V6 lähtee korjaamolle, nykii. Korjattu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Meazza
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 08:50
Paikkakunta: Imatra

V6 lähtee korjaamolle, nykii. Korjattu

Viesti Kirjoittaja Meazza »

Ei osaa/jaksa opetella/etsiä tietoa. Huomenna soittelen pari kylän pajaa, jos joku ottais työn alle. Ainakin laitan kolmosauton hankkimishakemuksen "hallitukselle" tällä verukkeella :roll:
Tonnari leimattu kaks viikkoa sitten huomauksitta, päästöt kunnossa; tosi matalat. Silloin kävi hyvin. Viime sunnuntaina (oli pikkupakkasta) treeneistä tullessa kävi hieman epätasaisesti tyhjäkäyntiä; ei huomannut kiekkamittarista. Tankissa 10 l, ajoa ~10 km.
Ma alkoi nykiminen. Tallista ulos ajaessa, R:llä jarrun kanssa, nyki. Valoissa nyki D päällä. Tasakaasulla alakierroksilla <2000 nykimistä. Tankki täyteen 98E (kuten aina) ja jäänestoa pullo. Ajelin koeajon 30 km, kierroksia >2500 kulkee kohtuulisesti, pienemmillä nykii.
Ti Kaupungissa pärjää pakkokakkosella hyvin. Tyhjäkäynti 700-750, käy vajailla. Liukkaalla TCS ei tunnu puuttuvan peliin aina.
Ke sama tahti jatkuu. Ei nouse kierrokset vaihde päällä valoissa. Akku on lopussa, joten hain uuden Biilteemasta; 74 Ah 69,99. Motonetistä tulpat Bosch 4-kärki. Edelliset 10 tkm ajetut Champpioonit.
To pikkukuumeessa :saab: in kimppuun. Akku pois. Tuplat 2, 4 ja 6 helposti vaihdettu. 1 ja 3 meni kun purki kamaa edestä, mutta öljyä tulpanreiässä :? Koitin putsailla. Vitonen prkele :evil: Kun vihdoin pääsin käsiksi, lähti pois. Uutta tilalle...tuntui pyrkivän väärille jengoille. Malttia, malttia...kävin ostamassa uuden avaimen... (pojat 2 ja 4v apulaisiksi) käänsin takaisin, näytti menneen suoraan, mutta kiertyiköhän se suoraan :?: Uusi akku paikalleen ja kamat kasaan. Otin savut...Todella savut, kun tallissa karmea katku, öljyä poltteli. Pojilla oli hauskaa. Vtutti :evil: Pojat kyytiin ja ajoin ulos parkkiin (200 m). Tuntui käyvän viidellä, tyhjäkäynti nousi vaihde päällä, nykiminen tallella, savutus loppui.
Kaikki vihjeet ja vinkit kuunnellaan. Kyllä tuo laitetaan kuntoon ja rvallekin Saab hakusessa, mutta kyllä kelpaa Citikkakyytikin.
Edit: Torstaina Saab pajalle. Mikä tuon nykimisen aiheuttaa? Saa laittaa yv:tä.
Viimeksi muokannut Meazza, To Marras 22, 2007 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
esh
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:31
Paikkakunta: Ii

Re: V6 lähtee korjaamolle, nykii

Viesti Kirjoittaja esh »

tulpanjohdot aiheutti itselläni saman tyylistä nykimistä eli ei varmaan mene
hukkaan vaikka uusit nekin. Ad.stä löytyi vuosi sitten 45€ sarja.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: V6 lähtee korjaamolle, nykii

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Öljyä tulpanreiässä? Kierteissä vaiko tulppien syvennyksissä tulpan ollessa paikallaan? Eikös tuossa kuutosessakin ole kolmen kynttilän DI-kasetti/per kansi? Ettei vaan olisi puolat oksentaneet öljyjänsä ulos?

Tuohon oikeille (tulppien, tepsii myös muihin paikkoihin joihin ei pääse suoraan näkemään) kierteille menemisen varmistamiseen käytän ainakin itse hyväksi havaittua konstia, eli kierrän avaimella jossa on tuntumaa, siis ei nivelellä vaan tulppahylsyllä ja jatkolla, ensin varovasti vastapäivään niin että tuntee kuinka kierre "tipahtaa" alkuun ja siitä uskaltaa lähteä kiertämään oikeinpäin.
Meazza
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 08:50
Paikkakunta: Imatra

Re: V6 lähtee korjaamolle, nykii

Viesti Kirjoittaja Meazza »

Minuteman kirjoitti:Öljyä tulpanreiässä? Kierteissä vaiko tulppien syvennyksissä tulpan ollessa paikallaan? Eikös tuossa kuutosessakin ole kolmen kynttilän DI-kasetti/per kansi? Ettei vaan olisi puolat oksentaneet öljyjänsä ulos?

Tuohon oikeille (tulppien, tepsii myös muihin paikkoihin joihin ei pääse suoraan näkemään) kierteille menemisen varmistamiseen käytän ainakin itse hyväksi havaittua konstia, eli kierrän avaimella jossa on tuntumaa, siis ei nivelellä vaan tulppahylsyllä ja jatkolla, ensin varovasti vastapäivään niin että tuntee kuinka kierre "tipahtaa" alkuun ja siitä uskaltaa lähteä kiertämään oikeinpäin.
Öljyä oli tulppien syvennyksissä, tulppien ollessa paikallaan. En jaksa kaivaa tekniikasta tietoa, kun ei nuo "korjausoppaat" fi+eng ei kerro veekutosista mitään :(
Loppui työkalut ja aika mahdoton saada tuntumaa kun tuota vitosta käänsin. Tulppa-avain ei pyörinyt vapaasti.
Torstaina selviää, toivottavasti. Kyllä nuo tulpanjohdot joutaa ainakin vaihtaa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: V6 lähtee korjaamolle, nykii

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Meazza kirjoitti:Loppui työkalut ja aika mahdoton saada tuntumaa kun tuota vitosta käänsin. Tulppa-avain ei pyörinyt vapaasti.
Torstaina selviää, toivottavasti. Kyllä nuo tulpanjohdot joutaa ainakin vaihtaa.
Juu, kunhan arvailin, itse kun en edes tiedä onko tuo V6 DI- systeemillä vaiko perinteinen. Mutta jos siellä tulppien syvennyksissä on maannut runsaastikin likaista moottoriöljyä, vaikkapa venttiilikopan väsyneestä tiivisteestä valuneena, niin luultavimmin sähkö kulkee mieluummin sitäkautta maihin, kuin tulpan varsinaisesta kipinävälistä mikä on melkoinen vastus hypätä.

Mikään sähköfakiiri en todellakaan ole, mutta itsellä kävi niin edellisen DI- kasetin kanssa, että puola puhkesi syystä tai mistä, ja valutti öljynsä tulpan syvennykseen mikä taas ehkä edesauttoi vielä lisää kasetin tuhoutumista. Toisaalta öljyhän puolissa on sekä jäähdyttämistä että eristämistä varten, että enpäs tiedä sanoa, mutta kun kerran jo pelkästään eristimestään likainen tulppa voi johtaa kipinän harhateille niin kuinkas sitten (missälie) öljyssä lilluva? :?

Mutuahan tämä ja viisaammat korjatkoot jos aihetta on, ja toivotaan että syy ja korjaus löytyy.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: V6 lähtee korjaamolle, nykii

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mimmi kirjoitti:Ei ole DI, vaan perinteisellä jakajalla.
Kuinkas ne mahdollisesti posliiniamyöten öljyssä uivat tulpat, osaatko sanoa vaikuttaako kipinän osumiseen oikeaan kohteeseen?
esh
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:31
Paikkakunta: Ii

Re: V6 lähtee korjaamolle, nykii

Viesti Kirjoittaja esh »

Venttiilikopan tiivisteet vuotaa jos menee öljyä tulpan reikiin.Itselläni vuoti myös
joskus kauan sitten mutta se ei aiheuttanut käyntihäikkää.
Meazza
"Aero"
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 08:50
Paikkakunta: Imatra

Re: V6 lähtee korjaamolle, nykii

Viesti Kirjoittaja Meazza »

Nyt käy ja kulkee taas tasaseen. Eikä ollut edes kallis reissu, jos ei sytytysjohtosarjaa lasketa :? Ei siellä muuta rikkinäistä löytynyt. Putsausta ja kiristelyä...
Aika purkaminen, jotta pääsee tulpanjohdot vaihtamaan. Äsken koitin katsoa minkä väriset sinne on laitettu. Ei näe :)
Tuli pestyä auto innostuksesta ja keulamerkin taidan vielä käydä vaihtamassa.
Jerkka
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 15:23
Paikkakunta: Vaasa

Re: V6 lähtee korjaamolle, nykii. Korjattu

Viesti Kirjoittaja Jerkka »

Korjaantuiko nykiminen täysin tuolla ?? Itsellä meinaan tänään alkoi tarkalleen kuvaamasilainen vaiva. Auto oli juuri 110K huollossa ja sen jälkeen on ollut kaikkea pientä vaivaa. Auto on siis 9-5 Griffin, jossa myös 3.0v6. Ilmeisesti sen joutuu pajalle viemään ensiviikolla.

Jerkka #3518
Jerkka #3518
-99 9-5 Griffin
ansehe
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Loka 17, 2007 18:02

Re: V6 lähtee korjaamolle, nykii. Korjattu

Viesti Kirjoittaja ansehe »

Moro

Yllä keskusteltiin V6 huollosta ja ainakin pari keskutelijaa oli Tampereelta niin juuri V6 ostaneena (1999) ajattelin kysyä vinkkiä hyvään ja halpaan SAAB huoltoon Tampereen lähialueilta ? Kiitokset tiedoista.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: V6 lähtee korjaamolle, nykii. Korjattu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Jerkka kirjoitti:Korjaantuiko nykiminen täysin tuolla ?? Itsellä meinaan tänään alkoi tarkalleen kuvaamasilainen vaiva. Auto oli juuri 110K huollossa ja sen jälkeen on ollut kaikkea pientä vaivaa. Auto on siis 9-5 Griffin, jossa myös 3.0v6. Ilmeisesti sen joutuu pajalle viemään ensiviikolla.

Jerkka #3518

9-5:ssä on suorasytytys, joten tulpanjohtoja ei tietääkseni ole.
Vastaa Viestiin