Ostinpa 900 ässän

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Mimmi kirjoitti:Taidat kuskata erittäin rumia haahkoja takapenkillä, kun pitää tummentaa sivulasit, ettei muut näe haahkojen rumuutta :D
mitään en tunnusta :oops:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

tetammi kirjoitti:Ei tilkitä vaan putsataan vedenpoistoaukko siitä uralistan kulmapalan alta ja samoin mahdollisesti tiivisteen alle kerääntyny "multa".
Saisikos tähän tuulilasin tiivisteiden puhdistukseen lisäohjeita, eli onko tarkoitus purkaa ne kulmapalat irti, vai miten ne putsataan..?

Kokeilin auton kastelemista puutarhaletkulla ja lopputulos oli, että enää vuotaa vain tuulilasin nurkista. Taakse vesi siis tuli takasivuikkunoiden tiivisteiden nurkista, jotka sain fiksattua vesitiiviiksi.

Eski
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onnistuuko samalla metoodilla venyttää myös oviaukossa olevia tiivisteitä jotka nurkasta on auki ainakin 2cm....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ovitiivisteitä ei tarvitse venyttää, kun nehän ovat poikki alapäästä, eli otat tiivisteen irti ja laitat sen takaisin oikealle kohdalleen... Aika monessa satkussa tiiviste on karannut etuoven yläkulmasta ja vesihän siitäkin tulee sisään.

Eski
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

:oops: :oops: :oops: :oops: näin se taitaapi olla :mrgreen: :mrgreen:
taidanpa huomenna naputella paikoilleen-----
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mie tein tuulilasin tiivisteelle ja listoille niin, että puhdistin sen rasvanpoistoaineella ja rätillä puhtaaksi. Sitten se tiiviste on asennettu paikoilleen ilman mitään tiivisteliimoja/massoja, ja tietenkin ne listat on laitettu paikoilleen.

Ko. ohjeen antoi tuulilasiasentaja. Saabin tuulilasitiivisteessä on vedenpoistorei'ät ja liimojen/massojen käyttöä ei asentaja suositellut eikä liioin käyttänytkään.

Tarkennan vielä, että kyseessä oli tuo mun 99. Satkussa on mun tietääkseni samanlainen tiiviste tuulilasissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Otin tuulilasin tiivisteestä alanurkkapalat irti ja putsasin moskat pois myös tiivisteen alta paineilmalla. En vielä testannut loppuiko vuoto...

Ruostunut lattia täytyy hinkata fiiberilaikalla puhtaaksi ja vetää happomaalia päälle. Eipä viitsi ruveta hiekkapuhaltamaan autoa sisältä, kun sitä hiekkaa on sitten joka paikassa...

Alustapäivityksen palikat alkaa olla kasassa; Motonetistä turbon etujouset ja vahvistetut Combin takajouset ja Bilsteinin iskarit. Samalla vaihdetaan ainakin etujarrulevyt ja palat sekä tarvittaessa myös takalevyt ja palat. Jarrunesteet uusitaan myös samalla.

Latausongelma näyttäisi poistuneen akun vaihdolla. Aerosta jäi talliin nurkkaan uudehko Vartan patteri, joka näköjään pitää latauksen paremmin sisällään...

Eski
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Jos kolinat ei lopu iskarien vaihdolla, kokeile etukallistuksenvakaajan päätyheloja. Kaksi satkua olen saanut hiljaiseksi (kolinoiden osalta) nuo vaihtamalla.
-Mikko-

PS: tummat sivulasit ärsyttää parkkipaikoilla VIEREISESSÄ autossa. Sen läpi kun ei näe onko tie vapaa :evil:
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itsekin tuli huomattua omassa satkussa vastaavanlainen vuoto takasivulasissa. Eli tiiviste oli päässyt nahistumaan. Aloin pestessä vain katsomaan, että miksikäs tuota pesuvettä tuolla lasin sisäpinnalla on. Tänään sitten tuli kokeiltua tuota kuumailmapuhaltimen avulla takaisinlaittoa ja sinnehän se venyi. Eipä vuoda enää.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tänään tehtiin vähän jarru- ja alustaremonttia...

Kontti täynnä varaosia rassailusessiota varten:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... uva014.jpg

Etujarrut olivat vaihtokunnossa:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5286.jpg

Jarrulevyjen ja palojen vaihdon jälkeen otettiin etujouset pois:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5289.jpg

Motonetin turbo-etujousi ja Bilsteinin iskari:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5290.jpg

Bilstein paikalleen:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5292.jpg

Saatiinhan se jousikin sinne, vaikka vähän vastustikin:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5294.jpg

Ei muuta kuin perä ylös ja takapään kimppuun:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5305.jpg

Vanhat iskarit poistettiin rälläköimällä yläpäät:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5298.jpg

Takajarrut olivat vielä kohtuullisessa kunnossa, joten niitä ei remontoitu, mutta Motonetin vahvistetut takajouset ja Bilsteinit laitettiin paikalleen:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5301.jpg

Ässä kävi äskettäin alapesussa, jotta rassaaminen olisi mukavampaa:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5307.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5308.jpg

Lopputulos vaikuttaisi, että kolinat poistuivat ja ajettavuus parani selvästi. Remontin aikana ulos ilmestyi paksu lumikerros ja sohjoa tule edelleen taivaan täydeltä, joten ulkokuvat jäi ottamatta... Kiitokset jälleen Ossille asennusavusta!

Eski
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tää laite olis hyvä olla.
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_5289.jpg

Hyvältä näyttää projektisi.Sitä vaan ihmettelen että käytettyä iskaria alle?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, Bilsteinit oli vain vähän ajetut, mutta olivat jääneet purkuautoon vähäksi aikaa ja siinä yhteydessä olivat vähän "patinoituneet". Tilasin myös Sachsin SuperTouring Sport-iskarit, mutta takaiskareita ei ole vielä kuulunut. Ajattelin kokeilla noita Bilsteinejä tuossa ihan mielenkiinnosta ja laitan Sachsit Aeroon, että pääsen niistä surkeista Advantageista eroon...

Eski
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Eski kirjoitti:Jep, Bilsteinit oli vain vähän ajetut, mutta olivat jääneet purkuautoon vähäksi aikaa ja siinä yhteydessä olivat vähän "patinoituneet". Tilasin myös Sachsin SuperTouring Sport-iskarit, mutta takaiskareita ei ole vielä kuulunut. Ajattelin kokeilla noita Bilsteinejä tuossa ihan mielenkiinnosta ja laitan Sachsit Aeroon, että pääsen niistä surkeista Advantageista eroon...

Eski
Jaa,täällä on siis joku muukin samaa mieltä noista Advantag:eista.kaiken kehumisen jälkeen laitoin itekin moiset 2 autoon alle.Mulla on -79 satkussa ja -90 satkussa sellaiset.Ton -79 alla ne vielä menee kun on vakiojouset ja ei ole kallistuksenvakaajia.Tosin kokemukset ovat vielä hyvin pieniä koska auto on vieläkin projekti.Mutta on tuolla tullut kuitenkin n 500 km ajeltua.-90 alla madallusjousien kera tuntuu ihan hemmetin pehmeeltä tuo paketti.Soralle ne mulle onkin sopivat mutta muuhun en oikein osaa suositella.Lisäksi tuntuu kuin auton etu ja takapää olisi eriparia.No noilla nyt joutuu ajelemaan kun just vaihdoin -90 satkuun takapäähän iskemättömät,vaikka edellisillikään ei tullut ajettua yli 5tkm..
Nyt pitäisi seuraavaksi ostella iskarit emännän -84 gli satkuun.Aion ihan piruuttaani kokeilla nestevaimentimia,koska auto on tehtaalta sellaisilla lähtenyt. :wink:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Äläs nyt, kun siitä koukusta oli tässäkin remontissa hyötyä, kuten kuvasta näkyy :D Törkeän näköinen se kyllä on, etenkin tuosta kuvakulmasta... Ruosteesta tulikin mieleen, että takaiskareiden yläpäät oli aika pehmoiset. Piti laittaa isot prikat iskarin kumien väliin, kun oli reikä kasvanut turhan isoksi. Pitänee kemppiliimata korjauspalat sinne jossain vaiheessa...

Eski
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Hyvinhän tuo Ässäkin näyttää edistyvän. Milläs varaosanumerolla motonetistä Saa nuita Sachsin iskareita mikkä soveltuu tohon og-turbon alle?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Vastaa Viestiin