Teukka.k kirjoitti:Wis myös kertoo 10 epäonnistuneen käynnistysyrityksen tai ylikuumenemisen lukitsevan laitteen ja aukeavan vasta vikakoodien poistolla. Nollaantuukohan tuo laskuri pitämällä akkua irti jonkun aikaa. Vai onko tech ainoa ratkaisu. Tietysti tech kertoisi myös vikakoodin mutta jos ensin ihan itse...
Kyllä se nollautuu, kun on jonkin aikaa pistoke irti koko vehkeestä. Autolla voi ajaa ihan hyvin ilman tuota eberiä. Meillä ainakin lämpenee, kun aina on kuitenkin roikassa pakkasella. Kovimmilla pakkasilla vartissa normaalilämmöt.
Teukka.k kirjoitti:Meneeköhän systeemi sekaisin jos poistaa kokeilujen ajaksi lämmityslaitteenpuhaltimen sulakkeen, kuulisi lämmittimen manööverit paremmin.
Laita OFF-tilaan
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Kun Eberin käynnistää sidistä käsin ei mulla ole sellaista vaihtoehtoa, lämmityslaitteenpuhallin pyörii aina 2 nopeudella, puhallinnopeuden valintakytkimen asennosta riippumatta. (Autossa siis perinteinen "pyörittele nappeja" lämmityslaitteen säädin, ei ilmastointia.)
Mutta hyvä kun nollaantuu ei tarvitse sen takia jättää kokeilematta...
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
No niin, nyt tulee todella amatöörimäisiä kysymyksiä, mutta ongelma on siinä, etten oikeastaan tiedä, onko Eberissä jotain vikana:
Mitä Eber käytännössä tekee päällä ollessaan? Kuuluisiko sen lämmittää myös auton sisätiloja vaiko pelkästään moottoria? Ja pitäisikö dieselmoottorin lähteä käyntiin ilman mitään ongelmia (eli ei tarvitse sekuntitolkulla kääntää sitä avainta) pakkasillakin, jos Eber on ollut kyllin pitkään päällä?
Itselläni nimittäin tuo Eber lähtee kyllä aina hurisemaan sekä ajastimella että manuaalisesti, ja puhaltelee iloisesti ilmaa sisään. Mutta: ilma on aina kylmää eikä autossa tosiaan ole mitenkään lämmin, kun sinne astun sisään. Ei vaikka Eber olisi puhkunut tunninkin ajan ulkolämpötilan ollessa nollan tuntumassa.
Myöskään auto ei lähde kunnolla käyntiin aina, vaan sitä avainta saa kääntää hyvän tovin. Ja kun moottori hörähtää käyntiin, niin ottaa monta minuuttia ennenkuin lämpömittarin viisari alkaa hiljalleen nousta sen merkiksi, että moottori lämpenee.
Kuitenkin viimeksi Eberiä käyttäessäni huomasin sellaisen seikan, että käydessäni säätämässä ajastimen kuntoon oli konepellin päällä jonkin verran lunta / jäätä. Tullessani tunnin päästä takaisin (ja Eberin siis huristua tuon ajan) oli tuo lumi osittain sulanut pois, eli jotain lämpenemistä oli tapahtunut.
Silti mulla on nyt vahva epäilys siitä, että kaikki tuossa rakkaassa Eberspächerissä ei ole kunnossa.
Itse olen melkoinen tumpelo huoltohommissa, joten mihinkään kovin monimutkaisiin projekteihin en uskalla ihan heti ryhtyä ilman asiantuntijan valvovaa silmää siinä vieressä. Millainen projekti tuon vian selvittäminen suunnilleen on, ja voinko ylipäänsä itse onnistua siinä? Entä minkä verran maksaa kyseisen ongelman korjaus "suunnilleen" jossain huoltoliikkeessä, jos korjaustarvetta siis ylipäänsä on?
Eberi eikun jatkaa temppuiluaan, toisinaan toimii toisinaan ei. Olenkohan ymmärtänyt oikein, että lämmittimen käynnistyskäskyn antaa sid automaattisesti, kunhan lämpötila on tietyn rajan alapuolella. Sidin käskystä lämmitin syttyy jos jäähdytysnesteen lämpötila on lämmittimen sisällä olevalla anturilla alle tietyn rajan. Ohjekirjassa taidetaan mainita arvot +5 ja +75 (muistista, en jaksa lähteä tarkistamaan). Onkohan noita arvoja voinut muutella tech:llä?
Jos lämmitin syttyy automaattisesti niin tuleeko sidiin HEATER teksti?
Tajuaako lämmitin syttyä kun auton ajaa lämpimästä tallista ulos, kun käynnistäessä lämpötila on reilusti plussalla mutta hetken kuluttua pakkasella?
Kaikki edellinen siis liittyy lämmittimen automaattiseen toimintaan moottorin lisälämmittimenä.
Toiseksi jos Eberin käynnistää sidistä manual startilla, koskeekohan edellä mainitut ulkolämpötilan lämpörajat sitä, vai pitäisikö syttyä vaikka helteellä. (kuitenkin jäähdytysnesteen ollessa alle 75)
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Teukka.k kirjoitti:Eberi eikun jatkaa temppuiluaan, toisinaan toimii toisinaan ei. Olenkohan ymmärtänyt oikein, että lämmittimen käynnistyskäskyn antaa sid automaattisesti, kunhan lämpötila on tietyn rajan alapuolella. Sidin käskystä lämmitin syttyy jos jäähdytysnesteen lämpötila on lämmittimen sisällä olevalla anturilla alle tietyn rajan. Ohjekirjassa taidetaan mainita arvot +5 ja +75 (muistista, en jaksa lähteä tarkistamaan). Onkohan noita arvoja voinut muutella tech:llä?
Jos lämmitin syttyy automaattisesti niin tuleeko sidiin HEATER teksti?
Tajuaako lämmitin syttyä kun auton ajaa lämpimästä tallista ulos, kun käynnistäessä lämpötila on reilusti plussalla mutta hetken kuluttua pakkasella?
Kaikki edellinen siis liittyy lämmittimen automaattiseen toimintaan moottorin lisälämmittimenä.
Toiseksi jos Eberin käynnistää sidistä manual startilla, koskeekohan edellä mainitut ulkolämpötilan lämpörajat sitä, vai pitäisikö syttyä vaikka helteellä. (kuitenkin jäähdytysnesteen ollessa alle 75)
Ensiksikin minulla on vahva epäilys siitä ettei sinun lämmitin toimi ollenkaan! Jos eberi puhisee tunnin ajan tulee sisälle takuulla lämmintä ilmaa oli asetus MAX tai AUTO! Jos käynnistät lämmittimen manuaalisesti sidistä(tai ohjelmoimalla) kuuluko hetken päästä käynnistyksestä suihkukoneen ääntä muistuttava ääni? Tuleeko eberin pakoputkesta(noin keskellä autoa etuaskelin takapuolella) savua tai lähinnä vaikka kädellä kokeillen lämmintä? Kunnossa ollessaanhan tuo ei savuta paitsi ehkä käynnistyksessä.
Sidiin ei tule HEATER tekstiä kun se käynnistyy automaattisesti alle +6 C asteen.
Lämmitin tajuaa syttyä automaattisesti jos ajat esimerkiksi lämpimästä(yli +6 C) tallista ulkoilmaan jossa on alle +6 C.
OPEL SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url] Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Minun eberi on syttynyt tänä syksunä 3 kertaa manual startilla ja 1 kerran todistettavasti automaattisesti, silloin oli pakkasta -3 astetta. (Eberi jäähdytti itseään moottorin sammuttamisen jälkeen) Lukuisia on ne kerrat että manual startilla ei ole tehnyt muuta kuin tuulettanut palotilan, ehkä hehkuttanut sitähän ei kuule. Automaattisesta käynnistymisestä kuulohavaintoja ei ole.
Tuo sisätilojen lämmitysjuttu on toinen asia vaikka onkin samassa topicissa. Taisin sotkea hiukan tätä asiaa vaihtamalla aihetta, mutta kuului kuitenkin eberin kunnostukseen
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
No niin tänään taas tuli kokeiltua lämmitintä mutta ei mitään tulpan vaihdoin ei pyöri mikään muu kuin sisä puhallin autossa, eli voisikohan Ns aivo olla rikki? kun ei edes vesipumppu puöri tai edes yritä lähteä käyntiin vaikka virataa tulee?
Minä laitoin uuden 4.3:n eberin vanhan tilalle, pa.pumppu vielä vaihtamatta. Eipä lähde muu kuin puhallin ja vesipumppu käyntiin. Jos olette tuollaista laittamassa, niin helpompi on mielestäni muokata vanha teline uudelle pumpulle sopivaksi, kuin yrittää sitä uutta telinettä, jonka minäkin ostin turhaan. Hinta oli Rovaniemellä Huhtasella 680+ teline ja ruuvi 20.
Eberi (Saabin alkuperäinen D3W Z) eikun temppuilee, nyt vika on vakiintunut lähtee nätisti käyntiin mutta sammuu noin 5 min kuluttua. Ei lähde heti uudestaan vaan pitää antaa seistä muutama minuutti, sitten käyntiaika lyhyempi. Eberi tuntuis sammuttavan itse itsensä. Katkaisemalla polttoainepumpun. Tai ainakin pumpun nakutus loppuu hetkeä ennen liekin sammumista. Liekin sammumisen jälkeen jäähdyttää systeemiä minuutin pari. Eli kuulostaisi ylikuumenemiselta mutta???
Tehtyjen tutkimusten tuloksia.
Vesipumppu: Kuulostaa pyörivän, jos letkun painaa ruttuun ääni muuttuu. Purin kuitenkin ja tarkistin siipipyörän, tulos ehjä. Pyöritin vielä suoraan akusta ja tarkistin vedonvälityksen-->ei jaksa pitää sormin paikallaan eli toimii. Ei luulisi olevan vikaa.
Liekkivahti: Mittarilla mitattuna normaalilämpötilassa vastus 1087ohmia, eli niinkuin pitääkin, lämmitin vielä liekillä ja vastus noin 3000ohmia kun alkaa hehkumaan. Vastus nousee normaalisti ei katkoksia. eli pitäisi toimia.
Hehku:vastus 0.6ohm tästä ei ole löytynyt tietoa, mutta luulisi toimivan kun syttyy nätisti. Voisko olla maavuoto lämpimänä? Tosin 5 min kohdalla hehkun pitäisi olla jo pois pelistä.
Lämpöanturit: keitetty kattilassa ja vastukset lämpötilojen mukaiset. Ero maksimissaan 0.2Kohm (voi johtua mittareista / tutkimuksen epäluotettavuudesta) kuitenkin vähän kun vastukset normaalisti 20asteessa 12Kohm
Polttokammio: silmämääräisesti ok, ja syttyy hyvin.
Polttoainepumppu:Toimii ainakin 5min. Nakuttaa sen ajan tasaisesti
Ilmasin myös systeemiä raottamalla eberiltä lähtevää letkua, hienosti lensi neste. (tästäkin voi päätellä vesipumpun toimivan).
Onko muuta vaihtoehtoa kuin ohjausyksikkö vika? Maksaa muuten joensuun Hartikaisella 179euroa. On sen verran kallis, että kai se on techissä käytettävä (45euroa) jos olisi kuitenkin joku halvempi vika.
Onko vihjeitä?
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Noniin, selvisi mullakin tuo Eberin ongelma. Koska en ehtiny ite lähteä sen enempiä säheltämään ja tutkimaan, niin veinpä merkkiliikkeeseen Vantaalle huoltoon. Ilmoittivat, että kiertovesipumppu on sökönä ja uusi osa maksaa 249€. Suolainen hinta, mutta tulipahan kerralla sekin härveli kuntoon. Tosin siihen 4,5h työt päälle (veikkaan, että ovat muutaman kahvitauon tuon huollon aikana viettäneet...), niin eipä ollut halpaa ei.
Azanovix kirjoitti:Noniin, selvisi mullakin tuo Eberin ongelma. Koska en ehtiny ite lähteä sen enempiä säheltämään ja tutkimaan, niin veinpä merkkiliikkeeseen Vantaalle huoltoon. Ilmoittivat, että kiertovesipumppu on sökönä ja uusi osa maksaa 249€. Suolainen hinta, mutta tulipahan kerralla sekin härveli kuntoon. Tosin siihen 4,5h työt päälle (veikkaan, että ovat muutaman kahvitauon tuon huollon aikana viettäneet...), niin eipä ollut halpaa ei.
Hyvä että tuli kuntoon.
En tiedä kuinka kauan ovat vikaa diagnosoineet, mutta kuulostaa tuo 4.5 tuntia melko hurjalta ajalta. Pumpun vaihtaa itsessään ehkä 10 minuuttiin jos oikein rauhallisesti tekee. Myöskin pumpun hinta kuulostaa melko suolaiselta.
OPEL SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url] Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570