Jep, näin se tuntuu käytännössä menevän, koska ainoa asia, mihin takertuivat oli se yksi väliinjäänyt huolto. Kaikki muu kelpasi, siis myös ei-merkkihuollon tekemät huollot.Eski kirjoitti:Takuu ei edellytä merkkihuoltoa. Käytännössä on riittänyt, että öljynvaihdot on suoritettu ajallaan (suosituksen mukaisilla öljyillä) ja niistä on selkeä todiste, eli vaikkapa kuitti Veijo Esson korjaamolta.
Eski
Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Saab 9-3 2.0t -01
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Mutta mites on MY04 9-5 kiesin kans. On vähä onkelkmaa huohotuksen kans silti. tuleeko Gm yhtään vastaa...epäilen 

9-3.1972
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
M2004 ei kuulu enää tämän taannehtivan huolenpitosopimuksen eli ns. moottoritakuun piiriin, mutta kannattaahan sitä kysyä merkkihuollosta, jos oireet ovat samanlaisia kuin näissä takuunalaisissa vuosimalleissa...
Eski
Eski
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Missä kaikkialla se Saabin tiedote julkistettiin? Mahtoiko se olla vaikkapa jossain lehdykässä, joka jaetaan automaattisesti muutenkin jokaiselle Saabin omistajalle?
Autotekniikkaa: Huoltopäällikkö väittää, että huohottimen tukkeutuminen on voinut alkaa siitä, kun se 10tkm:n huolto on jäänyt väliin. Kuulostaa käsittämättömältä, mutta voiko moinen silti olla mahdollista? Tuskin he edes olisivat silloin -01 tai -02 10tkm:n huollossa tutkineet moista asiaa...?
Voidaanko olettaa, että kuka tahansa valtuutettu autokorjaaja huomaisi, jos auto oireilisi huohottimen tukkeutumisen takia? Tai osittaisen tukkeutumisen takia?
Millä aikavälillä huohotin tukkeutuu huoltamattomana niin pahasti, että käy, niinkuin tässä tapauksessa?
Autotekniikkaa: Huoltopäällikkö väittää, että huohottimen tukkeutuminen on voinut alkaa siitä, kun se 10tkm:n huolto on jäänyt väliin. Kuulostaa käsittämättömältä, mutta voiko moinen silti olla mahdollista? Tuskin he edes olisivat silloin -01 tai -02 10tkm:n huollossa tutkineet moista asiaa...?
Voidaanko olettaa, että kuka tahansa valtuutettu autokorjaaja huomaisi, jos auto oireilisi huohottimen tukkeutumisen takia? Tai osittaisen tukkeutumisen takia?
Millä aikavälillä huohotin tukkeutuu huoltamattomana niin pahasti, että käy, niinkuin tässä tapauksessa?
Saab 9-3 2.0t -01
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Helpotin vähän. Josko joku osaisi vastata edes näihin? Ihan mielipiteetkin kiinnostavat...Eesau kirjoitti:Missä kaikkialla se Saabin tiedote julkistettiin? Mahtoiko se olla vaikkapa jossain lehdykässä, joka jaetaan automaattisesti muutenkin jokaiselle Saabin omistajalle?
Autotekniikkaa: Huoltopäällikkö väittää, että huohottimen tukkeutuminen on voinut alkaa siitä, kun se 10tkm:n huolto on jäänyt väliin. Kuulostaa käsittämättömältä, mutta voiko moinen silti olla mahdollista?
Saab 9-3 2.0t -01
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Kirjoittelin aihetta sivuten hetki sitten 9-5 palstalle perustuen omakohtaisiin kokemuksiin.
Aloittelijan mielipiteenä sanoisin, että ellei huolto-ohjelma käske tarkistamaan letkujen kuntoa ja avaamaan venttiilikoppaa tai irrottamaan öljypohjaa, ei ongelmaa havaita ennen kuin on vahinko on jo tapahtunut (eli vähintään jakopää ääntää venyneen ketjun takia, öljynpaineen merkkivalo syttyy tai öljypumpppu imee tyhjää).
Toki voitaisiin väittää, että tarkkailemalla öljynkulutusta, jäteöljyn hajua ja väriä voitaisiin tehdä päätelmiä onko pikeentymistä tapahtunut/öljysihdin tukkeutumisvaara olemassa. En kuitenkaan usko, että näin tehdään tai tätä voidaan vaatia.
Jos ulkoista öljyvuotoa ilmenee, kannattaa kannen pultit kiristää. Samalla selviää tilanne jakopään mönjäkertymien suhteen.
Aloittelijan mielipiteenä sanoisin, että ellei huolto-ohjelma käske tarkistamaan letkujen kuntoa ja avaamaan venttiilikoppaa tai irrottamaan öljypohjaa, ei ongelmaa havaita ennen kuin on vahinko on jo tapahtunut (eli vähintään jakopää ääntää venyneen ketjun takia, öljynpaineen merkkivalo syttyy tai öljypumpppu imee tyhjää).
Toki voitaisiin väittää, että tarkkailemalla öljynkulutusta, jäteöljyn hajua ja väriä voitaisiin tehdä päätelmiä onko pikeentymistä tapahtunut/öljysihdin tukkeutumisvaara olemassa. En kuitenkaan usko, että näin tehdään tai tätä voidaan vaatia.
Jos ulkoista öljyvuotoa ilmenee, kannattaa kannen pultit kiristää. Samalla selviää tilanne jakopään mönjäkertymien suhteen.
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Jep, kiitos tuesta. Muuten tuntuukin olevan kommentit ihmeen tiukassa. Esim. seuraaviin kysymyksiin kaipaisin edelleen selkeitä vastauksia. Edes mielipiteitä. Täällä varmasti pyörii myös ihan oikeita autonasentajiakin, näin uskoisin.tmo kirjoitti:Kirjoittelin aihetta sivuten hetki sitten 9-5 palstalle perustuen omakohtaisiin kokemuksiin.
Aloittelijan mielipiteenä sanoisin, että ellei huolto-ohjelma käske tarkistamaan letkujen kuntoa ja avaamaan venttiilikoppaa tai irrottamaan öljypohjaa, ei ongelmaa havaita ennen kuin on vahinko on jo tapahtunut (eli vähintään jakopää ääntää venyneen ketjun takia, öljynpaineen merkkivalo syttyy tai öljypumpppu imee tyhjää).
Toki voitaisiin väittää, että tarkkailemalla öljynkulutusta, jäteöljyn hajua ja väriä voitaisiin tehdä päätelmiä onko pikeentymistä tapahtunut/öljysihdin tukkeutumisvaara olemassa. En kuitenkaan usko, että näin tehdään tai tätä voidaan vaatia.
Jos ulkoista öljyvuotoa ilmenee, kannattaa kannen pultit kiristää. Samalla selviää tilanne jakopään mönjäkertymien suhteen.
"Missä kaikkialla se Saabin tiedote julkistettiin? Mahtoiko se olla vaikkapa jossain lehdykässä, joka jaetaan automaattisesti muutenkin jokaiselle Saabin omistajalle?" Tämä olisi tärkeää tietää, koska sillä saattaa olla isokin merkitys, jos/kun riitautan asian.
"Autotekniikkaa: Huoltopäällikkö väittää, että huohottimen tukkeutuminen on voinut alkaa siitä, kun se 10tkm:n huolto on jäänyt väliin. Kuulostaa käsittämättömältä, mutta voiko moinen silti olla mahdollista?" Erittäin tärkeä pointti tämäkin, suorastaan ratkaiseva.
Saab 9-3 2.0t -01
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Jälkimmäiseen kanttaa ottaen; onhan se mahdollista, miten pitkäksi venähti siis kyseinen huoltoväli? Jos sattui olemaan kovastikkin lyhyttä ajoa ja varsinkin uudella koneella joka huohottaa uutuuttaan paljon kunnolla sisäänajettua enemmän ja sotkee öljyjä erityisen nopeasti niin en pidä lainkaan mahdottomana että siinä vaiheessa pääsi kertymään paljon öljylietettä..
Minusta on kyllä käsittämätöntä että uuden auton omistaja laiminlyö 10tkm huollon, mutta onhan näitä nähty kuten reilu 50tkm ajettu 9-5 johon ei ollut kertaakaan vaihdettu öljyjä. Lopputuloksen voikin sitten arvata.
Minusta on kyllä käsittämätöntä että uuden auton omistaja laiminlyö 10tkm huollon, mutta onhan näitä nähty kuten reilu 50tkm ajettu 9-5 johon ei ollut kertaakaan vaihdettu öljyjä. Lopputuloksen voikin sitten arvata.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Kyllähän se vaihtoväli venähti liian pitkäksi, se on selvä. En muista, miten paljon, kun huoltokirja on autossa korjaamolla. Mutta, auto särkyi vasta 98.000km myöhemmin, joten eikö voisi olettaa, ettei se johtunut siitä puuttuvasta huollosta...? En väitä mitään, kun en itse tunne autoja syvällisemmin. Maalaisjärjellä vaan yritän tässä pähkäillä...jcarlson kirjoitti:Jälkimmäiseen kanttaa ottaen; onhan se mahdollista, miten pitkäksi venähti siis kyseinen huoltoväli? Jos sattui olemaan kovastikkin lyhyttä ajoa ja varsinkin uudella koneella joka huohottaa uutuuttaan paljon kunnolla sisäänajettua enemmän ja sotkee öljyjä erityisen nopeasti niin en pidä lainkaan mahdottomana että siinä vaiheessa pääsi kertymään paljon öljylietettä..
Minusta on kyllä käsittämätöntä että uuden auton omistaja laiminlyö 10tkm huollon, mutta onhan näitä nähty kuten reilu 50tkm ajettu 9-5 johon ei ollut kertaakaan vaihdettu öljyjä. Lopputuloksen voikin sitten arvata.
Saab 9-3 2.0t -01
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Se on nyt vaan takuuehtona, että kaikki huollot pitää olla tehty ajallaan ja sillä ei ole mitään merkitystä johtuuko vika siitä, että 10K huolto on tekemättä. Ihan sama, jos 30K huolto olisi tehty 33K, niin takuu on rauennut sen takia, ja aivan varmaa on, että vika ei johdu tuosta 3K ylityksestä.
Itse en osaa sanoa missä tuo tiedote julkaistiin, mutta sitä referoitiin pääosin julkisuudessa ihan sanomalehtiä myöten. Tietääkseni sitä ei lähetetty Saabien omistajille ja osalle merkkihuolloistakin asia vaikuttaa edelleenkin olevan hieman epäselvä...
Eski
Itse en osaa sanoa missä tuo tiedote julkaistiin, mutta sitä referoitiin pääosin julkisuudessa ihan sanomalehtiä myöten. Tietääkseni sitä ei lähetetty Saabien omistajille ja osalle merkkihuolloistakin asia vaikuttaa edelleenkin olevan hieman epäselvä...
Eski
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Se ikävä puoli tuossa huohotinviassa on se, että se on suhteellisen hitaasti kehittyvä ongelma eikä kertarysäyksellä tapahtuva hajoaminen (ennen kuin on todellisuudessa ollut jo toivottomassa kunnossa pitkään). Valitettavasti varsinkin nykyautoissa tuollaista ei normaali käyttäjä juuri huomaa muutenkuin öljyjä tarkkailemalla ja erikseen tarkasti kuuntelemalla sekä letkuja tutkimalla.
Tuo huoltoväli on normaalistikin jo liian pitkä yhdistettynä tehtaalta valmiiksi suteen huohotusjärjestelmään joten jos tilannetta vielä tärkeä huolto väliin jättämällä pahennetaan on tilanne aika huono jo. Kyllähän tuo olisi voinut tosiaan hajota vaikka huolto olisi tehty, mahdollisesti vain vähän myöhemmin. Ennustajan hommaa sitten arvailla olisiko tapahtunut sitten jo 8 vuoden umpeuduttua vai ei. Käyttötapa, vaihtoväli ja käytetty öljy vaikuttavat kaikki paljon.
Johonkin on Saab (GM) päättänyt vetää rajan ja ikävä kyllä ei taida auttaa purnata jos on selkeästi huolto jäänyt välistä. Itsellähän on myöskin riskiryhmään kuuluva auto, josta meni juuri pari viikkoa sitten aikaraja umpeen (15.10.1999 ensirekisteröinti). Huoltokirja on näihin kilometreihin asti (281tkm) täydellisesti täytetty eikä mitään ilmiselviä oireita ole vielä näkynyt, mitä nyt iso huohotinletku oli mennyt poikki ja yksi aiempi epäonnistunut huohotinpäivitys tehty josta johtuen keräsi "smetanaa". Vielä en ole öljypohjaa ottanut irti että näkisi lietteen määrän imusihdissä, enkä myöskään ole katsonut jakopään ketjun venymää kiristimestä eli ei auta kuin toivoa parasta.
Tuo huoltoväli on normaalistikin jo liian pitkä yhdistettynä tehtaalta valmiiksi suteen huohotusjärjestelmään joten jos tilannetta vielä tärkeä huolto väliin jättämällä pahennetaan on tilanne aika huono jo. Kyllähän tuo olisi voinut tosiaan hajota vaikka huolto olisi tehty, mahdollisesti vain vähän myöhemmin. Ennustajan hommaa sitten arvailla olisiko tapahtunut sitten jo 8 vuoden umpeuduttua vai ei. Käyttötapa, vaihtoväli ja käytetty öljy vaikuttavat kaikki paljon.
Johonkin on Saab (GM) päättänyt vetää rajan ja ikävä kyllä ei taida auttaa purnata jos on selkeästi huolto jäänyt välistä. Itsellähän on myöskin riskiryhmään kuuluva auto, josta meni juuri pari viikkoa sitten aikaraja umpeen (15.10.1999 ensirekisteröinti). Huoltokirja on näihin kilometreihin asti (281tkm) täydellisesti täytetty eikä mitään ilmiselviä oireita ole vielä näkynyt, mitä nyt iso huohotinletku oli mennyt poikki ja yksi aiempi epäonnistunut huohotinpäivitys tehty josta johtuen keräsi "smetanaa". Vielä en ole öljypohjaa ottanut irti että näkisi lietteen määrän imusihdissä, enkä myöskään ole katsonut jakopään ketjun venymää kiristimestä eli ei auta kuin toivoa parasta.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
AINA voi asioista neuvotella, kun vain pääsee tarpeeksi "painavan" henkilön kanssa juttusille. Ei tarvitse, eikä kannata tyytyä tuollaisiin järjettömiin päätöksiin. Aina joku joskus jossain jaksaa vääntää asioita kanssakuluttajille paremmaksi, ja sen jälkeen siitä hyötyvät sitten kaikki.
Tässä mielessä hieman ihmettelin asennettanne hyvät kuluttajatoverit.
Sain muuten ns. asiantuntijalausunnon (valtuutettu automekaanikko) siitä, että ko. puuttuvalla huollolla ei voi olla tekemistä 98.000km myöhemmin sattuneen moottoririkon kanssa. Auttaako se mitään, on toinen asia. Ei siitä haittaakaan ole.
Kuluttajaneuvoja oli muuten sitä mieltä, että hänen mielestään valmistajan pitäisi pystyä näyttämään, että vika johtuu asiakkaan virheestä. Siis oikeasti, eikä vedota siihen typerään huoltoon. Muuten kyllä sanoi, ettei olisi mitään pykälää, mihin vedota.
Tässä mielessä hieman ihmettelin asennettanne hyvät kuluttajatoverit.

Sain muuten ns. asiantuntijalausunnon (valtuutettu automekaanikko) siitä, että ko. puuttuvalla huollolla ei voi olla tekemistä 98.000km myöhemmin sattuneen moottoririkon kanssa. Auttaako se mitään, on toinen asia. Ei siitä haittaakaan ole.
Kuluttajaneuvoja oli muuten sitä mieltä, että hänen mielestään valmistajan pitäisi pystyä näyttämään, että vika johtuu asiakkaan virheestä. Siis oikeasti, eikä vedota siihen typerään huoltoon. Muuten kyllä sanoi, ettei olisi mitään pykälää, mihin vedota.
Saab 9-3 2.0t -01
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Itse olen tottunut siihen, ettei käytetyn auton kanssa voi juuri autonvalmistajan takuuseen enää vedota kun se on päättynyt. Totta kyllä on, että moottorin hajoaminen 108tkm kohdalla on aika huono suoritus. Jos oma tässä joskus lähiaikoina hajoaa niin todennäköisesti kasaan itse uuden T5-männillä ilman samaa probleemaa.Eesau kirjoitti: Tässä mielessä hieman ihmettelin asennettanne hyvät kuluttajatoverit.![]()
Sain muuten ns. asiantuntijalausunnon (valtuutettu automekaanikko) siitä, että ko. puuttuvalla huollolla ei voi olla tekemistä 98.000km myöhemmin sattuneen moottoririkon kanssa. Auttaako se mitään, on toinen asia. Ei siitä haittaakaan ole.
Tuota automekaanikon lausuntoa hieman ihmettelen, oliko kyseessä Saabin koneen ja kyseisen ongelman hyvinkin tunteva henkilö? Kuten itse kerroit oli jakopään ketju venynyt "helvetisti", jolloin vikaa tai vian alkua on ollut pidempäänkin kuin vasta ihan lähiaikoina. Ei se öljyliete sieltä koneesta eikä huohotuksesta mihinkään öljynvaihdoilla katoa jos on kerran päässyt syntymään, joten minun näkemykseni (vaikka en olekaan valtuutettu automekaanikko, vain harrastaja) on että se on melko varmasti ainakin nopeuttanut tuhoa. Toisinsanoen lietteen kertyminen ja järjestelmän tukkiutuminen on saanut hyvän alkusysäyksen tuosta väliinjääneestä huollosta ja muuten vaan huonona järjestelmänä on sitten tukkeutunut jatkuvasti lisää kunnes aiheutti hajoamisen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Juu, mutta onhan tämä takuu sinänsä ajallisesti vielä voimassa, vaikkeivat minulle haluakaan korvata mitään, sattuneesta syystä. Siispä riitelemään...jcarlson kirjoitti: Itse olen tottunut siihen, ettei käytetyn auton kanssa voi juuri autonvalmistajan takuuseen enää vedota kun se on päättynyt.

Ei ole kyseessä Saab -asiantuntija. Omaa yritystä pyörittävä valtuutettu automekaanikko kuitenkin. Häneltä kysyin yksinkertaisesti vain, että voiko hänen mielestään huohottimen tukkeutuminen 108.000km:n kohdalla johtua väliin jääneestä öljynvaihdosta 10.000km:n kohdalla. Hän sanoi: Ei missään nimessä. Kerroin toki sen, että ne tuppaavat näissä Saabeissa tukkeutumaan helposti. Minä en kykene ottamaan mitään kantaa tuohon, kun en moottoreista mitään ymmärrä. Autohan on tosin ollut merkkihuollossa öljynvaihdossa kymmeniä tuhansia kilometrejä sen 10.000km:n jälkeen, eikä siellä ollut mitään oireilua moottorissa.jcarlson kirjoitti: Tuota automekaanikon lausuntoa hieman ihmettelen, oliko kyseessä Saabin koneen ja kyseisen ongelman hyvinkin tunteva henkilö? Kuten itse kerroit oli jakopään ketju venynyt "helvetisti", jolloin vikaa tai vian alkua on ollut pidempäänkin kuin vasta ihan lähiaikoina. Ei se öljyliete sieltä koneesta eikä huohotuksesta mihinkään öljynvaihdoilla katoa jos on kerran päässyt syntymään, joten minun näkemykseni (vaikka en olekaan valtuutettu automekaanikko, vain harrastaja) on että se on melko varmasti ainakin nopeuttanut tuhoa. Toisinsanoen lietteen kertyminen ja järjestelmän tukkiutuminen on saanut hyvän alkusysäyksen tuosta väliinjääneestä huollosta ja muuten vaan huonona järjestelmänä on sitten tukkeutunut jatkuvasti lisää kunnes aiheutti hajoamisen.
Mutta, hyviä pointteja varmastikin sinulla. Pitääkin muistaa olla mainitsematta noita, kun saan jonkun asioista päättävän langan päähän.

Nojoo. Väsyttävää puuhaa tämä vääntäminen. Saa nähdä, kuinka käy.
Saab 9-3 2.0t -01
Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!
Ahaa, no tuossa tilanteessa ei ehkä niin ihme että antoi kyseisen vastauksen. Normaalissa moottorissa ei voisikaan aiheuttaa. Harmi vaan, että näissä T7 moottoreissa matalakitkaiset ja -päästöiset männät lisäävät huohotuksen tarvetta. Tämä yhdistettynä epäonnistuneeseen huohotusjärjestelmään ja pitkiin öljynvaihtoväleihin aiheuttaa öljylieteongelman. Samaa ongelmaa on itseasiassa myös muilla merkeillä ollut long life-öljynvaihtovälien ansiosta. Ilman kattavia taustatietoja ko. ongelmasta olisikin melko vaikea uskoa edes sen olemassaoloon.Eesau kirjoitti: Ei ole kyseessä Saab -asiantuntija. Omaa yritystä pyörittävä valtuutettu automekaanikko kuitenkin. Häneltä kysyin yksinkertaisesti vain, että voiko hänen mielestään huohottimen tukkeutuminen 108.000km:n kohdalla johtua väliin jääneestä öljynvaihdosta 10.000km:n kohdalla. Hän sanoi: Ei missään nimessä. Kerroin toki sen, että ne tuppaavat näissä Saabeissa tukkeutumaan helposti. Minä en kykene ottamaan mitään kantaa tuohon, kun en moottoreista mitään ymmärrä. Autohan on tosin ollut merkkihuollossa öljynvaihdossa kymmeniä tuhansia kilometrejä sen 10.000km:n jälkeen, eikä siellä ollut mitään oireilua moottorissa.
Tuo systeemi on vaan niin herkkä hajoamaan ilman mitään lisäherätettäkin että en voi nähdä mitenkään etteikö huollon (ts. öljynvaihdon) väliin jääminen tärkeässä paikassa väkisinkin pahentaisi asiaa. Se, että onko se riittävä syy takuun tai "huolenpito-ohjelman" eväämiselle, onkin sitten eri asia josta voi hyvinkin kiistellä.
No, onnea yritykseen joka tapauksessa ja eipä näitä mun esittämiä pointteja tarvitse tietenkään ottaa esille.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com