Ostinpa 900 ässän
Re: Ostinpa 900 ässän
EPC:ssä lienee kuvat ja osanumerot menneet väärin vm 1990 kohdalla, kun on piirretty uusi kuva tyhjästä virranjakajasta ruiskumallin EZK-sytytyksestä. Siinä kuvassa tosin on pyörijä erikseen. Turbomalliin on sitten otettu taas tuo uusi tyhjä virranjakajakuva, lisätty siihen alipainesäädin ja "poistettu" pyörijä ja unohdettu lisätä Hall-anturi...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ostinpa 900 ässän
Eräs klubilainen kertoi olleensa joskus koulupoikana kesätöissä Ukin tehtaalla skannaamassa niitä kuvia ja sanoi, että hommaa ei tehty kovinkaan suurella tarkkuudella, josta tuokin esimerkki kertoo 
Tilasin virranjakajan kannen ja pyörijän Äänekoskelta merkkihuollosta. Löytyi molemmat hyllystä ja siellä myös tiedettiin, että M91 ässässä on vaihdettava pyörijä
Eski

Tilasin virranjakajan kannen ja pyörijän Äänekoskelta merkkihuollosta. Löytyi molemmat hyllystä ja siellä myös tiedettiin, että M91 ässässä on vaihdettava pyörijä

Eski
Re: Ostinpa 900 ässän
Mittasin ässän akun eilen ja jännite oli 12,1 volttia, joten yritin ladata sitä ctekin pienellä älylaturilla, mutta se pahus ei jaksanut toimia edes nollakelissä, vaan alkoi muutaman tunnin latauksen jälkeen naksuttamaan vuorotellen lataus- ja ylläpitotilaa... Akku kuitenkin näytti latauksen jälkeen 12,5V, mutta tänään oli työmatkareissun (20km suuntaansa) jälkeen enää 12,2V. Latausjännite näytti 13,8V ajovalot päällä ja valot sammutettuna 14,0V. Mistähän tuo mahtaisi johtua, lienee jotain häikkää kun on noin alhaiset jännitteet?
Eski
Eski
Re: Ostinpa 900 ässän
Ihan ookoot nuo mun mielestä on. Auto sammuksissa akun navoilta n. 12V, auto käynnissä akun navoilta 13-14V. Eri asia on tietysti, jaksaako akkupoloinen antaa hetkellistä virtaa käynnistyksen yhteydessä riittävästi ja ottaako latausta vastaan kunnolla.Eski kirjoitti:Mittasin ässän akun eilen ja jännite oli 12,1 volttia, joten yritin ladata sitä ctekin pienellä älylaturilla, mutta se pahus ei jaksanut toimia edes nollakelissä, vaan alkoi muutaman tunnin latauksen jälkeen naksuttamaan vuorotellen lataus- ja ylläpitotilaa... Akku kuitenkin näytti latauksen jälkeen 12,5V, mutta tänään oli työmatkareissun (20km suuntaansa) jälkeen enää 12,2V. Latausjännite näytti 13,8V ajovalot päällä ja valot sammutettuna 14,0V. Mistähän tuo mahtaisi johtua, lienee jotain häikkää kun on noin alhaiset jännitteet?
Eski
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Re: Ostinpa 900 ässän
Ainakin noissa muissa omissa kulkineissa latausjännite on noin 14,4V ja lepojännite noin 12,6V.
Eski
Eski
Re: Ostinpa 900 ässän
Latausjännite laturin + navan ja laturin rungon välillä 14,4V. Akussa jotain vähemmän. Säätäjähän säätää nimenomaan jännitteen siihen + napaan oikeaksi. Muuten, sen regulaattorin voi sitten tarkastaa pöydällä säädettävän virtalähteen ja yleismittarin kanssa jos epäilee sen säätöarvoa.
PS on se autos vaan hiano, kelpais mullekin.
t. S
PS on se autos vaan hiano, kelpais mullekin.
t. S
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Re: Ostinpa 900 ässän
Jaa mulla vaihtelee. Ei kai tuo niin tarkkaa oo, kunhan toimii. Kuplavolkkarilla ajelin kerran 300km ilman laturia:) Kesällä, ilman valoja, jenkkakone kiinni. Lähti vielä seuraavana aamuna avaimella käyntiin! Ruiskusaabilla olis varmaan eri tarina.Eski kirjoitti:Ainakin noissa muissa omissa kulkineissa latausjännite on noin 14,4V ja lepojännite noin 12,6V.
Eski
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Re: Ostinpa 900 ässän
Meikäläinen on ostanut boschin edustuksella olevasta varaosaliikkeestä jakajan kansia ja pyörijöitä. Palikat on samat, mitkä tulee saabin laatikossa, mutta hinta on halvempi. Harakiri osia ei oo tullu suosittua.
Latauksesta: Latausjännite 13,8V pitäis riittää lataamaan akkua. Kannattaa muistaa, että siinä laturissa voi olla lämpökompensoitu lataussäädin. Se tekee sillätapaa, että kylmällä koneella lataa suuremmalla jännitteellä ja kait ympäristön ja laturin lämpötilan mukaan laskee jännitettä. Mittasitko jännitteen akun navoilta vai laturilta? Yleinen tyyppivikahan on se laturin ja laturinjalan välisen maajohdon kypsyminen. Se osaa mennä sillätapaakin rikki, että johtaa huonosti virtaa... Löysät hihnatkin voivat pudottaa latausjännitettä. Löytyy omakohtaista kokemusta tästäkin.
Akun lepojännite normaalisti kertoo akun kunnosta ja tietysti varauksen tasosta. Nollakeleillä ja siitä ylöspäin voi nyrkkisääntönä pitää täyden akun jännitelukemaa noin 12,5V tai enemmän. Usein 12,6V. Heti ajon jälkeen lukema voi olla suurempikin. Jos akku on millään tapaa tolkuissaan, niin 12,3 volttia olisi hyvä saada lepojännitteeksi.
Mikäli haluat olla täysin varma akun kunnosta, kannattaa poiketa akkuliikkeeseen. Ainakin Joensuussa akkuliikkeen kaverit testaa nopsasti akun testerillä ja antavat arvion. Toki samaan syssyyn saa tarjouksenkin uudesta akusta.
Meikäläisen kokemuksilla akkujen parhaimmistoa ovat edustaneet Hankook ja Varta.
Latauksesta: Latausjännite 13,8V pitäis riittää lataamaan akkua. Kannattaa muistaa, että siinä laturissa voi olla lämpökompensoitu lataussäädin. Se tekee sillätapaa, että kylmällä koneella lataa suuremmalla jännitteellä ja kait ympäristön ja laturin lämpötilan mukaan laskee jännitettä. Mittasitko jännitteen akun navoilta vai laturilta? Yleinen tyyppivikahan on se laturin ja laturinjalan välisen maajohdon kypsyminen. Se osaa mennä sillätapaakin rikki, että johtaa huonosti virtaa... Löysät hihnatkin voivat pudottaa latausjännitettä. Löytyy omakohtaista kokemusta tästäkin.
Akun lepojännite normaalisti kertoo akun kunnosta ja tietysti varauksen tasosta. Nollakeleillä ja siitä ylöspäin voi nyrkkisääntönä pitää täyden akun jännitelukemaa noin 12,5V tai enemmän. Usein 12,6V. Heti ajon jälkeen lukema voi olla suurempikin. Jos akku on millään tapaa tolkuissaan, niin 12,3 volttia olisi hyvä saada lepojännitteeksi.
Mikäli haluat olla täysin varma akun kunnosta, kannattaa poiketa akkuliikkeeseen. Ainakin Joensuussa akkuliikkeen kaverit testaa nopsasti akun testerillä ja antavat arvion. Toki samaan syssyyn saa tarjouksenkin uudesta akusta.
Meikäläisen kokemuksilla akkujen parhaimmistoa ovat edustaneet Hankook ja Varta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ostinpa 900 ässän
Täytynee kokeilla vielä ladata akku kunnolla. Akku on kuitenkin aika uuden näköinen Banner, joten luulisi ettei ihan kuollut vielä pitäisi olla. Nestettäkin näytti olevan riittävästi kennoissa. Jos vika on akussa, niin taidanpa ottaa kesä-Aeron takakontista Optiman irti ja laitan sen tuohon ässään...
Eilen vaihdoin ässään myös vilkun viiksen, kun ei vilkun palautus toiminut (kynsi poikki jousesta). Onneksi näitä perusvaraosia löytyy omasta hyllystä
Eski
Eilen vaihdoin ässään myös vilkun viiksen, kun ei vilkun palautus toiminut (kynsi poikki jousesta). Onneksi näitä perusvaraosia löytyy omasta hyllystä

Eski
Re: Ostinpa 900 ässän
Mitäs noiden hinnat muuten ovat Saabin tiskillä tai siellä Boschin liikkeessä? Tullut ennen noita haettua Motonetista, mutta voisi nyt vaihteeksi ostaa kunnon alkuperäislaatua.Mertmi kirjoitti:Meikäläinen on ostanut boschin edustuksella olevasta varaosaliikkeestä jakajan kansia ja pyörijöitä. Palikat on samat, mitkä tulee saabin laatikossa, mutta hinta on halvempi. Harakiri osia ei oo tullu suosittua.
Ja ässähän on komia, hieno väri, harvemmin näkee noita...
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Re: Ostinpa 900 ässän
Saabilla vj-kansi 15,12e ja T16-pyörijä 18,45e. Ovat tosiaan Boschin valmistamia, joten Boschin liikkeestä saa samat osat luultavasti halvemmalla.
Olen tuossa pähkäillyt mitä tuon ässän alustalle tekisi. Vaihtoehtoja ovat Saabin orggisiskarit, eli käytännössä Sachsin Super Touringit. Hinta Saab-merkkihuollossa etu 164e/pari ja taka 157e/pari. Saatavuus epäselvä, pitkä jono jälkitoimituksessa...
Tarvikeliikkeen kautta löytyy sama etuiskari, mutta taakse tarjoavat Sachs Advantagea. Aerossa minulla on Advantaget ja Lesjön madallusjouset ja ainakin se yhdistelmä on huono joten en osta Advantageja tällä kertaa. Sachsilla on myös sport-iskarit, jotka on eri varaosanumerolla kuin nuo perus Super Touringit, hinta 334e/sarja. Takaiskarien saatavuus epäselvä, etuiskareita olisi saatavilla... Saabilla sport-iskarien hinta 120e/kpl, mutta ei enää saatavilla.
Hakutoiminnolla löytyi suosituksia myös KYBin Gas-a-Just -iskareille, hinta 237e/sarja. Varaosaliikkeestä ehdotettiin myös Boge Turbo -iskareita, hinta 246e/sarja.
Eniten olisin kallistumassa noiden Sachsin Sport-iskareiden kannalle, jos vain takaiskareita löytyisi jostain...
Sitten pitäisi ratkaista jouset. Madallusjousia ei tule talviautoon. Saabin sport-paketin jousia olisi saatavilla merkkihuollosta hintaan 146e/kpl! Eli ei ainakaan niitä. Foorumista näytti löytyvän suosituksia ainakin Motonetin Turbo/järeämpi -etujousille (33e/kpl) ja taakse Combin vahvistetuille jousille (26,5e/kpl). Onkohan noista Motonetin jousista hajua kenen valmistamia ne ovat?
Tuossa vielä Motonetin jousivalikoima Turbo-Combiin:
JOUSET SAAB 900 79--93
900 etujousi Turbo/järeämpi. . . . . . . . . . . . . . . . 67-5679 33.00 ???
900 CombiCoupe takajousi. . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . . 67-5204 26.50 ???
900 Sportjousi eteen (ja Cabriolet!). . . . . . . . . . . . 67-5681 38.00 ???
Eski
Olen tuossa pähkäillyt mitä tuon ässän alustalle tekisi. Vaihtoehtoja ovat Saabin orggisiskarit, eli käytännössä Sachsin Super Touringit. Hinta Saab-merkkihuollossa etu 164e/pari ja taka 157e/pari. Saatavuus epäselvä, pitkä jono jälkitoimituksessa...
Tarvikeliikkeen kautta löytyy sama etuiskari, mutta taakse tarjoavat Sachs Advantagea. Aerossa minulla on Advantaget ja Lesjön madallusjouset ja ainakin se yhdistelmä on huono joten en osta Advantageja tällä kertaa. Sachsilla on myös sport-iskarit, jotka on eri varaosanumerolla kuin nuo perus Super Touringit, hinta 334e/sarja. Takaiskarien saatavuus epäselvä, etuiskareita olisi saatavilla... Saabilla sport-iskarien hinta 120e/kpl, mutta ei enää saatavilla.
Hakutoiminnolla löytyi suosituksia myös KYBin Gas-a-Just -iskareille, hinta 237e/sarja. Varaosaliikkeestä ehdotettiin myös Boge Turbo -iskareita, hinta 246e/sarja.
Eniten olisin kallistumassa noiden Sachsin Sport-iskareiden kannalle, jos vain takaiskareita löytyisi jostain...
Sitten pitäisi ratkaista jouset. Madallusjousia ei tule talviautoon. Saabin sport-paketin jousia olisi saatavilla merkkihuollosta hintaan 146e/kpl! Eli ei ainakaan niitä. Foorumista näytti löytyvän suosituksia ainakin Motonetin Turbo/järeämpi -etujousille (33e/kpl) ja taakse Combin vahvistetuille jousille (26,5e/kpl). Onkohan noista Motonetin jousista hajua kenen valmistamia ne ovat?
Tuossa vielä Motonetin jousivalikoima Turbo-Combiin:
JOUSET SAAB 900 79--93
900 etujousi Turbo/järeämpi. . . . . . . . . . . . . . . . 67-5679 33.00 ???
900 CombiCoupe takajousi. . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . . 67-5204 26.50 ???
900 Sportjousi eteen (ja Cabriolet!). . . . . . . . . . . . 67-5681 38.00 ???
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Pe Marras 09, 2007 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ostinpa 900 ässän
Kyllä noi Kybin iskarit ovat kyllä toimineet hyvin monessakin eri merkkisissä autoissa ja mielestäni hinta/laatu -suhde kohdallaan vaikkakin itse maksoin tuosta halvemman hinnan kun tuli tingattua..Eski kirjoitti: Hakutoiminnolla löytyi suosituksia myös KYBin Gas-a-Just -iskareille, hinta 237e/sarja. Varaosaliikkeestä ehdotettiin myös Boge Turbo -iskareita, hinta 246e/sarja.

Muistaakseni olisi sitä paitsi ollut Excel G:t..!
Noista jousista valmistaja vaihtuu motonetissäkin moneen otteeseen koska toimittajavat vaihtuvat, mutta turbon jouset mielestäni taakse myös eikös siinä ole -10mm madallus vastaavasti normaaliin alustaan eikä se nyt talvella voi olla niin huono homma.. Onhan tuo 900 älyttömän korkea auto vakionakin.
- Matti
Viimeksi muokannut Turbo16, Pe Marras 09, 2007 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Ostinpa 900 ässän
J-kansi maksaa 12€ ja pyörijä 7,50€. Pyörijä oli siis 900t8 -84:ään.
Mulla on 99:ssä edessä noi Motonetin "järeemmät etujouset" ja takana combi 900:n kuormajouset. Mielestäni erittäin hyvä kokonaisuus, jos ei halua sitten laittaa madallussarjaa. Se on toki vaihtoehto b.
Mulla on 99:ssä edessä noi Motonetin "järeemmät etujouset" ja takana combi 900:n kuormajouset. Mielestäni erittäin hyvä kokonaisuus, jos ei halua sitten laittaa madallussarjaa. Se on toki vaihtoehto b.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ostinpa 900 ässän
Jees, varaosakaupasta lupasivat Sachsin sport-iskarit 3 viikon toimitusajalla, joten tilasin sellaiset. Täytyy vielä miettiä tuo jousihomma. Harmi, että ne alkuperäiset sport-jouset ovat Saabilla niin älyttömän hintaiset. Niitä on vieläpä Saabin varastossa tuhansittain ja eivät varmasti mene kaupaksi tuolla hinnalla...
Eski
Eski
Re: Ostinpa 900 ässän
Turbon etujouset ja CC:n vahvistettu takajousi sachsin iskareiden kanssa tuntuu kuin ajelisi uudella autolla. Mulla jousien valmistaja on lesjöfors ja ostettu motonetistä kesällä 2005. Jos hyvää alustaa haluaa, niin tuo turbon orkkiskorkeus on ainakin varma valinta.Eski kirjoitti: Sitten pitäisi ratkaista jouset. Madallusjousia ei tule talviautoon. Saabin sport-paketin jousia olisi saatavilla merkkihuollosta hintaan 146e/kpl! Eli ei ainakaan niitä. Foorumista näytti löytyvän suosituksia ainakin Motonetin Turbo/järeämpi -etujousille (33e/kpl) ja taakse Combin vahvistetuille jousille (26,5e/kpl). Onkohan noista Motonetin jousista hajua kenen valmistamia ne ovat?
Tuossa vielä Motonetin jousivalikoima Turbo-Combiin:
JOUSET SAAB 900 79--93
900 etujousi Turbo/järeämpi. . . . . . . . . . . . . . . . 67-5679 33.00 ???
900 CombiCoupe takajousi. . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . . 67-5204 26.50 ???
900 Sportjousi eteen (ja Cabriolet!). . . . . . . . . . . . 67-5681 38.00 ???
Eski
Kombiin ei ainakaan motonetistä ole saanut kuormajousia eli ei ole mitään motonetin kombin kuormajousia.