä asia koskee, neuvotaan ottamaan yhteys paikalliseen valtuutettuun Saab-korjaamoon.
Tulevien korjausten osalta huolenpito-ohjelma seuraa autoa, ei omistajaa.
Jotta tämä pidennetty moottorin huolenpito-ohjelma on voimassa, asiakkaiden odotetaan noudattavan normaalia huolto-ohjelmaa auton käyttöohjekirjan
mukaisesti.
* Kyseeseen tulevat mallit ja moottorit:
· 9-5 moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit 1998-2003
· 9-3 3-ovinen ja 5-ovinen moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit 2000–2002
· 9-3 Cabriolet, vuosimallit 2000-2003, 9-3 Viggen vuosimalli 1999
Moottorin osia huolenpito-ohjelma tulee sisältämään:
1. Tasapainoakselien ketjun ja jakoketjun kulumisen aiheuttamat korjaukset. Sisältäen niiden ohjaimet ja kiristimet.
2. "Öljylietteen" aiheuttamat öljynkierto- voiteluongelmat moottorin öljyimupukistossa ja moottorin laakeroinneissa.
Kehoitamme kaikkia asiakkaita noudattamaan käyttöohjekirjassa olevia öljynvaihto-ohjeita, ja käyttämään synteettistä öljyä. Näiden kahden yksinkertaisen ohjeen noudattaminen varmistaa pitkälti, ettei ongelmaa esiinny. Jos kuitenkin olette huolissanne autonne epätavallisista nakuttavista ym. äänistä, pyytäisimme teitä kääntymään lähimmän Valtuutetun Saab liikkeenne puoleen.'
Kiitoksia vinkeistä! Pitää ensimmäiseksi yrittää varmistaa se huolto Ruotsista.
Vaikka siinä tulisikin vesiperä, aion tehdä kaikkeni, että homma menisi Saabin piikkiin. Sillä perusteella, että kyseessä on tyyppivika, joka ei mitenkään voi johtua yhden (mahdollisen) huollon väliinjäämisestä. Selkeä pointti mielestäni.
Vaikka siinä tulisikin vesiperä, aion tehdä kaikkeni, että homma menisi Saabin piikkiin. Sillä perusteella, että kyseessä on tyyppivika, joka ei mitenkään voi johtua yhden (mahdollisen) huollon väliinjäämisestä. Selkeä pointti mielestäni.
Saab 9-3 2.0t -01
Sellainen kysymys tuli vielä mieleen, että tuo Saabin tiedote oli ilmeisesti vain ns. julkinen tiedote, eikä sitä jaettu kotiin kaikille Saabin omistajille?
Tätä kysyn siksi, että jos näin on, eikä huohotinjärjestelmän tarkistaminen kuulu mihinkään huolto-ohjelmaankaan, niin silloin ei autonomistaja voi olla mitenkään tietoinen ko. kohdan erityistarkkailun tarpeesta. Eli kun tilanne minullakin on se, että olen huollattunut (perus-öljynvaihtohuollot) autoa pääasiassa muualla, kuin merkkikorjaamossa, huohotin on jäänyt huomiota vaille. Miten olisin edes voinut tietää siitä?
Tämä kysymys on sitten ihan sitä riitaa varten minun ja valmistajan välillä.
Tätä kysyn siksi, että jos näin on, eikä huohotinjärjestelmän tarkistaminen kuulu mihinkään huolto-ohjelmaankaan, niin silloin ei autonomistaja voi olla mitenkään tietoinen ko. kohdan erityistarkkailun tarpeesta. Eli kun tilanne minullakin on se, että olen huollattunut (perus-öljynvaihtohuollot) autoa pääasiassa muualla, kuin merkkikorjaamossa, huohotin on jäänyt huomiota vaille. Miten olisin edes voinut tietää siitä?
Tämä kysymys on sitten ihan sitä riitaa varten minun ja valmistajan välillä.
Saab 9-3 2.0t -01
Ei ole jaettu omistajille. Itse sain sen sähköpostilla GM Finlandilta, kun kysyin asiasta aikanaan, kun asia tuli julkisuuteen.
Huohotinjärjestelmän tarkistus ei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan. Lisäksi jotkut merkkihuollot jopa vähättelevät ongelmaa (kun eivät halua tehdä kannattamattomia takuuremontteja).
Eski
Huohotinjärjestelmän tarkistus ei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan. Lisäksi jotkut merkkihuollot jopa vähättelevät ongelmaa (kun eivät halua tehdä kannattamattomia takuuremontteja).
Eski
Kiitos tästä! Tuo voi olla tärkeä pointti, kun asiasta väännetään.Eski kirjoitti:Ei ole jaettu omistajille. Itse sain sen sähköpostilla GM Finlandilta, kun kysyin asiasta aikanaan, kun asia tuli julkisuuteen.
Eski
Saab 9-3 2.0t -01
Takuu ei edellytä merkkihuoltoa. Käytännössä on riittänyt, että öljynvaihdot on suoritettu ajallaan (suosituksen mukaisilla öljyillä) ja niistä on selkeä todiste, eli vaikkapa kuitti Veijo Esson korjaamolta.
Eski
Eski