Rohinaa kannen suunnalta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Eli rupesi tuo -90 S 336tkm, ääntelemään, juuri kun kaikki tuntui olevan kunnossa.
Eli vaihtelin uudet öljyt ja ajelin semmosen 40km lenkin, jonka jälkeen, kun nousin autosta ulos huomasin, että mikäs perskule se rohisee.
Pelti auki ja rohina tuntuisi kuuluvan ketjun kohdalta. Ennen ketju piti pientä sirinää , mutta nyt tuo sirinä on hävinnyt ja tulee ihan selvästi kuultava rohina.
Tämä ääni on vielä sikäli kumma, että se häviää aika tasan 2000k/min kohdalla.
Eli siitä yli ei kuulu ja taas, kun kierrokset tippuu ääni palaa.
Mikä sieltä on pettänyt?
Kumma homma sinänsä, että ääni yltyi ihan kertaiskulla rohinaksi. Oisko kiristin jotenkin pettänyt?
Uskaltaako ajella enää?
Ääni ei kuulu sisälle, mutta kun konepellin avaa niin kuulee selvästi.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Suosittelen vilkaseen venakopan alta ketjun kuntoa ja jollei se ole venynyt, niin sitten kiristäjää ja onhan siellä vielä laahaimetkin.
Nimim. ketju poikki :(
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Paljon on tietämättömällä kysymyksiä...toivottavasti joku jaksaa vastata :lol:

1a.Minkälainen homma tämä kiristimen vaihto on?
1b.Kiristimen pystyy ilmeisesti vaihtamaan ihan venakopan avaamisella?
2.Mistä tietää sen, että ketju on liian löysä enää käytettäväksi?
3.Mistäs sen tietää, että kiristin on entinen?
4.Paljonko pitää olla kiristimessä tiukkuutta ja miten se mitataan?
5.Tarviaako näitä laahaimia yleensä vaihtaa? minkälainen lisähomma se on?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

No niin nyt tein tutkimuksia ja en oikein saanut kunnon tuloksia aikaan.

Eli ensimmäiseksi rupesin tarkistamaan kiristimen ulkonemaa, se oli vain 8.44mm ja venakoppa auki ketju tuntuisi olevan ihan piukallaan. Ajattelin koittaa tilannetta naksauttamalla yhden naksun lisää ja kiristimen pituudeksi tuli jotain 9.5mm luokkaa, no ääni muuttui ainakin minun mielestä tällä kokeilulla pahemmaksi, matalaksi kolinaksi :|
Tässä photoja kiristimestä
Kuva
Isompana http://www.jobori.net/saabclub/albums/u ... G_0082.jpg
Kuva
Isompana http://www.jobori.net/saabclub/albums/u ... G_0081.jpg

Ainoa havainto oli imupuolen puoleisen laahaimen kunto. Onko laahaimen rintapellin puolella, joku seinämä, ettei ketju pääse siitä yli? Vai onko ketju kaivanut kolon itselleen? Nimittäin laahaimessa oli rintapellin puolella melkein ketjun tappeihin yltävä seinämä(jostain kohti näytti että yltäisi).
Tässä huonohko kuva
Kuva
Isompana http://www.jobori.net/saabclub/albums/u ... G_0053.jpg

Voisiko loppuun ajettu laahain pitää sen metelin. Meteli on kyllä aika kova, eikä oikeastaan enää muistuta rohinaa. On kuin diesel olisi, kolisee. Ja äänet häviävät 2000k jälkeen aika tehokkaasti. Kyllä se auton moottorin ääni voi muuttua äkkiä....tämä oli 5km sitten vielä hiljaisin koneisin 900 mitä olen kuullut ja nyt kolisee, kun diesel :)
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja jus »

Laahaimen keskiosassa kuuluukin ketjun lenkkien kuluttamat urat, mutta ei saisi kulua niin pitkälle että että rullat alkavat ottaa kiinni laahaimeen ja kuluttaa keskiosaa urien välistä. Ilmeisesti silloin laahaimen muovipinta kuluu "nopeasti" loppuun, metallille asti.
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg3.htm
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg4.htm

Omassa tonnarissa on siinä mielessä jo turhan syvällä, mutta ei pahemmin rahise (tai ääni peittyy muun naputuksen ja melun alle):
http://www.jus.liitin.net/IMG_9589_1.JPG
http://www.jus.liitin.net/IMG_9615_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja toms »

Onko varma että ääni kuuluu jakoketjusta ??? Jos onkin vesipumpun laakeri ???
Kaverikin syyttii kerran rohiinaansa jakoketjuun ja syy olikin vesipumpun laakeri.
Selves ku otti remmit irti ja käytti käynnissä , olipa hiljainen.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Joo,mullakin monessa satkussa rohissu vesipumppu.Varsinkin kylmänä.Yksi jopa äityi
kunnolla jolisemaan.
Toinen on tietysti nää laturin puslat.Aikamoinen kihnutus hihnastakin lähtee jos puslat rikki.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Sitä ilman hihnaa pyöritystä arvelinkin koittaa seuraavaksi(vaikka en usko viaksi).
Kannen suunnalta ääni tuntuisi kuitenkin kuuluvan ja vielä aika lailla ketjun päästä, kun palikalla sitä testaili.
Tosin ääni on tosiaan semmosta kolinan ja rohinan sekoitusta, jotenkin kuulostaisi siltä, että olisi useampi, kuin yksi äänen aiheuttaja, kun on niin monipuolista meteliä.

Itsellä on kyllä epäilykset tuohon laahaimeen.
Näytti kyllä tosiaan, että on uponnut tappeihin asti se ketju sinne.
Mietin vaan, että kuuluuko siinä olla joku ohjuri seinä, vai onko se kulunut ja ilmeisesti se on kulunut.
Minkäslainen vaihto homma on? Koneen nostattaa, mutta tarviaako kantta käyttää irti?

Vesipumppu pitäisi olla vasta vaihdettu edellisen omistajan toimesta.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Itsellä samanlainen homma edessä.

Olen ajatellut ryhtyä hommaan vuoden päästä talvella auto on vain kesä käytössä joten sille ei tule 15tkm enempää kesässä kilometrejä.

haeskelin outoa sirinää kovilla kierroksilla tuossa kesällä ja vian aiheuttajaksi paljastui tuo kiristimen metallille kulunut laahain.

haluaisinkin kuulla teidän muiden mielipiteen, että kuluuko tuo metalli metallia vasten nopeasti kun siellä kuitenkin on öljy kalvo välissä.

itse olen sitä mieltä, että ei kuluisi koska se muovi on kestänyt nyt 370tkm niin kyllä metallille kuluneena pitäisi kestää tuon ensi kesän kilometri määrän 15tkm.

Ääni ei itseäni haittaa, että sen puolesta saa meluta. eikä se kuulu kuin kovemmilla kierroksilla kuuluvasti. tarkoitus on tehdä kunnon kansi remontti samalla vuoden päästä talvella, niin se menisi siinä samalla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja stara »

tuli mieleen, jotta jos öljyn paine laskee esim puolitukkoisen suotimen / kuluneen öljypumpun / paljon öljyä läpäisevien koneen peruslaakerointi yms.takia, niin kiristimelle ja hydraulisille venttiilikupeille jää pienempi paine ja ne eivät silloin voine tehdä hommaansa täysipainoisesti. Samoin tyhjäkäynnillä ainakin kuluneessa koneessa on pienempi paine kuin esim. mainitulla 2000 rpm kierrosluvulla.
Onko kukaan mitannut paineita hyvästä/ "huonosta" koneesta öljynpainemittarin yhteestä ( millaisia eroja löytyy). Mainituilta osin ( kupit, kiristin) painetta lie vaikea mitata jos yhdettä ei ole ?
Ketjun kiristin ei kait kilometrien myötä kulu juurikaan, pikeentyä ehkä voi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

ainiin, sehän siinä vielä tosissaan oli, että äänet häviää 2000k jälkeen. olin itsekkin unohtanut sen.
Öljynpainemittari näytti ainakin viimeksi lämpimänä uusilla öljyillä 1 tyhjäkäynnillä ja 2000 nousi jo sinne 3 päälle. Valo ei pala eikä välähtele.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Näyttää kuvasta päätellen syöneen ketju itsensä aika pahasti laahaimeen, ja varmasti rohisee jo tuokin.

Itsellä kolinaa aiheutti, ja samalla tavalla häipyi 2000rpm, Scantechin pussista tullut ketjunkiristin joka petti. Kiristinhän toimii öljynpaineella ja tuon hammastuksen ja keinuvipukiilan (mikälie oikea nimitys..) tehtävä on pitää jo saavutettu kiristysaste kunnes ketjun venyessä ja laahainten kuluessa öljynpaine naksauttaa taas yhden pykälän kireyttä lisää.

Viallisen kiristimen voi todeta käsissään hypistelemällä vetämällä hammastetun osan ulos ja lyömällä esim. kämmentä vasten jolloin kiristin ei saisi painua kokoon.

Motonetin Scantech- tuote antoi periksi jo puristamalla lujaa, jolloin ensiksi vaikutti pitävän mutta napsahti lopulta kasaan. Ilmeisesti kiristimessä oli vääränlainen vipusuhde/asentokulma sillä lukituskappaleella luistiin nähden.

Mieleen voisi tulla myös öljypumpun ylipaineventtiili, eli onko jousi ehjä ja pitääkö kunnon paineet? Yhtäkkiä ajateltuna tuo ilmeisesti minimissään bar 1 vaikuttaa aika vähäiseltä..
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Minuteman kirjoitti:Näyttää kuvasta päätellen syöneen ketju itsensä aika pahasti laahaimeen, ja varmasti rohisee jo tuokin.

Itsellä kolinaa aiheutti, ja samalla tavalla häipyi 2000rpm, Scantechin pussista tullut ketjunkiristin joka petti. Kiristinhän toimii öljynpaineella ja tuon hammastuksen ja keinuvipukiilan (mikälie oikea nimitys..) tehtävä on pitää jo saavutettu kiristysaste kunnes ketjun venyessä ja laahainten kuluessa öljynpaine naksauttaa taas yhden pykälän kireyttä lisää.

Viallisen kiristimen voi todeta käsissään hypistelemällä vetämällä hammastetun osan ulos ja lyömällä esim. kämmentä vasten jolloin kiristin ei saisi painua kokoon.

Motonetin Scantech- tuote antoi periksi jo puristamalla lujaa, jolloin ensiksi vaikutti pitävän mutta napsahti lopulta kasaan. Ilmeisesti kiristimessä oli vääränlainen vipusuhde/asentokulma sillä lukituskappaleella luistiin nähden.

Mieleen voisi tulla myös öljypumpun ylipaineventtiili, eli onko jousi ehjä ja pitääkö kunnon paineet? Yhtäkkiä ajateltuna tuo ilmeisesti minimissään bar 1 vaikuttaa aika vähäiseltä..
Joo luinkin jo sinun jutut ja aika hyvin viittaisi sinun vikaan, pitää testata omasta, kun pääsee seuraavan kerran tallille. On tosiaan tasan 2000k se missä tämä äänen poistuminen ja tuleminen tapahtuu.

Missäs tämä ylipaineventtiili sijaitsee ja millainen se on Saabissa rakenteeltaan?

Niin ja tästä laahaimen vaihdosta, miten se tapahtuu?

Öljypumppukin on muuten remontoitu vähän aikaa sitten, entisen omistajan toimesta.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu tuo 2000k juuri kiinnittikin huomioni. Se ylipaineventtiili on olikohan muistaakseni 17mm kannan alla öljypumpun kannessa, ei ole kummempi kuin jousi ja luisti jotka voi vetää ulos kun tulpan avaa. Pitäisi näkyä kun katselisi konetta ikäänkuin kampiakselin hihnapyörän päädystä, oikealla ja alhaalla pyörään nähden, hihnapyörästä riippuen voi jäädä pyörän peittoon.

Siitä kiristimen kuvasta vielä, onko hammastettua luistia liikuteltu ennenkuin kuva on otettu, meinaan jos se tuollaisenaan tuli ulos niin kiristäjän luistin hammastusten kärkien ei tulisi kiiltää kuten kuvasta näkyy eli onkohan elänyt omaa elämäänsä..? Voihan tietenkin olla että kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa ja siinä kiiltää vain öljy..?

Satkussahan laahainten vaihto vaatii joko kannen irroittamisen, tai sitten moottorin nostamista irti öljypohjasta eli vaihteistosta että saa jakopään kopan pois, ja siltikin saa olla huolellinen liimojen ja puhtauden kanssa että lopputuloksesta tulee öljynpitävä käytössä, ja tässä jälkimmäisessä tapauksessa taas kannentiivisteen jakopään puoleinen osa ottaa helposti itseensä ja alkaa vuotaa öljyä.

Tuolta kannattaa myllätä, voi löytyä parempaa infoa ja kuvia:

http://townsendimports.com/Web/entry/di ... rvices.htm
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Minuteman kirjoitti:
Siitä kiristimen kuvasta vielä, onko hammastettua luistia liikuteltu ennenkuin kuva on otettu, meinaan jos se tuollaisenaan tuli ulos niin kiristäjän luistin hammastusten kärkien ei tulisi kiiltää kuten kuvasta näkyy eli onkohan elänyt omaa elämäänsä..? Voihan tietenkin olla että kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa ja siinä kiiltää vain öljy..?
Se on vedetty ulos tuossa kuvassa, mutta ei muuten liikuteltu. Siinä se kohta missä näkyy kirkas alue hammastuksessa(kuva 0081) siinä kohti oli se kiristin, kun otin ulos(3piikin alue). Kyllä ne kärjet saattoi olla vähän kirkkaat...pitää tarkistaa kyllä tämä kiristin, kun tallille pääsin.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin