900i -87, Käy rikkaalla
900i -87, Käy rikkaalla
Tervehdys!
Kakkosautona ollut jonkin aikaa tuollainen katiton ruisku saappi automaatilla, ja nyt leimalla sitten pomppasi päästöistä, kun co:t korkealla (4.2), Eli käy rikkaalla ja siltä se on kyllä lompakossakin tuntunut. Haulla yritin vähän etsiä, mutta suoranaista samaa ongelmaa en kyennyt löytämään.
Joten kysytään mestareilta kun nuo saaapin ruiskut ei ole itselle tuttuja, Eli saanko seoksia itse kenties mulkattua ruiskusta laihemmalle, edes päästölapun verran, vai pitäisikö oikein perehtyä vikaan ja kenties rahaakin sijoittaa pitempi aikaiseen ongelman korjaukseen? Lämpöaika "kytkimen" vika on yksi vaihtoehto, mutta sekoittaako se päästöjä noin rikki ollessaan? Kiitos etukäteen!
Kakkosautona ollut jonkin aikaa tuollainen katiton ruisku saappi automaatilla, ja nyt leimalla sitten pomppasi päästöistä, kun co:t korkealla (4.2), Eli käy rikkaalla ja siltä se on kyllä lompakossakin tuntunut. Haulla yritin vähän etsiä, mutta suoranaista samaa ongelmaa en kyennyt löytämään.
Joten kysytään mestareilta kun nuo saaapin ruiskut ei ole itselle tuttuja, Eli saanko seoksia itse kenties mulkattua ruiskusta laihemmalle, edes päästölapun verran, vai pitäisikö oikein perehtyä vikaan ja kenties rahaakin sijoittaa pitempi aikaiseen ongelman korjaukseen? Lämpöaika "kytkimen" vika on yksi vaihtoehto, mutta sekoittaako se päästöjä noin rikki ollessaan? Kiitos etukäteen!
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Re: 900i -87, Käy rikkaalla
Käy säädättämässä autosi.saat samalla todistuksen katsastusta varten.Kyllä noi on yleensä säätynyt ihan seosruuvista,tarvitset vaan sen korjaamoilta löytyvän mittarin.Se säätöruuvi löytyy maaranjakajasta ,sellainen putki,tulpattu tahi ei.Sinne sopii pitkä 2mm kuusiokoloavain.
Itse olen muuten aina automaatista ottanut arvot vaihdekepin ollessa d-asennossa.Laskee ne tyhjäkäyntikierrokset sinne oikeaan.
olikos kone varmasti lämmin kun katsastus-setä arvot mittasi?
Itse olen muuten aina automaatista ottanut arvot vaihdekepin ollessa d-asennossa.Laskee ne tyhjäkäyntikierrokset sinne oikeaan.
olikos kone varmasti lämmin kun katsastus-setä arvot mittasi?
Re: 900i -87, Käy rikkaalla
Uskaltaisin väittää, että pitää olla pitkä 3 mm kuusiokoloavain.tomaatti kirjoitti:Sinne sopii pitkä 2mm kuusiokoloavain.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900i -87, Käy rikkaalla
Ookkei,muistini on jo hämärtynyt.
Re: 900i -87, Käy rikkaalla
Kone oli kyllä lämmin, mutta vaihdekepin asentoa ei tullut kyllä ajateltua, luulen sen p:llä olleen, täytyy muistaa seuraavalla kerralla.tomaatti kirjoitti:
Itse olen muuten aina automaatista ottanut arvot vaihdekepin ollessa d-asennossa.Laskee ne tyhjäkäyntikierrokset sinne oikeaan.
olikos kone varmasti lämmin kun katsastus-setä arvot mittasi?
Kiitoksia jo näistäkin nopeista vastauksista, taidampa mennä seos ruuvia etsimään....
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Re: 900i -87, Käy rikkaalla
harkon kirjoitti:Kone oli kyllä lämmin, mutta vaihdekepin asentoa ei tullut kyllä ajateltua, luulen sen p:llä olleen, täytyy muistaa seuraavalla kerralla.tomaatti kirjoitti:
Itse olen muuten aina automaatista ottanut arvot vaihdekepin ollessa d-asennossa.Laskee ne tyhjäkäyntikierrokset sinne oikeaan.
olikos kone varmasti lämmin kun katsastus-setä arvot mittasi?
Kiitoksia jo näistäkin nopeista vastauksista, taidampa mennä seos ruuvia etsimään....
1.70e uuteen kuusiokoloavaimeen ja seos ruuvia "vartti" aukipäin ja co:t tip-top ja leima lappuun! Kiitos vielä näin se homma toimii!!!
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Re: 900i -87, Käy rikkaalla
Huh! Aika rajusti käänsit. Saattoi mennä rankasti laihalle jo. Kerroppa mitkä oli päästöarvot säädön jälkeen?harkon kirjoitti:
1.70e uuteen kuusiokoloavaimeen ja seos ruuvia "vartti" aukipäin ja co:t tip-top ja leima lappuun! Kiitos vielä näin se homma toimii!!!
Meikä muutes sääti viimekatsastuksessa seokset katsastusmiehen katsoessa vierestä. Seosavain oli valmiina esillä, niin eihän se ollu ku julistaa.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900i -87, Käy rikkaalla
Juu aika pieni "liike" vaikuttaa, ei tosiaan tarvi kun ruuviin koskea niin käyntikin muuttuu, Otin ehkä vähän takaisinpäinkin ruuvia mutta ei se ainakaan yhtään "nypytä" vaikka vähän vedättääMertmi kirjoitti:Huh! Aika rajusti käänsit. Saattoi mennä rankasti laihalle jo. Kerroppa mitkä oli päästöarvot säädön jälkeen?harkon kirjoitti:
1.70e uuteen kuusiokoloavaimeen ja seos ruuvia "vartti" aukipäin ja co:t tip-top ja leima lappuun! Kiitos vielä näin se homma toimii!!!
Meikä muutes sääti viimekatsastuksessa seokset katsastusmiehen katsoessa vierestä. Seosavain oli valmiina esillä, niin eihän se ollu ku julistaa.

lappuun tuli ainakin riittävän laihalle :
Co 0.463, (oli aiemmin siis4.2)
Co2 13.98 ,
02 2.22,
Hc 146,
lambda 1,
tyhjäkäynti 800krs /min
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Re: 900i -87, Käy rikkaalla
Vaikuttaa aika sopivalta kun väänsit vielä pikkusein takaisinpäin, taisi olla spekseissä jotain 1,5% CO ohjearvo?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900i -87, Käy rikkaalla
Jos säätö oli vartti auki + pikkuisen takaisinpäin, ja lopputuloksena mittauksessa CO 0,463%, niin turhan laihalle meni. Ihme ettei nypytä ajossa.
Omassa on K-jetissä on CO lähemmäs 3,5% (auto on -82 joten raja on 4,5% eikä 3,5% kuten 1.10.1986 jälkeen käyttöönotetuissa). Alle 2% CO:lla minulla ainakin nypytti. Tuosta nykyisestä olisi varmaan varaa tulla jonkun verran laihemmallekin, mutta en ole ryhtynyt iteroimaan. Bensankulutus ei minusta ole mitenkään poikkeuksellisen kova ainakaan tuosta seoksesta johtuen, ajo kun on pääasiassa Helsingin työmatkaliikenteessä ruuhka-aikaan junnaamista, 12 km matkaan 30-40 minuuttia jne. Keskikulutus nyt 11 l/100km. Pitäisi alkaa ajaa enemmän matka-ajoa, niin saisi keskikulutusta alemmas
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?&car=4593
http://www.tankkaus.com/graph_kmcons.php?&car=4593
Tehtaan ohjearvo CO:lle on 0,5 - 1,5 %.
Omassa on K-jetissä on CO lähemmäs 3,5% (auto on -82 joten raja on 4,5% eikä 3,5% kuten 1.10.1986 jälkeen käyttöönotetuissa). Alle 2% CO:lla minulla ainakin nypytti. Tuosta nykyisestä olisi varmaan varaa tulla jonkun verran laihemmallekin, mutta en ole ryhtynyt iteroimaan. Bensankulutus ei minusta ole mitenkään poikkeuksellisen kova ainakaan tuosta seoksesta johtuen, ajo kun on pääasiassa Helsingin työmatkaliikenteessä ruuhka-aikaan junnaamista, 12 km matkaan 30-40 minuuttia jne. Keskikulutus nyt 11 l/100km. Pitäisi alkaa ajaa enemmän matka-ajoa, niin saisi keskikulutusta alemmas

http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?&car=4593
http://www.tankkaus.com/graph_kmcons.php?&car=4593
Tehtaan ohjearvo CO:lle on 0,5 - 1,5 %.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900i -87, Käy rikkaalla
Mullon 88 900i:n CO-pitoisuus 0,06 joutokäynnillä (about tuhat), oisko tuossa syy nykimiselle?
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Re: 900i -87, Käy rikkaalla
Aivan takuulla on. CO arvo sinne 3% tuntumaan, ja rupee pelaamaan paljon paremmin. Tai jos ihan perstuntumalta pitäis kääntää seosruuvia, niin kääntäisin kellon viisareita ajatellen 3-5 minuuttia myötäpäivään jo lähtökohtaisesti.tpsaab kirjoitti:Mullon 88 900i:n CO-pitoisuus 0,06 joutokäynnillä (about tuhat), oisko tuossa syy nykimiselle?
Harkon:
seokset ovat niin lähellä laihaa noiden antamiesi lukemien perusteella, joten suosittelen kääntämään sitä seosruuvia 1/8 kierrosta rikkaallepäin (7minsaa), eli puoliväliin sitä entistä ja nykyistä asentoa. Tuolla tempulla saat autosi säädöt järkevämmiksi, kone pelaa aivan 100% varmasti paremmin, polttoainetalous pysyy parempana ja se on vielä mitä suurimmalla todennäköisyydellä ihan laillisissa arvoissakin jopa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900i -87, Käy rikkaalla
No hyvä jos tuolla selviäis, kaikki muut tuosta autosta on jo tutkittu ja vaihdettu! Seoksen säätöruuvikin löyty, määränjakajan ja ilmamäärälautasen välistä.
http://www.auto-solve.com/mech_inj.htm#MFI07
http://www.auto-solve.com/mech_inj.htm#MFI07
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Re: 900i -87, Käy rikkaalla
No otin tosiaan vähän rikkaammalle jo, eli parempi varmaan niin vaikka arvoja en tiedäkkään, Mutta tuolla 0.46 ei kyllä nykinyt tippaakaan ja toimi ihan kivasti kun kävin oikein motarillakin kunnolla lämpimäksi ajamassa ja täyskaasu kiihdytyksiäkin tein mitä en edes 400tkm ajetulla automaticilla ole aiemmin uskaltanut tehdäMertmi kirjoitti:tpsaab kirjoitti: Harkon:
seokset ovat niin lähellä laihaa noiden antamiesi lukemien perusteella, joten suosittelen kääntämään sitä seosruuvia 1/8 kierrosta rikkaallepäin (7minsaa), eli puoliväliin sitä entistä ja nykyistä asentoa. Tuolla tempulla saat autosi säädöt järkevämmiksi, kone pelaa aivan 100% varmasti paremmin, polttoainetalous pysyy parempana ja se on vielä mitä suurimmalla todennäköisyydellä ihan laillisissa arvoissakin jopa.

Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Re: 900i -87, Käy rikkaalla
Tähän voidaankin sitten heittää yksi hyvä tipsi: Kun vaihtaa autoon öljyt, niin seuraavan noin 3000km ajan co arvo on noin 1% yksikön verran matalampi. Kun tuo noin 3000km ylittyy, niin arvo alkaa olla sitten jo korkeampi. Elikkä, jos haluaa pelata varmanpäälle, niin kannattaa viedä auto leimalle öljynvaihdon jälkeen.harkon kirjoitti:
No otin tosiaan vähän rikkaammalle jo, eli parempi varmaan niin vaikka arvoja en tiedäkkään, Mutta tuolla 0.46 ei kyllä nykinyt tippaakaan ja toimi ihan kivasti kun kävin oikein motarillakin kunnolla lämpimäksi ajamassa ja täyskaasu kiihdytyksiäkin tein mitä en edes 400tkm ajetulla automaticilla ole aiemmin uskaltanut tehdä

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01