Öljynvaihtoväli

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
treidaaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 09:11

Öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja treidaaja »

Tervehdys!
Mitä mieltä ollaan uusien SAABIEN öljynvaihtovälistä 30 000km?
Kannattaisko kuitenkin vaihdattaa vaikka 15 t välein?
Saabilla vaan sanotaan, että onhan siinä anturi joka mittaa öljynlaatua ja ilmoittaa milloin pitää vaihtaa.
Luulis, että uudessa autossa kandeis vaihtaa jossain 10tkm nurkissa ekan kerra?? 8O
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Uskon edelleen sanontaan , öljynvaihto 10:pin välein = halvin moottoriremontti.
Mobil 1( tai vast) = 25-30 € ja suodatin 10-15 € eli ei kauhean kallista.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kympin välein on hyvä uudessa autossa. Itse vaihdan 5000km välein öljyt ja suodattimen juurikin auton iän vuoksi, vaikkei se mitenkään hurjasti öljyä syö (5000km ja 4 litraa öjlyä, eli 3,5 vaihdossa ja loput puoli litraa vähän ennen öljyn vaihtoa). Joskus kesällä olen ajanut 10000km. Kerran vuodessa laitan virranjakajan kannen, pyörijän ja tulpat uusiksi (yleensä syksyllä) ja kaksi kertaa vuodessa vaihdan ilmansuodattimen. Ja hyvin pyyhkii.

Vähän offtopiccina. Enolla on ollu 2 Sprintteriä kuljetushommissa (208D ja 312D) ja niihin vaihdettiin 10000km välein öljyt. "Vanhus" (l. 208D) näki enon omistuksessa tietä noin 1000000km ja "Pitkä" (l. 312D) näki tietä n. 700000km. Tietenkin auhoihin remonttia tehtiin, tottahan toki. Mutta aika kunnioitettavat määrät maantietä. No, enolla on tällä hetkellä kaksi uutta (313cdi ja 311cdi) ja tulevat nekin näkemään pitkästi taipaletta ennen omistajan vaihdosta. On muuten silleen, että jos mun pitäis ostaa Mersu, niin ostaisin pakettiauton, en henkilöautoa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Riippuu niin vuosittaisesta ajomäärästä. Itse vaihdan kaksi kertaa vuodessa, kun kilometrejä kertyy n.10 000. Keväällä uudet öljyt kesäksi ja syksyllä talveksi. Toiseen autoon kertyy 30 000 vuodessa ja siihen öljyt vaihtuu 10 tkm välein.

Uudet autot ovat kyllä viisaita. Meilläkin on työautoissa "öljynhaistelija" eikä me raskaassa ajossa päästä lähellekään 30 tkm vaihtoväliä. Yleensä huoltovalo alkaa vilkkua ennen 15 tkm täyttymistä, joten kyllä uusien Saabienkin tunnistimiin varmasti voi luottaa.

Se on kyllä vanha viisaus, että etenkin Suomen olosuhteissa moottorin paras henkivakuutus on riittävän usein vaihdettu öljy ja suodatin. Vitsi piilee vaan siinä, että ensikäyttäjät eivät yleensä joudu kärsimään siitä, onko öljyt vaihdettu usein vai ei. Sitten kun saat käsiisi 200 000 km ajetun Saabin, saattaa jo olla väliä, onko öljyjä vaihdettu 10 vai 30 tkm välein.

Miettikääpä sitä 8O
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

9-5T kirjoitti:Olen aina noudattanut öljynvaihtovälejä(20000-30000km/1v) eikä ainakaan 300000km kohdalla ole koneessa ollut ongelmia. 9-5:ssa ei ole haistelijaa(30000km/1v) mutta 9-3SS:ssä on(n.30000km/2v)tähän kyllä vaihtaisin vuosittain öljyt.
On aivan eri asia kun " ammattikäytössä" kone käy lähes kokoajan
ja moottori on normaalilämpöinen , kylmäkäynnistyksiä tulee vuorokaudessa yksi verrattuna "keskiverto" autoilijoihin joiden
ajot paljon epäsäännöllisempiä.
Toisaalta hyvän koneen maineessahan saabin 2.0 ja 2.3 koneet on ,
opelin 2.5 ja 3.0 ei kokemuksia.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

valtteri kirjoitti:On aivan eri asia kun " ammattikäytössä" kone käy lähes kokoajan ja moottori on normaalilämpöinen , kylmäkäynnistyksiä tulee vuorokaudessa yksi verrattuna "keskiverto" autoilijoihin joiden
ajot paljon epäsäännöllisempiä.
Aivan, mutta pidentää se tiheämpi öljynvaihtoväli moottorin kestoa.

P.S. Enon "Vanhus" kävi muuan talvi reilu kaksi päivää putkeen, kovien pakkasten ja sen takia, että se oli ainoa joka ei mahtunut halliin sisälle. Pari venttiiliä palo kannesta, ei sen suurempaa vaikka tyhjäkäyntiä tais tulla reilu 18 tuntia :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Ei se öljynvaihtokaan aina auta. Volvooni on vaihdettu öljyt+suodatin 15 tkm välein koko ikänsä ajan (täyssynteettiset). Nyt on mittarissa 263 tkm ja kone palasina, täysremontti, väh. 3000 e. Syy: Ilmanottoputken haitarin palkeissa halkeamat ja hiekat sisään koneeseen + valmiiksi tehtaalta hieman sekundat sisuskalut. Ja se siitä. Tietenkin olisi voinut remontti laiminlyönneillä tulla vielä nopeammin.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Classic 900 kirjoitti:Ei se öljynvaihtokaan aina auta. Volvooni on vaihdettu öljyt+suodatin 15 tkm välein koko ikänsä ajan (täyssynteettiset). Nyt on mittarissa 263 tkm ja kone palasina, täysremontti, väh. 3000 e. Syy: Ilmanottoputken haitarin palkeissa halkeamat ja hiekat sisään koneeseen
+ valmiiksi tehtaalta hieman sekundat sisuskalut. Ja se siitä. Tietenkin olisi voinut remontti laiminlyönneillä tulla vielä nopeammin.
Eli hiekka ja muut "epäpuhtaudet" aiheutti vaurion ? ei liittyne öljynvaihtoon ja suodattimen vaihtoon
Tonnarillani on ajettu 320000km 13 vuoden aikana noudattaen öljynvaihtovälejä, kone on ainakin vielä täysin kunnossa.
Sama peruslohko on vissiin tonnarissa ja siinä taisi olla vaihtoväli suositus 15 tkm eli kyllä nykyinen 30 tkm on seurausta autovalmistajien kilpailusta
huoltokulujen suhteen, kyllähän tietysti öljytkin ovat parantuneet vuosien mittaan.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Saab Opel Sverige AB lähettänyt "huoltotiedotteen" öljyvaihto välien tihentämisestä.
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=48390
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Vastaa Viestiin