Ranettajat
-
- "Hölösuu"
Re: Ranettajat
mihin projekti oikein tyssäs?
eli minkä ranetuksen olet siitä löytänyt?
eli minkä ranetuksen olet siitä löytänyt?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Pitäiskö pistää galluppi pystyyn, kuinka moni täällä ei ole ikinä tehnyt ranekorjauksiacarimat kirjoitti:Eli kiitos ja kumarrus heille ja potku ahteriin samalla, koska ranettajat on auton korjauksessa todella syvältä. Jos korjataan, tehdään se työ kunnolla...joo eipä tullut tuo oma prokkis kuntoon, siitä nuo "voiteet" ranettajille...

Kerro mitä oli tehty että koko projekti kannatti laittaa jäihin?carimat kirjoitti:Eli kiitos ja kumarrus heille ja potku ahteriin samalla, koska ranettajat on auton korjauksessa todella syvältä. Jos korjataan, tehdään se työ kunnolla...joo eipä tullut tuo oma prokkis kuntoon, siitä nuo "voiteet" ranettajille...
Höpö höpö! Ranettaminen on taidetta ja elämän suola, jos romu on menossa paaliin ennen seuraavaa katsastusta-paitsi jos on kyse turvallisuudesta.
Viiksilangalla, sikafleksillä, hyppylangoilla ja jeesusteipillä pääsee pitkälle!
Viiksilangalla, sikafleksillä, hyppylangoilla ja jeesusteipillä pääsee pitkälle!
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
-
- "Hölösuu"
Eipä ole tullut noita teinien " ranetuksia " tehtyä...Mimmi kirjoitti:Minä.ah79 kirjoitti:Pitäiskö pistää galluppi pystyyn, kuinka moni täällä ei ole ikinä tehnyt ranekorjauksia.?

No kappas pakanaaMimmi kirjoitti:Minä.ah79 kirjoitti:Pitäiskö pistää galluppi pystyyn, kuinka moni täällä ei ole ikinä tehnyt ranekorjauksia.?

Eri asia tietenkin ovat ranetukset joita tehdään kotipihassa, taikka tallissa vaikka mahdollisuudet parempaankin olisivat, kuin ne jotka tehdään päästäkseen pois tienpäältä ja kotiin.
Toisaalta ehkä ne tienpäälläkin tehdyt Ranetukset saattavat osoittautua "toimiviksi" ja jäävät sille mallille..
Näistä äärimmäisistä hätäpatenteista ehkä on "MacGyverismin" hengessä mainittava 90- Saabin ylävesiletku joka paikattiin neljällä Näkki- merkkisellä ehkäisyvälineellä joista oli leikattu "säiliö"-osuus pois ja jotka pujotettiin toisesta päästään irrotetun letkun päälle, päällekkäin kunnon Ruotsalaiseen tyyliin.
Mutta kunnon olosuhteissa täytyisi kyllä pyrkiä tekemään asiat oikein, senverran on tullut vastaan mitä ihmeellisimpiä patentteja..
Ja itsellehän, tai omaan autoonsa saa toki tehdä vaikka mitä hurjimpia virityksiä, kunhan ei vaaranna muitten turvallisuutta tai myy autoa kertomatta viritelmistä.
Enkä minä!Mimmi kirjoitti:Minä.ah79 kirjoitti:Pitäiskö pistää galluppi pystyyn, kuinka moni täällä ei ole ikinä tehnyt ranekorjauksia.?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
En kyllä ymmärrä kuinka tämmöinen topicci kuuluu 99,90, OG900 -alueelle mutta vastataan nyt kuitenkin.
Minä ainakin olen tehnyt ranetukseksi luokiteltavia korjauksia. Pääsääntöisesti olen kylläkin yrittänyt tehdä hommat niin hyvin kuin se sillä hetkellä on mahdollista, koska aina tulee ajateltua että "tällä ajan vielä pitkään!"
Oikeastaan on aika huvittavaa kuunnella joidenkin valittamista kuinka edellinen omistaja on hitsannut huonon paikan tähän 500e kaunokaiseen ja laittanut vain alustamassaa päälle sauman peitoksi! Ja sitten mankan johdotkin on liitetty sokeripalalla tai abikoilla, HIRVEÄÄ
Kuinka voikaan olla mahdollista ettei se edellinen omistaja olekkaan juottanut niitä johtoja ja laittanut päälle seitsemää kerrosta kutistesukkaa! ai jai! jos saisinkin käsiini sen kuuluisan edellisen omistajan!
Minä ainakin olen tehnyt ranetukseksi luokiteltavia korjauksia. Pääsääntöisesti olen kylläkin yrittänyt tehdä hommat niin hyvin kuin se sillä hetkellä on mahdollista, koska aina tulee ajateltua että "tällä ajan vielä pitkään!"
Oikeastaan on aika huvittavaa kuunnella joidenkin valittamista kuinka edellinen omistaja on hitsannut huonon paikan tähän 500e kaunokaiseen ja laittanut vain alustamassaa päälle sauman peitoksi! Ja sitten mankan johdotkin on liitetty sokeripalalla tai abikoilla, HIRVEÄÄ

-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Tilapäisiä ranetuksia on tullut tehtyä, mm. nippusiteillä jarrutehostimen letku kiinni imusarjaan, puolet pakoputkesta oli yhden päivän rautalangan varassa jne...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
Nimenomaan näin, tässäkin tietysti se raja että mielestäni "omaan käyttöön" kaikki on sallittua mutta myyntiin menevän auton hätäkorjaukset onkin ihan toinen juttu. Muutenkin nykymaailmassa "selviää" liian hyvin ilman minkäännäköistä luovuutta, toista se on joskus ollut. Aavistuksen kyseenalaista (autonkorjauksessa/ranettamisessa) mihin vedetään raja luovuuden ja aikaansaamattomuuden/laiskuuden välillä, on-the-road-repairit on ajoittain loistavia, jeesusteippi jarruputkissa ei...tpsaab kirjoitti:Höpö höpö! Ranettaminen on taidetta ja elämän suola, jos romu on menossa paaliin ennen seuraavaa katsastusta-paitsi jos on kyse turvallisuudesta.

Ja melekein selevinpäin...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Jos lohduttaa niin mun 99:iin täytyy askarrella koko piuhasatsi alusta alkaen uusiksi. Joku on suunnitellut siihen täysin omat sähköt. Polttoainepumppu on suoraan akulta käsikäyttöisen kytkimen kautta virroitettu ja kaikki muukin on tehty kiireessä että saa myytyä. Ihme että pumppu on vielä ehjä. Vaikka olisin tiennyt ei olisi vaikuttanut ostopäätökseen koska koko auto pitää jokatapauksessa purkaa jonka tiesinkin. Olisi vain ollut kiva tietää että PA -pumppu täytyy sammuttaa itse kytkimellä joka löytyy akun vierestä. Onneksi OG saabit on sähköiltään simppeleitä. Nopeiten mun kohdalla pääsee kun tekee johtosatsin alusta-alkaen uusiksi eikä ala ihmettelemään modifioituja kytkentöjä.
Normaalilta kuulostaa. Kukapa sitä priimaa möisi halvalla. En minä ainakaan..
Normaalilta kuulostaa. Kukapa sitä priimaa möisi halvalla. En minä ainakaan..
-
- "Hölösuu"
Kyllä on tullu ranetettua ja tulee varmasti vastaisuudessakin. Homma menee yleensä niin, että kun pitää kiireellä saada kuntoon, nii sitä tulee hosuttua ja perusteltua ranetusta itselleen, että "pannaan sitten kuntoon paremmalla ajalla". Yleensä tuo "Parempi aika" vaan antaa odottaa itseään loputtomiin
Mun mielestä muuten sille, joka on keksinyt pesusientä käyttää äänenvaimennukseen pitäisi myöntää mitali. Loistava idea, taidan kokeilla itsekkin kaiken maailman rilinöiden vaimentamiseen

Mun mielestä muuten sille, joka on keksinyt pesusientä käyttää äänenvaimennukseen pitäisi myöntää mitali. Loistava idea, taidan kokeilla itsekkin kaiken maailman rilinöiden vaimentamiseen

-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
tuo pesusieni ei ole kyllä paras mahdollinen ääni eriste imee kosteutta itseensä nimensä veroisesti.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
Kyllä minä ranetan aina kun jotain teen...ja vaikken mitään tekiskään.ah79 kirjoitti:Pitäiskö pistää galluppi pystyyn, kuinka moni täällä ei ole ikinä tehnyt ranekorjauksia.?
T:Rane

Ensimmäinen itselle mieleen tuleva ranetus oli Mersun pakoputken korjaus. Putki tippui kesken matkan ja takalaatikossa ollut piiiiitkä rautalanka sai kelvata.
Sidoin pakoputken taka-akselin läheisyyteen ja jätin aika pitkän pätkän rautalankaa roikkumaan. Hetken päästä alkoi kuulua hieman outoa ääntä auton takaosasta ja ei muuta kuin auto tien sivuun ja tutkimaan. Tuo ylipitkä rautalanka oli napannut jotenkin kiinni taka-akseliin ja ympäri kietoutuessaan repinyt vetarin suojakumin riekaleiksi.
Olisihan se ollut aivan typerää leikata se ylimääräinen pätkä irti...
Sidoin pakoputken taka-akselin läheisyyteen ja jätin aika pitkän pätkän rautalankaa roikkumaan. Hetken päästä alkoi kuulua hieman outoa ääntä auton takaosasta ja ei muuta kuin auto tien sivuun ja tutkimaan. Tuo ylipitkä rautalanka oli napannut jotenkin kiinni taka-akseliin ja ympäri kietoutuessaan repinyt vetarin suojakumin riekaleiksi.
Olisihan se ollut aivan typerää leikata se ylimääräinen pätkä irti...

Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.