OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja stara »

puu kirjoitti:Laitetaanpas samaan topikkiin.

Mistä kannattaa ostaa käsijarruvaijerit? Motonetistä ei ainakaan. Niissä ei se kumihaitari kestä kuukautta pitempään. Onko kellään Biltemalaisesta kokemusta?
Taitaa olla samaa muovia kaikkien kurtut, ehkä orkkis on parempi. Minulla ei ole koskaan vaijerit jäätyneet kiinni ko. kurtttujen hajoamisen takia ( vaikka bilikat aina ulkona seisookin), mutta en kyllä kässäriäkään pidä parkissa päällä.
Tai ehkä tossa eukon saappaassa sitäkin on ollut, mutta emäntäväki kun vetää kässärin niin löysästi ja tuskin ajossa mitään huomaavat. Ainakin kuskin puolen jarru ja kilpi kulahtivat nopeassa tahdissa, ja bensaa kului ainakin riittävästi :) ( 3 portaisella tomaatilla kun ny nurkissa ihan hyvin muutenkin kuluu)

Minulle osui käteen sellaista tosi lerppua silikoonikumiletkua kelallinen, läpinäkyvää ja sisähalkaisija on 8 mm, ulkoa 10 mm. Sen tuntui saavan venytettyä ( venyy siis ihan pirusti repeämättä) ko kohtaan helposti ja silikoonikamahan on joustavaa pakkasellakin ja tosi tunteetonta ikääntymiselle. Voin panna kirjekuoressa esim 30 cm pätkän jos ken haluaa kokeilla , hintaan 1 ege + kirjemaksu ( postiosoite vaan YV:nä tiedoksi !).
Jos joku keksii muuta käyttötarkoitusta ( esim tiivisteeksi, koska tuo littaantuu tosi pienellä voimalla) / tarvitsee enemmän , niin neuvotellaan hintaa. Yksi innovatiivinen idis voisi olla pujottaa sitä kuoleentuneen oven tiivisteen profiilin sisään ( jos nyt sitten mahtuu ja pujotus taitaa olla aika vaikeaa)
Käytin tota letkua tiivisteenä kun yritin herkistää vanhaa jumiin ruostunutta kässärivaijeria, hyvin piti öljyt vaijerin suojan sisällä, mutta haaskiolle meni ne voimistelut, vaijeri ei herkistynyt riittävästi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
fortsoni
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Marras 04, 2007 01:05

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja fortsoni »

Nyt on Saabbi katsastettu.Kiitos kaikille hyvistä vihjeistä.

Puhdistin rajoitintapin ja vivun välistä liat pois ja lisäsin apujousen toisenkin puolen vaijerille. Säädin ne männänsäätöruuvit tosi kireälle ja löysäsin niitä sen verran että vivunpäässä tuntui vain n. parin millin liike.

Alkuperäinen vivun palautusjousi ei sittenkään palauttanut vipua aivan taakse vaan se jäi n.2-3 mm. vajaaksi vivun päästä katsottuna.

Vaijerit säädin niin tiukalle että ekalla naksauksella alkaa ottamaan.Kahva ei nouse enää kolmea naksausta enemmän.Mutta jarrut eivät kuitenkaan laahaa.Käsijarru ottaa nyt tasasesti ja mittari näytti jopa parempaa lukemaa kun normaali jarrulla.

Näin tarkkasäätöisiä käsijarruja en ole kyllä ennen nähnyt ja toivottavasti en tule tämän jälkeen näkemäänkään.Mutta loppu hyvin kaikki hyvin.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

puu kirjoitti:Laitetaanpas samaan topikkiin.

Mistä kannattaa ostaa käsijarruvaijerit? Motonetistä ei ainakaan. Niissä ei se kumihaitari kestä kuukautta pitempään. Onko kellään Biltemalaisesta kokemusta?
Kävin tuossa viime viikolla kyselemässä käsijarrunvaijeria varaosaliikkeestä. Ei ollut hyllyssä ja olis ollut 60e hintaa moisella 8O

Viimeksi kun hain edesmenneeseen -89 900i vaijerin niin oli 14e. Eli onkohan nuissa -89 ja -91 Satkujen käsijarruvaijjereissa eroja?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja stara »

Suabisti kirjoitti:
puu kirjoitti:Laitetaanpas samaan topikkiin.

Mistä kannattaa ostaa käsijarruvaijerit? Motonetistä ei ainakaan. Niissä ei se kumihaitari kestä kuukautta pitempään. Onko kellään Biltemalaisesta kokemusta?
Kävin tuossa viime viikolla kyselemässä käsijarrunvaijeria varaosaliikkeestä. Ei ollut hyllyssä ja olis ollut 60e hintaa moisella 8O

Viimeksi kun hain edesmenneeseen -89 900i vaijerin niin oli 14e. Eli onkohan nuissa -89 ja -91 Satkujen käsijarruvaijjereissa eroja?
kyä on, 91 on ne säädöt sille vaipalle takajakkaran alla, ehkä siksi kalliimmat. Kuulemma ne sopivat vanhempaankin.
katsoppa "ohjehinta" motonetin sivuilta
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei miun 91 :Sessä ollut ku vanhan malliset vaijerit...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja stara »

nalleolut kirjoitti:ei miun 91 :Sessä ollut ku vanhan malliset vaijerit...
Sorry, joku pannu halpamaiset sinne kiertoon :lol: tai sit joku alan mies pannu mulle fiksummat vanhojen tilalle, jota en tietenkään usko.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Otin tuon Sähkölasiennappulapaketin irti ja tuo käsijarrun vivusto näytti aivan erilaiselta, mitä on -89 Satkussa. Ja ohan nuissa jo nuo keskikonsolitkin erilaiset. Että pitää ilmeisesti kysellä tuota "uudemman mallin"käppärinvaijeria.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tässä ketjussa oli paljon hyviä ja hyödyllisiä ohjeita, tosin luin ne vasta jälkikäteen kun vaihdoin isän -90 satkuun takajarrupalat. ei mennyt kuin puoli päivää ensikertalaiselta tuohon operaatioon. vanhemman mallisiin takajarruihin palojen vaihto on 10min/puoli :oops:

niin, nuo jarrukilpien kiinnitysruuvit satuloissa on ne harmaita hiuksia aiheuttavat...alempi ruuvi oli molemmilla puolilla ns. valmis ja lopulta piti hakea lähimmästä rautakaupasta halvin rälläkkä katkaisulaikalla.

tämän ketjun etsin käsiini sen takia kun emme saaneet käsijarrua pitämään toivotulla tavalla.

tämä on varmaan tyhmä kysymys, mutta jos jarrulevyt on niin ruosteessa että puolet tartuntapinnasta on syöpynyt, niin on varmaan turha uneksiakaan että saisi käsijarrun pitämään? vai onko? isä ei ollut innokas vaihtamaan jarrulevyjä palojen vaihdon yhteydessä...

olikos niin että takajarrulevyt lähtee satulan irroituksen jälkeen niin helposti että ottaa vain sen vanteen ohjuritapin irti?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:niin, nuo jarrukilpien kiinnitysruuvit satuloissa on ne harmaita hiuksia aiheuttavat...
Jarrukilpiä ei tarvitse irrottaa takajarrupalojen vaihdossa eikä takajarrulevyjenkään vaihdossa.

Käsijarrun pito ei voi olla hyvä jos käyttöjarrukaan ei ole hyvä. Saitko säädettyä käsijarrun ohjeiden mukaisesti lähelle?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=35752
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jus kirjoitti:
lucaf kirjoitti:niin, nuo jarrukilpien kiinnitysruuvit satuloissa on ne harmaita hiuksia aiheuttavat...
Jarrukilpiä ei tarvitse irrottaa takajarrupalojen vaihdossa eikä takajarrulevyjenkään vaihdossa.

Käsijarrun pito ei voi olla hyvä jos käyttöjarrukaan ei ole hyvä. Saitko säädettyä käsijarrun ohjeiden mukaisesti lähelle?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=35752
niin mutta pelkkä satuloiden 16mm pulttien irroitus ei vielä irroita satulaa siten että saisin palat pois, vaan jouduin avaamaan ne kaksi 10millistä ruuvia jotka pitää satulan kiinni jarrukilvessä.

en tehnyt käsijarrulle mitään säätöä...ensi kerralla sitten. ehkä hankin ne levytkin siihen. käyttöjarrun pidosta on vaikea sanoa kun eiköhän tuo auto pysähdy pääasiassa etujarrujen voimalla. olin havaitsevinani että käsijarrulla sain toisen takapyörän lukkoon asfaltilla jossa oli hiekkaa päällä. kyseisellä puolella oli jarrulevy huomattavasti paremmassa kunnossa. mutta auton vauhdin hidastaminen pelkästään käsijarrun voimin oli kovin onnetonta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:en tehnyt käsijarrulle mitään säätöä...
Säätöruuvia tulpan alta on pakko pyörittää, jotta männän saa menemään sisään niin että uudet palat mahtuvat. Samaa ruuvia pitää pyrittää kiinnipäin uusien palojen ollessa paikallaan, jotta käsijarru voisi toimia.

Satula kannattaa irrottaa avaamalla liukutapit. Satulan kannaketta joka on kiinni pyörännavassa (ja lisäkiusana ne 10 mm jarrukilven ruuvit) ei tarvitse irrottaa palojen eikä levyn vaihdossa. Korjaamokäsikirja neuvoo tosin irrottamaan kannakkeen levynvaihdossa, mutta levy mahtuu pyörähtämään pois paikaltaan kyllä kannakkeen ollessa paikallaankin.

http://www.saab9000.com/procedures/braking/rearpads.php
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja stara »

kyllä palat lähtee ilman pulttien aukaisemista, sokat ja jouset vain pois.

palasarja taakse maksaa minimissään puolet levyjen hinnasta, eli eipä juurikaan kannata jättää levyjä vaihtamatta, jos kerran satulat irroittaa. Uudet palat höylääntyy ruosteisen jarrulevyn alueelta ja iso on vaara, jotta katsarille ei moinen levy kelpaa, eli työt menee hukkaan.
levy, 900 88--93 TAAKSE (Käsijarru TAKANA). . . . . . . . . . . . 22-5186 16.48
palat, 900 88--93 Taakse (Käsijarru takapyörissä). . . . . . . . . 22-1061 13.90
palat, 900 88--92 Taakse aito Ferodo/Bosch. . . . . . . . . . . . 22-1620 26.90


Takajarrulevy VOI olla tiukassakin navassaan, minulla oli 89 mallissa. Ohjuritapin lisäksi on levyssä se senkkiruuvi torx- kannalla, se voi olla amatöörille ikävä avattava. Siksipä minulla onkin 2 kpl ohjuritappeja sen sijaan, koska peltivanteille niinkin homma käy.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

oho tässähän tuli vinkkejä enemmänkin. jaa, ei tullut mieleenkään että satulaa ei tarvitsisi irroittaa navasta. no nyt se tuli sitä kautta tehtyä.

sitä kuusiokoloruuvia tuli hyvinkin pyöritettyä, tosin sitä ennen (tietysti) yritettiin puolisen tuntia verissäpäin saada mäntää sisään pelkästään painamalla. lähtiessäni ostamaan järeämpiä työkaluja, tuli sitten mieleen soittaa muutamalle saabistille ja kysyä vinkkiä männän sisäänpainamiseen :D

ja uusien palojen kanssa kiristin säätöpulttia kunnes levy ei pyörinyt, ja sitten avasin hieman että levy pyöri vapaasti mutta ruosteet rohisi paloja vasten. arvelen että nyt pienen ajolenkin jälkeen säätöä voisi vielä vähän kiristää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:jaa, ei tullut mieleenkään että satulaa ei tarvitsisi irroittaa navasta. no nyt se tuli sitä kautta tehtyä.
Satula pitää kyllä irrottaa, mutta kannaketta ei tarvitse irrottaa navasta.
ja uusien palojen kanssa kiristin säätöpulttia kunnes levy ei pyörinyt, ja sitten avasin hieman
Eli sittenkin teit säädön, vaikka kirjoitit ettet säätänyt :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG 900 -92 Käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Saapas »

stara kirjoitti:Takajarrulevy VOI olla tiukassakin navassaan, minulla oli 89 mallissa. Ohjuritapin lisäksi on levyssä se senkkiruuvi torx- kannalla, se voi olla amatöörille ikävä avattava. Siksipä minulla onkin 2 kpl ohjuritappeja sen sijaan, koska peltivanteille niinkin homma käy.
Heh, nyt kun on kiintoavaimet kerätty pihapiiristä niin voin todeta, että ohjuritapit oli vähän tiukassa, itse levyt lähti vähän kopauttamalla. Porattiin toinen tappi pois ja toinen lähti pitkällä hylsyllä. Sellasta nyt ei tietenkään vielä ensimmäisen tapin kanssa tapellessa ollut. Senkkiruuveja ei ollut kummallakaan puolella, tiedä sitten miksi. Mukavana lisänä myös Motonetin Boshin jarrupalojen "kynnet" oli taitettu väärästä kohtaa ja 3mm liian leveä kanta ei sitten mene sinne männän sisään. Meinas huumori loppua ihan kokonaan. Nyt voiskin sitten hakea uudet tapit jostakin, toisen tilalla on joku M8 pultti ja toinen muuten vaan aika pyöreessä kunnossa...
KTM SD
Vastaa Viestiin