TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
Minä ilmoitin vakuutusyhtiölle lokakuussa, että Aero jää seisontaan 2008 maaliskuun loppuun saakka. Vakuutusyhtiön täti sanoi, että kannattaa vielä lisäksi käydä katsastuskonttorilla tekemässä liikennekäytöstäpoisto sitten kun se on mahdollista...
Eski
Eski
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
Kävin vilkaisemassa tuota tullin uutta käytäntöä, ja pahalta näyttää, sillä kun laskentaperusteena käytetään pyyntihintoja, niin autokauppiaat voivat halutessaan tappaa käytettyjen tuonnin kokonaan, ihan pyytämällä.wesku kirjoitti:meverkko kirjoitti:Tonppa kirjoitti: Kyllä ainakin Tullin sivuilla olevan perusteella näytäisi siltä että kaikkien käytettynä tuotavien prosentit muuttuisivat päästö (tai massa) perusteisiksi
http://www.tulli.fi/fi/01_Ajankohtaista ... _42028.jsp
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 5_2007.pdf
Painojen ja päästöjen kanssa tuolla ei ole juurikaan mitään tekemistä.
Eihän se hullu ole joka pyytää, vaan se joka...
Tien pienen haun Ruotsin hinnoista 9-5 2,3t Saabille, ja laskeskelin sitten netin yli Suomesta löytämieni hintojen perusteella kokonaishintaa tuolle potenttiaaliselle tuontiautolle, ja päädyin kutakuinkin samaan hintaan jota Suomessa pyydetään.
Mitähän lie sitten maksetaan ?
Olisikohan tässä taas valituksen paikka EU:iin ?
Laskeskelin sitten verotushinnan uudelle vastaavalle 2.3t:lle, ja koitin löytää netistä mahdollisimman alhaisen verottoman hinnan, tuloksena oli diplomaatti/military(?) hinta Venäjältä, ja vuodelta 2004, hieman yli 22k-eeroa, ja kun laskennallinen tulli kustannuksineen oli 11.639 eeroa, niin näillä eväillä tuonti kannattaisi, sillä uuden hinta Iltasanomien laskurin mukaan on hieman alle 40k eeroa, manuaalivaihteisena.
Tuo hinta sitten oli tosiaan vuodelta 2004, ja lienee mennyt historiaan.
Ruotsalaisesta autokaupasta ei kannata uutta ostaa, ja sitten uittaa Suomeen, kalliimmaksi tulee.
Tämä nyt tehtailtu veropäätös ei kovin hyvältä vaikuta, ja sen vaikutukset ympäristöön vaikuttavat varsin kyseenalaisilta.
Tietenkin on hyvä että autokanta uudistuu edes jollain tavalla, sen pitäisi näkyä ainakin turvallisuudessa, jos missään muussa se ei sitten näykkään.
Tätä uutta autoveroa voisi halutessaan kutsua kateusveroksi, sillä sen perusteena käytetään pelkästään teoreettista kulutusta, eikä suinkaan saastutusta.
Automaattivaihteet sopii tästä lähtien unohtaa, mikäli rahasta tekee tiukkaa, ja sen isomman perheenkin hankinnassa saa olla tarkkana, ellei sitten jo omaa sellaista.
Noiden pikkudieseleiden hintojen lasku muodostaa mielenkiintoisen loukun, sillä käyttövoimavero ei ole katoamassa minnekään, mutta EU painostaa Suomea siirtymään yhtenäiseen polttonesteverotukseen, jolloin diesel-polttoaineen hinta tulee vääjäämättä nousemaan lähivuosina.
Ajoneuvoveroksi nykyään kutsuttu väliaikainen käyttömaksu on sekin luonteeltaan omistuksen takia määrätty maksu, jonka suuruus perustuu samaan teoreettiseen kulutukseen, jota käytetään autoveronkin perusteena.
Uutta tässä maksussa on se, että sen voi halutessaan katkaista, mikäli todellakaan ei käytä autoaan, mutta tämä ei paljoa lämmitä niitä, jotka käyttävät autoaan harvakseltaan vuoden ympäri.
Todellinen ympäristöperusteinen maksu olisi suoraan polttonesteen hinnassa, sillä sen maksaisivat ne jotka tätä ympäristöä todellakin rasittavat, mutta ei polttonesteiden hintojakaan voi ylettömästi nostaa, ellei haluta siirtää koko kansaa pääkaupunkiseudulle.
Surkeilla perusteilla tämä veropäätös on rustattu.
Mielenkiintoinen uutinen oli linja-autoyrittäjien matkustuskadosta kertova huoli, joka kertoo hyvinkin aiheellisesti sen, että heidän palvelujensa laatu ei ole niin korkea, etteivätkö halventuneet autot muodostaisi heille selvää kilpailu-uhkaa.
Huolestuttavaa asiassa on se, että Vanhasen mukaan autokantamme on määrällisesti maksimissaan, ja jos se tästä alkaa kasvamaan, niin hallituksemme tulee löytämään keinoja sen palauttamiseksi samalle tasolle.
Mistähän, ja millähän opilla Vanhanen tuon maksimin on löytänyt, ja mitähän keppiä taas aiotaan käyttää ?
Taloudellista tietenkin.
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
Näin siinä tapauksessa että ko. automallista ei ole luotettavaa tietoa todellisista kauppahinnoista. Eli poikkeustapauksessa turvaudutaan pyyntihintaan josta sentään tehdään vähennykset eli "tinkiminen".ämpee kirjoitti:
Kävin vilkaisemassa tuota tullin uutta käytäntöä, ja pahalta näyttää, sillä kun laskentaperusteena käytetään pyyntihintoja, niin autokauppiaat voivat halutessaan tappaa käytettyjen tuonnin kokonaan, ihan pyytämällä.
Taitaa kilpailu kuitenkin sanella autoliikkeiden vaihtoautoille pyyntihinnat. Nytkin jo on varastoihin kertynyt liikaa autoja, joten tuskin liikkeiden suunnitelmissa on niitä lisää sinne kerätä.
Nythän liikkeillä on hyvää aikaa pari kuukautta tyhjentää vaihtoautovarastoa kun uusien kauppa odottaa "supertammikuuta".
Saas nähdä minkälainen on käytettyjen tarjonta alkuvuodesta...
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
Kyse ei ole poikkeuksesta, vaan tullin omalta sivulta löydetty laskentaehto !meverkko kirjoitti:
Näin siinä tapauksessa että ko. automallista ei ole luotettavaa tietoa todellisista kauppahinnoista. Eli poikkeustapauksessa turvaudutaan pyyntihintaan josta sentään tehdään vähennykset eli "tinkiminen".
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... 5_2007.pdf
Noilla mainitsemillasi asioilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä pyydetään, ja millä hinnalla kauppa käy. Mikäli autokauppiaan kaupan toimimisen ehtona on epärealistinen pyytäminen, silloin näemme autokauppiaan joka epärealistisesti pyytää.Taitaa kilpailu kuitenkin sanella autoliikkeiden vaihtoautoille pyyntihinnat. Nytkin jo on varastoihin kertynyt liikaa autoja, joten tuskin liikkeiden suunnitelmissa on niitä lisää sinne kerätä.
Oikea peruste olisi tullin käyttää toteutuneita kauppahintoja, mutta niitä käyttämällä ei enää autetakaan autokauppiasta, kuten lain laatijan tarkoitus näyttää olleen.
Tuskin mitään mullistusta on tulossa, ainakaan meidän eduksemme.Nythän liikkeillä on hyvää aikaa pari kuukautta tyhjentää vaihtoautovarastoa kun uusien kauppa odottaa "supertammikuuta".
Saas nähdä minkälainen on käytettyjen tarjonta alkuvuodesta...
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
No eikös tuossa tullin dokumentissa kirjoiteta juuri niin? Ja jos ei tätä kauppahintatietoa ole käytettävissä, niin sitten lasketaan pyyntihinnoista.ämpee kirjoitti:
Oikea peruste olisi tullin käyttää toteutuneita kauppahintoja, mutta niitä käyttämällä ei enää autetakaan autokauppiasta, kuten lain laatijan tarkoitus näyttää olleen.
Ja kyllä pyyntihinnoittelulla on minun mielestäni joku korrelaatio siihen kuka niitä autoja myy. Eri asia on jos kaikki autokauppiaat ottavat käyttöön tarkoittamasi ylikorkeat pyyntihinnat... Mielipiteistä on tosin turha kiistellä, aika näyttää.
Itse uskon kyllä, että käytettyjen pyynti- ja myyntihinnat laskevat.
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
Ei kirjoiteta, katso tullin omaa laskuesimerkkiä:meverkko kirjoitti:
No eikös tuossa tullin dokumentissa kirjoiteta juuri niin? Ja jos ei tätä kauppahintatietoa ole käytettävissä, niin sitten lasketaan pyyntihinnoista.
"Esimerkki 1
1.6.2005 ulkomailla käyttöönotettu henkilöauto
EY-tyyppihyväksynnän mukainen CO2-päästö
100 g/km
Ajoneuvon yleinen
pyyntihinta Suomessa 25 000,00 €
Vähennetään tavanomaiset alennukset
(5 % x 25 000 € + 750 €) 2 000,00 €
Ajoneuvon yleinen vähittäismyyntiarvo eli verotusarvo 23 000,00 €
Autovero (14 % x 23 000 €) 3 220,00 €
Autoverosta kannettava arvonlisävero 708,40 €
Maksettava yhteensä 3 928,40 €
Samaa "yleistä pyyntihintaa" käyttää tulli kaikissa laskuesimerkeissään.
Kannattaa lukea sen linkin sisältö ensin, ja vasta sitten ryhtyä kinaamaan.
Tuo "yleinen pyyntihinta" mitä luultavimmin löytyy samasta lähteestä kuin mistä löytyvät tämänkin päivän pohja"tiedot" nykyään suoritettavalle tuontiautojen verotukselle.
Tämä Vanhasen "uusi" verotusmuoto on kuulemma Norjalaisilta kopioitu, joten EU:n ulkopuolisesta kamasta on kyse, ja mitenköhän se sitten sopii niihin muihin direktiiveihin, vai eikö niistä enää välitetäkään, kun on niin ylevästä asiasta kyse, kuin hiilidioksidin näennäinen vastustaminen ?
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
No kerropa sinä sitten mitä se 4. luvun alkuosa tarkoittaa.ämpee kirjoitti:
Samaa "yleistä pyyntihintaa" käyttää tulli kaikissa laskuesimerkeissään.
Kannattaa lukea sen linkin sisältö ensin, ja vasta sitten ryhtyä kinaamaan.
Tuo "yleinen pyyntihinta" mitä luultavimmin löytyy samasta lähteestä kuin mistä löytyvät tämänkin päivän pohja"tiedot" nykyään suoritettavalle tuontiautojen verotukselle.
"4 Verotusarvo
Henkilöauton verotusarvo säilyy ennallaan, eli se on ajoneuvon yleinen vähittäismyyntiarvo Suomessa verotusajankohtana. Yleisellä vähittäismyyntiarvolla tarkoitetaan hintaa, joka yhdestä samanlaisesta ajoneuvosta olisi yleisesti saatavissa myytäessä se verollisena Suomen markkinoilla kuluttajan asemassa olevalle ostajalla siinä ajankohtana, jona ajoneuvo ilmoitetaan tai olisi pitänyt ilmoittaa verotettavaksi. Tällä tarkoitetaan siten yleistä myyntihintaa elinkeinonharjoittajalta kuluttajalle.
Jos yleisiin myyntihintoihin perustuvaa arvoa ei ole käytettävissä, yleinen vähittäismyyntiarvo määritetään siitä hinnasta, jolla samanlaisia ajoneuvoja yleisesti ilmoitetaan myytäväksi, vähennettynä tavanomaisia alennuksia vastaavalla erällä. Näin ollen verotusarvo voidaan määrittää ns. pyyntihinnan pohjalta vähentämällä siitä tavanomaisia alennuksia vastaava määrä."
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
Siinä sanotaan verotusarvon määräytyvän tuontiauton verotusajankohdan liikkeiden kuluttajilta vastaavanlaisesta autosta saaman myyntihinnan mukaan.meverkko kirjoitti: No kerropa sinä sitten mitä se 4. luvun alkuosa tarkoittaa.
Aivan alussa väitetään kyseessä olevan "yleinen vähittäismyyntiarvo", mikä ei sitten pitänytkään paikkaansa, kun jatkossa myönnettiin liikkeille monopoliasema, ja kuluttajien keskenään sopimat kaupat ovat tästä ulkona.
Mikä sitten on tämä "liikkeiden kuluttajilta saama myyntihinta" ?
Onko se mahdollisesti juuri se sama pyyntihinta, jota sitten kaupanteon yhteydessä sovitellaan sillä liikkeeseen kaupanteon yhteydessä jäävän ajokin sisäänostohinnalla ?
Tilanteen ollessa tuollainen kuin on, niin arvelen asiassa näin käyvän, ja niin arvelee tullikin, koska nuo laskuesimerkit ovat järjestään pyyntihintapohjaisia, aina sieltä 4. luvun loppuosasta alkaen.
Kuluttajana tietenkin toivon ettei näin käy.
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
ämpee kirjoitti:
Oikea peruste olisi tullin käyttää toteutuneita kauppahintoja, mutta niitä käyttämällä ei enää autetakaan autokauppiasta, kuten lain laatijan tarkoitus näyttää olleen.
meverkko kirjoitti:
No eikös tuossa tullin dokumentissa kirjoiteta juuri niin? Ja jos ei tätä kauppahintatietoa ole käytettävissä, niin sitten lasketaan pyyntihinnoista.
ämpee kirjoitti: Ei kirjoiteta...
Kannattaa lukea sen linkin sisältö ensin, ja vasta sitten ryhtyä kinaamaan.
M.O.T.ämpee kirjoitti: Siinä sanotaan verotusarvon määräytyvän tuontiauton verotusajankohdan liikkeiden kuluttajilta vastaavanlaisesta autosta saaman myyntihinnan mukaan.
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
Niin että mikä M.O.T ?meverkko kirjoitti:ämpee kirjoitti:
Oikea peruste olisi tullin käyttää toteutuneita kauppahintoja, mutta niitä käyttämällä ei enää autetakaan autokauppiasta, kuten lain laatijan tarkoitus näyttää olleen.meverkko kirjoitti:
No eikös tuossa tullin dokumentissa kirjoiteta juuri niin? Ja jos ei tätä kauppahintatietoa ole käytettävissä, niin sitten lasketaan pyyntihinnoista.ämpee kirjoitti: Ei kirjoiteta...
Kannattaa lukea sen linkin sisältö ensin, ja vasta sitten ryhtyä kinaamaan.M.O.T.ämpee kirjoitti: Siinä sanotaan verotusarvon määräytyvän tuontiauton verotusajankohdan liikkeiden kuluttajilta vastaavanlaisesta autosta saaman myyntihinnan mukaan.
Kysehän on liikkeiden saamikseen väittämät myyntihinnat, eikä toteutuneita kauppahintoja joihin sentään kuuluu myös yksityisten käymä kauppa.
Saattaa vaikuttaa välimerkin viilaamiselta, mutta ei ole sitä.
Miten liikeistä saadaan ulos toteutuneiden kauppojen todelliset euromäärät ?
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
Varsinkin kun yleensä aina menee vaihdossa toinen auto ja siihen vaihdossa taas toinen ja... Loputon ketju jossa on vaikea sanoa mikä oli kunkin auton todellinen myyntihinta, koska se riippuu hyvin paljon siitä miten vaihtoauto arvostettiin.ämpee kirjoitti: Miten liikeistä saadaan ulos toteutuneiden kauppojen todelliset euromäärät ?
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
Tämän sivun alaosassa on taulukko, jonka mukaan ilmeisesti tulisi käyttömaksu. Eri taulukot ennen 2001 ja jälkeen.
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.as ... .fi&f=WORD
Esim. 1900kg kokonaismassan omaavalle tonnarille tulisi n. 157€, ei hirveän pahalta kuulosta.
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.as ... .fi&f=WORD
Esim. 1900kg kokonaismassan omaavalle tonnarille tulisi n. 157€, ei hirveän pahalta kuulosta.
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
Omassa tapauksessa voin valita käyttömaksun perusteet. Auto on rekisteröity 12/00 vaikka on 01 mallinen ajoneuvo.
painon mukaan 1880kg noin 152 eur
päästöjen mukan 216g/km noin 182 eur
kummankohan valitsisi
painon mukaan 1880kg noin 152 eur
päästöjen mukan 216g/km noin 182 eur
kummankohan valitsisi
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
Huh
Ei näytä todellakaan pahalta. Pelkäsin tonnarille tuplaveroa tuohon esitettyyn.
Ei näytä todellakaan pahalta. Pelkäsin tonnarille tuplaveroa tuohon esitettyyn.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: TÄNÄÄN klo 13.30 hallitus pitää tiedotustilaisuuden!
No tuolla on hyvä lähteä liikkeelle, sitähän hilataan sitten vuosittain vähitellen ylöspäin. Saat tai siis joudut kuitenkin olemaan mukana muutamalla lisäkympillä rahoittamassa sitä vuosittain että joku muu saa ostaa uuden auton vähän halvemmalla.Meazza kirjoitti:Huh
Ei näytä todellakaan pahalta. Pelkäsin tonnarille tuplaveroa tuohon esitettyyn.
9000CS 2,3