Apuva (Homma OK Kiitos)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kelja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 19:13

Apuva (Homma OK Kiitos)

Viesti Kirjoittaja Kelja »

Tere

ostin rahapulassa opelin mutta ihan susi 50 E auto
joten sijoitin 150 e 87 900 Saab ajettu 160.000 jossa kytkin mäsä.
Ruostettakin oikean hakemalla löysin mutta lähti pois kun spriillä pyyhkäisin, olen toinen omistaja.

Mitkään ohjeet eivät päde mitä olen lukenut.

Vaikka on 87 niin kytkin loodan etuosassa lukee GM.
Työ sylinteri on kiinni 3 kuuskolo pulttia eikä 5 ja avainkoko on ilmaus ruuville ja neste putkelle 13 mm.
Meneeköhän ihan nappiin tämä.

Sormien alle työnsin 5mm rauta vaijjerin., irroitan 3 kpl kuuskolo mutskuu että saan sylinterin irti, selvän oloinen homma mutta varmistan, letkuja tai paineita en ole päässtännyt pois.

Lisäys nyt en ole ihan varma että tarteekö työ sylinteriä irrottaa. pistän kuvia kohta jos joku viittii auttaa, auto on kova enkä siitä valita, taitoni sen suhteen vain ovat hieman ruosteessa

Kuvat
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Kelja, La Marras 03, 2007 17:56. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Apuva

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

GM tarkoittaa Gearbox Manual, eli ihan "OG"-saappi sinulla on käsissäsi eikä GM-aikakauden tuote.

Pitää se työsylinteri irroittaa jos kytkimen vaihdat, se on vähän sorminäppäryyttä vaativa homma mutta se koko kytkinpaketti menee sinne sitten takaisin yhdellä laittamalla eikä muuten sovikkaan. Muista vetää kytkinakseli ulos sen verran kuin mahtuu, eli syyläriä vasten. Kytkinakselin saa liikkumaan irroittamalla enskan kotelossa olevan jousella suljetun luukun jonka alla on öljynviskelijäratas kytkinakselissa kiinni (älä hukkaa!). Kannattaa putsata siitä luukusta myöskin se huohotusreikä joka on usein tukossa möhnästä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kelja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 19:13

Re: Apuva

Viesti Kirjoittaja Kelja »

OK kiitos

Lisäsin kuvia missä mennään, sorminäppäryyttä tosiaan, mutta toimii, ja etenee. Kiitos.

” irroittamalla enskan kotelossa olevan jousella suljetun luukun” on seuraava vaihe ja enska on hakusessa, mutta menen just taas ulos, ei vielä sada räntää.
Viimeksi muokannut Kelja, La Marras 03, 2007 05:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Apuva

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Enska on ensiövaihteistokotelo jossa sijaitsee siis ensiövälityksen ketju ja jossa on tuo GM... kyltti. Näkyy esim. kuvassa 2 ja 3. Se on tuo pitkä jousi joka menee poikittain kopan päältä
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kelja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 19:13

Re: Apuva

Viesti Kirjoittaja Kelja »

OK nyt alkaa selvitä, ihmettelenkin vähän, kun on niin siisti design, tosiaan luulis että kun joku suunnittelee näin siistin kytkinkopan että menis ihan loppuun saakka, mutta eihän näitä joka vuosi tehdä. ok enska homma on selvä, putki tongeilla kiinni ja vetoa.
Kuva
Kelja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 19:13

Re: Apuva

Viesti Kirjoittaja Kelja »

Ei sen nyt sitten ihan näin pitänyt mennä.

Vaijeri oli hieman ohut 5mm joten vaihdoin sen tupla prikkoihin 6mm, nyt kun vääntelin hässäkkää prikat tippuivat pois ja koko homma on jumissa, kohdistus tapit jumittavat vinossa olevaa asetelmaa, sylinteri on tönkäytynnyt vinoon ja ahdistaa ja saattaapa neste putkikin olla poikki.
No ainakin on kuvia sen verran että saisi ihan ok älä tee sitä näin manuaalin.

Mutta kun ei ole GM vaan OG vaikka aluksi luulin kun luki, niin on väärässä paikassa koko viestikin, no onneksi räntäsade loppui enää vain tihuttaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24621
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Apuva

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

irrotat vaan se putki pois siitä sivusta. sitten raakaa voimaa ja rautaa. eli millä vaan ja miten vaan väännät sen asetelman pois paikoiltaan. missä päin tulee räntää? kesällä vaihdoin kytkimen ogsaabbiin rautakangen kera ja sitten viisastuin ja ostin kunnon työkalun siihen hommaan.

eli revit kaikki vaan raakana pois ja uutta palikkaa tilalle!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kelja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 19:13

Re: Apuva

Viesti Kirjoittaja Kelja »

Turun suunnalla tuli, tuunasin vähän eli vedin rälläkällä kohdistus tapit irti, vielä pitäisi keksiä miten startti irtoaa on hiukka tiellä 2 pulttia auki mutta ei hievahdakaan,
Kuva
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24621
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Apuva

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miksi startti pitää irroittaa????? ei ymmärrä? kerta lentävä on käsillä niin aja asetelmasta käpäliä poikki tarpeeksi paljon helpottaa irrotusta. kerta se noin vaikeasti pitää tehdä!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kelja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 19:13

Re: Apuva

Viesti Kirjoittaja Kelja »

Ajattelin asetelman säästää, on vain levy ja sylinterin tiivisteet, mutta näköjään vois mahtua toiselta puolelta, jumittaa vain jostain, se kanki olis hyvä, ei vaan kestä auto vissiin mistään vääntää, ja kun on muuten virheetön peli en viitsi runkoa solmuun, mutta joo saahan sen asetelman maanantaina uuden.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24621
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Apuva

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

turha sääliä. uudet kamat kaikki kerralla ei tartte viikonpäästä avata uudestaan. ja vauhtipyörän ja asetelmanväliin tavaraa ja vasaraa kylkeen kyllä se sieltä irtoaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kelja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 19:13

Re: Apuva

Viesti Kirjoittaja Kelja »

Nimenomaan kiilaa ja lekaa KIITOS!

Turhaan kainostelin sen kanssa, tuntu vain niin fiksulta systeemiltä kun sitä ensin katsoi, ajassa olisin vaihtanut poikittaisen etuveto vehkeen levyn.
No nyt kun sen on nähnyt osaa varmaan paremmin panna kasaan paremmin.
Kelja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 19:13

Re: Apuva (Homma OK Kiitos)

Viesti Kirjoittaja Kelja »

Hieman hurjastihan se irtosi.

Kokoon meni tosi näppärästi, tunti ja silleen iisisti, eikä pudonnut yhtään prikkaa asetelmaan.

Kun tuntuu olevan kaiken laisia ilmausmenetelmiä niin piti keksiä ihan oma.
Finfoamin pala, siihen reikä, siihen korkin tilalle ja kompuralla perään, onneksi oli sen verran iso pala että lenteli vain sivusuunnassa vanhat nesteet.

Tulipahan sitten pestyä koko auto.

Nyt kun vielä löytyisi jostain se avain niin pääsisi kokeilemaan.
Vastaa Viestiin