Ostinpa 900 ässän

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jees, nuo motonetin vieterit ei ole hinnalla pilattuja, joten täytynee kokeilla tuota Samin suosittelemaa yhdistelmää niiden Sachsin sporttien kanssa... Näköjään vahvistettujen takajousien saldo näyttää Turun Motonjetissä nollaa, joten niitä ei saa postimyynnistä... Vain Espoosta ja Joensuusta näyttäisi löytyvän molempia jousia, joten täytynee järjestää kuriiri asialle, jos ei muuten onnistu...

Jos katsoo tuon 900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi varastosaldoa, siellä lukeekin 67-5204 Kuormajousi Saab 99/900 CC.

Motonetin sportti-etujousi olisi myös kiinnostava, mutta niiden varastosaldot on nolla joka myymälässä...

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Pe Marras 09, 2007 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eski kirjoitti: Motonetin sportti-etujousi olisi myös kiinnostava, mutta niiden varastosaldot on nolla joka myymälässä...

Eski
Soitappas Eski johonkin Motonettiin ja kysy milloin olisi saatavana, tuskin menee yhtä viikkoa kauempaa jos tukkureilta löytyy.. Minua on onnistunut pari kertaa kun olen varaosia tilaillut toisiin autoihin työn puolesta.

- Matti
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Sami »

Eski kirjoitti:J

Jos katsoo tuon 900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi varastosaldoa, siellä lukeekin 67-5204 Kuormajousi Saab 99/900 CC.
En tiedä että mistä tuo johtuu, mutta 2005 kun itse sekoilin jousien ja alkuperäisen korkeuden kanssa tuli ekana vahingossa ostettua sedanin kuormajouset. Huomasin tuotenumerosta ennen asennusta ettei ne ollutkaan ne kombin vahvistetut takajouset ja menin vielä tiskille kysymään että miten tää homma menee?

Tiskiltä tuumivat että minulle olisi pitänyt kuitin mukaan myydä vahvistetut kombin jouset, mutta olivat antaneet sedanin kuormajousipaketin. ns. progressiivisia jousia ei ole saatavilla muuten kuin sedaniin ja siinä perä asettuu sopivalle korkeudelle, mutta kombissa perä on jo turhan matalalla.

Kombin vahvistetut takajouset taas eivät ole noita progressiivisia vaan jousipakka on jäykän jousen kaltainen. Motonetista tämän itse selvittivät ja puhuivat vielä selventävänsä asiaa hinnastoon silloin kuin noita omia jousia ostin.

(oon tästä joskus aiemminkin täällä maininnut)

no niin tai näin, tuolla jousipaketilla auto asettuu bentleyn manuaalin mukaiseen alkuperäiseen korkeuteen ja on hyvä ajaa.

Kuva

Mulle noi madalletut jousisarjat ei oikein kolisseet. Yhdessä 92 T16:ssa semmoinen oli edellisen omistajan asentamana ja kieltämättä kilpa-automainen ajofiilis, mutta helkkarin huono ajettava normi tieliikenteessä. Pitäisi tehdä paljon jäykemmäksi ja sitten olisi semmoinen kivijyrä ettei muualla kuin radalla viitsisi ajella. Eikä normi käyttöautolle ole oikein mitään tilaustakaan laskea painopistettä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, hyvältä näyttää Samin auto. Tiedä sitten, jos Motonjetistä löytyisi ne sportti-etujouset, josko ne olisivat peräti samat kuin Saabin 146 euron sportti-vieterit. Tiedä sitten miten nuo vahvistetut takajouset kävisivät niiden kaveriksi. Alkuperäinen sportti-alusta on tietääkseni 1cm matalampi kuin vakioalusta, joten kovin suurta merkitystä tuolla tuskin olisi...

Nyt olisi tarjolla myös vähän käytetyt Bilsteinin iskarit, ne voisi ehkä laittaa Aeroon madallusjousien kaveriksi...

Eski
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joo, auto seisoo ryhdikkäästi ja värikin on paras satkun väreistä:) Nää jousiasiat omalla kohdalla meni ihan kokeillessa ja mittaillen että sai vastaamaan bentleyn manuaalin arvoja. Ei löytynyt mistään yksiselitteistä tietoa että miten korkeus milläkin jousella muuttuu.

Minusta 1cm kuulostaa paljolta korin painoa ajatellen, muttei mulla ole asiasta mitään käytännön kokemusta. Tuntuma on että perän korkeus tuntuu ajossa ainakin maantiellä väistöliikkeessä ja kaistanvaihdossa ja siitäkin on tullut fiilis että 1cm:llä olisi paljon vaikutusta. Varsinkin jos perä on liian korkealla-

Hienointa kai olisi jos sport jousien tapauksessa löytäisi eteen ja taakse semmoisen jousisatsin jolla auto asettuu alkuperäisiin sport -mittoihin eikä perä ole korkeammalla tai matalammalla. Mutta minä taidan ehkä olla tavallista pikkutarkempi näissä jutuissa ja ehdoton orkkisfriikki. Varmaan ei muille asialla ole niin käytännön merkitystä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, täytyy miettiä jousihommaa vielä... Tänään tehtiin hieman huoltoa ässään, mitään isompia takaiskuja ei tullut. Autossa olikin väärät tulpat, BCPR7ES:t, eli Trionic-Saabin kynttilät. Nyt on oikeat BCP7EVX-platinat. Laskettiin jäähdytinnesteet alavesiletkusta pois ja otettiin termari irti. Tämän jälkeen huuhtelin järjestelmän laskemalla vettä paisuntasäiliöstä, termostaatin reijästä ja ylävesiletkusta. Sitten uudet Korrekin G48-liemet sisään ja uusi termostaatti paikalleen. Vaihteisto tuntui ainakin lämpimänä toimivan hienosti Shellin 10W-40 mineraalilla, jotain mustaa lientä sieltä löytyi ennestään. Lootassa olikin proppu, joten peräluukkua ei tarvinnut avata.

Uutta litkua koneeseen:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1644.jpg

Öljynvaihto käynnissä:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1646.jpg

Eski
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eski kirjoitti:Tiedä sitten, jos Motonjetistä löytyisi ne sportti-etujouset, josko ne olisivat peräti samat kuin Saabin 146 euron sportti-vieterit. Tiedä sitten miten nuo vahvistetut takajouset kävisivät niiden kaveriksi. Alkuperäinen sportti-alusta on tietääkseni 1cm matalampi kuin vakioalusta, joten kovin suurta merkitystä tuolla tuskin olisi...

Eski
Täällä omaa pohdintaa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=17101
Sport-jouset on omasta mielestä hyvä valinta arkiajoon, keula sopivalla korkeudella mutta ulosjousto ei kärsi kuten madallusjousilla.
Kuormajouset sopii jäykkyyden puolesta hyvin noiden pariksi mutta pitää henkisesti varautua sovittamaan niiden pituutta mikä on kyllä takapäässä helppoa.

Tässä kuvassa näkyy toi etukeno ehkä paremmin:
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... m=18&pos=9
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuo etukeno ei näytä minusta ollenkaan hassummalta. Ässässä on nyt keula aika korkealla ja takajouset sekä iskarit finaalissa, joten kun laitoin rengassarjan konttiin auto oli keula pystyssä/perä maassa...

Eski
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

Eski kirjoitti: Sitten pitäisi ratkaista jouset. Madallusjousia ei tule talviautoon. Saabin sport-paketin jousia olisi saatavilla merkkihuollosta hintaan 146e/kpl! Eli ei ainakaan niitä. Foorumista näytti löytyvän suosituksia ainakin Motonetin Turbo/järeämpi -etujousille (33e/kpl) ja taakse Combin vahvistetuille jousille (26,5e/kpl). Onkohan noista Motonetin jousista hajua kenen valmistamia ne ovat?
Eski
Meikäläinen kävi Espoon Motonetista noita jousia kyselemässä viime viikolla. Olivat merkkiä G-Spring. Muuta mainintaa laatikossa ei ollut, joten jätin vielä toistaiseksi ottamatta.

Onkos kellään tietoa, vastaavatko noi G-Springin jouset arvoiltaan/laadultaan noita foorumillakin kehuttuja Lesjöforseja?

Ja hienolta näyttää ässä...
900T16 Classic -93
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Taitaa tosiaan olla eroja noissa jousissa. Meikällä ei ole tosin mitään hajua, minkä ikäiset ne takapään kuormajouset on, kun otin ne yhdestä varaosa-autosta (ne on todettu kuormajousiksi mittaamalla langan paksuus). Jokatapauksessa 99cc on ainaskin ihan nätissä asennossa, niinkuin kuvista näkyy.

linkki
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt löytyi ässästä pientä murhetta. Imuroidessani huomasin, että kuskin lattiaverhoilu on märkä... Purin kynnyslistat, jotka ovat maton reunan päällä ja työnsin käteni maton alle ja ihan litimärkähän se äänieristysmattokin oli... Ja sama homma myös apukuskin puolella ja takana...

Purin etulattiaverhoilun kokonaan pois ja vein pannuhuoneeseen kuivumaan. Vetäisin myös äänieristysmatot ulos ja kuskin matto oli aivan sohjona. Sain myös takaa äänieristysmaton yhtenä kokonaisuutena pois. Takalattiaverhoilu ei ole märkä ja sen poistamnen vaatisi etupenkkien irroittamisen, eikä minulta löytynyt penkkeihin sopivaa torxia. Asensin tänään myös sisälämppärin haaran ässään, joten sille tuli heti käyttöä, kun laitoin sisälämppärin kuivaamaan autoa. Seuraavaaksi täytyy tutkia mistä vesi tulee auton sisälle. Aerossa vettä tulee sisään raitisilmasuodattimen "huuvasta", jota en ole saanut selville miksi (ja ei ole sen huuvan vedenpoisto kummassakaan autossa tukossa).

Etulattiamatot purettu:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1647.jpg

Etulattiaverhoilussa on aika paha repeämä, josta pääsee vesi verhoilun alle, jos joltain löytyy tuollainen ehjä tummansininen etumatto, niin tarjoa (täytynee paikata tuo reikä, jos ei löydy):
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1650.jpg

Kuskin äänieristysmatto on entinen, myös nämä pitää uusia:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1651.jpg

Takalattia purettu ja kuivaus käynnissä:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1654.jpg

Eski
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyl toi äänieristematto minusta kelpaa vielä ihan täysin. Ja kun kattoo tota verhoulumattoa, niin eihän tuo "huopamatto" mitään vettä pidä, olipa se ehjä tai ei. Kumimatot on lattialla sitä varten. Omassa 900i:ssä pidin talvella sanomalehteä kuskinpuolella kumimaton alla ja vaihdoin sen kerran viikossa. Tuo Kuskinpuoli ainaskin oli satkussa talvisaikaan jatkuvasti litomärkänä. Kengistä sulaa sitä lunta niin paljon. Siitä huolimatta auton lattia ei ruostunut sisäpuolelta puhki. Auton kynnyskotelot ja alustarakenteet meni paljon paljon nopsempaan lahoksi.

Toki se vuotopaikka kannattaa etsiä, mistä vettä tulee koppiin, mutta silti ihmettelen: museoautoako sie tosta oot rakentamassa vai käyttörassia työmatka-ajoon jne? Joteskin tuo ehjän lattiaverhouksen etsiminen ja äänieristejuttu menee jo vähän överiksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä siellä mattojen alla tarvitse veden seisoa käyttöautossakaan. Vaikkei nyt heti ruostuisikaan puhki, niin ikävästi tekee huurua ikkunoiden sisäpintoihin talvella, kun auto on sisältä märkä... Eipä niitä äänieristysmattoja kannata laittaa ollenkaan paikalleen ennen kuin veden tulo on estetty.

Eski
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eski kirjoitti:Eipä siellä mattojen alla tarvitse veden seisoa käyttöautossakaan. Vaikkei nyt heti ruostuisikaan puhki, niin ikävästi tekee huurua ikkunoiden sisäpintoihin talvella, kun auto on sisältä märkä... Eipä niitä äänieristysmattoja kannata laittaa ollenkaan paikalleen ennen kuin veden tulo on estetty.

Eski
Heh. Pääset demoamaan, mikä vaikutus niillä matoilla on äänieristykseen. Voin kertoakin: ero on korvin kuultava.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mart96
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja mart96 »

mulla Aerossa sama murhe: jostain tulee vettä sinne lattialle. Kerran viime vuonna otin jopa kaikki matot ja kojetaulun pois ja annoin pojan kastella letkusta vettä etulasille ja katolle ja no en mä kyllä nähnyt, että mistään olis tullut vettä. Ainoa paikka oli sieltä pelkääjän jalkojen vieresta, missä on se ruiskun ohj. boksi, niin siellä on se metallinen lista pystysuunnassa, kolmella ruuvilla kiinni muistaakseni-sieltä ruuvien reijistä tuli pikkuisen. Kun auton ostin, niin purkasin täysin matot ja penkit pois ja kuivasin ne äänieristeet, oli ilmeisesti juuri sen kosteuden syytä, että matkustajanpuoleinen lattia oli yhdestä paikasta ruostunut puhki..

Talvella on muuten vanha hyvä niksi , että laittaa sanomalehtiä lattialle vaikka kumimattojen alle-ne imee hyvin kosteutta.

Kyllä mä ymmärän Eskiä-ei sillä väliä käyttoauto, tai ei- aina itsekin haluan, että kaikki on kunnossa, listat tallella ja matot ehjiä jnp :wink:

Muuten siinä mun Aerossa on vielä yksi juttu, jota mä ihmetellen: jos auto on parkkiksella ja on ollut kova sade, niin kun aukaise ovet, siis valuu oven alaosasta vettä ulos. Jos nyt auto seisoo pitkään ja ei aukaise ovia, niin kerääntykö sinne oviin koko ajan vettä? Ilmeisesti :?
Vastaa Viestiin