Jarruremontista...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8276
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Jarruremontista...

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuossa taannoin kyselin Teiltä mielipidettä jarrupääslynterin korjauksesta tai jostain sinnepäin.

No, nyt sitten vaihdoin pääsylinteriin uudet tiivisteet, joka ihan työnä oli peace-of-cake. Rempan jälkeen seuraavana päivänä jarrut hirttivät lievästi kiinni, ja jouduin ajamaan töihin noin 3-4 kilometriä jarrut päällä, työpaikan pihalla muutama napakka polkaisu ja jarrut löysäsivät. Illalla töissä uusi ilmaus, tuli hieman ilmaa ja töistä lähdettäessä taas hirttivät lievästi kiinni, auto bussipysäkille ja muutama napakka painallus ja taas jarrut löysäsivät. Nyt tänään (5.6.) on satanut melkein kokopäivän vettä ja jarrut eivät oo hirttäneet, onneksi. Jarruista mainittakoon, että ne eivät ole aikaisemmin menneet lukkoon täysjarrutuksessa asfaltilla, kun autossa on ollut ns. vetopäällä, nyt menevät.

Ja nyt. Voiko hirttäminen johtua
a) siitä, että jarrusatulojen liukupinnat voitelu on unohtunut tekemättä :oops:
b) koska jarrut eivät ole aikaisemmin menneet vetopäällä lukkoon, voidaan olettaa, että jarrut eivät ole jarruttaneet eli satulat eivät ole liikkuneet niin paljoa, että olisivat saanet vetopäällä renkaita lukkoon, josta on seurannut "epätäydellistä" kulumista (eli jossain olisi kulumispinnassa pykälä, joka pysäyttää satulan liikkeen, niin että satula ei palaudu) 8O
c) käsijarrun säätö on liian kireällä, kun kahva ei nouse tarpeeksi ylös (tuttu asentaja tosin sanoi, että jos jarruttelee voimakkaasti, niin jarrujen automaattisäätö menee "pieleen", jolloin käsijarrun kahva ei nouse kunnolla ylös) :?

EDIT: Korjasin omia "mokia", että kuka nyt jarrukilpiä voitelee :lol: Niin, ja auto on siis 99GL MY1980.
Viimeksi muokannut dimebak, Su Kesä 06, 2004 01:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Jos känkkä on säädetty liian kireälle, niin jarrut saattavat ruveta laahaamaan.

Jos satulat ovat ehjät (epäilen että nyt kyseessä siis etupyöriin ottava mallit) niin säädä käsijarrut ihan löysälle, niin ettei ota yhtään kiinni. Sitten ajelee normaalisti niin ne säätyy kohdilleen.

Ne voi myös sillä työkalulla säädellä mutta JOS ne ovat ehjät, niin ne säätyvät sitten normi ajossa.

Jos säädät työkalulla, ei saa tehdä voimakkaita jarrutuksia heti kättelyssä. Normaalia ajoa säädön jälkeen.

T. Pasi
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8276
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Olen tosiaan jarrutellut todella lujastikin nyt tuon pääsylinterin huollon jälkeen ja taitavat olla jarrusatulat säätyneet liikaa. Ajattelin tuossa työn ohessa, että ajelen normaalisti muutaman päivän, niin näkee nouseeko käkkärin kahva ylemmäs jne.

Ja tosiaan, ajattelin voidella ne jarrusatulan liukupinnat. Onko esim. kuparitahna hyvää siihen, vai mikä on???

EDIT:

Saako noita linkin kuvassa näkyvää osaa irti, jossa 4114-tarra kiinni, kun satulat ovat autossa paikoillaan. Helpottais tuota puhdistus/voitelutyötä.

http://www.saabismionsairaus.net/Albums/album08/aac.jpg
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11659
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä tuo 4114-kehys tulee irti, mutta satula pitää irrottaa navasta, käsijarruvivun jousi pitää ottaa pois ja kehys tulee sitten yhdessä käsijarruvivun kanssa. Ja kun vipu on pois, paljastuu huonot O-renkaat sieltä vivun juuresta tms.

Yleensä satulassa on sen verran väljää että väliin saa voitelua sen verran kun tarvitsee. Ja jos on jumissa, niin satulat remonttiin vaan, uudet tiivisteet, letkut jne.

Todennäköisesti tapauksessasi auttaa kääntää mäntää neljäsosakierros sisäänpäin. Käsijarrun ei kuuluisi vielä ottaa tiukasti kiinni kahvasta viiden naksauksen verran vedettynä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8276
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei ne satulat ole onneksi enään jumineet. Ajattelin tuossa työpaikalla puhdistaa ne jollain spraypullossa olevalla aineella ja sitten perään synteettinen vaseliini spraypullosta. Ja muutenkin puhaltaa niistä pölyt paineilmalla pois.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin