Rohinaa kannen suunnalta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5228
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 23:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja stara »

Kyllähän noi rohinat ja kilinät varsinkin tyhjäkäynnillä ovat hyvin yleisiä yli 250 t ajetulle, jos ovat vielä tehtaan jäljiltä, mutta ei niitä huomaa pahemmin ajossa.
En lähtisi summamutikassa mitään äkkinäistä tekemään, pitää olla varmuus mitä kannattaa tehdä ja kalut/ tieto, jotta homma onnistuu kertaheitolla.

Minäkin ostin kesällä sen B:teman stetoskoopin juuri noita diagnooseja varten, mutta eipä ole tullut vielä kuunneltua.
Ja nimenomaan kun on päättänyt jotain tehdä niin pyrkii tekemään samoilla avaamisilla muutakin mahdollisesti tarpeellista. ( Tässä: esim viallisten nostimien diagnosointi, edelämainittu kiristäjän toimivuuden tarkistus, jakajan tyypillinen öljyvuoto- O- rengas, nokka-akselin laakerivälyksen kokeilu käsin ?, jousien tasaisuuden/ arvojen mittaus varsinkin tehokoneissa (mitenköhän senkin paikoillaan ollen tekis ?), puristusmittaus etukäteen, yms...)
Harvemmin kait noi kilinät ja rohinat ennakoi jotain fataalia kuten esim ketjun katkeamista, mutta kaikki on tietty mahdollista.
Mullakin on pitänyt muutamassa startissa ihan helvetinmoista meteliä , jotenkin resonoi, liekö 3 pytyllä heräili, ja nostajat sun muut paukkuivat. Pantiin lopultakin uudet öljyt viikonloppuna, jos vaikka sillä nöyrtyisi kiltimmäksi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Joo tosiaan on juuri vaihdettu öljyt. Entinen omistaja kyllä tuntui rehelliseltä Saabistilta joten en usko tähän(on soitellut jopa jälkeenpäin ja kysynyt kuulumisia) Tästä tulikin mieleen, silloin ekana, että olisi paininkuppeja mennyt tukkoon kun hyvät öljyt laittoi koneeseen, mutta kuuntelun tuloksella ei näin ollutkaan :cry: Harmillista.

Ja kyllä tuo metakka on semmoinen, että se talven aikana on koneesta hävittävä(en uskalla/kehtaa ainakaan itse ajaa).
Talli, työkalut ja taitoakin tekemiseen löytyy, kunhan tarkan diaknoosin saan selville.
Ja jos homma menee siihen, että koneen joutuu nostamaan pois, niin perusremppa ja tarkastukset talven aikana koneeseen tietysti tehdään, mutta jos totean vaikka kiristimen vialliseksi, niin en rupea sen enempää tällä hetkellä purkamaan(vaikka lähi vuosina tuon avaankin ja uusin romppeet). Vian kuitenkin selvitän tarkasti ennen, kuin mitään teen se on varma..en aio siis hätiköidä..mikä kiire minulla valmiissa maailmassa on.

Niin ja sitä mietin tässä, että miten kiristäjästä sai vain sen päälle 8mm mitan, kun esim. tuo laahain on niin kulunut. Harmi, kun jouduin sunnuntaina lopettamaan kiireellä, niin en muistanut tarkistaa sitä kunnolla.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja stara »

Saabinsti kirjoitti: Niin ja sitä mietin tässä, että miten kiristäjästä sai vain sen päälle 8mm mitan, kun esim. tuo laahain on niin kulunut.
Arvausta lisää::
Jos ketju ei ole pahemmin venynyt, mutta se kiristäjä ei pidä otettaan niin ketju värisee ja hakkaa laahainta ja siksi kuluu. VRT ne kiristäjän kirkkaat jäljet::
Kun öljynpaine tyhjäkäynnillä on pienempi niin ketju on tietty retkumpi, ainakin nuo kaikki jutut voisivat olla loogisesti kytkyssä toisiinsa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Öljynpaineet
Paikallaan kierrätettynä moottori normaali lämpönen, flekti ei pyörinyt vielä.
tyhjäkäynti 850k 1bar
1100k 1.5bar
1500k 2.5bar
2000k 2.75bar
3000k 3bar
3500k 3.2bar
4000k 3.2bar
Paineet taitaa olla ihan normaalit tämän tyyppiselle saabille.

Öljynpaine valo ei syty kuin, virtojen päälle laittaessa...kuinka alhaisilla paineilla sen pitäisi syttyä?

Kiristin ei tuntunut hajalliselta, kun testailin, pitää ottaa vielä toisesta autosta kiristin testiin.
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ma Marras 26, 2007 15:38. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja jus »

Saabinsti kirjoitti:Öljynpaine valo ei syty kuin, virtojen päälle laittaessa...kuinka alhaisilla paineilla sen pitäisi syttyä?
Saab 900 Tekniset tiedot M1981 - 93 kertoo:
Öljypumpun paineenrajoitusventtiili avautuu:
B201: 4,5 - 5,0 bar
B202: 3,6 - 5,2 bar
Merkkivalo syttyy:
0,3 - 0,5 bar
Öljynpaine kierrosluvulla 2000 r/min moottorin lämpötilan ollessa 80C ja ölyn viskositeetin 10W30:
min. 2,7 bar.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Lisää tutkimuksia
Joo, en usko, että ääni on kytköksissä öljynpaineesee, ajossa kuitenkin paine on koko ajan päälle 3barin ja ääni senkun kuuluu.

Tyhjäkäynnillä on normaalisti lämpimänä 1.25bar ja tosi tosi kuumana saa hetkeksi käymään hitusen alle tämän yhden, mutta nousee sitten 1 ja siitä 1.25. Joten kai se paine on ihan ok.
Eikös tämä uusi öljykin laske painetta hitusen(ajettu joitakin kymmeniä)?

Nyt tosiaan kuuntelukepukalla tarkemmin ulkosalla tutkittuna ääntä voisi pitää nostimet, sittenkin.(kun kuuluu toisestakin päästä) Voisi hyvin olla, että useampi on mennyt kerralla tukkoon ja tästä tulee ketjun kolinaa muistuttava rohina/roklatus. Pitää nyt joutessaan pesasta/tutkia nuo nykyset ja vaihella tuosta varaosa i16 tilalalle ehjiä, jos tarvis. Katsellaan sitten uudestaa.
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ma Marras 26, 2007 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja stara »

Saabinsti kirjoitti:Lisää tutkimuksia
Nyt tosiaan kuuntelukepukalla tarkemmin ulkosalla tutkittuna ääntä voisi pitää nostimet, sittenkin.(kun kuuluu toisestakin päästä) Voisi hyvin olla, että useampi on mennyt kerralla tukkoon ja tästä tulee ketjun kolinaa muistuttava rohina/roklatus. Pitää nyt joutessaan pesasta/tutkia nuo nykyset ja vaihella tuosta varaosa i16 tilalalle ehjiä, jos tarvis. Katsellaan sitten uudestaa.
Mistähän tietäisi mitkä kupit ovat vaihtokunnossa, jos ei kaikkia halua kerralla investoida? Voisiko luottaa esim siihen, jotta viallisten takaiskuventtiili vuotaa ja ne yksilöt ovat siis ns. löysiä painellessa. Koppa tarvinnee aina avaamisen jälkeen uuden tiivarin ja varmuuden vuoksi tiivistemassaakin lisäksi ainakin kriittisiin kohtiin.( siis pidemmän päälle, ei tietenkään kokeilujen välissä). tai uusii tiivarin vasta kun siltä näyttää??
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

stara kirjoitti:Mistähän tietäisi mitkä kupit ovat vaihtokunnossa
Ei oikeastaan mistään, paitsi että kolmen kannen kuppien kokemuksella painimissa ei ole ollut mitään muuta vikaa kuin pikeentynyt öljytahna kupin sisemmän varsinaisen säätöyksikön liukupinnoissa, jotka ovat hiottu lähes peilikirkkaiksi ja toimivat todella pienellä välyksellä.

Aiemmin itsekin mainostamani polttoöljy ei tätä karstaa liuota purkamatta koko kuppia sisempine osineen atomeiksi, mutta jo pelkkä kupista sisemmän osan ulosnaputtelu ja ehdassa bensiinissä herkistely painellen takaiskuventtiilin kuulaa tarpeeksi pehmeällä metallitikulla- tai vastaavalla joka ei vahingoita kupin takaiskuventtiilin kuulaa, tekee ihmeitä ja kupit lopettavat napinansa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Taitaa olla osat niin ahtaita, että Forte-käsittely lienee turhaa? Mulla lähtee ihan selvästi yhdestä kupista napse mutta vain pakkasilla jos on jäänyt roikka laittamatta (tai kovemmilla pakkasilla oli roikassa tai ei). Kuitenkin kaikki laahaavat äänet katoaa, kun moottorin käynti tasoittuu esim. laseja raapatessa.

p.s. Lämpöpiikit, kajuutan kylmyys jne. katosi jäähdytysjärjestelmän Forte-käsittelyn jälkeen. Nesteetkin pysyy vihreänä. Haluttais kokeilla noita liemiä myös voitelujärjestelmän puhdistukseen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:Taitaa olla osat niin ahtaita, että Forte-käsittely lienee turhaa? Mulla lähtee ihan selvästi yhdestä kupista napse mutta vain pakkasilla jos on jäänyt roikka laittamatta (tai kovemmilla pakkasilla oli roikassa tai ei). Kuitenkin kaikki laahaavat äänet katoaa, kun moottorin käynti tasoittuu esim. laseja raapatessa.

p.s. Lämpöpiikit, kajuutan kylmyys jne. katosi jäähdytysjärjestelmän Forte-käsittelyn jälkeen. Nesteetkin pysyy vihreänä. Haluttais kokeilla noita liemiä myös voitelujärjestelmän puhdistukseen.
Paininhan saa napsutella ohjekirjan mukaan melkoisen pitkäänkin, ja silti sitä ei katsota vialliseksi. Jos siis napsutus häviää lasien kraappauksen aikana, niin enpä lähtis moisesta stressaamaan. Jos se ei häviä koskaan, niin sitten vaan selville kuuntelemalla, missäpäin kantta se napsuttaja on, ja ottaa sen nostajan pois, putsaa sen tai jopa vaihtaa suorilta uuteen. Yhden nostimen uusiminen tuskin kaataa kenenkään taloutta, vaikka sen ostaisi ihka uutena. Koko sarjan osto varmasti kirpaisee. :wink:

Tossa erään toverin tonnari saatiin ajokuntoon ja se kuulosti ihan Talbotilta (karmea venttiilien rallatus). Koneella ei oltu ajettu useaan kuukauteen muuta, kuin auto pihalta halliin ja sammutus. Eli vain lyhyitä käyttöjä. Epäiltiin että taitaa kaikki nostajat olla sökönä. Jätettiin auto käymään pihalle 10minsaksi ja unohtui koko juttu. Siivottiin pajaa, jotta lähdetään pois hommista. Kun siivoilun jälkeen mentiin pihalle, niin "Talbotti" oli hävinnyt jonnekin. Pihalla hyrisikin ihka aito 16-tappinen Saabikas. Ihan pientä napsutusta kuului jostakin venttiilistä, mutta eipä voinut uskoa korviaan, että kuinka sellainen infernaalinen napsutus oli voinut kadota 10minsassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

stara kirjoitti: Mistähän tietäisi mitkä kupit ovat vaihtokunnossa, jos ei kaikkia halua kerralla investoida? Voisiko luottaa esim siihen, jotta viallisten takaiskuventtiili vuotaa ja ne yksilöt ovat siis ns. löysiä painellessa. Koppa tarvinnee aina avaamisen jälkeen uuden tiivarin ja varmuuden vuoksi tiivistemassaakin lisäksi ainakin kriittisiin kohtiin.( siis pidemmän päälle, ei tietenkään kokeilujen välissä). tai uusii tiivarin vasta kun siltä näyttää??
Pitää koittaa kuuntelemalla, erottaa kohtaa tarkemmin, tämän jälkeen jos purkaessa huomaan sillä kohdalla olevan selvästi löysäksi, niin otan tuolta varaosa kiesistä ehjän tilalle(pestynä). Tai kahtoo nyt vaihdanko yhtään vai pesenkö vaan kaikki, sitä on vaikea mennä tämmösiä sanomaan ennen kun purkaa ja tutkii, siinä se homman lomassa selviää mitä tekee, jne. jne. :wink:

Joo älä huoli tiiviste kyllä uusitaan :mrgreen:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Taitaa olla osat niin ahtaita, että Forte-käsittely lienee turhaa? Mulla lähtee ihan selvästi yhdestä kupista napse mutta vain pakkasilla jos on jäänyt roikka laittamatta (tai kovemmilla pakkasilla oli roikassa tai ei). Kuitenkin kaikki laahaavat äänet katoaa, kun moottorin käynti tasoittuu esim. laseja raapatessa.

p.s. Lämpöpiikit, kajuutan kylmyys jne. katosi jäähdytysjärjestelmän Forte-käsittelyn jälkeen. Nesteetkin pysyy vihreänä. Haluttais kokeilla noita liemiä myös voitelujärjestelmän puhdistukseen.
Paininhan saa napsutella ohjekirjan mukaan melkoisen pitkäänkin, ja silti sitä ei katsota vialliseksi. Jos siis napsutus häviää lasien kraappauksen aikana, niin enpä lähtis moisesta stressaamaan. Jos se ei häviä koskaan, niin sitten vaan selville kuuntelemalla, missäpäin kantta se napsuttaja on, ja ottaa sen nostajan pois, putsaa sen tai jopa vaihtaa suorilta uuteen. Yhden nostimen uusiminen tuskin kaataa kenenkään taloutta, vaikka sen ostaisi ihka uutena. Koko sarjan osto varmasti kirpaisee. :wink:

Tossa erään toverin tonnari saatiin ajokuntoon ja se kuulosti ihan Talbotilta (karmea venttiilien rallatus). Koneella ei oltu ajettu useaan kuukauteen muuta, kuin auto pihalta halliin ja sammutus. Eli vain lyhyitä käyttöjä. Epäiltiin että taitaa kaikki nostajat olla sökönä. Jätettiin auto käymään pihalle 10minsaksi ja unohtui koko juttu. Siivottiin pajaa, jotta lähdetään pois hommista. Kun siivoilun jälkeen mentiin pihalle, niin "Talbotti" oli hävinnyt jonnekin. Pihalla hyrisikin ihka aito 16-tappinen Saabikas. Ihan pientä napsutusta kuului jostakin venttiilistä, mutta eipä voinut uskoa korviaan, että kuinka sellainen infernaalinen napsutus oli voinut kadota 10minsassa.
Okei. Eipä sitten pidä hermostua.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: Rohinaa kannen suunnalta

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Venttilikopasta monesti tipahtaa se ketjun yläpuolella oleva bakeliittipalanen jolloin ketju pääsee hipsimään metallia ja päästää metelin. Kannattaa samalla tarkistaa ku koppa on irti.
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin