Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Jorppe kirjoitti:Onko edistyny tämä toimitus?
Huonosti, mutta varmasti... Odottolen tässä tuolle di:lle saman vuosimallin lh-boksia, niin saa varmasti kaikki toiminnot pelaamaan. Muuten alkaisi kaikki osat olla jo haalittu, ja kytkentäkaavioitakin pällistelty sen verran, että saa kytkettyä.

Vielä en tiedä, tuleeko näytettyä rälläkkää tuolle rintapellille, kun toi tontun hihnapyörä on isompi, kuin tupliksen originaali ja ei välttämättä mahdu... Ilmeisesti ezk-sytkän pyörään saisi laitettua tuon di:n asentoanturin, ja se mahtuisi tuohon ilman lisäleikkelyä.

Tavoitteena olisi, että keväällä pääsisi leimalle tuon kanssa. Oman aikansa toki vie tuo kopan harsiminen katsastuskuntoon. Tonne projektipuolelle alan sitten kyllä sepostamaan kovasti, kun alkaa oikeasti tapahtumaan jotain konkreettista tämän projektin kohdalla...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

jariha kirjoitti:
Jorppe kirjoitti:Tuossa juuri selasin foorumin ja nettiauton tarjontaa, ja tässä olisikin muutama sopiva yksilö ihan pikkumatkan päässä.
Onkos sinulla tuo vanhempi "aihio" jo katsottuna? Kiinnostais kuulla... :D
Onpa hyvinkin ;) Siellä se on Otanmäessä makoillut toukokuusta asti. Hieman sitä olen pimennossa pitänyt tähän asti. Unohtunut sigustakin poies... Mutta kyseessä on vuosimallin '72 veronanvihreä kaksiovinen tuplis. Ostin sen ilman konetta ja laatikkoa, muuten suht' täydellisenä ja kokonaisena. Hitsattavaa on pari pikku reikää, ei mitään vakavaa. Ovet joutuu vaihtamaan/kittaamaan/tinaamaan jos haluaa vimosen päälle. Ovat aika karut ulkonäöltään kun pensselillä on paikkamaalattu. Mätää niissä ei ole. Ajokilometrejä korilla pitäisi olla suhteellisen vähän. Edellinen omistaja oli ostanut auton sen ensimmäiseltä omistajaltaan kokonaisena, mutta konevikaisena.

Pikkuhiljaa olen tässä pääni sisällä kehitellyt tulevaisuutta autolle, ja toivottavasti se nyt tulee komistamaan Pohjois-Suomen mutkaisia asvalttiteitä tässä lähivuosina. Tekniikkaa pitäisi ruveta haalimaan. Ja sitä noppaa. Talvi vaan painaa taas ikävästi niskaan...

OT: Liityinpä Klubiin joutessani... Nytpä on sitten meidän perheessä jo kaksi virallista klubilaista. :mrgreen:
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mites jos vaihtaa tuplikseen Ruotsista tuodun 900S:n koneen niin ymmärtävätköhän katsastusmiehet ruotsinkielistä rekisteriotetta vai pitääköhän hankkia maahantuojalta se 130 euron vaatimustenmukaisuustodistuskin? Eli mikälie CoC tms.
Ja eikös tuplikseen saa sopimaan katin siinä kuin satkuihinkin ja eikös tupliksen pysty muutoskatsastamaan abs-jarruillekin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ei ainakaan kieli saa olla ongelma. Molempien kotimaisten kielten on viranomaisasioinnissa ja siihen verrattavassa kelvattava yhtäläisesti.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuinka paljon leveämpi/paksumpi 9000:sen penkki on kuin 99:in viimeisten mallien? Varmaankin joutuu kaventamaan tonnarin etupenkkien nahkoja?
Nm tuplista nahoittava :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:Kuinka paljon leveämpi/paksumpi 9000:sen penkki on kuin 99:in viimeisten mallien? Varmaankin joutuu kaventamaan tonnarin etupenkkien nahkoja?
Nm tuplista nahoittava :lol:
Mites kippauksen kanssa?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tri-Lo kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Kuinka paljon leveämpi/paksumpi 9000:sen penkki on kuin 99:in viimeisten mallien? Varmaankin joutuu kaventamaan tonnarin etupenkkien nahkoja?
Nm tuplista nahoittava :lol:
Mites kippauksen kanssa?
Siis olen vaihtamassa nahkoja kankaiden tilalle, penkkien rungot pysyvät alkuperäisinä ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:Mites jos vaihtaa tuplikseen Ruotsista tuodun 900S:n koneen niin ymmärtävätköhän katsastusmiehet ruotsinkielistä rekisteriotetta vai pitääköhän hankkia maahantuojalta se 130 euron vaatimustenmukaisuustodistuskin? Eli mikälie CoC tms.
Ja eikös tuplikseen saa sopimaan katin siinä kuin satkuihinkin ja eikös tupliksen pysty muutoskatsastamaan abs-jarruillekin?
Mulla ainaskin riitti 900:n korjaamokirjan teknisestä osiosta otetut kopsut moottoritehojen merkkaamiseen. Vertailutehot otettiin sitten tietenkin 99:n teknisestä erittelystä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Kuinka paljon leveämpi/paksumpi 9000:sen penkki on kuin 99:in viimeisten mallien? Varmaankin joutuu kaventamaan tonnarin etupenkkien nahkoja?
Nm tuplista nahoittava :lol:
Mites kippauksen kanssa?
Siis olen vaihtamassa nahkoja kankaiden tilalle, penkkien rungot pysyvät alkuperäisinä ;)
Aaa..! Se vaihtoehto ei edes käynyt omassa päässä vielä. Kerrothan vähän kokemuksista sitten jos onnistuu hyvin? :wink: Selkänojissahan joutuu sitten ainakin peittämään nuo ristiseläntukien säätöjen reiät, mutta se nyt ei liene ylipääsemätöntä.. :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tri-Lo kirjoitti: Aaa..! Se vaihtoehto ei edes käynyt omassa päässä vielä. Kerrothan vähän kokemuksista sitten jos onnistuu hyvin? :wink: Selkänojissahan joutuu sitten ainakin peittämään nuo ristiseläntukien säätöjen reiät, mutta se nyt ei liene ylipääsemätöntä.. :)
Ristiseläntuille on leikattu vain viillot, eli ne saa ommeltua umpeen. Mitä nyt sovittelin äsken apparin penkkiin nahkoja niin kyllä ne saa paikoilleen, ovat vain hieman ahtaat tupliksen selkänojaan (tupliksen toppaus lienee hieman muotoillumpi reunoiltaan), mutta parempi vaan että nahka tuleekin kireälle.

Parempi tietty tulisi jos olisi käytettävissä tonnarin selkänojan toppaukset.
Noita nahkojen selkänojaosia pitää hieman retusoida, tai siis nahat hyvät mutta selkänojien muotoa antavat (ja niitä penkkiin kiskovat) teräslangat ovat repeytyneet irti ja toisesta selkänojasta ovat hukassakin.

Mistä löytyisi tuollaista parin millin jäykkää teräslankaa (sen pitäisi pysyä muodossaan eli joustaa = tavallinen rautalanka ei käy)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti: Mistä löytyisi tuollaista parin millin jäykkää teräslankaa (sen pitäisi pysyä muodossaan eli joustaa = tavallinen rautalanka ei käy)?
ainakin hyvinkään K-raudasta löysin kun minun piti korjata tuon vm 77 uretaaniovipahvin ovenavausvivun akseli.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mites uretaanisten ovipahvien sovitus onnistuu 2d tupliksen oviin, siis miten se ovenavausvipu pitäisi rakentaa jne? Vai olisiko helpointa vaihtaa 2d/3d satkun ovet pahveineen?
Entäs kuinka paljon on eroa satkun ja tupliksen lattiaverhoilussa, pitäisi löytää siistikuntoinen lattiaverhoilu, eikä romiksilla enää mitään tupliksia/noppia ole?
Auton edellinen omistaja on saanut kuningasidean ja öljynnyt autonsa sisältäpäin :lol: Ja tietty levittänyt öljyn niin nerokkaasti että on leikannut mattoihin pitkät viillot. Lopputuloksena öljyiset ja pilalle viillellyt lattiamatot :idea:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Mites uretaanisten ovipahvien sovitus onnistuu 2d tupliksen oviin, siis miten se ovenavausvipu pitäisi rakentaa jne? Vai olisiko helpointa vaihtaa 2d/3d satkun ovet pahveineen?
Riittää, että otat avausmekanismit siitä satkun ovesta.
Entäs kuinka paljon on eroa satkun ja tupliksen lattiaverhoilussa
Ainakin neliovisen takajalkatilaverhoilu sopii hyvinkin tyydyttävästi 900 -> 99. Etujalkatilan verhoilu on hankalampi, satkun verhoilussa lokasuojan kaarta vasten tuleva osuus on samaa osaa lattiaverhoilun kanssa, 99:ssä lokasuojaverhoilut on erilliset suikaleet. Satkun lattiaverhoilun saa melkein leikattua 99:iin sopivaksi, muttei ihan.[/quote]
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti: Riittää, että otat avausmekanismit siitä satkun ovesta.

Ainakin neliovisen takajalkatilaverhoilu sopii hyvinkin tyydyttävästi 900 -> 99. Etujalkatilan verhoilu on hankalampi, satkun verhoilussa lokasuojan kaarta vasten tuleva osuus on samaa osaa lattiaverhoilun kanssa, 99:ssä lokasuojaverhoilut on erilliset suikaleet. Satkun lattiaverhoilun saa melkein leikattua 99:iin sopivaksi, muttei ihan.
Entäs ne uretaanisten oviverhoiluiden kiinnivetoremmit, niiden kiinnityksille varmaan pitäisi porata reiät ja asentaa korimutterit?

No hyvä jos satkun lattian etuverhoilun saisi leikattua melkein sopivaksi, se riittää, tuplisten lattiaverhoiluissa ei ole riittävästi värivaihtoehtojakaan :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:
Entäs ne uretaanisten oviverhoiluiden kiinnivetoremmit, niiden kiinnityksille varmaan pitäisi porata reiät ja asentaa korimutterit?

No hyvä jos satkun lattian etuverhoilun saisi leikattua melkein sopivaksi, se riittää, tuplisten lattiaverhoiluissa ei ole riittävästi värivaihtoehtojakaan :D
No, tossa vuosi sitten tehtiin just tommonen homma, elikkäs otettiin varaosa-autosta 99:n ovi, jossa oli se tavallinen verhous ja laitettiin se toiseen autoon, jossa oli 900:n uretaaniset verhoilut, joissa avauskahva on siinä vetokahvassa. Käytännössä siis se sisäkahvan koneisto tankoineen ja taustapelteineen tarvitaan. Lisäksi pitää ottaa ne peltiset "mutterit", jotka on niissä suorakaiteen muotoisissa reijissä.

Helpoimmalla pääset, jos saat itse purkaa ne pahvit jostakin autosta, niin ensinnäkin näet miten ne koneistot jne on asennettu ja toisekseen saat otettua kaikki tarvittavat kiinnikkeet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin