Akku vai laturi?
Re: Akku vai laturi?
jotain min 14V pitäis tulla laturista ( näyttääkö mittari varmasti oikein), koeta vaihtaa ensin laturin hiilet ( siis koko säädin), ne on helpompi kokeilla ensin ennen koko laturin vaihtoa. ja anna koneen käydä kahvien ajan, vaikka ei heti lataisikaan, hiilien on asetuttava paikoilleen. Yleispihdeillä joutuu sen toisen ristipääruuvin avaamaan, ei sinne ruuvaria saa mahtumaan. panin 6- kulmaiset ruuvit siihen tilalle.
Viimeksi muokannut stara, Su Marras 04, 2007 21:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Akku vai laturi?
Kyllä nuo alkuperäiset ongelmat mun mielestä kuulostaan niin selvältä laturin herätteen puutteelta. Laturihan alkaa ladata ilman herätettäkin, kunhan antaa tarpeeksi jengaa koneelle. Jos vain starttaa ja antaa käydä tyhjäkäyntiä, niin jää käymään pelkän akun varassa.
Mun mielestä vielä 13,5V latausjännite on ihan normaalin rajoissa. Akun kuntoakin voisi selvittää, ennen kuin lähtee laturia vaihtamaan. Mikä ei tietysti tarkoita, etteikö sitä laturin kuntoa vois kanssa selvittää
vaikka tsekkaamalla säätimestä hiilet.
Mun mielestä vielä 13,5V latausjännite on ihan normaalin rajoissa. Akun kuntoakin voisi selvittää, ennen kuin lähtee laturia vaihtamaan. Mikä ei tietysti tarkoita, etteikö sitä laturin kuntoa vois kanssa selvittää

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Akku vai laturi?
Bilteeman mittarithan on koeponnistettu jo...Kannattaisi mittailla luotettavilla mittareilla....Breadfan kirjoitti:Akku on auton edellisen omistajan mukaan 01/2007 vaihdettu. Täytyy käydä hakees hiilet varuiks, kun eivät maltaita maksa. Ja remmit kans, kun toinen on kireellä ja toinen ei niin kireelllä.
Ja pitää varmaan hakea varmuuden välttämiseksi toinenkin yleismittari minimanista.
Eikös akussa ole vielä takuu voimassa ??
Jyväskylän tiimi epäilee laturin tulleen matkansa päähän...


Re: Akku vai laturi?
minulla 13.6V latausjännitteellä pitää useita vuosia vanhaa Boschin akkua hyvässä latingissa. voisiko maadoitusvika aiheuttaa ettei startti jaksa pyöriä?? onko akussa riittävästi ampeeritunteja (Ah)? 60 vai mitä tuollaisessa pitäisi olla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Akku vai laturi?
kyllä kai se 13,6 V sitten riittää, akussahan on napajännite kuitenkin pienempi, nimellinen laturin jännite on kuitenkin 14 V ja sen se kehittää ainakin minulla.lucaf kirjoitti:minulla 13.6V latausjännitteellä pitää useita vuosia vanhaa Boschin akkua hyvässä latingissa. voisiko maadoitusvika aiheuttaa ettei startti jaksa pyöriä?? onko akussa riittävästi ampeeritunteja (Ah)? 60 vai mitä tuollaisessa pitäisi olla?
Liitoksien kunto akkuun ja runkoon kannattaa tosiaan aina ensimmäiseksi tarkistaa, jos runkomaadoitusta ei ole koskaan parannellut niin putsaus on paikallaan ja minä panin siihen kuparitahnaa lisäksi ( luulisi suojelevan korroosiolta, ja ei ainakaan haittoja ole ilmennyt jo n. 5 vuoden aikana). Älä kiristä kuitenkaan liikaa, saattaa korkata helposti ( aika lyhyt oli tossa 89 mallissa se kierre muistaakseni) ja silloin tarvittaisiin porakonetta ja sopivaa kierretappia.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Akku vai laturi?
Laturin maadoitus kannattaa varmistaa. Minulla oli samanlainen ongelma, eli latausvirta oli vähän normaalia heikompi ja akku ei tahtonut etenkään talvella pitää varausta. Tuli hommattua uusi akkukin vikaa etsiessä, mutta eipä se ongelma uudella akulla kauaa pois pysynyt. Lopulta syyksi selvisi huonokuntoinen maadoituskaapeli laturin ja lohkon välillä. Kaapelinvaihdon jälkeen korjaantui latausvirta yli 14 volttiin ja alkoi akussakin virta riittää.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
Re: Akku vai laturi?
meillä on 89: ssä katkennut katkipoikki sekä maa ( monta vuotta sitten) että latauspiuha, ja todella hellässä ajossa. Ei polta merkkivaloa kumpikaan vika. Hyvä ettei jäänyt latauspiuha nojaamaan maihin, olis varmaan palanut koko rassi emännältä siihen.alajpa kirjoitti:Laturin maadoitus kannattaa varmistaa. Minulla oli samanlainen ongelma, eli latausvirta oli vähän normaalia heikompi ja akku ei tahtonut etenkään talvella pitää varausta. Tuli hommattua uusi akkukin vikaa etsiessä, mutta eipä se ongelma uudella akulla kauaa pois pysynyt. Lopulta syyksi selvisi huonokuntoinen maadoituskaapeli laturin ja lohkon välillä. Kaapelinvaihdon jälkeen korjaantui latausvirta yli 14 volttiin ja alkoi akussakin virta riittää.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Akku vai laturi?
Helppoja, poissulkevia kokeiluja.
Laita esim, apuvirtakaalpeli. laturin korvasta suoraan akun (-) napaan. Mitä yleistesteri sanoo akun navoista?
-Poissulkee helposti laturin maadoitusvian
HC:mpi, ole varovainen ettet polta koko autoas:
Laita taas apuvirtakaapeli, tälläkertaa laturin B+ napaan ja akun + napaan.
-Poissulkee mahdolliset ongelmat
Laturi-solenoidi-akku piirissä.
Tuppa se kaapelikuori hajoamaan ja pääsee hapettamaan kaapelin kuoren alta, varsinkin se joka menee solkulta laturille.
Voit myöskin mitata jännite alueella, laturin runko <-> akun miinusnapa, laturin B+ <-> akun plus napa.
Jännitemittari näyttää jännite eron, eli johtimen jännitehäviön. Pitäisi ehdottomasti olla alle 1v
Tässä polttaa vain mittarin jos mokaa.. EI autoa
Laita esim, apuvirtakaalpeli. laturin korvasta suoraan akun (-) napaan. Mitä yleistesteri sanoo akun navoista?
-Poissulkee helposti laturin maadoitusvian
HC:mpi, ole varovainen ettet polta koko autoas:
Laita taas apuvirtakaapeli, tälläkertaa laturin B+ napaan ja akun + napaan.
-Poissulkee mahdolliset ongelmat
Laturi-solenoidi-akku piirissä.
Tuppa se kaapelikuori hajoamaan ja pääsee hapettamaan kaapelin kuoren alta, varsinkin se joka menee solkulta laturille.
Voit myöskin mitata jännite alueella, laturin runko <-> akun miinusnapa, laturin B+ <-> akun plus napa.
Jännitemittari näyttää jännite eron, eli johtimen jännitehäviön. Pitäisi ehdottomasti olla alle 1v
Tässä polttaa vain mittarin jos mokaa.. EI autoa

- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24639
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Akku vai laturi?
huomenna tarttis maadoituksia putsailla... kysymys. laturista koneeseen uusi maajohto,mutta kannattaako laittaa myös runkoon suora johto? onko mitään hyötyä?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Akku vai laturi?
[quote
Voit myöskin mitata jännite alueella, laturin runko <-> akun miinusnapa, laturin B+ <-> akun plus napa.
Jännitemittari näyttää jännite eron, eli johtimen jännitehäviön. Pitäisi ehdottomasti olla alle 1v
Tässä polttaa vain mittarin jos mokaa.. EI autoa
[/quote]
Siis missä tilanteessa, auto käy ja valot päällä vissiin. ??
minä eilen mittasin jotain 0.2--0,3 Volttia laturin ja akun navoista saaduksi jännite-eroksi, tosin en suoranaisesti ko. väliltä jännite-eroa katsonut. ! volttu tuntuu liian suurelta, vaikuttaisi valojen kirkkkauteen liikaa.
Voit myöskin mitata jännite alueella, laturin runko <-> akun miinusnapa, laturin B+ <-> akun plus napa.
Jännitemittari näyttää jännite eron, eli johtimen jännitehäviön. Pitäisi ehdottomasti olla alle 1v
Tässä polttaa vain mittarin jos mokaa.. EI autoa

Siis missä tilanteessa, auto käy ja valot päällä vissiin. ??
minä eilen mittasin jotain 0.2--0,3 Volttia laturin ja akun navoista saaduksi jännite-eroksi, tosin en suoranaisesti ko. väliltä jännite-eroa katsonut. ! volttu tuntuu liian suurelta, vaikuttaisi valojen kirkkkauteen liikaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24639
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Akku vai laturi?
sormet jäätyi. putsasin laturin herätteen ja vaihdoin uuden abikoliittimet.
laitoin extramaajohdon runkoon,huomenna laitan laturin ja moottorin väliin piuhan jahka löydän kuusiokoloavaimet jostakin. akunavoista käydessä 14.7v ja suurinpiirtein sama laturin perseestä. samaan aikaan tupakansytyttimessä oleva equus volttimittari näytti vain 13v......... jup.
laitoin extramaajohdon runkoon,huomenna laitan laturin ja moottorin väliin piuhan jahka löydän kuusiokoloavaimet jostakin. akunavoista käydessä 14.7v ja suurinpiirtein sama laturin perseestä. samaan aikaan tupakansytyttimessä oleva equus volttimittari näytti vain 13v......... jup.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659