Satkun turvavyöt jumissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Talvisatkun turvavöistä on kolme jumissa, ei tule vyöt senttiäkään ulos kelalta. Onneksi ainoa toimiva vyö on kuskin vyö :D

Hain kaverilta Saab 90:n apukuskin vyön, joka olikin sitten erilainen kuin satkun vyö. Kävinpä tänään ajamassa noin 100 kilsan lenkin toisen vyön perässä ja sain todeta, että myös 3-ovisessa M1989 satkussa on samanlainen vyö kuin tuossa 90:ssa, joka ei siis sovi tuohon vuotta uudempaan satkuun :evil:

Kuva 2-ovisen M1990 satkun apukuskin vyöstä:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1628.jpg

Tällainen puolestaan oli 3D M1989 satkussa ja ysikympissä:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1630.jpg

Onko tosiaan niin, että satkun turvavöiden malli on muuttunut juuri vuonna 1990? Takapenkin vöitä en ole vielä ehtinyt tarkemmin tutkia, joten mitkähän niistä sopii ristiin? Käykö 4-ovisen vyöt 2-oviseen ja onko vuosimallieroja?

Jos jollain on ylimääräisiä vöitä, jotka sopivat 2D M1990 satkuun, niin saa tarjota...

Eski
sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja sefo »

Kokeilitko vöitä tasasella vai auto kallellaan? Vyö lukittuu kallistuksesta.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ei ole siitä kiinni, vyöt on ihan oikeasti jumissa.

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla tuli tuosta 3D-mallin turvavyöstä mieleen 2D 99:n turvavyö. Ei kylläkään ollut tuon muotoinen kiinnitysrauta siinä jos oikein muistan. Kuiten oli vastaavalla lailla kahdella niitillä kiinni kelassa. Vaihdoin 99:n tökkivän kelan aikoinaan Klippanin tekemään tarvikevyön kelaan joka oli lähes vastaavanlainen kuin 99/900:ssa on, ostin sen Vianorilta. Niitit piti porata auki ja korvata elämäni kalleimmilla pulteilla ja muttereilla.

Oletko kokeillut avata kelan päätyjä ja puhdistaa niitä? Varo kuiten ettei se jousi tule naamalle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Toinen pääty jossa on pienet ruuvit aukesi ja jonkinlainen jousi purkautui. Sain vyön sen jälkeen purettua auki, mutta se ei enää kelautunut. Kelasin sen käsin takaisin rullalle ja nyt se ei enää purkaudu... Toista päätyä en keksinyt miten sen saisi ehjänä auki, joten en vielä särkenyt kuoria... Toisen takavyön sain käsin rullasta pyörittämällä purettua ja se myös kelautui takaisin rullalle, jonka jälkeen oli taas jumissa.

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kuulostais vähän samalta mikä oli 99:n vyössä. Taitaa sisuskalut kulua niin, että jäävät jumiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja stara »

1990 malli on muistaakseni välimalli, jossa on uudemman 91 mallin vyöt (ainakin periaatteessa, pituudesta en tiedä), mutta kiinnitys on vielä lattiaan. 91 kiinnitys on jakkarassa. taitaa olla helpoin homma tutkia, jos vanhemmat vyöt vaihtaisi ( tosin muut kiinnitykset taas tietenkin ovat erilaiset ??) no, noheva jätkä varmaan suutarissa vaan raakasti neulotuttaa sopivat helat kiinni :), siis jos ei vastaavia käytettyjä löydä sopuisasti.
Onhan tuossa vanhemman mallin rullan kiinnityksessä rautaa reilusti, siitä kun joutilaat laikkaa pois ja poraa reiän niin saattaa saada kiinni. Ompahan ainakin jonkunlainen remmijutska käytössä niin kauan kunnes sopivat löytää. Parempi sekin kuin villivapaa.

Noiden kelojen remppaaminen lie aika epätoivoista varsinkin sen vieterin takia ja nimenomaan, jos ei tarkaan tiedä mistä se kiikastaa.. Minullakin on 1 varavyö omaan 89 malliin taakse ja olisin sen varmaan vaihtanutkin, mutta kun kelautui irrallaan täysin sisään ja tuntui sinne jumittuneen.
Jos soittaisi valmistajalle ( olikohan Klippan suomessa), mutta eipä ne taida viitsiä kantaa ottaa kun on turvalaite kyseessä ja oma lehmäkin ojassa, ja noita kun ei varmaan saisi edes availla. jne...uutta kehiin vaan tarjoavat.
Viimeksi muokannut stara, La Marras 03, 2007 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Tuosta juurikin meinasin varoittaa:
dimebak kirjoitti:mutta kun kelautui irrallaan täysin sisään ja tuntui sinne jumittuneen.
Itselleni kävi samoin - kerran, sen jälkeen olen maalarinteipillä lukinnut irtiotetun vyön vähintään 20 cm ulos!
Siperia taas opetti...
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kiinnitys on tuossa M1990:ssa siellä takaverhoilun takana, ei penkissä. Vanhemman vyön kiinnitysreijät myös löytyvät lattiasta, mutta vastakierre johon pultti kierretään puuttuu. Vaihtamalla vanhan mallisen lukko-osan keskikonsoliin ei tarvitsisi viedä vyötä suutarille soljen vaihtoon... Ysikympistä purettu vyö ei purkaudu irrallaan, mutta kun sen tökkää paikalleen autoon, se toimii normaalisti.

Eski
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Eski kirjoitti:Ysikympistä purettu vyö ei purkaudu irrallaan, mutta kun sen tökkää paikalleen autoon, se toimii normaalisti.
Mielenkiintoista, tuota en tullut enää kokeilleeksi!
No, kokonaan rullautunut vyö on vielä tallessa...
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Turvavyön keloja en lähtisi korjailemaan ite. On melkoisen kriittinen laite kolaritilanteessa se lukon toiminta. Joskus tossa omassa 99:ssä meni vyö rikki silleen, ettei lukko ottanut ollenkaan. Kun hoksasin vian, niin hirvitti ajella. Vyö oli käytännössä vain poliisia varten...
Vaihdoin vyön 900-86:n vyöhön. Siinä lukko toimii turhankin hyvin, sillä siinä on joskus sellaista oiretta, että vyö ei halua tulla ulos vaan lukko toppaa heti alkuun. Vyön saa tulemaan ulos kun jaksaa vaan nytkytellä sitä noin 2cm matkaa, minkä se liikkuu ja yks kaks se vaan lähteekin tulemaan ulos, niinkuin ei olisi koskaan ollutkaan rikki. Tuo tapahtuu keskimäärin pari kertaa vuoteen, joten en ole edes muistanut sen oireen olemassa oloa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Rupesi kiinnostamaan miten vyön mekanismi toimii, joten pitihän se purkaa.
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1634.jpg

Palautusjousen sain viritettyä uudelleen, kun avasin kelasin vyön rullalle käsin ja laitoin jousen paikalleen ja sitten vedin vyön auki.
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1636.jpg

Sain vyön toimimaan, kun otin tuon kuvassa näkyvän punaisen hökötyksen pois. Vyö siis purkautuu ja kelautuu ja lukittuu kun tempaisee terävästi. Jos punaisen osan laittaa paikalleen, on vyö taas jumissa.
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1640.jpg

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sain myös takavyöt purettua irti ja kelat ja solki on ihan samanlaiset kuin tuossa etuvyössä.

Eski
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja stara »

Eski kirjoitti:Rupesi kiinnostamaan miten vyön mekanismi toimii, joten pitihän se purkaa.
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1634.jpg

Palautusjousen sain viritettyä uudelleen, kun avasin kelasin vyön rullalle käsin ja laitoin jousen paikalleen ja sitten vedin vyön auki.
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1636.jpg

Sain vyön toimimaan, kun otin tuon kuvassa näkyvän punaisen hökötyksen pois. Vyö siis purkautuu ja kelautuu ja lukittuu kun tempaisee terävästi. Jos punaisen osan laittaa paikalleen, on vyö taas jumissa.
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1640.jpg

Eski
kun noin pitkälle on diagnoosissa päässyt niin varmaan loppukin ratkeaa. säätöjuttu se sitten vain lie.
Onkos tuo punaisen sisällä oleva palikka joku rekyylimurikka, joka törmäyksessä siirtyy eteenpäin ja lukitsee vai mikä ? . Tuollaiset muovihärpäkkeet saattavat vuosien saatossa pikkasen muuttaa muotoaan vanhenemisen johdosta ja säädöt siitä kärsii.
Kokeileppa muuten nyt samalla auttaako joku ohut öljyäminen siihen jousen palauttamiseen. Minä ainakin olen kokenut, jotta satkun remmit palautuu turhan vetelästi ja eivät ihan ylös asti ( ajan tuoma ilmiö tuokin lie). Onko siinä jousikannessa mitään reikää mistä voisi pikkasen öljyä tms. tirauttaa sisään ( vaikka sitäkään ei kait saisi tehdä, mutta eipä se mitään itse mekanismiin vaikuta, ja turvallisempihan vyö on kun löysät poistuu itsekseen eikä houkuttelemalla)), vai pitääkö porata kun ei juurikaan viitsisi moisen takia irroittaa ja jousta leväyttää maisemiin. :lol:
Olen muuten aina ihmetellyt, että vöiden toimintaa ei testata katsastuksessa kuin käsin nykäisemällä. Se ei varmaan kaikkea kerro kun ajattelee jotta kyseessä on kuitenkin tärkein turvalaite.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Satkun turvavyöt jumissa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, itseasiassa laitoin äsken siihen "ratasmekanismiin" WD40:tä ja vyö lähti kulkemaan todella nöyrästi. Ainoa ongelma on se punainen ihme jutska, jota ilman vyö toimii aivan normaalisti, mutta jos laitan sen paikalleen, vyö jumittuu... Sama juttu myös molemmissa takavöissä...

Eski
Vastaa Viestiin