Yksinkertasin olis kai selvittää tuolleen:
Elikkä jos sulla ilmamassamittari paskana niin tasasella kaasulla ajaessa kulutus korkea
lämpimällä autolla (tottakai kylmänä bensa kelpaa). Nollaa kulutus ajotietokoneelta ja katso mitä litra lukuja tulee näytölle... menee jonkin aikaa nollauksesta, elikkä kannattaa varata pitkäpätkä tasasta tietä.
Huom. Tasainen tie ->ei ylä eikä alamäkiä.
Lainaa joltakin kaverilta vastaavasta autosta ilmamassamittari ja uusi koe, eli sama pätkä ja samat olosuhteet. Jos pienempi kulutus niin...
On kai niitä varmaan parempiakin tapoja testata ton ilmamassamittarin toimivuutta.
Viimmeistään se selviää kun käyt mittaamassa pakokaasupäästöt, kun sun autossa on se kaveria ilmamassamittari joka toimii.
Voihan toki tottakai olla että vika johtuu jostakin muusta ja päästöt edelleen korkeat...
(turhaa maksua eli rahan menoa päästö mittaukseen

).
Toi lamda ja katti yms. ei ole pois suljettu vaihtoehto mitä
jcarlson ehdotti.
Laittakoon joku guru parempia ideoita, kun itse olen vain harrastelija.
Ai niin, onko tyhjäkäynti ontuvaa autossasi?